Töihin paluun aikaistaminen/siirto?

työskentelijä

Oman työpisteeni työntekijöille ilmoitettiin, että paikka on suljettu loppiaiseen asti. Eli olin siis varautunut olemaan vapailla pitkään ja suunnitellut ohjelmaa tälle ajalle, melkein varannut ulkomaanmatkankin. Eikä minua häirinnyt, että osa ajasta olisi palkatonta. Yrityksen muut pisteet oli ilmoitettu avattavaksi uuden vuoden tienoilla ja kaikkien työtekijöiden talvilomaviikoksi oli ilmoitettu jouluviikko.

Nyt kuitenkin viimeisenä työpäivänä ennen lomaa, minulle ilmoitettiin siirrosta toiseen pisteeseen, ja että töihin paluu tapahtuisikin jo viikkoa aikaisemmin. Onko tämä ihan yleinen käytäntö? Koen nyt olevani huono työntekijä, kun en ollut mielissäni asiasta. Asia on jo kunnossa, mutta itseäni jäi vaivaamaan.

8

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cs~~

      Työnantaja voi poiketa etukäteen ilmoittamastaan vain pakottavasta syystä. Ellei pakottavaa syytä ole, kannattaa houkutella työntekijä ylimääräisellä rahalla töihin. Tämä nyt riippuu sitten siitä, montako viikkoa etukäteen teidän työpaikalla tietyn viikon työvuoroluettelon on oltava esillä. Työvuoroluettelo on se, joka sitoo työnantajaa, ei tietyn toimipaikan kiinni oleminen.

      Jos on käytäntönä tarvittaessa siirtää työntekijöitä toimipaikasta toiseen, niin työntekijä ei vakipisteensä suljettuna olemisen perusteella voi päätellä lomansa pituutta ja varailla matkoja, vaan asia kannattaa varmistaa ennen suurempia suunnitelmia. Kuitenkin työvuorolistojen tulee olla ajallaan esillä, muuten työnantaja tarvitsee siis pakottavan syyn.

    • työskentelijä

      Ok. Meillä listat eivät tule ajoissa, yleensä muutamaa päivää (3-4) ennen kuin vuorollista vaihtuu. Oli vain ilmoitettu, että kiinni pidetään loppiaiseen asti, eikä muiden paikkojen asioista ollut puhetta. Niissä tehdään hieman erilaista työtä ja vakituisesti samat ihmiset hoitamassa tehtäviään, eli ei ollut siis käväissyt mielessäkään tämäntyyppinen muutos.

      • cs~~

        Millään alalla työvuorolistat eivät saa tulla noin myöhään. Sinulla on siis oikeus olettaa, että vapaata on, kun töitä ei ole ajoissa esitetty. Jos normaalista poikkeavia työvuoroja on, sitä suuremmalla syyllä ne on oltava ajoissa esillä, jotta työntekijälle jää aikaa varautua ja järjestää kyydit tai lastenhoito yms.


      • Ei ihan näin
        cs~~ kirjoitti:

        Millään alalla työvuorolistat eivät saa tulla noin myöhään. Sinulla on siis oikeus olettaa, että vapaata on, kun töitä ei ole ajoissa esitetty. Jos normaalista poikkeavia työvuoroja on, sitä suuremmalla syyllä ne on oltava ajoissa esillä, jotta työntekijälle jää aikaa varautua ja järjestää kyydit tai lastenhoito yms.

        "Normaalista poikkeavia työvuoroja" muuten on usein vaikeaa tietää etukäteen...


      • vuoroja
        Ei ihan näin kirjoitti:

        "Normaalista poikkeavia työvuoroja" muuten on usein vaikeaa tietää etukäteen...

        No ei välttämättä, jos vaikkapa normaalisti työtä tehtäisiin vuorossa 8-16, mutta poikkeuksellisesti vuoro olisikin 16-23.


    • työskentelijä

      Kiitos paljon tiedoista, näin olin itsekin päätellyt, mutta varmistusta kaipasin.

    • Työsuhteen muoto?

      Semmonen juttu tuli mieleen, että ootko ns "oikea palkkatyöntekijä", vai kenties jollain kepulikonstilla otettu "ilmaisorja"..`? Jos olet ns "orja", niin sillon sua voidaan pompottaa ihan miten ja minne vain.

      • työskentelijä

        Vuosikaudet samalla työnantajalla ollut vakkarina.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2281
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      121
      1673
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      13
      743
    Aihe