Uskonnonharjoitus pois koulusta

Kirkko mereen

15

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k,jhmjk,mkj

      Koululaisjumalanpalveluksien ja aamuhartausten lisäksi peruskouluissa järjestetään yhä monenlaisia uskonnollisluonteisia tilaisuuksia. Tiedän esimerkiksi tapauksen, jossa ala-asteen oppilaat vietiin tutustumaan maatilan toimintaan, mutta paikalla olikin pappi kertomassa "Jumala viljan kasvattaa" -hölynpölyä oikean tiedon sijasta.

    • beenthere

      Kertoo myös paljon kirkosta, että se ei mitenkään reagoi näihin laintulkintoihin ja päätöksiin, vaan tunkee kouluihin yhtä ahkerasti kuin ennenkin.
      Mielikuva röyhkeästä kirkosta ei taaskaan ole väärä.

    • *..*

      Kovin vaikeaa se tuntuu olevan uskonnonharjoittamisen poistaminen kouluista ja päiväkodeista. Jos osa päättäjistä kokee uskovansa johonkin, ei se tarkoita sitä, että yhteiskunnassa tulee tuputtaa sen enempää kristinuskoa kuin muitakaan uskontoja.

    • Helsingin Vapaa-ajattelijat ovat kirjelmöineet uskonnon harjoittamisesta kouluissa Helsingin Opetuslautakunnalle syksyllä.
      http://vapaa-ajattelijat.fi/helsinki/images/stories/hva_helsingin_opetuslautakunta.pdf

      Opetuslautakunta on nyt käsitellyt asiaa kertaalleen, mutta asia on tällä hetkellä pöydällä eli päätöstä ei ole vielä tehty. Se mikä tässä oli pöyristyttävää on tapa jolla asia esiteltiin lautakunnalle:
      http://www.hel.fi/static/public/hela/Opetuslautakunta/Suomi/Paatostiedote/2013/Opev_2013-12-10_OLK_13_Pt/1B40C4FF-345C-45E8-8C62-BB9A1A200EC7/Helsingin_Vapaa-ajattelijat_ry_uskonnon_harjoittam.html

      Alkuperäisessä kirjeessä viitataan EIT:n linjaan siitä että henkilöä ei tulisi asettaa tilaisuuteen jossa tämän on paljastettava vakaumuksensa, mutta asian esittelijä Marjo Kyllönen oli sivuuttanut esittelyssään tämän täysin. Ilman tuota pointtia koko asialta putoaa pohja, ja näin Kyllönen on siis esitellyt asian lautakunnalle puutteellisesti. Ilman tuota EIT:n kantaa koko kirjelmä on tietty ihan turha, eikä opetuslatakunnan tuon esittelyn perusteella tarvitsisi tehdä yhtään mitään. Ehkä Kyllönen on ajatellut että todellisuus katoaa jos siltä sulkee silmänsä?

      No, asia on nyt pöydällä, ja odottelemme miten asia etenee, mutta ei kyllä hyvältä näytä jos asioita näin hoidetaan. Onneksi sentään sekä opetuslautakunnan edellinen puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto että uusi puheenjohtaja Minerva Krohn ovat järki-ihmisiä, joten voi olla että tästä vielä positiivinen päätös saadaan aikaiseksi.

      • 11 22 33

        Tuosta kannattaisi olla suoraan yhteydessä opetuslautakunnan puheenjohtajaan ja informoida kuinka esittelijä jättää osan oleellisista fakoista kertomatta.


      • 11 22 33 kirjoitti:

        Tuosta kannattaisi olla suoraan yhteydessä opetuslautakunnan puheenjohtajaan ja informoida kuinka esittelijä jättää osan oleellisista fakoista kertomatta.

        Kyllä, juuri näin on tarkoitus tehdä.


      • Kuka Kyllönen?

        Onko tuo Kyllönen joku julkihihhuli?


    • xfghfg

      Tossa sanotaan että koulutyöpäivän olkopuolella srk voisi tarjota mahdollisuuden osallistua uskonnolliseen tilaisuuteen. Lisäisin että kirkon omissa tiloissa. Jos haluaa harjoittaa uskontoa niin pitää jaksaa raahata persauksensa kirkon penkiin tai ainakin srk-talolle. Harvoin sinne on edes pitkä matka.

      • xfgfg

        Jos koulussa niin perittävä vuokraa kirkolta koulun tilojen käytöstä. Pelataan koulujen saleissa esim. korosta ja sählyä, ja maksetaan vuokraa tiloista.


      • totinn toveri

        Tarkoittanet uskisten kakaroiden persuksia ? Joutavat kävellä vaikka 100 km.


    • 1 2 3 4

      Selvä enemmistö, 65% suomalaisista käy harvemmin kuin kerran tai ei ollenkaan jumalanpalveluksessa (2011). Kun jumalanpalveluksessa käynti ei kuulu suomalaisten tapoihin, niin ei koulujumalanpalvelukseen pidä lapsiakaan väkisin raahata.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Jumalanpalvelus#Suosio_Suomessa

      • Jotain 90 %?

        Ja kuinkahan suuri tuo prosentti olisikaan, jos siihen ei laskettaisi pakkokastettuja ja kirkkoon raahaamalla raahattuja lapsia? Itse en tiedä ketään, joka kävisi kirkossa muuten kuin häissä tai hautajaisissa.


      • xällli
        Jotain 90 %? kirjoitti:

        Ja kuinkahan suuri tuo prosentti olisikaan, jos siihen ei laskettaisi pakkokastettuja ja kirkkoon raahaamalla raahattuja lapsia? Itse en tiedä ketään, joka kävisi kirkossa muuten kuin häissä tai hautajaisissa.

        90% on aika lähellä totuutta. Koska 6 prosenttia on ne, jotka käyvät jumalanpalveluksissa vähintään kerran kuukaudessa. Tuo 6% on se sakki, jotka ovat uskovaisia. Loput on tapakristittyjä, jotka eksyvät kirkkoon vain hautajaisissa, häissä, konfirmaatiossa ja ehkä jouluna kuulemaan joululauluja. Jos koulujumalanpalveluista päästäisiin eroon, niin jumalanpalveluksissa kävijöiden määrä laskisi 970 000 kävijällä.

        Gallup Ecclesiastica 2011 -data on kaksi vuotta vanhaa, joten tänäkin aikana prosentit on kehittyneet parempaan suuntaa, koska jumalanpalveluksissa kävijämäärät laskee 100 000 - 200 000 kävijän vuosivauhtia.

        On vain ajan kysymys koska opetushallitus kieltää koulujumalpalvelukset, koska opetushallitus ei enää kehtaa olla kieltämättä koululumalanpalveluksia, koska jumalanpalveluksissa käy kohta enää pienen pieni marginaali ihmisistä ja ennenkaikkea koulujumanpalvelukset on uskonnonvapauden vastaisia.


      • opetusministerö
        xällli kirjoitti:

        90% on aika lähellä totuutta. Koska 6 prosenttia on ne, jotka käyvät jumalanpalveluksissa vähintään kerran kuukaudessa. Tuo 6% on se sakki, jotka ovat uskovaisia. Loput on tapakristittyjä, jotka eksyvät kirkkoon vain hautajaisissa, häissä, konfirmaatiossa ja ehkä jouluna kuulemaan joululauluja. Jos koulujumalanpalveluista päästäisiin eroon, niin jumalanpalveluksissa kävijöiden määrä laskisi 970 000 kävijällä.

        Gallup Ecclesiastica 2011 -data on kaksi vuotta vanhaa, joten tänäkin aikana prosentit on kehittyneet parempaan suuntaa, koska jumalanpalveluksissa kävijämäärät laskee 100 000 - 200 000 kävijän vuosivauhtia.

        On vain ajan kysymys koska opetushallitus kieltää koulujumalpalvelukset, koska opetushallitus ei enää kehtaa olla kieltämättä koululumalanpalveluksia, koska jumalanpalveluksissa käy kohta enää pienen pieni marginaali ihmisistä ja ennenkaikkea koulujumanpalvelukset on uskonnonvapauden vastaisia.

        Uskonnonvapaus on tässä se tärkeä pointti, joka aiheuttaa huolta.


      • Auktoriteetti valtaa

        1 2 3 4:"Kun jumalanpalveluksessa käynti ei kuulu suomalaisten tapoihin, niin ei koulujumalanpalvelukseen pidä lapsiakaan väkisin raahata."

        Näin. Koululla on auktoriteetti, varsinkin ala-asteiässä lapsi luottaa kaiken koulusta saatavan tiedon olevan "oikeaa" ja kiistämätöntä. Tämä auktoriteetin kyseenalaistus alkaa useimmilla vasta yläasteella, ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että vasta korkeamman asteen koulutuksessa oppii oikeasti kyseenalaistamaan saamansa tiedon (siis kriittinen lukutaito). Mitä sitten tapahtuu, kun samainen koululaitos opettaa uskontoon liittyviä tarinoita, joita opettajilla tai muulla henkilökunnalla ei ole oikeutta kyseenalaistaa tai kertoa niiden olevan vanhoja tarinoita tai ei-absoluuttista totuutta? Lapsi tietysti imee tämän tiedon yhtä totena kuin kaiken muunkin. Ei lapsi osaa erottaa "oikeaa tietoa" "leikkitiedosta".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      659
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      271
      631
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      598
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      88
      438
    Aihe