Kasvissyöjäksi

amppari905

Moi. Haluaisin aloittaa kasvissyönnin, mutta miten aloittaa? Pääongelmana olisi se et miten vakuutat perheen kokit (vanhemmat) että et syö lihaa, varsinki kun he itse rakastavat lihaa ehdottomasti ja ainoat täysin kasvipitoiset ruuat ovat olleet pinaattikeitot.
Pitäisikö minun vain odottaa kunnes täytän sen 18.v ja muutan pois vai pitäisikö uskaltautua kertomaan ja toivoa että he ymmärtäisivät? Ja muutkin neuvot kasvissyöntiin ovat tervetulleita.
Ja asiallisia vastauksia kiitos!!

49

550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvon antaja

      Jos olet vähintään 14v., niin eipä vanhemmat voi pakottaa syömään epämieluisia ruokia. Pidät vaan huolen siitä, että saat kaikki ravintoaineet.

      http://vegaaniliitto.fi/ksa/

    • millä varoilla syö ?

      Kyllä tulee 14 vuotiaalle kova nälkä, jos vanhemmat ei korvaa lotkauta kasvissyönnille.

    • Kannattaa ehdottomasti yrittää vakuuttaa heitä :) Ei siitä haittaakaan ole, ja hyvällä tuurilla voit vaikka saada pari kasvissyöjää lisää,itse ainakin olin ihan täysi lihaani, kunnes kaverini kasvissyönti avasi silmäni :P

      Voisit kokeilla itse tehdä hyvää kasvisruokaa joinakin päivinä, jos he eivät ole ihan mielettömän ennakkoluuloisia, he voisivat vakuuttua että lihttomastikin voi syödä. Tämä on mun lempi blogi, josta löytyy takuulla hyviä ja perushelppoja reseptejä:
      http://chocochili.net/
      Toivottvasti ruoka puhuu itse puolestaan!

      Voisit myös kokeilla jättää yhden liharyhmän kerralla, vaikka ensiksi nisäkkäät, sitten linnut, ja lopulta kalan, niin se on vanhemmille helpompaa omaksua. Joka tapauksessa onnea ja jaksamista! :)

      • Nälkäkuolema?

        Harmi, ettei ollut yhtään terveellistä ruokaa, jota vilja- ja palkokasviallerginen olisi voinut syödä. En syö myöskään sokeria.


      • ehe ehe
        Nälkäkuolema? kirjoitti:

        Harmi, ettei ollut yhtään terveellistä ruokaa, jota vilja- ja palkokasviallerginen olisi voinut syödä. En syö myöskään sokeria.

        No sitten voit varmaan käyttää munia ja maitoa. Mua ärsyttää ihmiset jotka vinkuu ettei voi syödä mitäään. Vhittu, hommatkaa omat eväät! Pelkillä hedelmillä ja siemenillä elää!


      • Nälkäkuolema? kirjoitti:

        Harmi, ettei ollut yhtään terveellistä ruokaa, jota vilja- ja palkokasviallerginen olisi voinut syödä. En syö myöskään sokeria.

        Ihanko kaikille viljoille olet allerginen? Myös kvinoa, hirssi jne...? Sitten jää kasvisproteiinit melko vähiin, mutta ainakin pähkinöitä ja siemeniä ja sieniä säkin varmaan voit syödä? Reseptejä en kyllä pahemmin osaa neuvoa, paitsi että soseutetuista cashew-pähkinöistä tulee pirun hyvä kastike vaikka tomaattien kanssa!

        Erittäin ystävällistä kommentoida allergiselle, että mitäs vingut ettet voi syödä :D . Nälkäkuolema? on varmaan aikomassakin tehdä "omia eväistä" kerta reseptejä ettii :P


      • Nälkäkuolema?
        ehe ehe kirjoitti:

        No sitten voit varmaan käyttää munia ja maitoa. Mua ärsyttää ihmiset jotka vinkuu ettei voi syödä mitäään. Vhittu, hommatkaa omat eväät! Pelkillä hedelmillä ja siemenillä elää!

        Kyllä, voin onneksi syödä maitotuotteita, kananmunia, kotimaisia kasviksiä, kalaa ja riistaa. Hedelmiä en voi syödä kovin paljon, koska fruktoosikin on sokeria, siemenet menee salaatissa ja pähkinät välipalana, mutta noilla chocochilin eväillä todellakin menisin nopeasti aika heikkoon happeen. :D


      • Nälkäkuolema
        tulikirahvi kirjoitti:

        Ihanko kaikille viljoille olet allerginen? Myös kvinoa, hirssi jne...? Sitten jää kasvisproteiinit melko vähiin, mutta ainakin pähkinöitä ja siemeniä ja sieniä säkin varmaan voit syödä? Reseptejä en kyllä pahemmin osaa neuvoa, paitsi että soseutetuista cashew-pähkinöistä tulee pirun hyvä kastike vaikka tomaattien kanssa!

        Erittäin ystävällistä kommentoida allergiselle, että mitäs vingut ettet voi syödä :D . Nälkäkuolema? on varmaan aikomassakin tehdä "omia eväistä" kerta reseptejä ettii :P

        Syön aika paljon sieniä. Pakastin on nytkin puolillaan suppilovahveroita, vaikkei tänä vuonna ollutkaan paras mahdollinen sienisato. Tosiaan kyseisen sivuston ruuat olivat sellaista "herkkua", joka ei todellakaan satu läheskään kaikille, eikä tuolla muutoinkaan ollut montaakaan gluteenitonta arkiruokaa. Punajuuripaistos oli piristävä poikkeus. Sen reseptin otin talteen ja siinä näen myös kehittämis- ja muuntelumahdollisuuksia. :)


    • Voi hyvinkin olla etteivät vanhempasi ota sinua tosissasi jos olet kovinkin nuori mutta aina kannattaa yrittää, eihän sitä koskaan tiedä. :)

      Itse aloitin kasvissyönnin 12 vuotiaana jättämällä punaisen lihan pois. Kuten aloittajalla, vanhempani ovat sitä mieltä että ei ruoka ole kunnon ruokaa ilman lihaa mutta meillä on pienestä pitäen ollut sääntö että jos ei ruoka kelpaa niin sitten vaan ollaan ilman. Kun ensimmäisen kerran kerroin vanhemmilleni että en halua enää syödä lihaa he nauroivat hetken ja totesivat virnuillen että siitä vaan mutta turha odottaa että rupeaisivat ostelemaan minulle erikseen ruokaa. Näin mentiin jonkin aikaa että jos ruokana oli esim. perunaa ja jauhelijakastiketta niin minä söin pelkkää perunaa ja jos ruokana oli esim. makaroonilaatikkoa niin minä yksinkertaisesti skippasin ruuan. Tätä ei kuitenkaan kovin kauaa kestänyt, vain sen aikaa kunnes vanhempani uskoivat että olin tosissani asian kanssa, sen jälkeen sovittiin että saan laittaa heille ostoslistaa mitä haluan kaupasta tuotavan ja laitan itse oman ruokani.
      Lukiossa jätin sitten ruokavalioistani pois myös muut eläinkunnantuotteet paitsi maitotuotteet sillä koulumme tarjosi meille valmiina ravitsevan aamupalan, lounaan ja päivällisen eikä tarvinnut enää itse huolehtia ruuasta niin paljon ja omilleni muutettua sitä totuttua ruokavalioita olikin jo helppo jatkaa. Vielä tänä päivänäkään vanhempani eivät itse osaa arvostaa kasvisruokaa mutta eivät myöskään puutu minun syömisiini, ystäväni puolestaan kehuvat kokkaamisiani kerta toisensa jälkeen yllättävän hyviksi ja täyttäviksi (ei toki ennakkoluuloja kasvisruokaa kohtaan) :)

      Toisille on helpompaa aloittaa kasvissyönti asteittain esimerkiksi jättämällä ensin vain yhden eläinkunnantuotteen pois ruokavalioistaan tai pitämällä yhden kasvispäivän viikossa ja toisille taas kertaheitolla. Se on ihan yksilöllistä kuten makuasiat ylipäänsäkkin. Perinteisistä liharuuista voi tehdä helposti kasvisversioita korvaamalla liha soijalla, tofulla tai quornilla, jos lihan maun jäljittely ei innosta proteiinia saa hyvin myös palkokasveista (pavuista), täysjyväviljasta sekä siemenistä ja pähkinöistä.

    • Terveys ennenkaikkea

      Paras tapa ryhtyä kasvissyöjäksi on tehdä itse omat ateriansa kotona. Tällöin katsot, mitä kaapista löytyy ja lisäät kauppalistalle tarvikkeita. Voisit aloittaa hyvin tuoreravinnolla: teet salaatteja ja jos jätät lihan pois asteittain, voit aluksi laittaa salaattiisi esim. kylmasavulohta tai tonnikalaa. Sienet ovat myös hyvä proteiinilähde, joten raaka herkkusienikin käy hyvin yhdeksi salaatin ainekseksi.

      Soijalla, tofulla tai quornilla en lähtisi päivittäin pelleilemään eli käyttäisin niitä niiden epäterveellisyyden vuoksi niin harvoin kuin mahdollista. Jos et ole viljalle ja palkokasveille allerginen ja elimistösi sietää hyvin runsashiilihydraattista ravintoa, tulet onnistumaan. Jollei näin ole, terveydentilasi kyllä kertoo sen, onko puhdas kasvisruokavalio sinun elimistöllesi se paras vaihtoehto.

      • Ei soijaa pelätä tarvitse, Se on ihan terveellinen proteiininlähde siinä missä muutkin, ja sitä pitäisi syödä lautasittain, että mitään (joissain tutkimuksissa tosin täysin perättömiksi osoitettuja) sivuvaikutuksia ilmenisi... :P Kohtuus kaikessa!

        Eikä kasvisruoka mitenkään välttämättä ole runsashiilihydraattista, vegaanisestikin voi vaikka karpata, vaikka itse en moista ymmärräkään...

        Esim. Linssit, pavut, herneet ja kikherneet saa laatikosta kuivattuna mutta prosessoimattomana, ja kaveriksi täysjyväviljaa.

        Tonnikalaa en söisi, uhanalainen kala :(


      • Terveys ennenkaikkea
        tulikirahvi kirjoitti:

        Ei soijaa pelätä tarvitse, Se on ihan terveellinen proteiininlähde siinä missä muutkin, ja sitä pitäisi syödä lautasittain, että mitään (joissain tutkimuksissa tosin täysin perättömiksi osoitettuja) sivuvaikutuksia ilmenisi... :P Kohtuus kaikessa!

        Eikä kasvisruoka mitenkään välttämättä ole runsashiilihydraattista, vegaanisestikin voi vaikka karpata, vaikka itse en moista ymmärräkään...

        Esim. Linssit, pavut, herneet ja kikherneet saa laatikosta kuivattuna mutta prosessoimattomana, ja kaveriksi täysjyväviljaa.

        Tonnikalaa en söisi, uhanalainen kala :(

        Tonnikalaa viljellään kaupallisessa merkityksessä, mutta toki riistokalastustakin on aiempina vuosina tapahtunut.
        Avaaja ei kerro sukupuoltaan, mutta soijan välttäminen ei tee naisillekaan pahaa. Soijaa voi käyttää turvallisesti siinä merkityksessä kuin se on "alunperin" tarkoitettu, mutta esim. lihan korvikkeena päivittäin soijarouheen muodossa ei ole enää terveellistä käyttöä.


    • vege17

      Ihan vakuuttava alku voisi ainakin olla, että laittaisit ruokasi itse. Et voi odottaa, että vanhempasi kokkaavat sinulle mitä mielesi tekee. Kun näytät olevasi tosissasi asian suhteen, uskon, että he auttavat sinua rahallisesti ruuan hankinnassa. Itse olen ollut kasvissyöjä 13-vuotiaasta ja kokannut ruokani itse. Omat vanhempani ainakin suhtautuivat asiaan ihan hyvin ja ostivat tarvittavat ruuat.

    • minty

      http://kasvispopero.blogspot.fi/

      Alan tulevan ammattilaisen aluillaan oleva kasvisruokablogi, lähitulevaisuudessa tulen lisäämään paljon simppeleitä mutta ravintoarvoiltaan hyviä reseptejä. (:

      Itse aloitin kasvissyönin 12-vuotiaana, söin perheen kanssa samaa ruokaa mutta lihan korvasin pitkään kananmunilla ja kalavalmisteilla. Nykyään kokkaan koko perheelle ja kyllä noille lihansyöjille kelpaa kotona kasvisruoka seitsemänä päivänä viikossa. :)

    • piipinen1

      Hei,

      Yritä rohkeasti vakuuttaa vanhempasi siitä, että kasvisruoka on terveellinen vaihtoehto liharuoille - sinä olet jo tarpeeksi vanha päättämään siitä, millaisten periaatteiden mukaan syöt. Älä siis suotta pelkää keskustelua vanhempiesi kanssa, he ovat kuitenkin aikuisia ihmisiä, jotka kyllä tietävät, että nuori saattaa joskus haluta muutoksia elämäänsä. Etsi riittävästi tietoa terveellisestä kasvisruokavaliosta, kirjoita helppoja reseptejä muistiin ja tarjoudu vähintäänkin avustamaan ruokien valmistamisessa. Voit käydä myös keskustelemassa asiasta koulusi terveydenhoitajan kanssa, vaikka heidän tietotasonsa asiasta ei aina olekaan kaikkein parhaimmasta päästä. Muistathan, että kasvissyöjänäkin tarvitset päivittäin B-12 -vitamiinia, jota saat apteekista tai markettien multivitamiineista. Nauti myös kalsiumlisää, jos et juuri käytä maitotuotteita.

      Itse aloitin lakto-ovo -vegetaristina 14-vuotiaana, mutta en tuolloin ymmärtänyt täysin riittävän proteiininsaannin merkitystä jaksamiselle. Nyt 21-vuotiaana olen ehtinyt tutustua jo riittämiin ruoanlaittoon ja valitsemieni raaka-aineiden terveellisyyteen, eikä kasvisruoan tekeminen ainakaan minun mielestäni ole yhtään vaivalloisempaa kuin liha- tai kalaruokien valmistaminen - usein se on halvempaakin, kun ei jatkuvasti hyödynnä erikoisia raaka-aineita vaativia eksoottisia reseptejä.

      Kasvissyöjänä sinun on olennaista kiinnittää huomiota riittävään proteiininsaantiin, vaikka jotkut keittokirjat korostavatkin vain täysjyväviljojen ym. osuutta kasvisruokavaliossa. Helpointa sinun on varmaankin aloittaa kasvissyöjänä niin, että käytät edelleen muna- ja maitovalmisteita. Aamu- ja välipalalla voit siis nauttia esimerkiksi maitorahkaa marjojen ja hedelmien kera, puuroa tai leipää kasvisten ja juuston kanssa. Lämpimän ruoan suhteen tulee kiinnittää huomiota siihen, että et ainoastaan jätä lihavalmisteita pois lautaselta, vaan käytät papuja, linssejä, soirarouhetta, quornia, tofua tai vaikka raejuustoa ja kananmunia turvaamaan proteiinit lautasellasi.

      Mausteita on hyvä käyttää rohkeasti ruokia valmistaessa, sillä esimerkiksi soijarouheesta (/soijasuikaleista ym.) puuttuu lihalle ominainen, mehevä umamin maku. Tämä "umamin luominen" onnistuu vaikkapa tomaattimurskaa/paseerattua tomaattia käyttämällä: soijarouhe lisätään kattilaan kuullotetun sipulin ja tomaattimurskan tai valmiin pastakastikkeen sekaan ja annetaan kiehua hiljaa sekoitellen noin 15 minuuttia - sekaan voi laittaa vaikkapa paprikakuutioita ja oliiveja, mausteeksi ripaus suolaa, reilusti mustapippuria, hieman paprikajauhetta ja chilimaustetta.

      Soijarouhetta ja quorn-rouhetta on helppoa käyttää jauhelihan tapaan kastikkeissa, risotoissa ja laatikoissa. Tofu taas sopii kuutioituna esimerkiksi wok-vihannesten ja kookosmaidon seuraksi pannulle tai isompina paistettuina paloina ruishampurilaisen väliin kasvisten seuraksi. Linssejä saa kuivatavarana edullisesti ihan tavallisesta kaupasta; ennen käyttöä ne pitää huuhtoa ja kiehauttaa, mutta sen jälkeen ne onkin helppoa lisätä esimerkiksi porkkanoiden, muutaman paprikan ja sipulin sekä mausteiden sekaan kasviskeitoon, johon voi soseuttaessa lisätä ruokakermaa tai Koskenlaskijaa makua tuomaan. Linsseistä ja pavuista syntyy myös helposti oivallisia pihvejä, ohje löytyy täältä: http://hosuli.blogspot.fi/2010/11/papupihvit-ja-uunipunajuuret.html - tuo ohjeessa käytettävä edullinen soijajauho tuo tiiviimmän koostumuksen muihinkin kasvispihveihin.

      Täyspainoisen kasvisruoan kanssa kehoittaisin sinua hyödyntämään kekseliäisyyttä, sillä kasvikunnan proteiininlähteet kyllä muuntuvat moneksi kokkaillessa. Kaiken kaikkiaan kauppojen pakastealtaista saatavat kasvispihvit, soijanakit, -pyörykät sekä -leikkeet ovat melko kalliita ja jauholla kyllästettyjä, eikävätkä tomaattimozzarella-patongit tai valmiskasvislasagnet, joista proteiininlähde on "unohdettu", korvaa tasapainoista ruokaa ja saattavat luoda mielikuvan siitä, ettei kasvisruoka ole täyttävää. Yläkoulussa ollessani kasvisruoka oli koululla usein melko mautonta ja laadultaan liharuokaa heikompaa, mutta uskoisin, että ajat ovat muuttuneet tästä.

      Joku varoitteli aiemmin tässä ketjussa kasvisruokavalion runsaista hiilihydraateista, mutta ainakaan itse en hiilareita kauho ruokaani sen enempää kuin muinoin sekasyöjänäkään. Käytän runsaasti maitorahkaa, raejuustoa, marjoja ja vihanneksia sekä huolehdin proteiinin riittävyydestä lautasellani jokaisella aterialla. Myöskään soijatuotteita ei kannata turhaan pelätä, sillä jos soija olisi tiedeyhteisön hyväksymin tutkimuksin todettu kiistatta vaaralliseksi, ei sitä saisi ihmisravinnoksi Suomeen tuodakaan. Ja soijaahan syö moni tietämättäänkin päivittäin, sillä sitä käytetään mittavissa määrin eläinten rehuissa myös meillä Suomessa.

      Onnea tiellesi kasvissyöjänä! Päivittele tänne kuulumisia, kun olet keskustellut kasvissyöjäksi ryhtymisestä vanhempiesi kanssa :-)

      • "Nauti myös kalsiumlisää, jos et juuri käytä maitotuotteita."
        -Ei ole mitään syytä miksi vegaaninkaan pitäisi syödä kalsiumlisää. Maito ei ole millään tavalla ainoa/paras/välttämätön kalsiuminlähde. Mikään muu laji ei edes nauti aikuisena maitoa.

        http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/Ca.html
        "Hyviä kalsiuminlähteitä vegaaniruokavaliossa ovat muun muassa tofu- ja muut soijatuotteet ja palkokasvit, vihreät lehtivihannekset, tahini (seesaminsiemenistä tehty tahna), siemenet, pähkinät, kaalit, kuivatut hedelmät (erityisesti viikuna)"


      • 11+10

        Maitoteollisuus on yhtä raakaa kuin lihateollisuus tai ne ovat siis kytköksissä toisiinsa. Mikään ei ole sairaampaa kuin riistää vasikka emoltaan ja pölliä maidot. Keinohedelmöitystä voi verrata raiskaamiseen. Sairasta sairasta. Munateollisuudessa on omat ongelmat mutta jos niitä käyttää, voi valita luomun. Esim. quornissa käytetään lattiakanojen munia. Ei hyvä.
        Kasvissyöjänä kannattaa tutustua täysin uusiin ruoka-aineisiin kuten tulikirahvi mainitsi: tofu, soijatuotteet, palkokasvit jne.


      • 10+8

        Kasvisruokavaliossa ei ole mitään muuta haasteellista kuin B12. Proteiineja saa riittävästi kasvikunnan tuotteista. Yli puolella brittien vegaaneista todettiin B12 vitamiinin puutos. Se on todella huono asia. Kyse on hermostosta. Täytyy muistaa ottaa B12 pilleri riittävän usein. Ko. vitamiinin myös piikkinä mutta itse vedän rajan siihen, että piikillä en rupea käymään ruokavalion takia. Käytän vitamiinilisiä ja leivon munilla.


      • Kyselijä...
        11+10 kirjoitti:

        Maitoteollisuus on yhtä raakaa kuin lihateollisuus tai ne ovat siis kytköksissä toisiinsa. Mikään ei ole sairaampaa kuin riistää vasikka emoltaan ja pölliä maidot. Keinohedelmöitystä voi verrata raiskaamiseen. Sairasta sairasta. Munateollisuudessa on omat ongelmat mutta jos niitä käyttää, voi valita luomun. Esim. quornissa käytetään lattiakanojen munia. Ei hyvä.
        Kasvissyöjänä kannattaa tutustua täysin uusiin ruoka-aineisiin kuten tulikirahvi mainitsi: tofu, soijatuotteet, palkokasvit jne.

        "Keinohedelmöitystä voidaan verrata raiskaamiseen." No miten on, kun ihmisillekin tehdään sairaaloissa keinohedelmöitystä.....


      • vastaus10001
        Kyselijä... kirjoitti:

        "Keinohedelmöitystä voidaan verrata raiskaamiseen." No miten on, kun ihmisillekin tehdään sairaaloissa keinohedelmöitystä.....

        Se tapahtuu ihmisillä omasta tahdosta. Jos joku tulisi törkkimään spermaa ilman lupaa, se on raiskaus! Niin siis myös eläimillä!

        Kyllä tuntuu siltä että saa yksinkertaisille ihmisille selittää peruskäsitteitä!


      • Kyselijä...
        vastaus10001 kirjoitti:

        Se tapahtuu ihmisillä omasta tahdosta. Jos joku tulisi törkkimään spermaa ilman lupaa, se on raiskaus! Niin siis myös eläimillä!

        Kyllä tuntuu siltä että saa yksinkertaisille ihmisille selittää peruskäsitteitä!

        Eläimillä on kiima-aika ja ne haluavat siis saada jälkeläisiä. Siis keinohedelmöitys tapahtuu eläinten ehdoilla. Mikäli eläin ei itse näytä halukkuuttaan, sen keinohedelmöitys on vaikeaa.
        Kissoillakin on maaliskuussa halut saada pentuja .
        Hankkisit tietoa eläimistä ja eläinten hoidosta.


      • pohnis1
        Kyselijä... kirjoitti:

        Eläimillä on kiima-aika ja ne haluavat siis saada jälkeläisiä. Siis keinohedelmöitys tapahtuu eläinten ehdoilla. Mikäli eläin ei itse näytä halukkuuttaan, sen keinohedelmöitys on vaikeaa.
        Kissoillakin on maaliskuussa halut saada pentuja .
        Hankkisit tietoa eläimistä ja eläinten hoidosta.

        Eli, kun sinulla on kiima tai olet muuten halukas niin aivan kuka vain ventovieras saa ruutata sinulle pesän täyteen? Ja lapsen synnyttyä on oikein ottaa se sinulta pois. Ja seuraavan kerran, kun olet taas kykenevä raskauteen ja sinua haluttaa niin sama saa toistua? Ja tuota kehää se lehmän elämä kulkee muutaman vuoden, kunnes päätyy lihoiksi.

        Ja kissojen kiimasta: omallani oli syyskuussa ja toisella heinäkuussa. Selitä.


    • vega-fish & +

      Kiinnostava avaus sillä itsekin olen viimeikoina ajatellut / harkinnut enempi kasvisruokaan painottamista.

      Itselläni ei ole mitään ideologis-aattellis-dundamentalis-asenteellisuutta kiinnostuksessani. Ainoastaan kasvissyönnin tai vahvasti siihen painottamisen terveellisyys on motivoivana ajatuksena.

      Omalla kohdallani näkisin lähinnä merkittävän kasvis-juures-hedelmä ymv. painotuksen ja ohessa säännöllisesti myös kalaa, kanaa, maitoa, jugurttia ja viiliä jne. Omaa lähestymistapaa kaikessa rauhassa muokaten ja tietoa tasapainoisesta ja terveellisestä kasvispainotteisesta ravitsemuksesta lisäten.

      T ä r k e i n _ asia_____Avaukseen ei tullut yhtä ainoatakaan kokonaisvaltaista neuvoa tai vinkkejä linkkeineen tai kirjavinkkeineen miten kasvissyönnin voisi aloittaa _t e v e e l l i s e s t i_ ja miten ateriat päivittäin ja viikottain tulisi koostaa ettei ala kärsiä puutoksista / karensseista, eli mitä huomioida ja miten kompensoida.

      Avaajaa kannustaisin etsiä asiaa käsitteleviä sivustoja ja mahdollisesti koettaa löytää muutama hyvä kirja (vaikkapa kirjastosta lainaten) ja alkaa edetä ensin terveelistä kasvissyöntiä opiskelemalla ja sitten aloittamalla ihan pikku hiljaa ja pitää huolta ettei tule ravinto-puutoksia.

      Asianhan voi ottaa puheeksi ihan pikku hiljaa aste asteelta vanhempiensa kanssa ja kertoa mitä on lukemastaan oppinut ja kertoa vaikkapa haluavansa painottaa enempi kasvisruoan suuntaan, mutta ollen joustava ilman "fakiiri-vaatimuksia" ;-)

      Hyvin radikaalit äkkimuutokset saattavat säikäyttää ja huolestuttaakin vanhempia joilla ei ehkä itsellään edes ole asiasta juurikaan tietoa.

      Ps. Varsinaisessa vegaanisuudessa itseäni häiritsee monien ko. henkilöiden fundamentalis-aatteellis-ideologinen (oikeaoppisuuden) saarna-asenne aivan kuten fundamentalis-uskonnollisissa tai poliittisissa aatteissakin.

      Se, että joku valitsee täyden vegaanisuuden ei itsessään itseäni laisinkaan häiritse, sillä se on jokaisen vapaa valinta eikä aiheuta suoraa vahinkoa toisille. Vain tuo fundamentalis-aatteellis-tyyppinen asennemaaailma otta pahasti vastaan.

      Toki eivät kaikki vegaanit ole fundamentalis-moralisti-saarnaaja-käännyttäjiä. Onneksi.

      • 13+1

        vegaaniliitto on ihan hyvä linkki tähän ketjuun.


      • "Se, että joku valitsee täyden vegaanisuuden ei itsessään itseäni laisinkaan häiritse, sillä se on jokaisen vapaa valinta eikä aiheuta suoraa vahinkoa toisille."
        -Sekasyönti vaan ei ole oma valinta, vaan aiheuttaa tosiaankin vahinkoa muille -niille eläimille.


      • Mielipide 5
        tulikirahvi kirjoitti:

        "Se, että joku valitsee täyden vegaanisuuden ei itsessään itseäni laisinkaan häiritse, sillä se on jokaisen vapaa valinta eikä aiheuta suoraa vahinkoa toisille."
        -Sekasyönti vaan ei ole oma valinta, vaan aiheuttaa tosiaankin vahinkoa muille -niille eläimille.

        Siinä on se ongelma, että typerät (lihaanit) hankkii jälkikasvua eniten, välittämättä ympäristön tulevaisuudesta. Mielestäni valtioiden ei tulisi sallia moista. Kuka turvaa tulevaisuuden jollei ihmiset, aikuiset ihmiset?


      • Omenavoita
        Mielipide 5 kirjoitti:

        Siinä on se ongelma, että typerät (lihaanit) hankkii jälkikasvua eniten, välittämättä ympäristön tulevaisuudesta. Mielestäni valtioiden ei tulisi sallia moista. Kuka turvaa tulevaisuuden jollei ihmiset, aikuiset ihmiset?

        Kasvissyöjät ovatkin yleensä fyysisesti niin sairaita, etteivät enää edes pystyisi lisääntymään. Siinä mielessä maailma pelastuu, kun väki vähenee.

        Sitten kun vielä saat harmaat aivosolusi liikkeelle sen verran, että ymmärtäisit, että sellaisia kun lihaanit ei taida olla olemassakaan.

        Suurin osa ihmisistä on SEKASYÖJIÄ ja näistäkin suuri osa ei syö lihaa lainkaan, vaan kalaa ja äyriäisiä kasvisten ohella. Tiedän, että sinun on tämä vaikea sisäistää, mutta yritä, yritä kovasti.

        On todella PALJON ihmisiä, joiden ravinto koostuu, kasviksista, marjoista, sienistä, pähkinöistä, siemenistä, MUTTA he syövät fiksusti sen verran luonnonmukaisia, terveellisiä eläinperäisiä elintarvikkeita, että pysyvät terveempinä, kuin vegaanit.


      • pohnis1
        Omenavoita kirjoitti:

        Kasvissyöjät ovatkin yleensä fyysisesti niin sairaita, etteivät enää edes pystyisi lisääntymään. Siinä mielessä maailma pelastuu, kun väki vähenee.

        Sitten kun vielä saat harmaat aivosolusi liikkeelle sen verran, että ymmärtäisit, että sellaisia kun lihaanit ei taida olla olemassakaan.

        Suurin osa ihmisistä on SEKASYÖJIÄ ja näistäkin suuri osa ei syö lihaa lainkaan, vaan kalaa ja äyriäisiä kasvisten ohella. Tiedän, että sinun on tämä vaikea sisäistää, mutta yritä, yritä kovasti.

        On todella PALJON ihmisiä, joiden ravinto koostuu, kasviksista, marjoista, sienistä, pähkinöistä, siemenistä, MUTTA he syövät fiksusti sen verran luonnonmukaisia, terveellisiä eläinperäisiä elintarvikkeita, että pysyvät terveempinä, kuin vegaanit.

        "Kasvissyöjät ovatkin yleensä fyysisesti niin sairaita, etteivät enää edes pystyisi lisääntymään. Siinä mielessä maailma pelastuu, kun väki vähenee."

        Voitko pohjata väitettäsi jotenkin?

        "Suurin osa ihmisistä on SEKASYÖJIÄ ja näistäkin suuri osa ei syö lihaa lainkaan, vaan kalaa ja äyriäisiä kasvisten ohella."

        Mistä lähtien kala ja äyriäiset eivät ole kuuluneet liharuokiin?

        "On todella PALJON ihmisiä, joiden ravinto koostuu, kasviksista, marjoista, sienistä, pähkinöistä, siemenistä, MUTTA he syövät fiksusti sen verran luonnonmukaisia, terveellisiä eläinperäisiä elintarvikkeita, että pysyvät terveempinä, kuin vegaanit."

        Jotkin eläinperäiset elintarvikkeet ovat kyllä terveellisiä, myönnettäköön se, mutta vegaanit voivat aivan helposti korvata ne kasvikunnan tuotteilla ja saavat yhä tarpeeksi ja riittoisasti ravintoaineita, vitamiineja yms. Melko kummallisia väitteitä sinulla.


      • Omenavoita kirjoitti:

        Kasvissyöjät ovatkin yleensä fyysisesti niin sairaita, etteivät enää edes pystyisi lisääntymään. Siinä mielessä maailma pelastuu, kun väki vähenee.

        Sitten kun vielä saat harmaat aivosolusi liikkeelle sen verran, että ymmärtäisit, että sellaisia kun lihaanit ei taida olla olemassakaan.

        Suurin osa ihmisistä on SEKASYÖJIÄ ja näistäkin suuri osa ei syö lihaa lainkaan, vaan kalaa ja äyriäisiä kasvisten ohella. Tiedän, että sinun on tämä vaikea sisäistää, mutta yritä, yritä kovasti.

        On todella PALJON ihmisiä, joiden ravinto koostuu, kasviksista, marjoista, sienistä, pähkinöistä, siemenistä, MUTTA he syövät fiksusti sen verran luonnonmukaisia, terveellisiä eläinperäisiä elintarvikkeita, että pysyvät terveempinä, kuin vegaanit.

        "Kasvissyöjät ovatkin yleensä fyysisesti niin sairaita, etteivät enää edes pystyisi lisääntymään."
        -...Ahaa? Itse olen nähnyt paljonkin vegaanivanhempien villisti kirmailevia vegaanilapsia. Kyllä he melko olemassaolevilta vaikuttivat!

        Itse olen tässä tehnyt fyysistä työtä kesän, normaali vuoro oli 11 tuntia kävelyä päivässä, joten en nyt kuoleman partaalla koe olevani.


      • Omenavoita
        pohnis1 kirjoitti:

        "Kasvissyöjät ovatkin yleensä fyysisesti niin sairaita, etteivät enää edes pystyisi lisääntymään. Siinä mielessä maailma pelastuu, kun väki vähenee."

        Voitko pohjata väitettäsi jotenkin?

        "Suurin osa ihmisistä on SEKASYÖJIÄ ja näistäkin suuri osa ei syö lihaa lainkaan, vaan kalaa ja äyriäisiä kasvisten ohella."

        Mistä lähtien kala ja äyriäiset eivät ole kuuluneet liharuokiin?

        "On todella PALJON ihmisiä, joiden ravinto koostuu, kasviksista, marjoista, sienistä, pähkinöistä, siemenistä, MUTTA he syövät fiksusti sen verran luonnonmukaisia, terveellisiä eläinperäisiä elintarvikkeita, että pysyvät terveempinä, kuin vegaanit."

        Jotkin eläinperäiset elintarvikkeet ovat kyllä terveellisiä, myönnettäköön se, mutta vegaanit voivat aivan helposti korvata ne kasvikunnan tuotteilla ja saavat yhä tarpeeksi ja riittoisasti ravintoaineita, vitamiineja yms. Melko kummallisia väitteitä sinulla.

        Tiedän, että saivartelet, mutta kala ja äyriäiset ovat kalaa ja äyriäisiä. Sika, nauta, lammas, linnut yms. ovat lihaa. :D

        "Jotkin eläinperäiset elintarvikkeet ovat kyllä terveellisiä, myönnettäköön se, mutta vegaanit voivat aivan helposti korvata ne kasvikunnan tuotteilla..."

        Niin, mutta nämä korvaavat kasvisperäiset tuotteet ovat aina epäterveellisempiä kuin alkuperäiset. Tästä voin mainita monta esimerkkiä, jos niitä todella tarvitset.


      • Omenavoita
        tulikirahvi kirjoitti:

        "Kasvissyöjät ovatkin yleensä fyysisesti niin sairaita, etteivät enää edes pystyisi lisääntymään."
        -...Ahaa? Itse olen nähnyt paljonkin vegaanivanhempien villisti kirmailevia vegaanilapsia. Kyllä he melko olemassaolevilta vaikuttivat!

        Itse olen tässä tehnyt fyysistä työtä kesän, normaali vuoro oli 11 tuntia kävelyä päivässä, joten en nyt kuoleman partaalla koe olevani.

        Paljonko sulla on lapsia?


      • pohnis1
        Omenavoita kirjoitti:

        Tiedän, että saivartelet, mutta kala ja äyriäiset ovat kalaa ja äyriäisiä. Sika, nauta, lammas, linnut yms. ovat lihaa. :D

        "Jotkin eläinperäiset elintarvikkeet ovat kyllä terveellisiä, myönnettäköön se, mutta vegaanit voivat aivan helposti korvata ne kasvikunnan tuotteilla..."

        Niin, mutta nämä korvaavat kasvisperäiset tuotteet ovat aina epäterveellisempiä kuin alkuperäiset. Tästä voin mainita monta esimerkkiä, jos niitä todella tarvitset.

        "Tiedän, että saivartelet, mutta kala ja äyriäiset ovat kalaa ja äyriäisiä. Sika, nauta, lammas, linnut yms. ovat lihaa."

        En tiedä oletko tyhmä vai yritätkö pitää muita tyhminä. Kyllä ne kalat ja äyriäiset ovat ihan yhtälailla lihaskudosta siinä missä karja-eläimet ja me ihmisetkin.

        "Niin, mutta nämä korvaavat kasvisperäiset tuotteet ovat aina epäterveellisempiä kuin alkuperäiset. Tästä voin mainita monta esimerkkiä, jos niitä todella tarvitset."

        Anna palaa vain. Itse en nimittäin ole näihin epäterveellisyyksiin vielä törmännyt.


      • Omenavoita
        pohnis1 kirjoitti:

        "Tiedän, että saivartelet, mutta kala ja äyriäiset ovat kalaa ja äyriäisiä. Sika, nauta, lammas, linnut yms. ovat lihaa."

        En tiedä oletko tyhmä vai yritätkö pitää muita tyhminä. Kyllä ne kalat ja äyriäiset ovat ihan yhtälailla lihaskudosta siinä missä karja-eläimet ja me ihmisetkin.

        "Niin, mutta nämä korvaavat kasvisperäiset tuotteet ovat aina epäterveellisempiä kuin alkuperäiset. Tästä voin mainita monta esimerkkiä, jos niitä todella tarvitset."

        Anna palaa vain. Itse en nimittäin ole näihin epäterveellisyyksiin vielä törmännyt.

        Se ettet ole epäterveellisyyksiin törmännyt johtuu siitä, että sinut on aivopesty ja kuljet "laput silmillä". Sinun kannattaisi lukea joku muukin kirja, kuin omaa ideologiaasi kannattava teos. Ota käteen esim. Antti Heikkilän Hyvän olon keittokirja, jossa hän ohimennen ottaa kantaa myös kasvissyöntiin.

        Aloitetaan tästä:
        Riista ja luomuliha on terveellisempää, kuin soijarouhe
        Luomumaito on terveellisempää kuin kasvimaidot
        Viljoista ainakin vehnä ja ruis ovat terveydelle haitaksi. Sienet ovat parempi vaihtoehto ihan sellaisenaan kuin Quorn.

        Kun ruokavalio koostuu luonnonmukaisesta lähiruuasta TIETÄÄ syövänsä terveellisemmin kuin yksikään tavisvegaani. Itsellä iso osa ruuasta koostuu itse kerätyistä sienistä ja marjoista ja itse kasvatetuista vihanneksista. Pihalla kasvaa omena ja kirsikkapuita. Minulla on tosi hyvä olla, kun paneudun ruuan alkuperään, enkä syö mitään elintarviketeollisuuden tuotoksia, joista nykypäivän vegaanien ruoka suurelta osalta muodostuu. Kalankin saan tutulta kalastajalta ja kohta on riistaa pakastin täynnä. :)

        Oletko muuten sama kirjoittaja kuin mielipide 5? Tuohon että kirjoitin kasvissyöjien terveydestä perustuu ihan vain empiiriseen tutkimukseeni. Suurin osa tuntemistani kasvissyöjista ON sekä fyysisesti, että psyykisesti sairaita, mutta en tiedä onko tämä syy kasvissyöntiin vaiko sen seuraus.

        Olet onnellinen jos olet itse terveyden perikuva, koska harva kaltaisesi tätä on. Jos heillä kroppa on kutakuinkin kunnossa, niin sitten päästä heittää tai päinvastoin. Kokonaisvaltaisesti hyvänoloista vegaania ei ole minulla kunnia tuntea, mutta kaltaisiani lähi-luomuruokaa nauttivia ja hyvinvoivia ihmisiä tunnen kyllä.


      • pohnis1
        Omenavoita kirjoitti:

        Se ettet ole epäterveellisyyksiin törmännyt johtuu siitä, että sinut on aivopesty ja kuljet "laput silmillä". Sinun kannattaisi lukea joku muukin kirja, kuin omaa ideologiaasi kannattava teos. Ota käteen esim. Antti Heikkilän Hyvän olon keittokirja, jossa hän ohimennen ottaa kantaa myös kasvissyöntiin.

        Aloitetaan tästä:
        Riista ja luomuliha on terveellisempää, kuin soijarouhe
        Luomumaito on terveellisempää kuin kasvimaidot
        Viljoista ainakin vehnä ja ruis ovat terveydelle haitaksi. Sienet ovat parempi vaihtoehto ihan sellaisenaan kuin Quorn.

        Kun ruokavalio koostuu luonnonmukaisesta lähiruuasta TIETÄÄ syövänsä terveellisemmin kuin yksikään tavisvegaani. Itsellä iso osa ruuasta koostuu itse kerätyistä sienistä ja marjoista ja itse kasvatetuista vihanneksista. Pihalla kasvaa omena ja kirsikkapuita. Minulla on tosi hyvä olla, kun paneudun ruuan alkuperään, enkä syö mitään elintarviketeollisuuden tuotoksia, joista nykypäivän vegaanien ruoka suurelta osalta muodostuu. Kalankin saan tutulta kalastajalta ja kohta on riistaa pakastin täynnä. :)

        Oletko muuten sama kirjoittaja kuin mielipide 5? Tuohon että kirjoitin kasvissyöjien terveydestä perustuu ihan vain empiiriseen tutkimukseeni. Suurin osa tuntemistani kasvissyöjista ON sekä fyysisesti, että psyykisesti sairaita, mutta en tiedä onko tämä syy kasvissyöntiin vaiko sen seuraus.

        Olet onnellinen jos olet itse terveyden perikuva, koska harva kaltaisesi tätä on. Jos heillä kroppa on kutakuinkin kunnossa, niin sitten päästä heittää tai päinvastoin. Kokonaisvaltaisesti hyvänoloista vegaania ei ole minulla kunnia tuntea, mutta kaltaisiani lähi-luomuruokaa nauttivia ja hyvinvoivia ihmisiä tunnen kyllä.

        "Se ettet ole epäterveellisyyksiin törmännyt johtuu siitä, että sinut on aivopesty ja kuljet "laput silmillä". Sinun kannattaisi lukea joku muukin kirja, kuin omaa ideologiaasi kannattava teos. Ota käteen esim. Antti Heikkilän Hyvän olon keittokirja, jossa hän ohimennen ottaa kantaa myös kasvissyöntiin."

        Tuo ei nyt selittänyt kasviperäisten elintarvikkeiden epäterveellisyyttä. Olen kyllä melko maltillisesti lukenut vegaaniudesta erilaisia tutkimuksia(niin puolesta, vastaan ja neutraalilta kannalta tehtyjä), lukenut myös kirjoja, perehtynyt vegaaneihin, jotka kilpailevat olympiatasolla tai ovat eläneet sangen pitkään ja olen myös ollut moneen ruokaterapeuttiin yhteydessä eikä heistäkään vegaaniudessa ole mitään epäterveellistä, kunhan syö oikein.

        "Riista ja luomuliha on terveellisempää, kuin soijarouhe
        Luomumaito on terveellisempää kuin kasvimaidot
        Viljoista ainakin vehnä ja ruis ovat terveydelle haitaksi. Sienet ovat parempi vaihtoehto ihan sellaisenaan kuin Quorn."

        Soijarouhe ei ole mikään yksinäinen vaihtoehto lihalle vaikka moni niin luulee.
        Maidon tarve terveyssyistä on melko hutera, koska siinä ei ole mitään mitä ei saisi kasviperäisesti ja ilman, että joisi kasvimaitoa.
        Viljoja on muitakin kuin vehnä ja ruis, jotka sopivat vegaaneille.
        Sienet eivät ole eläinperäisiä joten sopivat myös vegaaneille.

        "Kun ruokavalio koostuu luonnonmukaisesta lähiruuasta TIETÄÄ syövänsä terveellisemmin kuin yksikään tavisvegaani."

        Voisin rohkeasti väittää, että valta-osalla vegaaneista ruokavalio koostuu luonnonmukaisista lähiruuista. Kasvikset ovat kuitenkin ihmiselle luonnonmukaisempaa kuin liha ja lähiruokaa suositaan juuri sen takia, koska iso osa vegaaneista on myös todella ympäristötietoisia ja ekologistisia.

        "Oletko muuten sama kirjoittaja kuin mielipide 5?"

        Ei, en ole tuolla nimimerkillä ikinä kirjoittanut.

        "Suurin osa tuntemistani kasvissyöjista ON sekä fyysisesti, että psyykisesti sairaita, mutta en tiedä onko tämä syy kasvissyöntiin vaiko sen seuraus."

        Hassua. Itse en tunne yhtään liikalihavaa enkä sairaalloisen laihaakaan vegaania, mutta sekasyöjiä sitäkin enemmän. Psyykkisistä sairauksista en osaa sanoa, mutta nykyisin on lähinnä kaikelle oma mielenterveysluokistus, mitä ennen ei ole ollut. Joillain kasvissyönti voi olla seurausta psyykkisistä oireista(itse syyllistin itseäni naurettavista asioista ja olin muutenkin masentunut, mutta siirryttyäni vegetarismiin ja myöhemmin veganismiin olen voinut paremmin ja syyllisyydenkin tunne on kaikonnut, ainoa mikä masentaa enään on joidenkin ihmisten ennakkoluulot ja tietämättömyys veganismista).


      • Omenavoita
        pohnis1 kirjoitti:

        "Se ettet ole epäterveellisyyksiin törmännyt johtuu siitä, että sinut on aivopesty ja kuljet "laput silmillä". Sinun kannattaisi lukea joku muukin kirja, kuin omaa ideologiaasi kannattava teos. Ota käteen esim. Antti Heikkilän Hyvän olon keittokirja, jossa hän ohimennen ottaa kantaa myös kasvissyöntiin."

        Tuo ei nyt selittänyt kasviperäisten elintarvikkeiden epäterveellisyyttä. Olen kyllä melko maltillisesti lukenut vegaaniudesta erilaisia tutkimuksia(niin puolesta, vastaan ja neutraalilta kannalta tehtyjä), lukenut myös kirjoja, perehtynyt vegaaneihin, jotka kilpailevat olympiatasolla tai ovat eläneet sangen pitkään ja olen myös ollut moneen ruokaterapeuttiin yhteydessä eikä heistäkään vegaaniudessa ole mitään epäterveellistä, kunhan syö oikein.

        "Riista ja luomuliha on terveellisempää, kuin soijarouhe
        Luomumaito on terveellisempää kuin kasvimaidot
        Viljoista ainakin vehnä ja ruis ovat terveydelle haitaksi. Sienet ovat parempi vaihtoehto ihan sellaisenaan kuin Quorn."

        Soijarouhe ei ole mikään yksinäinen vaihtoehto lihalle vaikka moni niin luulee.
        Maidon tarve terveyssyistä on melko hutera, koska siinä ei ole mitään mitä ei saisi kasviperäisesti ja ilman, että joisi kasvimaitoa.
        Viljoja on muitakin kuin vehnä ja ruis, jotka sopivat vegaaneille.
        Sienet eivät ole eläinperäisiä joten sopivat myös vegaaneille.

        "Kun ruokavalio koostuu luonnonmukaisesta lähiruuasta TIETÄÄ syövänsä terveellisemmin kuin yksikään tavisvegaani."

        Voisin rohkeasti väittää, että valta-osalla vegaaneista ruokavalio koostuu luonnonmukaisista lähiruuista. Kasvikset ovat kuitenkin ihmiselle luonnonmukaisempaa kuin liha ja lähiruokaa suositaan juuri sen takia, koska iso osa vegaaneista on myös todella ympäristötietoisia ja ekologistisia.

        "Oletko muuten sama kirjoittaja kuin mielipide 5?"

        Ei, en ole tuolla nimimerkillä ikinä kirjoittanut.

        "Suurin osa tuntemistani kasvissyöjista ON sekä fyysisesti, että psyykisesti sairaita, mutta en tiedä onko tämä syy kasvissyöntiin vaiko sen seuraus."

        Hassua. Itse en tunne yhtään liikalihavaa enkä sairaalloisen laihaakaan vegaania, mutta sekasyöjiä sitäkin enemmän. Psyykkisistä sairauksista en osaa sanoa, mutta nykyisin on lähinnä kaikelle oma mielenterveysluokistus, mitä ennen ei ole ollut. Joillain kasvissyönti voi olla seurausta psyykkisistä oireista(itse syyllistin itseäni naurettavista asioista ja olin muutenkin masentunut, mutta siirryttyäni vegetarismiin ja myöhemmin veganismiin olen voinut paremmin ja syyllisyydenkin tunne on kaikonnut, ainoa mikä masentaa enään on joidenkin ihmisten ennakkoluulot ja tietämättömyys veganismista).

        "Tuo ei nyt selittänyt kasviperäisten elintarvikkeiden epäterveellisyyttä. "

        Koska mainitsemassani kirjallisuudessa asia on jo selitetty, niin en katso tarpeelliseksi siteerata sieltä suoraan tekstiä.

        Olen pahoillani suorasukaisesta tekstistäni, mutta mielellään tutustuisin vegaaniin, joka syö yhtä terveellisesti kuin minä. Kirjoitin siis vain omasta kokemuksestani tuntemistani vegaaneista. Heistä ei kukaan tule elämään terveenä, mutta en tiedä miten heidät saisi ravisteltua hereille?

        Se pitäisi tapahtua esim. vegaaniliiton taholta, jos heillä on mitään vastuuta "jäsenistään". Kertoisivat kannattajilleen, että kaikki mikä on vegaanista ei ole terveellistä. Tekisivät listaa haitallisista elintarviketeollisuuden valmistamista vege-tuotteista. Tietenkään tällaista ei tule tapahtumaan, koska bisnes is bisnes ja raha määrää vegejenginkin tahdin.


    • vega-fish & +

      Lisäys.

      __"piipinen1"__:llä oli ihan kiinnostava kooste vinkkeineen aiheeseen, joka on liian laaja täysin käsiteltäväksi kattavasti.

      "Kvinoa sisältää kaikkia ihmisen tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja oikeassa suhteessa, mikä on harvinaista kasvikunnan tuotteissa.[1] Kvinoassa on enemmän proteiinia kuin riisissä tai muissa viljoissa ja se sisältää paljon ravintokuitua, fosforia, rautaa ja magnesiumia."

      Kvinoa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kvinoa

      "Soija - herkkua vai myrkkyä?"

      - http://uusimusta.squarespace.com/etusivu/2011/2/17/soija-herkkua-vai-myrkkya.html

      Kiinnostava ravintoasiantuntija Juhana Harjun blogi http://ruohikolla.blogspot.fi/ josta löytty todella paljon kiintoisaa ja hyödyllistä tietoa, vaikka ei aivan suoraan kasvisruokailuun kuulukaan.

    • Sannnnnnni

      Pyysin 12-vuotiaana kauniisti ja sain muutaman viikon "pelkät perunat" kuurin, tarkistivat että tarkoitin mitä sanoin.

      Kun pysyin siinä niin perheen safkat meni siihen suuntaan että ruoan mukana tuli ainakin lämmin vihannes ja sain itse lämmittää purkkipapuja; mitään omia ruokia ei ruvettu tekemään enkä olisi sitä tietenkään pyytänytkään, vanhemmilla muutenkin kiire, mutta lihaa ei tuputettu.

      Sitten opin itse laittamaan ruokaa ja porukoille sopi paremmin kuin hyvin että saivat pari kertaa viikossa tulla kotiin valmiiksi laitettuun pöytään vaikka ruoka sitten olikin lihatonta. Lihaaneille kannattaa käyttää paljon lihankorvikkeita (oikeasti kukaan ei huomaa jos "jauhelihakastikkeen" tekee tummalla tofurouheella jos maustaa hyvin).

      • Nautiskelija...

        Meillä lapset mielellään syövät liharuokia, mutta toki kasviksiakin lisukkeina.


      • ...

        Sannnnnnni, sinä tapat teidän porukat noilla lihan korvikkeilla. Anna heidän syödä mieluummin laadukasta lihaa, kuin elintarviketeollisuuden tofurouhejätteitä.


    • Sannnnnnni

      No, en enää asu porukoiden luona joten tuskinpa tapan. Olen pärjännyt näillä kasvissapuskoilla nyt pari vuosikymmentä, painoni on kevyt ja verenkuvani kaunis, ja soijarouhettakaan ei paljoa mene kun ei tarvitse teeskennellä liharuokaa. Kunnon kasvisruoka on mahdollisimman terveellistä (vaikka on toki totta että vannoutuneiden lihansyöjien luulo "kasvis"ruoasta, ie perunat ja viineriä päälle, todellakaan ei ole).

      • Hyvää :D

        Kotimaiset kasvikset ovat hyviä ja marjoista saa monipuolisia lisukkeita ruokiin.
        Lisäksi marjat ovat ilmaisia ja mitä enemmän keräät, sitä enemmän saat pakasteeseen talveksi ja jopa seuraavan marjastuskauteen saakka.


      • ...
        Hyvää :D kirjoitti:

        Kotimaiset kasvikset ovat hyviä ja marjoista saa monipuolisia lisukkeita ruokiin.
        Lisäksi marjat ovat ilmaisia ja mitä enemmän keräät, sitä enemmän saat pakasteeseen talveksi ja jopa seuraavan marjastuskauteen saakka.

        Sienistä puhumattakaan.


    • amppari905

      Kiitos kaikille vinkeistä. Olen nyt päässyt kertomisvaiheen ohi ja aluksi oli juuri näitä ennakkoluuloja, että kauankohan tämä kestää eli onko vain teini-iällä ohi menevä juttu, mutta ne tottu ajatukseen että syön vain kasvisperäisiä ruokia. Kavereillekkin kerroin ja ne aluksi eivät uskoneet, sitten tuli se vaihe jolloin ne uskoivat että olen kasvissyöjä ja sitten tuli tämä "muka hauska" takaisin käännyttely ja vitsailut. Nekin ovat nyt tottuneet ja nuo vaiheet ovat menneet ohi.
      Taisin vastata hiukan myöhässä, mutta eipä se kai haittaa :))) ja kiitos paljon vastauksista, niistä oli apua :)

      • Kiva että kirjoitit vielä, ja hauska kuulla että siellä sujuu hyvin! :)


      • Omenavoita

        Järkytyin amppari kun luin avauksestasi, että "ainoat täysin kasvipitoiset ruuat ovat olleet pinaattikeitot." Teidän "perheen kokit (vanhemmat)" eivät taida olla ruuanlaitossaan kovinkaan taitavia?

        Vaikka meillä ollaan sekasyöjiä on ruokalistallamme myös paljon täysin kasvispitoisia ruokareseptejä.

        Ei ihme, että olet halunnut kasvissyöjäksi. Taitavammin suunnitellulla kotiruualla olisit voinut jatkaa terveellisesti sekäsyöjänä, sillä "normaalit" sekasyöjät syövät myös runsaasti kasvisperäistä ruokaa.


      • Afrikantähti
        tulikirahvi kirjoitti:

        Kiva että kirjoitit vielä, ja hauska kuulla että siellä sujuu hyvin! :)

        Lesbian lapseton he/she neuvoo jälkeläisiä. Meinasitko tehdä myös omia ? ai et.. no sulla ei ole mitään varaa neuvoa teinejä tässä asiassa kun ei ole yhtään omaa paits joku marsu.
        On kuule lesbo ihan pikkuisen eri asia synnyttää ja kasvattaa se lapsi aikuiseksi kun olla tatuoitu ja lavistettty tyttöystävän pillun nuolija.

        Yököttävää- katoa täältä.


      • pohnis1
        Afrikantähti kirjoitti:

        Lesbian lapseton he/she neuvoo jälkeläisiä. Meinasitko tehdä myös omia ? ai et.. no sulla ei ole mitään varaa neuvoa teinejä tässä asiassa kun ei ole yhtään omaa paits joku marsu.
        On kuule lesbo ihan pikkuisen eri asia synnyttää ja kasvattaa se lapsi aikuiseksi kun olla tatuoitu ja lavistettty tyttöystävän pillun nuolija.

        Yököttävää- katoa täältä.

        Mitä hittoa? Nyt on kyllä sopiva paikka käyttää hymiötä :D . Miten nuo asiat liittyy mihinkään tai toisiinsa tai koko aiheeseen ja mitä hittoa?


      • pohnis1 kirjoitti:

        Mitä hittoa? Nyt on kyllä sopiva paikka käyttää hymiötä :D . Miten nuo asiat liittyy mihinkään tai toisiinsa tai koko aiheeseen ja mitä hittoa?

        Niinpä, mitä helvettiä? :DD

        "kuule lesbo"
        -Olen edelleenkin biseksuaali :)

        Uskallan väittää että mulla on vielä pirusti parempi kosketuspinta teineyteen kuin esim. 40v perheenäidillä ;) Aikuisethan ei tunnetusti nuoria ymmärrä, mitä useamman teinin kasvattaa, sitä huonommin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2168
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2036
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe