Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Avoliittoon maksuhäiriöisen kanssa?

Darjeeling

Suunnittelemme miesystäväni kanssa yhteen muuttoa. Tilannetta mutkistavat kuitenkin raha-asiat. Itse olemme kyllä niistä samoilla linjoilla, mutta entä muu maailma?

Miehellä on siis maksuhäiriö, ja kymmeniä tuhansia velkaa ulosotossa. Hän haluaisi hakeutua velkajärjestelyyn. Tällä hetkellä se ei onnistu, koska hän on virallisesti asunnoton, ja velkajärjestely vaatii vakaata elämäntilannetta, Todellisuudessa mies on asunut edellisen asuntonsa menetettyään kotonaan maalla, ja nyt saatuaan työtä paikkakunnaltani hän on käytännössä jo asunut minun luonani. Itse olen mieheen verrattuna hyvätuloinen ja asun omistusasunnossa, josta toki velkaa. Asunto on tarpeeksi iso meille molemmille. Yhdessä asuminen on toiminut hyvin ja haluaisimme virallistaa tilanteen. Mies myös haluaisi ehdottomasti alkaa osallistua asumiskuluihin, ja minustakin se olisi reilua. Emme ole tunteneet kovinkaan pitkää aikaa, ja vaikka haluankin auttaa niin tuntuisi vähän hassulta käytännössä elättää häntä. En myöskään usko, että se olisi pidemmän päälle hyväksi miehen itsetunnolle ja meidän suhteellemme. Olimme ajatelleet, että mies voisi maksaa jonkin verran enemän kuin puolet vastikkeesta, sähköstä, vedestä yms, mutta kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin puolet tällaisen asunnon markkinavuokrasta. Tämäkin ottaa miehelle jo vähän koville, koska yksinasumiseen verratuna säästö on hänelle valtava, mutta itse näen asian niin, että me molemmat hyödymme yhdessä asumisesta taloudellisesti ja se on ihan ok.

Mutta miten velkajärjestely mahtaa suhtautua tällaisiin asumiskuluihin? Saako niitä mitenkään laskettua välttämättömiksi juokseviksi kuluiksi niin, että miehelle käteen jäävä osuus ei pienene olemattomaksi? Pitäisikö tällöin tehdä virallinen vuokrasopimus ja maksaa siitä verot? Olin ajatellut, että asian voisi hoitaa ilman verottajan asiaan sotkeutumista esim niin, että mies vaikkapa hoitaisi ruokakulut kokonaan.

Entä vaikuttavatko minun tuloni ja säästöni siihen, minkälaisen maksusuunnitelman mies voi saada? Muuten olisi varmaan järkevää hakea se velkajärjestely ennen virallista muuttoa yhteen, mutta kun asunnottomana siihen ei pääse, eikä mies toisaalta luottotiedottomana ja lapsettomana tunnu saavan edes kaupungilta kämppää kovin nopeasti (jonossa ollut jo kuukausia eikä mitään ole kuulunut).

15

866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiatkuntoonm

      Soita sinne velkaneuvontaan, kaupungin velkaneuvonnassa saa ilmaista neuvontaa ja varmasti totuudenmukaista. myös joku velkalinjakin taitaa olla olemassa jonne voi soittaa itseä askarruttavista asioista...

    • hyväneuvo

      Hyvä neuvo: Älä muuta yhteen maksuhäiriöisen kanssa. Paitsi jos haluat lisää huolia ja häiriöitä.

    • oppeliini1

      "Mies myös haluaisi ehdottomasti alkaa osallistua asumiskuluihin"...

      Haluta osallistua ei ole lainkaan sama kuin osallistua!
      Tuon miehen rahankäyttö on jo kauan ollut vikateillä. Tekisit PALJON, PALJON älykkäämmin jos et laskisi miestä kotiisi asumaan.
      Tiedät nyt jo aivan tarkkaan että joudut elättämään häntä. Mies EI muuta tapojaan Sinun takiasi. Niin ihmeellinen ja erilainen kuin Sinä oletkin.

      Olkaa yhä ystäviä, mutta tapailkaa kotisi ulkopuolella. Katso jos hän saa parissa kuukaudessa tarpeeksi rahaa säästöön maksaakseen Sinulle etukäteen parin kuukauden asumisestaan johtuvat kulunsa.

      Tottakai mies lupaa paljon saadakseen (ilmaisen)asunnon.

      Niin paljon kuin Sinä tuosta miehestä välittäisitkin, älä tee itsestäsi nenästä vedettävää höynäytettävää! Pidä häntä ystävänäsi etäisyydellä.

    • mitä helvettiä mä luin?! ei kannata muuttaa yhteen maksuhäiriöisen kanssa?! ja siitä seuraa mitä? maailmanloppu?
      ihminen on joskus voinut olla tyhmä/taitamaton/ajattelematon raha-asioissaan, elämän tilanne on voinut olla sellainen ettei ole kyennyt hoitamaan asioita, se ei tarkoita sitä että niin on loppuelämän ajan. enkä tajua miten se että toisella on maksuhäiriömerkintöjä voisi sekoittaa sen häiriömerkinnättömänkin raha-asiat?! edesvastuuttomuus tarttuu vai?
      se että miehesi haluaa hakea velkajärjestelyä on hienoa. tue ja auta häntä siinä parhaasi mukaan. se vaatii jonkin verran paperihommia ja selvitelyä. suosittelen ottamaan yhteyttä kaupungin/kunnan velkaneuvontaan, he auttavat siellä. jos teillä ei tämmöistä ole ottakaa yhteyttä takuusäätiöön, se on valtakunnallinen.
      jos muutatte yhteen - avoliittoon, käsittääkseni sähkö vesi katsotaan yhteisiksi menoiksenne, josta puolet miehen menoa, asuntolainasta ja vastikkesta en osaa sanoa, mutta noista kannattaaa kysyä ennen kuin teette mitään vuokrasopimusta.
      sosiaalista luottoa kun hakee otetaan hakemuksessa huomioon koko perheen tulot ja menot lääkekuluja myöten, vaikka vain toinen puolisko tuota luottoa hakee. näin saadaan se oikea rahasumma, jonka henkilö pystyy käyttämään luoton lyhennykseen.

    • Timantit on ikuisia

      Minä en enää ikinä muuttaisi yhteen maksuhäiriöisen kanssa. Kun on useita kuukausia katsonut toisen jatkuvaa pennittömyyttä niin kyllä se alkaa korventamaan suhdetta. Jos talous on aina toisen vastuulla, tai että toinen joutuu tahtomattaan rooliin olla se päävastuullinen. Se on todella rankkaa. Kyllä aikuinen ihminen huomaa nopeasti, onko maksuhäiriöinen " omaa syytänsä " häiriöinen. Minun exällä oli elämän prioriteetit ihan päin prinkkalaa. Oli " varaa" tehdä asioita joihin ei ollut oikeasti varaa. Ne asiat ei ehkä aiheuta suhteen alussa ( alkuhuuman aikana ) ongelmia, mutta kun arki astuu kuvioihin parin kolmen vuoden yhdessäelämisen jälkeen, niin kyllä raha ja talousongelmat on ne yleisimmät ongelmat.

      Rahasta ei tule riitaa niin kauan kun sitä on ;)

    • NN_86

      Avopuolisollani on maksuhäiriö ja ei se ole minuun mitenkään vaikuttanut. Tietty naimisiin ei voida mennä eikä voida ostaa yhdessä isompaa asuntoa. Lisäksi kaikki lainat on tottakai minun nimellä.
      En osaa neuvoa noissa velkajärjestely asioissa, kun avopuolisollani sellaisia ei ole. Kai tärkeintä on se, et sun omaisuus on ja tulee pysymään sun nimissä niin että niitä ei ulosmitata.

    • kiltti mies.

      Et ole tuntenut miestä pitkään ja mies lupaa varmaan jo kuita taivaalta. Tyypillistä naiselta muuttaa yhteen heti vaikka ei tunne miestä lainkaan. Kohta olet sen palvelija ja laskujen maksaja.

      En tarkoita että ei kannata muuttaa yhteen vaan kannattaa ensin asua erillään ja katsoa miten mies hoitaa asioitaan ja mies voi yöpyä luonasi ja osallistua ensialkuun vaikka ruokalaskuun. Ja sitten miehen pitää myös kokata sulle ruokaa ette sinä oo sille pelkkä kokki.

    • Darjeeling

      No itse asiassa mies on jo asunut täällä 2kk. Maksaa osuutensa asumisesta ja laskuista joten mulla riittää rahat itse asiassa paremmin kuin ennen. Ruoat maksetaan yhdessä ja kotityöt jaetaan. Ostettiin parisänky ja se maksettiin puoliksi. Oon turvannut selustani siinä mielessä että kaikki tärkeät laskut tulee edelleen mulle ja maksan ne, mies sitten maksaa osuutensa mulle. Eli jos ongelmia ilmenee niin huomaan sen sitten heti. Toistaiseksi ei ole mitään ongelmia. Mutta ei mies mun takia halua muuttua vaan itsensä. Käy töissä ja elää ihan kunnollisesti. En mä oikein tajua mitä pidempään erikseen asuminen auttaisi, tällä tavallahan mä parhaiten saan tietää miten tää sujuu. Jos ei suju niin mies saa muuttaa pois.

      Mies on hakenut velkajärjestelyä ja jos sen saa niin mun tulot sitten vaikuttaa että joutuu maksamaan enemmän, mutta kai se on kohtuullistakin koska asumiskulut on niin paljon pienemmät kuin yksin vuokralla.

      • Kannattaa katsoa

        Olet hienosti turvannut selustasi,kun laskut tulee sinulle. Just Joo.
        Kun mies on maksuhäiriöinen,tiedätkö sinä,mistä ne velat on tullut?
        Esim.pelivelat. Peluri on aina peluri.
        En heti luottaisi tähän tyyppiin.


    • Darjeeling

      No siinä mielessä turvannut selustani, että mies ei voi esim lakata maksamasta sähkölaskua niin, että sähköt katkeaa. Meillä ei myöskään ole mitään yhteisvastuullisia sopimuksia tai velvoitteita. Laskut eivät ole merkittävästi isompia kuin yksin asuessani, joten selviäisin niistä mainiosti hätätilanteessa yksinkin.

      Tiedän, mistä velat ovat tulleet ja paljonko niitä on. Tiedän myös, mikä johti tuohon tilanteeseen. Mielestäni on aika ankea ajattelutapa, että ihmiselle joka on joskus hölmöillyt ei saisi antaa mahdollisuutta, vaikka sen pystyy tekemään ilman mitään realististä taloudellista riskiä itselleen. Mutta ehkä tulen tsas psrin kuukauden päästä päivittämään, miten menee. Alkuahan tämä vasta on.

      • harkitse pitkään

        Ole kuitenkin varuillasi. Tiedän yhden suhteen missä mies velkaantui. Olis halunnut muuttaa silloisen minivuotisen nasiystävänsä kanssa yhteen mutta nainen ei uskaltanut tehdä tätä. Jatkoivat suhdetta mutt mies alkoi etsimään nettideiteiltä toista naista joka huolisi hänet asumaan luokseen. Lopulta löysi ja samantien läksi. Ei siinä merkannut edellinen nainen enään mitään kun ei tästä tarpeeksi hyötynyt.
        Lopuksi kerrattakoon ettei se uusi suhdekaan kestänyt, valehteli uudelle minkä kerkesi, jätti edelleen laskuja ja asioita hoitamatta. Nyt tämä mies asuu yksin, joutunut ulososttoon, menettänyt autonsa ja asunnon menettämisen uhkakin alla. Varmaan kova haku päällä löytää taas uusi nainen.
        Hölmöilyt ymmärrän ja kaikenlaista voi ihmiselle sattua mutta jos yritystä parenpaan suuntaan ja näyttää hoitavansa asiansa niin silloin ymmärtäisin itsekin.
        Mutta jos tehdään esimerkiksi lomareissuja ja jätetään laskuja maksamatta ei ole sellainen vastuutuntoista asioiden hoitoa.


    • eräsex

      Minä muutin aikoinaan yhteen maksuhäiriöisen kanssa. Naimisiin mennessä tehtiin avioehto. Miehen velat eivät ole sinun velkoja.

      Velkajärjestelyssä otetaan tietenkin huomioon miehen asumis ja elämiskulut. Ei suomessa tarvi kenenkään kuolla nälkään.
      MIehen tuloista lasketaan kuinka paljon hällä mahdollista maksaa kuukausittain.
      Sinun tuloilla ja omaisuudella ei ole mitään tekemistä miehen ennen sinua hankkimien velkojen kanssa.

      Minä elätin miestä kunnes sai asiansa kuntoon.(työttömyysrahasta meni myös osa valtiolle)
      Mies oli todella nöyrä ja halusi kantaa kortensa kekoon yhteisen elämämme eteen. Halu ja teko ovat kuten joku tuossa edellä sanoikin kaksi eri asiaa.

      Älä kuitenkaan missään tapauksessa kiinnitä omaisuuttasi auttaaksesi miestä. Se on tyhmintä mitä voi tehdä. Minä olin niin sinisilmäinen ja maksan loppuikäni hänen edellisessä elämässä hankkimiaan velkoja.

    • Anonyymi

      Omasta kokemuksesta sanon, älä muuta yhteen, jos miehellä maksuhäiriöitä, todellakin lisää stressiä tiedossa roppakaupalla. Muutin mieheni kanssa yhteen, aluksi asuimme vuokra-asunnossa, silloinkin hän lupasi hoitaa maksuja ettei minun tarvitse kaikkea yksin maksaa. Toimi hetken, sitten jäi miehen maksut maksamatta ja jouduin ottamaan velkaa. Hän pääsi töihin, toki ulosotto vei osan. Maksut tuntui sujuvan työpaikan saamisen jälkeen hyvin. Ostin asunnon, lupasi maksaa puolet yhtiövastikkeesta ja sähkölaskun. Minä hoidin loput yhtiövastikeesta, vesilaskut, vakuutukset yms. Joka kuukausi mietin, että maksoiko mies vai ei (maksoi 1/2 osuuden suoraan taloyhtiölle. Sitten loppuivat maksut, minulle väitti, että on maksanut, mutta ei ollut. Taloyhtiöltä tuli kirje, että pikaisesti pitää maksaa useampi tuhat euroa. Sähköt on katkaistu monesti. Mies on luvannut parantaa tapansa ja luvannut alkaa hoitamaan laskut ajoissa, en usko enää ja ero on näiden asioiden takia tulossa.

    • Anonyymi

      Heivaa tollanen persaukinen pihalle. Sen tietää mitä on miehiään kun luottotiedot menneet ja ulosotto kimpussa. En luottaisi pätkääkään. Käyttää sinua hyväksi niin paljon kun kerkiää. Ei ehkä vielä, mutta tulevaisuudessa kyllä.

    • Anonyymi

      Takuusäätiön velkajärjestelyssä puoliso saa merkinnän luottotietoihinsa, ettei saa ottaa velkaa velkajärjestelyn aikana. Vaikka kyseessä on vain toisen puolison velkajärjestely. Oletko siihen valmis?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe