Tuhansien järvien ”kalamaa”

gfrr

Monilla Suomessa vierailemattomilla ulkomaalaisilla on sellainen (väärä) käsitys, että tuhansien järvien ja suhteellisen pitkän merenrannan vuoksi Suomi olisi jonkinlainen ”kalamaa”, mutta useimmille totuus paljastuu vasta maassa vieraillessaan.

Suurin osa maassa kulutetusta kalasta on tuontitavaraa, mikä tuntuu melko hassulta.

15

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että ongelle vaan

      Niin, nuo oman maan kalat ovat niin suojeltuja, esim lohet, lappilaiset (lapin nokinaamat) luulee omistavansa ne, samoinkuin porotkin.
      Sanoisin että kuitenkin suurinosa esim muikusta ja silakasta on niin sanotusti oman maan tuotetta. Tonnikala taas ei ole.
      Kyllä nuo järvet on turvoksissa kalaa kun vain pyytäjiä olisi. Särkeä, ahventa, haukea, siikaa ym ym.

      • yksitysomistus

        No porothan ne kyllä omistavat, poro kun on tuotantoeläin siinä missä lehtä tai sikakin on.


    • gfrr

      Viimeisten 15 vuoden aikana kalan keskimääräinen kulutus on kasvanut 12:sta 14:ään kiloon. Vielä vuonna 1999 kotimaisen ja tuontikalan suhde oli 1:1, mutta nykyään suhde on noin 1:4, eli lähes 75 % on tuotua.

      Kotimaisen kalan määrä on siten noin 3,5 kg, joka koostunee keskimäärin parista kirjolohesta ja muutamasta itse pyydetystä kalasta.

      Itse olen paremmassa asemassa, ja tämän vuoden noin 75 kilosta ostettua on noin 10 kiloa, josta noin puolet on kotimaista ja puolet tuotua lopun 65 kiloa ollessa itse pyydettyä järvikalaa.

      • kuljetusmatka pitkä

        Ja marketeissa ja stockalla myyty kala on kuljetettu kaukaa. Esim. Tampereelta ei saa paikallista kalaa juurikaan. Ihmetyttää miksi ei?


    • savon akka

      On hienompaa syödä maailman ääristä tuotua pangasiusta tai tonnikalaa. Suomalaiset ei osaa enää itse käsitellä kalaa, joten valmiiksi fileoitujen ahvenien/kuhan ym hinnat on niin korkeat, että sitten ei enää "raskita" ostaa kallista kotimaista kalaa.
      Toisaalta silakat syötetään minkeille, eikä täältä sisämaasta saa kuin joskus harvoin surkeita valmisfileitä, tuoreista kokonaisista silakoista voi vain haaveilla =(.
      Pääsisipä Porin torille silakkaostoksille..
      Onneksi naapuri tuo muikkuja, kuhaa, haukea ja madetta suoraan järvestä.

      • Partasuti

        Kotimainen kala ja kotitarvekalastus on aivan liian aliarvostettua. Kahdella verkolla ja soutuveneellä saa niin paljon kalaa kuin perhe jaksaa ja haluaa syödä. Kerran kun opettelee esikäsittelemään saaliin ja maistaa ennakkoluulottomasti eri kaloja ja valmistustapoja niin sittenpähän sen osaa. Ja hakkaa tuontikalat mennen tullen.


    • tonni kalaa

      Mistä kotimaisesta kalasta voi tehdä tonnikalaa, haluaisin sellaista vaihtoehtona Rainbowin tuotteille.

      • omavesiparempi

        Särkeä purkkiin.


      • 81927

        Etsi muikun säilykeresepti vaikka Kotikokki.net:stä. Sekaan tomaattipyreetä, valkosipulia, chiliä ja mitä nyt keksitkään.


      • linkinjättäjä

        "Mistä kotimaisesta kalasta voi tehdä tonnikalaa, haluaisin sellaista vaihtoehtona Rainbowin tuotteille."

        Tuossa on hieman kotimaista tarjontaa:

        https://www.google.fi/search?q=kalasäilyke&client=firefox-a&hs=Z8Z&rls=org.mozilla:fi:official&channel=sb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=M2NzU5zHCqTcygPd-oCADQ&ved=0CDoQsAQ&biw=1366&bih=608


    • 1+17

      Suomessa yksi suuri ongelma on se, että Itämeri on niin totaalisen saastunut, ettei siitä pyydettyä kalaa viitsi syödä. Tätähän kaikki eivät tietenkään usko enkä itsekään ole mikään terveysintoilija, mutta jos valittavana on Itämerestä pyydettyä kalaa kalliimmalla hinnalla tai sitten jäämeren kalaa halvalla, on valinta aika ilmeinen. Mökillä sitten syön kyllä kotimaista siikaa ja kuhaa oikein mielelläni kun sitä vain järvestä saan.

      http://www.evira.fi/portal/51466

    • arvo-kala

      Kyllähän sitä kotimaista ahventa, kuhaa ja siikaa söis mielellään, vaan kun kilohinta alkaa huiteleen neljässäkympissä, niin meikäläisellä jää kyllä moiset kultakalat tiskiin ja on tyydyttävä kolmekymppiä halvempaan norjalaiseen kassiloheen.

      • Stadin kundi

        Teppo laskeutuu norsunluutornistaan nauramaan oikein räkäistä naurua kaltaisellesi rahvaalle demarille et sillei hei! Lähtiessään Teppo kaahaa tuliterän AMG-Mersun pakoputket hohkaten kuravedet päällesi.


    • ihmetellä pitää

      järviä tuhansia,mutta kalaa ei missään tai hyvin vähän ja kullankallista kaupoissa.

      joko luonnonkala-asiaa ei osata tai haluta hoitaa kuntoon mahdollisuuksista ja "tuhansista" järvistä huolimatta.
      onko tuo kasvatuskala muka hyvää vai mikä luonnonkalan saannissa mättää?.
      minua haju maku kasvatuskaloissa jo etoo, on rajamailla että voi kotona enää laittaa ja syödä.

      • summa on 28

        Suomessa ei oikein suosita pienyrittäjyyttä. Kalastusyrittäjänä toimiminen on tehty niin vaikeaksi ja aiheutettu sille viranomais- & eduskunnan päätöksillä lisäkuluja, ettei kalastusta voi harrastaa kannattavasti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      410
      1676
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1338
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1287
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1265
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      926
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      861
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      860
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      106
      804
    Aihe