Harrastus

asialle nimi

Jotkut ihmiset lukevat iltapäivälehtiä vain bongatakseen sieltä erilaisia toimittajien tekemiä kielellisiä kömmähdyksiä. Ja näitä sitten tuovat julki vaikkapa Facebookiin perustetuissa harrastusryhmissä. Mutta onko tälle harrastukselle keksitty omaa termiä?
Iltapäivälehdet uutisaiheineen eivät varmaan muuten kiinnosta näitä ihmisiä, vain se virheiden bongaaminen. Kiertää myös huhu, ettei niitä iltapäivälehtien juttuja oikeat toimittajat kirjoittelekaan.

Iltapäivälehdistä toisenlaiseen kielipoliisijuttuun (ai, tämäkö se termi onkin, kielipoliisi?):
Liikenneturvan uudet verkkosivut on avattu!
Oletko tarkka kielipoliisi tai toimimattomien linkkien metsästäjä?
Auta meitä hiomaan sivuistamme vieläkin paremmat.

Jos löydät uusilta sivuiltamme www.liikenneturva.fi kirjutusvirheen, asiavirheen tai toimimattoman linkin jaa se kanssamme, niin me korjaamme sen.

TOIMI NÄIN:
Lähetä sähköpostia osoitteeseen [email protected]
Otsikoi viestisi näin: Löysin virheen
Laita mukaan löytämäsi virheen tarkka sijainti sekä kuvaus.
Lisää mukaan postiosoitteesi.
Lähetämme sinulle kiitokseksi heijastimen.

No, kuka menee lukemaan...

13

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viitsimätön

      Onhan siellä ainakin "Lapsiasiavaltuutettu" eli isolla alkukirjaimella.

      Ilmoitus pitäisi voida tehdä helpommin, ja yksinkertaisemmin suoraan ao. sivuilta.
      Lisäksi: ei kukkokaan käskien laula.

    • Onko mielestäsi parempia syitä lukea ”iltapäivälehtiä” (suom. hömppä- ja skandaalilehtiä) kuin niiden virheille nauraminen?

      Terminimitys kyseiselle harrastukselle on ortoglossomania. Turha googlata, sillä toistaiseksi löydät enintään tämän viestin.

      Mitä tulee Liikenneturva-sivuston yritykseen ulkoistaa sivujen tekstin tarkistus (joka yritys ei ole kovin uusi, sivujen tuorein sotkeminen eli ”uudistus” on marraskuun alusta), sivun https://liikenneturva.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/liikenneturva-uudisti-verkkosivunsa, niin sen otsikko

      Liikenneturva uudisti verk-
      kosivunsa

      kertoo jo tarpeeksi siitä, kannattaako vaivautua tekemään ilmaista työtä heille.

      (Firefoxilla. Huomautukseni pointti on, että jos pakotetaan otsikko näkymään niin, että vain pieni määrä merkkejä mahtuu riville, pitäisi edes varautua siihen, että selain tavuttaa otsikon. Ja otsikon tavuttuminenhan on yleisesti ottaen karkea virhe.)

      • Pilkun n:ja

        Onko "tekstin tarkistus" yhdyssana? Ei sen puoleen, että se minua vaivaisi, kunhan kysyn.

        Luottavat varmaankin siihen, että nuo ortoglossomaanit mielellään ilmoittavat virheistä pitämättä työnä.


      • harrastus

        Aloittaja vastaa vain oman harrastuneisuutensa asteesta: Itse en iltapäivälehtiä lue, en edes nettiversioita. En etsiäkseni virheitä, enkä lukeakseni jonkun turhanpäiväisen julkkiksen tekemisistä tai tavallisten ihmisten onnettomuuksista, joista sitten lehti tarjoaa mahdollisuuden ns. keskustella eli mahdollisuuden tuoda esiin nimettömänä vähemmän järkeviä tai syvällisiä ajatuksia aiheesta, useimmiten suoranaista haukkumista ja syyttelyä. Todennäköisesti eroan myös muutamasta sellaisesta Facebook-ryhmästä, joiden ainoa tarkoitus on näiden bongausten esittely. Joissakin virhetapauksissa olisi ihan hyvä nähdä bongaajan oma ehdotus paremmaksi tekstiksi. Viimeisellä en tarkoita sitä, ettenkö ymmärtäisi, missä virhe makaa, mutta kuitenkin. Tuli myös mieleen se, että mahdollisesti niitä virheitä myös tahallisesti tehdään, kun tiedetään tämä bongausharrastus, ja näin sitten saadaan klikkauksia lehden sivuille - hurja määrä lukijoita.
        Enpä ole itsekään mikään suomen kielen taituri, mutta suollan tekstiä silti.


      • oikeakielisyysvimma

        Eli latinalla mennään.
        Ortho- eli suora-, oikea-, pysty-.
        Glosso viittaa kieleen.
        Mania - senhän kaikki tietävät, mitä se tarkoittaa.

        Eli suomeksi siis oikeakielisyyskiihkoilu. Ei, kiihkoilu on väärä sana. Olisiko hulluus oikeampi. Ei, ehkä sitten oikeakielisyysvimma.
        No, mutta latinalaisittain aina vaikeampaa.

        Iltapäivälehtien olemassaolon yksi tarkoitus onkin tarjota viihdettä. Ja kielelliset virheet ovat tietenkin helppoa huumoria.

        Kun Liikenneturvan nettisivujen viimeisin päivitys marraskuulta on ja virheitä edelleen esiintyy, niin eipä ole sitten kukaan liiemmin korjauksia ehdottanut, verkkojulkaisemisenkaan suhteen.


      • Pilkun n:ja kirjoitti:

        Onko "tekstin tarkistus" yhdyssana? Ei sen puoleen, että se minua vaivaisi, kunhan kysyn.

        Luottavat varmaankin siihen, että nuo ortoglossomaanit mielellään ilmoittavat virheistä pitämättä työnä.

        "Tekstin tarkistus" ei ole yhdyssana. Tarkoitit varmaan, pitäisikö tämän sanaliiton sijasta käyttää yhdyssanaa. Vastaus on, että sekä sanaliitto että yhdyssana ovat tässä tapauksessa mahdollisia ja niillä on lähinnä sävyero.


      • harrastus kirjoitti:

        Aloittaja vastaa vain oman harrastuneisuutensa asteesta: Itse en iltapäivälehtiä lue, en edes nettiversioita. En etsiäkseni virheitä, enkä lukeakseni jonkun turhanpäiväisen julkkiksen tekemisistä tai tavallisten ihmisten onnettomuuksista, joista sitten lehti tarjoaa mahdollisuuden ns. keskustella eli mahdollisuuden tuoda esiin nimettömänä vähemmän järkeviä tai syvällisiä ajatuksia aiheesta, useimmiten suoranaista haukkumista ja syyttelyä. Todennäköisesti eroan myös muutamasta sellaisesta Facebook-ryhmästä, joiden ainoa tarkoitus on näiden bongausten esittely. Joissakin virhetapauksissa olisi ihan hyvä nähdä bongaajan oma ehdotus paremmaksi tekstiksi. Viimeisellä en tarkoita sitä, ettenkö ymmärtäisi, missä virhe makaa, mutta kuitenkin. Tuli myös mieleen se, että mahdollisesti niitä virheitä myös tahallisesti tehdään, kun tiedetään tämä bongausharrastus, ja näin sitten saadaan klikkauksia lehden sivuille - hurja määrä lukijoita.
        Enpä ole itsekään mikään suomen kielen taituri, mutta suollan tekstiä silti.

        Olisi kiva tietää, onko jotain arvelua painavampaa näyttöä siitä, että virheitä tehdään tahallisesti. Mainosten osalta varmaan on – kirjoitusvirhe tai kielisammakko on oiva tapa herättää huomio –, mutta entä artikkelien?


      • oikeakielisyysvimma kirjoitti:

        Eli latinalla mennään.
        Ortho- eli suora-, oikea-, pysty-.
        Glosso viittaa kieleen.
        Mania - senhän kaikki tietävät, mitä se tarkoittaa.

        Eli suomeksi siis oikeakielisyyskiihkoilu. Ei, kiihkoilu on väärä sana. Olisiko hulluus oikeampi. Ei, ehkä sitten oikeakielisyysvimma.
        No, mutta latinalaisittain aina vaikeampaa.

        Iltapäivälehtien olemassaolon yksi tarkoitus onkin tarjota viihdettä. Ja kielelliset virheet ovat tietenkin helppoa huumoria.

        Kun Liikenneturvan nettisivujen viimeisin päivitys marraskuulta on ja virheitä edelleen esiintyy, niin eipä ole sitten kukaan liiemmin korjauksia ehdottanut, verkkojulkaisemisenkaan suhteen.

        Ei ole latinaa.

        Liikenneturvan pääsivun tuorein uutinen on päivätty 19.12., joten en ihan ymmärrä, mitä tarkoitat ilmauksella ”Kun Liikenneturvan nettisivujen viimeisin päivitys marraskuulta on”.


      • olen epätarkka.
        Yucca kirjoitti:

        Ei ole latinaa.

        Liikenneturvan pääsivun tuorein uutinen on päivätty 19.12., joten en ihan ymmärrä, mitä tarkoitat ilmauksella ”Kun Liikenneturvan nettisivujen viimeisin päivitys marraskuulta on”.

        Aivan väärä sana tuli muisteltua omasta tekstistänne. Oikea sana on uudistus. Mikä nyt sitten sekään ei järkeistä omaa lausettani. Olen pahoillani, että mokasin näin pahasti. Onneksi olette tarkka ja säntillinen.

        No, olkoon sitten olematta latinaa tai latinalaisiin sanoihin perustuvaa, olkoon sitten vaikka kreikkaan perustuvaa, mutta ei ortoglossomania ole suomeakaan.


      • niin tai näin.
        Yucca kirjoitti:

        Olisi kiva tietää, onko jotain arvelua painavampaa näyttöä siitä, että virheitä tehdään tahallisesti. Mainosten osalta varmaan on – kirjoitusvirhe tai kielisammakko on oiva tapa herättää huomio –, mutta entä artikkelien?

        Pitäisi varmaan katsoa sanakirjasta artikkeli-sanan merkitys. Kuka kutsuu mitäkin artikkeliksi. Minun mielestäni useimmat iltalehtien jutut eivät ole artikkeleita, siis minun käsitykseni artikkelista on hieman toinen.
        Ei myöskään ole todisteita siitä, etteikö tahallisia virheitä tehtäisi iltapäivälehdissä.


    • 2 harrastus

      Harrastuskin on hauska sana; tehdä hartaasti jotakin, vaikka useinkin harrastuksia vähätellään vain harrastukseksi.

      • Royal Hobby Hall

        Kuten "harrastaa seksiä". Tuohonkin on varmaan harrastuspiirejä ja -kerhoja.
        Työhaastattelussa harrastuksia kysyttäessä kovin moni ei kuitenkaan vastaa "seksi", arvelen.


      • virtuaalisesti
        Royal Hobby Hall kirjoitti:

        Kuten "harrastaa seksiä". Tuohonkin on varmaan harrastuspiirejä ja -kerhoja.
        Työhaastattelussa harrastuksia kysyttäessä kovin moni ei kuitenkaan vastaa "seksi", arvelen.

        Jos ilmoittaisi harrastavansa netissä virtuaaliseksiä, oliskohan vähemmän paheksuttavaa. Sitä ainakin suurin osa tiettävästi harrastaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe