Vakuutus? Kitkarenkaat

osssss

Korvaako vakuutus jos törmäilet jääkelillä kitkarenkailla?
Vai vetoaako piittaamattomuuteen liikenteessä?

9

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain parhaat

      Ei korvaa, vedotaan juuri piittaamattomuuteen. Tiedän tapauksia paljonkin.
      Siksi minäkin asennutan autooni nastarenkaat, se on liikenneturvallisuudesta huolehtivan, oman ja toisen velvollisuus.

    • kitkakunkku

      Jäällä ei yleensä saa edes ajaa.

      Vain kuivalla asfaltilla kolaroivat nastapellet eivät saa korvauksia.

    • Olosuhteet

      Kitkarenkaat ovat täysin lailliset Suomessa. Ajettaessa pitää ottaa olosuhteet huomioon. Jos kitkarenkailla kolaroi liukkaalla, ei olosuhteita ole otettu huomioon, mikä vähentää aina korvausta.

      Kitkarenkailla pitää aina talvella ajaa hiljempaa ja varovaisemmin kuin nastarenkailla.

      • Ainakin korvasi, kun nastapelle ajoi minua perään ja itse ajoin kitkoilla.


        Vakuutus on voimassa jos on talvirenkaat 1.12- 28.2 välisenä aikana ja kitkat on Talvirenkaat.


    • nastoitta tänäänkin

      En minä ainakaan kaipaa nastoja renkaisiin, enkä myöskään aio kolaroida. Helsingissä on 5 astetta eikä lunta näy missään.

      Vakuutus on kieltämättä liikenneturvallisuuden kannalta kyseenalainen asia. Se on pakollinen, eikä siinä ole omavastuuta ja bonukset tippuvat kolarissa vain vähän tai matalimmillaan vain sille tasolle joka on vaikkapa lapsiperheen kakkosautossa.

      Korvauksissa on "piikki auki" 3,3 miljoonaan euroon, eli saa aiheuttaa melkoiset vauriot ennen kuin joutuu henkilökohtaiseen vastuuseen.

      • osssss

        Kitkaa suosittelee aasiantuntijat Lappiin ja nastaa etelään.
        Kansa tietää ja toimii toisin.


      • The Köle
        osssss kirjoitti:

        Kitkaa suosittelee aasiantuntijat Lappiin ja nastaa etelään.
        Kansa tietää ja toimii toisin.

        Kyllä ne asiantuntijat ovat aikalailla oikeassa!

        -kitkarenkaat ovat huonoimmillaan märällä ja jäisellä tiellä. Etelässä ja varsinkin rannikolla on niin hirveän lauhaa ja kosteata monina talvipäivinä vuodesta, että asiantuntijat suosittelee epävarmoille kuskeille nastoja.....

        Lapissa taas on lunta pakkasta. -pehmeät lamellit eivät hyydy edes yli 20 asteen pakkasessa, vaan on hirvee pito!

        Yhtä kaikki. Itse en ole tarvinnut nastoja 12 vuoteen täällä Satakunnassa. -tosin mulla on kunnon auto, ei mikään puhelikoppi, eli Toyota Avensis :-)


      • osssss
        The Köle kirjoitti:

        Kyllä ne asiantuntijat ovat aikalailla oikeassa!

        -kitkarenkaat ovat huonoimmillaan märällä ja jäisellä tiellä. Etelässä ja varsinkin rannikolla on niin hirveän lauhaa ja kosteata monina talvipäivinä vuodesta, että asiantuntijat suosittelee epävarmoille kuskeille nastoja.....

        Lapissa taas on lunta pakkasta. -pehmeät lamellit eivät hyydy edes yli 20 asteen pakkasessa, vaan on hirvee pito!

        Yhtä kaikki. Itse en ole tarvinnut nastoja 12 vuoteen täällä Satakunnassa. -tosin mulla on kunnon auto, ei mikään puhelikoppi, eli Toyota Avensis :-)

        Joo kunnon auton mieki seuraavan laitan.VW kallis huoltaa monine hajoavine osineen ym...
        Lapissa nyt monta päivää jääkelit niin eipä kitkat paljon ole mielessä...
        Ja taas sama kysymys miksi ammattiautoilijoilla on aina nastarenkaat?Turvallisuuden maksimointiko?


      • nastoitta tänäänkin
        osssss kirjoitti:

        Joo kunnon auton mieki seuraavan laitan.VW kallis huoltaa monine hajoavine osineen ym...
        Lapissa nyt monta päivää jääkelit niin eipä kitkat paljon ole mielessä...
        Ja taas sama kysymys miksi ammattiautoilijoilla on aina nastarenkaat?Turvallisuuden maksimointiko?

        Joulun aikana oli monta päivää jääkelit niin eipä nastat paljon ole mielessä...
        Tosin en ajanut niitä mutkaisia sorateitä ympärivuotisella perusnopeudella, eli 80 km/h. Päätiet olivat sulat, eli nastoista olisi pääosin ollut vain haittaa.

        => Ja taas sama kysymys miksi ammattiautoilijoilla on aina nastarenkaat?Turvallisuuden maksimointiko?

        Jos tarkoitat takseja niin todennäköisesti syynä on se että nastoilla voi vaarallisimmissa olosuhteissa ajaa nopeammin, eli ottaa riskejä vaikka juurikin nopeus vaikuttaa vahinkojen vakavuuteen. Toisaalta "nastarengas" on käsitteenä monitahoinen, se on sitä vielä (laillisestikin) 3,5 mm pinnallakin vaikka sen pito-ominaisuudet ovat olleet jo kauan poissa.

        Takseja ei tarvitse käytännössä koskaan ohittaa, vaan ne painavat ohi ylinopeudella. Koska kuljettajat ovat poikkeuksetta syyllistyneet asiakkaansa liikenneturvallisuuden vaarantamiseen en minä halua maksaa heidän kalliita hintojaan. Mikä siinä on ettei liikennesääntöjä voi noudattaa vaikka taksamittari raksuttaa?

        Miten sinä itse ajat? Luotatko nastoihin vaiko järkevään ajotapaan? Järkevällä ajotavalla en ole saanut renkaita sutimaan muutoin kuin loskassa, eikä se ole olosuhde jota varten nastarenkaita tarvitaan. Siihen riittää talvirenkaat.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      136
      1240
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      791
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      506
    7. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      21
      465
    8. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    9. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      461
    10. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      21
      447
    Aihe