"Koaloiden tulevaisuus vaarassa Australiassa"

Laiskiainen

Onko tämä oikein? Eikö pitäisi sanoa "koalain"?

8

219

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Tuolla sivulla (jonka varsinainen sisältö on melkeinpä lyhyempi kuin sen URL) sanotaan: ”Kielitoimiston sanakirjan mukaan koala taipuu koalojen, koaloja. Myös harvinaisempaa genetiivimuotoa koalain voi käyttää.”

        Kielitoimiston sanakirja kuvaa tässä kyllä lähinnä sitä, millaista kielen pitäisi jonkun mielestä olla, eikä sitä, millaista se on. Googlella löytyy muutama kymmenen tuhatta sivua, joilla esiintyy taivutusmuoto ”koaloiden”.

        Koska ”koala” on – ainakin tavallisimman analyysin mukaan – kolmitavuinen, on loogisempaa ottaa taivutusmalliksi ”omena” kuin ”kala”.


      • Nomen est omen
        Yucca kirjoitti:

        Tuolla sivulla (jonka varsinainen sisältö on melkeinpä lyhyempi kuin sen URL) sanotaan: ”Kielitoimiston sanakirjan mukaan koala taipuu koalojen, koaloja. Myös harvinaisempaa genetiivimuotoa koalain voi käyttää.”

        Kielitoimiston sanakirja kuvaa tässä kyllä lähinnä sitä, millaista kielen pitäisi jonkun mielestä olla, eikä sitä, millaista se on. Googlella löytyy muutama kymmenen tuhatta sivua, joilla esiintyy taivutusmuoto ”koaloiden”.

        Koska ”koala” on – ainakin tavallisimman analyysin mukaan – kolmitavuinen, on loogisempaa ottaa taivutusmalliksi ”omena” kuin ”kala”.

        Omenan taivutusmalli – mikä se on?

        Omenien, omenoiden, omenoitten, omenain, ...?


      • Kex Romana
        Nomen est omen kirjoitti:

        Omenan taivutusmalli – mikä se on?

        Omenien, omenoiden, omenoitten, omenain, ...?

        Nomen est omen = kukaan mies ei ole omena


      • Suomen mieli
        Nomen est omen kirjoitti:

        Omenan taivutusmalli – mikä se on?

        Omenien, omenoiden, omenoitten, omenain, ...?

        Etkö tiedä, miten sana ”omena” taipuu? Siinä tapauksessa lienet väärällä palstalla – tämä on suomenkielinen palsta.


      • Nomen est omen
        Suomen mieli kirjoitti:

        Etkö tiedä, miten sana ”omena” taipuu? Siinä tapauksessa lienet väärällä palstalla – tämä on suomenkielinen palsta.

        Tokihan minä suomenkielisenä omenanviljelijänä tiedän, kuinka sana ”omena” taipuu. Se taipuu oikein nöyrästi useammallakin tavalla, kuten olen edellä esittänyt.

        Kotioveni tuntumassa oleva Valkea kuulas (Malus domestica albus pallidus?) on jo vähän vanha ja raihnainen (kuten ehkä monen mielestä minäkin). Viime sato jäi muutamaan omanaan. Edellisinä kahtena vuonna omenia (omenoita, joillekin jopa omenoja) tuli kahta kauheammin – olisikohan pölytys onnistunut silloin paremmin?


    • Anti-osteoporoosi

      Heikki Koalainen on kovaluinen F1-kuski. Suomussalamiko lienee salaisuus?

    • Kaunis on koala

      Ei koala mitenkään uhanalainen laji ole Aussilassa sen enempää kuin Uhanassa tai Koalan niemimaallakaan. Kuulemani mukaan Australian parlamentissa on päätetty perustaa suuri koalitio noiden söpöläisten tulevaisuuden turvaamiseksi. Tiedossani ei kuitenkaan ole, monelleko koalalle se on mitoitettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1313
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      640
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      149
      408
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe