palauttava pyöräily ylikuntoisena?

huolestunut...

Voinko harrastaa kevyttä ja huoltavaa (syke 100-120)kuntopyöräilyä,kun epäilen olevani yli kunnossa? Nopeuttaisiko Se palautumistani? Viikon päästä inttiin...

3

424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juu ei

Ei nopeuta

• jfyj

Hidastaako Se sitä?

• SzinsunSamsung

Jaksaisko edes vastata. Ehkä yritän tänne Suoli24:n ensimmäisen asiallisen vasteuksen pykäillä.

Ylikuntoa eli ylirasitustilaa on hetkellistä ja pitkäkestoista. Jos vetää viikkokausia kovaa treeniä liian vähäisellä palautumisella (lepo ja ravinto vaikuttavat molemmat), voi elimistö mennä tilaan jossa uusi treeni ei enää kehitä vaan alkaa joko huonontaa kuntoa tai ainakin ylläpitää ylirasitustilaa.

Ylikunnon merkkejä on mm. se että treeni ei kulje. Esim. ei saa sykettä kunnolla nousemaan vaikka vetäisi kuinka kovan lenkin. Lisäksi saattaa olla selittämätöntä ärtymystä eli lenkki ei kulje, vituttaa, kotona mikään asia ei suju ja hermot menee mitättömästäkin asiasta. Illalla voi olla vaikea nukahtaa vaikka tuntee itsensä väsyneeksi. Olo omassa kehossa on epämiellyttävä.

Ylirasituksesta palautuminen vaatii vähintään yhtä kauan kuin sitä on kerryttänytkin. Yksi hyvä konsti on heittää totaalivapaalle. Se on kuitenkin monille psyykkisesti vaikeaa joten kannattaa harjoittaa mukavalta tuntuvia palauttavia lajeja mutta vain lyhyitä määriä. Esim. uinti kevyesti 15-30 minuuttia ja päälle rentouttavaa saunomista. Uinnissa liikkeet rauhallisia ja heti jos alkaa tuntua ettei nappaa, pois altaasta ja saunomaan. Fillarillakin voi ajaa kevyesti mutta kerrankin siten että katselee vain maisemia ja rullailee menemään.

Kaiken päälle venyttelyä joka päivä. Ruokailua ei kannata unohtaa ja kannattaa palautumisen ajaksi vaihtaa kevyempään ruokavalioon kuin kovaa treenatessa. Hedelmiä kannattaa syödä paljon koska ne sisältävät paljon vitamiineja mutta ovat myöskin happo/emästasapainoltaan hyvää ravintoa jos vertaa esim. rasvaiseen pihviin ranskalaisten kera, tai jäätelöön.
      Kun syö järkevästi ja terveellisesti, ei tule myöskään sellaista rasvaähkyä joka alitajunnassa pakottaisi väkisin treenaamaan.

Itse kun lopetin aktiivikilpaurheilun, hämmästyin miten kunto ei laskekaan edes parin kuukauden totaalilevolla. Myös luunmurtumat tai vastaavat pakkolevot osoittavat että jos taustalla on useita vuosia aktiivista liikuntaa, ei sitä kaikkea pyyhitä pois edes vuoden urheilumattomuudella. Tottakai hetkellinen huippukunto putoaa mutta sen saa takaisin nopeasti ja levon jälkeen kunnon saa nousemaan helposti paremmalle tasolle kuin ennen lepoa olikaan.

Itse treenasin joskus jalat niin jumiin ettei ne palautuneet edes kuukauden levolla. Eihän sitä silloin huomannut kun ei vuosiin ollut täysin levännyt. Vasta urheilun lopettamisen jälkeen kun kävi esim. hiihtämässä, huomasi miten pystyi hiihtämään rennosti kun jaloissa ei ollut entisenkaltaista jumia. Tuo jumi oli sen laatuista ettei sitä saanut pois edes venyttelemällä. Hieronta olisi voinut auttaa mutta ei ollut varaa kymmenen kerran hierontakuuriin.

Inttisi on alkanut jo mutta jollekin muulle tiedoksi; kannattaa treenata kovaa ja pitkään silloin kun pystyy ja kun levätään, tehdään se sitten totaalisesti leväten. Lepsu treenailu ja liian aktiivinen lepojakso vetävät treenin tasapaksuksi ja kehitys pysähtyy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4190
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1216
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe