Norjalaiset käyttävät æ-kirjainta kuvaamaan ä-äännettä. Siinä näyttäisi olevan a ja e yhteenliitettyinä. Olisiko pahasti väärin, jos käyttäisi niitä suomessa peräkkäisten a:n ja e:n vastineina niinä harvoina kertoina kuin se olisi mahdollista?
Esim. pælla, jættu, hættu
æ-kirjain
5
268
Vastaukset
- Knuut Åås
>Olisiko pahasti väärin, jos...
Kaada ittelles vaan.
Minusta on ikävää, että tanskalaisten tupla-a:t luetaan täällä meillä tupla-a:na. Suomalaisille Aalborg on "aalborg" (tai "aalbori") ja Aarhus "aarhus", vaikka nuo nimet olisi miellettävä muodoissa Ålborg ja Århus. - Tœœt!
Miksi suomen ae pitäisi merkitä yhdellä kirjaimella, kun se ei ole äänne, jolle pitäisi olla kirjoitusmerkki? Ranskassa oe liitetään varsinkin painetussa tekstissä yhteen œ. Keksitkö tällekin käyttöä suomessa?
- Juntti-Joe
Miten olisi (joki >) joella, joelle..?
- Vinge
Juntti-Joe kirjoitti:
Miten olisi (joki >) joella, joelle..?
Luepa seuraava kommenttini.
- Vinge
Pahasti väärin, kun on kyseessä eri äännettä. Nuo esimerkkisihän näyttävät sekavilta, kuin jos tulostin olisi epäkuntoisesti jättänyt kirjainvälit pois.
Tai sitten noiden merkkien pitäisi vastata kunkin yhtä äännettä.
Vinkeestä kysymyksessä selvästi onkin kysymys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222351Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 522247
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381512- 301446
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361402- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136- 261126