sähköurakoinnista sen verran, kun se tulee melkein joka jutussa esille. Täällä moni kyselee saako sitä ja sitä tehdä itse jne.
Ne kommentit, jotka itse olen lähettänyt olen tarkoittanut lähinnä esim. omakotitalon rakentajalle, joka ei tiedä mitä saa tehdä ja kuka tekee jne. Itselläni on luvat ja on kokemusta jonkin verran ja sähköjutut kiinnostaa muutenkin.
Näitä ns. firabelikavereita jotka tekee luvitta en pidä mitenkään kilpailijoina ja he saavat minun puolesta jatkaa hommiaan kuten tähänkin asti. Esim. tukesin v.1998 tekemän narautus kamppanjan aikana vain 1% uusista liittymistä oli tehty luvatta eli 99% luvilla. Eli oikeiden sähkömiesten ei siis kannata olla huolissaan siitä, että joku luvaton urakoitsija veisi hommat jne. Ja mitä tulee näihin pieniin sähköasennuskohteisiin, WC- ja keittiöremonteihin, joissa esim. timpurit jne. tekee sähköhommat siinä sivussa, niin nämä kaverit voi mun puolesta jatkaa kuten ennenkin.
Ainut asia joka minua loppujen lopuksi näissä luvattomissa jätkissä vähän kyrsii on vain se kun he jakelevat näitä perättömiä neuvoja netissä siitä kuka ja mitä saa tehdä. Se vissiin rauhoittaa omaa tuntoa kun jankuttaa tarpeeksi ja uskoo pian itsekin ettei ole tehnyt mitään väärää. Mutta joku saattaa ehkä halutakin tehdä esim. oman talon asennukset virallisia teitä pitkin ja siksi monesti kommentoin.
Luvattomasta
24
4961
Vastaukset
- Öljyä/vettä
"tuspoolilta" Täyttä asiaa, "tuutin täydeltä". Luulisin että molemmat osapuolet ymmärtää tämän.
Onhan ammattimiehillä/naisilla myös ammattiylpeys.
Mutta kysyn mielipidettä kumman tekemästä kytkentävirheestä pitäisi saada kovempi rangaistus jos ihminen "vähän kuolee".
Siitäkö että on lupa asentaa, vai siitäkö että tekee luvattomasti. Minä oletan( että ammattimiehet vastaavat että jos on lupa, pitäisi saada pienempi ragaistus), minä olen kyllä toista mieltä ?.
Viittaan 2-3 sivua taaksepäin, keskusteluun "OLKAAPA MIELTÄ" johon otin osaa nimim."Pyöreäpäinen ja otsikko, sähkökynä.
Opetaanhan ihmisiä ajamaan autoa liikenteesä, autokoulu -ja opetusluvalla, mutta myös ilman lupaa, jos ihminen kuolee liikenteessä, rangaistuskäytäntö taitaa olla ihan sama on se syyllinen saanut oppinsa missä vain.
Kertokaa jos olen ihan mettässä !- seurannut
Luvallinen tai luvaton sähköasentaja saanee samasta rikkeestä saman rangaistuksen.
Mutta luvallisilla asennusliikkeillä ainakin on yleensä vakuutukset kunnossa, eli on vastuuvakuutus. Luvaton asentaja maksaa vahingonkorvaukset itse ja joutuu ehkä myymään asuntonsa tms jotta saa rahat kasaan.
Vahinkoja on kahdenlaisia, aineellisia ja henkilövahinkoja. Henkilövahingon satuttua sekä luvaton että luvallinen asentaja saa käräjäoikeudessa syytteen ehkä kuolemantuottamuksesta.
Luvallisen asentajan vastuuvakuutus maksaa yleensä korvaukset, mutta luvaton asentaja maksanee itse korvaukset. Sakot maksaa aina jokainen itse henkilökohtaisesti.
Tässäkin on vähän miettimistä kannattaako tehdä itse ilman urakointioikeuksia sähköasennuksia, vaikka olisi koulutukseltaan sähköasentaja. - Öljyä/vettä
seurannut kirjoitti:
Luvallinen tai luvaton sähköasentaja saanee samasta rikkeestä saman rangaistuksen.
Mutta luvallisilla asennusliikkeillä ainakin on yleensä vakuutukset kunnossa, eli on vastuuvakuutus. Luvaton asentaja maksaa vahingonkorvaukset itse ja joutuu ehkä myymään asuntonsa tms jotta saa rahat kasaan.
Vahinkoja on kahdenlaisia, aineellisia ja henkilövahinkoja. Henkilövahingon satuttua sekä luvaton että luvallinen asentaja saa käräjäoikeudessa syytteen ehkä kuolemantuottamuksesta.
Luvallisen asentajan vastuuvakuutus maksaa yleensä korvaukset, mutta luvaton asentaja maksanee itse korvaukset. Sakot maksaa aina jokainen itse henkilökohtaisesti.
Tässäkin on vähän miettimistä kannattaako tehdä itse ilman urakointioikeuksia sähköasennuksia, vaikka olisi koulutukseltaan sähköasentaja.Omakotitalo asujana olen myös seurannut kiinnostuneena Koti & rakentaminen, otsikon alla olevia keskusteluja, lähinnä Lämmitys & eristäminen, mutta myös Valaistus & sähkötyöt. Keskusteluista on saanut aika paljon lisätietoa ko. asioihin, joita on voinut hyödyntää arkiasumisessa.
Näissä viimemainituissa myrsky vesilasissa on ollut aika-ajoin kova, laineet ovat lyöneet joskus yli laitojen.
Edellisestä vastauksesta voi jo tehdä sen johtopäätöksen niinkuin arvelinkin, luvallinen asentaja pääsee pienemmällä ( vert. aineellinen ) rangaistuksella koska takataskussa on turvana tämä pakollinen vakuutus. Luvaton asentaja joutuu ottamaan myös sen taloudellisen riskin.
Mutta ihmishenki on silti yhtä arvokas, kuolee hän sitten luvallisen tai luvattoman työvirheen kautta.
Mutta luulisin että näitä luvattomia asentajia on erittäin vähän, vertaus " kuin hyttynen valtameressä ".
Valistuksella, oikealla asennekasvatuksella ja tiedolla voidaan kyllä vähentää onnettomuuksien määrää, niin liikenteessä kuin Ko. töissä.
Ps. itsellänikään ei kyllä ole peukalo keskellä kämmentä, siitä johtuu näiden palstojen seuraaminen. Keskustelu jatkukoon ! - Anssi
Öljyä/vettä kirjoitti:
Omakotitalo asujana olen myös seurannut kiinnostuneena Koti & rakentaminen, otsikon alla olevia keskusteluja, lähinnä Lämmitys & eristäminen, mutta myös Valaistus & sähkötyöt. Keskusteluista on saanut aika paljon lisätietoa ko. asioihin, joita on voinut hyödyntää arkiasumisessa.
Näissä viimemainituissa myrsky vesilasissa on ollut aika-ajoin kova, laineet ovat lyöneet joskus yli laitojen.
Edellisestä vastauksesta voi jo tehdä sen johtopäätöksen niinkuin arvelinkin, luvallinen asentaja pääsee pienemmällä ( vert. aineellinen ) rangaistuksella koska takataskussa on turvana tämä pakollinen vakuutus. Luvaton asentaja joutuu ottamaan myös sen taloudellisen riskin.
Mutta ihmishenki on silti yhtä arvokas, kuolee hän sitten luvallisen tai luvattoman työvirheen kautta.
Mutta luulisin että näitä luvattomia asentajia on erittäin vähän, vertaus " kuin hyttynen valtameressä ".
Valistuksella, oikealla asennekasvatuksella ja tiedolla voidaan kyllä vähentää onnettomuuksien määrää, niin liikenteessä kuin Ko. töissä.
Ps. itsellänikään ei kyllä ole peukalo keskellä kämmentä, siitä johtuu näiden palstojen seuraaminen. Keskustelu jatkukoon !Fiksu yrittäjä ottaa luonnollisesti vakuutuksen, mutta ei kai se ole pakollista? Yksityishenkilökin voi olla pätevä ja luvatomaava, vaikka ei tee urakoitia työkseen, näillä tuskin on vastuuvakuutusta.
Onko joku joskus kysynyt sähköasentajan vakuutuksia? - Sähkäri
Anssi kirjoitti:
Fiksu yrittäjä ottaa luonnollisesti vakuutuksen, mutta ei kai se ole pakollista? Yksityishenkilökin voi olla pätevä ja luvatomaava, vaikka ei tee urakoitia työkseen, näillä tuskin on vastuuvakuutusta.
Onko joku joskus kysynyt sähköasentajan vakuutuksia?Mun käsittääkseni vakuutukset ei ole pakollisia. ainakaan edellisellä firmallani ei niitä ollut. Omistaja sanoi, että tulee halvemmaksi maksaa mokat omasta (siis firman) pussista suoraan kuin maksamalla vakuutuksia. Firmahan vastaa asentajien mokista, elleivät asentajat toimi vastoin annettuja ohjeita ja aiheuta vahinkoja omalla törkeällä huolimattomuudella. Sama periaate on kai kaikkialla liike-elämässä.
- Öljyä/vettä
Sähkäri kirjoitti:
Mun käsittääkseni vakuutukset ei ole pakollisia. ainakaan edellisellä firmallani ei niitä ollut. Omistaja sanoi, että tulee halvemmaksi maksaa mokat omasta (siis firman) pussista suoraan kuin maksamalla vakuutuksia. Firmahan vastaa asentajien mokista, elleivät asentajat toimi vastoin annettuja ohjeita ja aiheuta vahinkoja omalla törkeällä huolimattomuudella. Sama periaate on kai kaikkialla liike-elämässä.
Sanonta "on pakko kun köyhän kuolema" mutta kyllä se rikaskin kuolee!
Käsittääkseni ainakin uudisrakennuksilla pitäisi olla lakisääteinen vakuutus, satunnaisia työntekijöitä varten, ainakin minulla oli, kun aikanaan rakensi taloa, on edesvastuutonta luistaa näissä asioissa.
Olen ollut liikenteen ammattilainen, vakuutukset olivat aina parhaat mahdolliset, niin on vieläkin!
Nykyään minulla on täydellinen autovakuutus sekä, kotivakuutus omakotitalossa jota olen kaksi kertaa joutunut käyttämään pienen vesivuodon ym. asian takia, sitä en tiedä korvaisiko se näiden vastuuttomien sähköasentajien ym. joilla ei ole vakuutusta, tekemiä vahinkoja.
Vaimollani on pieni yritys, mutta siitä huolimatta hänellä on vastuuvakuutus kaiken varalta
Ps. sanon vielä jos teetätte kotityötä, tästähä voidaan saada KOTITALOUSVÄHENNYS verotuksessa 60 % arvonlisäverollisesta työkorvauksesta mutta, varmistakaa että henkilö on hakeutunut ko. verotuksen piiriin. - Anssi
Öljyä/vettä kirjoitti:
Käsittääkseni ainakin uudisrakennuksilla pitäisi olla lakisääteinen vakuutus, satunnaisia työntekijöitä varten, ainakin minulla oli, kun aikanaan rakensi taloa, on edesvastuutonta luistaa näissä asioissa.
Olen ollut liikenteen ammattilainen, vakuutukset olivat aina parhaat mahdolliset, niin on vieläkin!
Nykyään minulla on täydellinen autovakuutus sekä, kotivakuutus omakotitalossa jota olen kaksi kertaa joutunut käyttämään pienen vesivuodon ym. asian takia, sitä en tiedä korvaisiko se näiden vastuuttomien sähköasentajien ym. joilla ei ole vakuutusta, tekemiä vahinkoja.
Vaimollani on pieni yritys, mutta siitä huolimatta hänellä on vastuuvakuutus kaiken varalta
Ps. sanon vielä jos teetätte kotityötä, tästähä voidaan saada KOTITALOUSVÄHENNYS verotuksessa 60 % arvonlisäverollisesta työkorvauksesta mutta, varmistakaa että henkilö on hakeutunut ko. verotuksen piiriin.No liikenteessä on pakko olla vähintään liikennevakuutus ja pankki vaatii velkaiseen taloon vähintään palovakuutksen ja itsellä se ainakin on yksi osa kotivakuutusta.
Rakentajan vakuutukset vieraalle työvoimalle ovat taparuman varalle, siis kun joku talkoolainen tai palkattu työn tekijä nitkauttaa selkänsä. Nuo vakuutukset eivät korvaa sitä, jos joku tekee työssä sutta ja sekundaa.
Sähkö töissä tuollaisen vastuuvakuuden hyöty on vähän kyseenalainen. Jänniteetön työ ei ole vaarallinen ja kesken olevaan vaaralliseen työhön ei saa kytkeä sähköä päälle. Ihmis henki on lisäksi niin halpa että vaikka jotain korvauksi joutuisi maksamaan, niin ei se kamalan kalliiksi tulsi :( - tuspooli
Anssi kirjoitti:
No liikenteessä on pakko olla vähintään liikennevakuutus ja pankki vaatii velkaiseen taloon vähintään palovakuutksen ja itsellä se ainakin on yksi osa kotivakuutusta.
Rakentajan vakuutukset vieraalle työvoimalle ovat taparuman varalle, siis kun joku talkoolainen tai palkattu työn tekijä nitkauttaa selkänsä. Nuo vakuutukset eivät korvaa sitä, jos joku tekee työssä sutta ja sekundaa.
Sähkö töissä tuollaisen vastuuvakuuden hyöty on vähän kyseenalainen. Jänniteetön työ ei ole vaarallinen ja kesken olevaan vaaralliseen työhön ei saa kytkeä sähköä päälle. Ihmis henki on lisäksi niin halpa että vaikka jotain korvauksi joutuisi maksamaan, niin ei se kamalan kalliiksi tulsi :(juttua yleisesti. Kopioin kuitenkin tukesin tiedotteen. Tässä on hieman seuraamuksista, poliisijutuista, jne.
Mutta korostan vielä, että omasta puolestani tehkööt luvattomat firabelimiehet niin paljon kuin haluaa. Heistä on ollut minulle pelkkää hyötyä. Joku heppu käsittää taas kuitenkin väärin.
JOKA SADAS SÄHKÖURAKOINTI TEHDÄÄN ILMAN OIKEUKSIA
11.5.1999
Sähköurakoinneista noin prosentin verran tehdään luvatta ja ilman urakointioikeuksia. Määrä perustuu Turvatekniikan keskuksen (TUKES) valvontatuloksiin. Ilman oikeuksia tehdyt sähkötyöt sisältävät usein turvallisuuspuutteita ja voivat johtaa vakavissa tapauksissa sakkoihin tai syytetoimiin.
TUKES on selvittänyt valvontahankkeessaan sähkötöiden tekijöiden oikeuksia. Selvityksessä käytettiin apuna jakeluverkkoyhtiöiden rekistereitä, joihin on tehtävä ilmoitukset uusista valmistuneista sähkölaitteistoista. Tutkittavaksi valittiin kahdeksan jakeluverkkoaluetta eri puolilla Suomea. Oikeudetonta urakointia todettiin prosentissa valmistuneista sähkölaitteistoista. Kaikkiaan uusia sähköliittymiä tehdään tällä hetkellä vajaat 30.000 vuodessa.
Oikeudetonta urakointia havaittiin enimmäkseen omakotitaloissa ja vapaa-ajan asunnoissa. Näissä kohteissa ei yleensä oltu tehty asianmukaista oman työn tarkastusta eli käyttöönottotarkastusta, joka on turvallisuuden kannalta keskeinen.
Luvattomia sähköurakointeja löytyy myös TUKESin jatkuvassa valvonnassa - parikymmentä tapausta vuodessa. Tällöin on useimmiten kysymys asuinkiinteistöihin kohdistuvista sähköasennusten muutos- tai lisäystöistä. Näihin töihin liittyvät turvallisuusriskit ovat vakavat, koska tällaisiin oikeudettomiin sähköasennustöihin on ryhtynyt myös täysin ammattitaitoa vailla olevia henkilöitä.
Oikeudettomasti sähköistettyjen asennuskohteiden haltijat on valvonnan perusteella määrätty tarkastuttamaan asennukset sekä korjauttamaan havaitut virheet ja puutteet rekisteröidyllä urakoitsijalla. TUKES on myös ilmoittanut vakavimmat tapaukset poliisin tutkittavaksi. Monet näistä ovat johtaneet sakkoihin tai syytteisiin.
TUKES on selvittänyt myös sähkölaitekorjaajien sähkötyöoikeuksia ja niissäkin havaittu oikeudeton toiminta oli prosentin luokkaa. Selvityksen piiriin kuului koko Suomen alue, ja 28 laitekorjaajalta jouduttiin kieltämään sähkötöiden tekeminen. Selvityksen kohteena olivat etenkin televisiohuoltoliikkeet, kodinkoneiden huoltoliikkeet, kylmä- ja jäähdytyskoneiden asennus- ja huoltoliikkeet, sähkökonekorjaamot ja konttorikonekorjaamot, joiden kokonaislukumäärä maassamme on noin 2500.
Sähköurakointia ja sähkölaitteiden korjaustöitä saavat tehdä vain TUKESille rekisteri-ilmoituksen tehneet sähköurakoitsijat, joilla on palveluksessaan turvallisuudesta vastaava sähkötöiden johtaja. Sähkötöiden johtajalta edellytetään mm. hyväksytysti suoritettu sähköturvallisuustutkinto. - Sähkäri
Öljyä/vettä kirjoitti:
Ps. sanon vielä jos teetätte kotityötä, tästähä voidaan saada KOTITALOUSVÄHENNYS verotuksessa 60 % arvonlisäverollisesta työkorvauksesta mutta, varmistakaa että henkilö on hakeutunut ko. verotuksen piiriin.Tokihan sähkölliikkeet joutuu vakuuttamaan työntekijänsä, se taitaa olla oikein lailla määrätty. Samaten omakotirakentajan on syytä vakuuttaa talkoolaisetkin. Muuten jos joku talkoolainen loukkaantuu, voi tulla kalliiksi muutaman kympin säästö.
Tarkoitin tuolla liikkeen vakuutuksella vastuuvakuutusta, jolla korvataan esim. virheellisen asennuksen vuoksi palanut talo. Kaverini, joka pyörittää putkiliikettä, sanoi, että ei hänellä ole vakuutuksia vesivahinkojen varalle. Perustelu sama, eli liian kallista. Makseli just yhden talon vesivahingot, kun oli putkimiehille jäänyt tulppaamaton putken pää seinän sisään. Kalliiksi tuli kuulemma sekin, mutta ei silti aikonut ottaa vakuutusta. - zzzzzz
tuspooli kirjoitti:
juttua yleisesti. Kopioin kuitenkin tukesin tiedotteen. Tässä on hieman seuraamuksista, poliisijutuista, jne.
Mutta korostan vielä, että omasta puolestani tehkööt luvattomat firabelimiehet niin paljon kuin haluaa. Heistä on ollut minulle pelkkää hyötyä. Joku heppu käsittää taas kuitenkin väärin.
JOKA SADAS SÄHKÖURAKOINTI TEHDÄÄN ILMAN OIKEUKSIA
11.5.1999
Sähköurakoinneista noin prosentin verran tehdään luvatta ja ilman urakointioikeuksia. Määrä perustuu Turvatekniikan keskuksen (TUKES) valvontatuloksiin. Ilman oikeuksia tehdyt sähkötyöt sisältävät usein turvallisuuspuutteita ja voivat johtaa vakavissa tapauksissa sakkoihin tai syytetoimiin.
TUKES on selvittänyt valvontahankkeessaan sähkötöiden tekijöiden oikeuksia. Selvityksessä käytettiin apuna jakeluverkkoyhtiöiden rekistereitä, joihin on tehtävä ilmoitukset uusista valmistuneista sähkölaitteistoista. Tutkittavaksi valittiin kahdeksan jakeluverkkoaluetta eri puolilla Suomea. Oikeudetonta urakointia todettiin prosentissa valmistuneista sähkölaitteistoista. Kaikkiaan uusia sähköliittymiä tehdään tällä hetkellä vajaat 30.000 vuodessa.
Oikeudetonta urakointia havaittiin enimmäkseen omakotitaloissa ja vapaa-ajan asunnoissa. Näissä kohteissa ei yleensä oltu tehty asianmukaista oman työn tarkastusta eli käyttöönottotarkastusta, joka on turvallisuuden kannalta keskeinen.
Luvattomia sähköurakointeja löytyy myös TUKESin jatkuvassa valvonnassa - parikymmentä tapausta vuodessa. Tällöin on useimmiten kysymys asuinkiinteistöihin kohdistuvista sähköasennusten muutos- tai lisäystöistä. Näihin töihin liittyvät turvallisuusriskit ovat vakavat, koska tällaisiin oikeudettomiin sähköasennustöihin on ryhtynyt myös täysin ammattitaitoa vailla olevia henkilöitä.
Oikeudettomasti sähköistettyjen asennuskohteiden haltijat on valvonnan perusteella määrätty tarkastuttamaan asennukset sekä korjauttamaan havaitut virheet ja puutteet rekisteröidyllä urakoitsijalla. TUKES on myös ilmoittanut vakavimmat tapaukset poliisin tutkittavaksi. Monet näistä ovat johtaneet sakkoihin tai syytteisiin.
TUKES on selvittänyt myös sähkölaitekorjaajien sähkötyöoikeuksia ja niissäkin havaittu oikeudeton toiminta oli prosentin luokkaa. Selvityksen piiriin kuului koko Suomen alue, ja 28 laitekorjaajalta jouduttiin kieltämään sähkötöiden tekeminen. Selvityksen kohteena olivat etenkin televisiohuoltoliikkeet, kodinkoneiden huoltoliikkeet, kylmä- ja jäähdytyskoneiden asennus- ja huoltoliikkeet, sähkökonekorjaamot ja konttorikonekorjaamot, joiden kokonaislukumäärä maassamme on noin 2500.
Sähköurakointia ja sähkölaitteiden korjaustöitä saavat tehdä vain TUKESille rekisteri-ilmoituksen tehneet sähköurakoitsijat, joilla on palveluksessaan turvallisuudesta vastaava sähkötöiden johtaja. Sähkötöiden johtajalta edellytetään mm. hyväksytysti suoritettu sähköturvallisuustutkinto.vain pieneltä osin. Eihän ollut ilmeisesti tarkoituskaan, kuin keskustelun höystäminen.
"Oikeudetonta urakointia havaittiin enimmäkseen omakotitaloissa ja vapaa-ajan asunnoissa. Näissä kohteissa ei yleensä oltu tehty asianmukaista oman työn tarkastusta eli käyttöönottotarkastusta, joka on turvallisuuden kannalta keskeinen."
Tässä ei ole tavalliset kirvesmiehet pakosti tehneet sähkötöitä. Kysymyksessä on ilmeisesti sähkömiehen tekemä mutta käyttöönottotarkastus on jäänyt tekemättä.
Näitä tapauksia lähemmin tarkastellessa taustalta paljastuu moninaisia syitä mutta kaikki kaadetaan yleensä muitten, kuin sähkömiesten niskaan.
- zzzzz
töistä ajaa sinua ja montaa muuta täälä kommentoimaan.
Olen seurannut monesti, että sinulta ei saa asiallista vastausta tällä palstalla, jos kysyy. Ei tiedon jakaminen ole yllytystä luvattomiin sähkötöihin.- tuspooli
ole kukaan, etkä sinäkään, varsinaisesti koskaan kysynyt mitään. Ehkä siksi et ole saanutkaan minulta asiallista vastausta. Olen kyllä kommentoinut muiden kysymyksiin.
Yritä sinäkin zzzzz käsittää, että esim. minä ja moni muukaan sähkömies ei ole mustasukkainen näille näille luvattomille kavereille. Juttu on aivan päin vastoin. Lue uudestaan tuo mun edellinen juttu ja vähän hitaammin tällä kertaa. Kertaan vielä. Jatkakoon luvattomat kaverit mun puolesta samaa rataa, niin kuin ennenkin. Nämä luvattomat kaverit tekee pääsääntöisesti niitä hommia, joita esim. mun sukulaiset, naapurit, jne. kiusaksi asti pyytää kokoajan mua tekemään ja palkkana on aina lämmintäkättä ja kiitos. Eli esim. keittiöremonttien valaisimien siirtoja kylpyhuoneremontteja, jne. Se on mulle todellakin hyvä asia, että esim. timpuri tai joku muu tekee sähköasennukset siinä sivussa. Eli luvattomat kaverit on siunaus minulle. - zzzzzz
tuspooli kirjoitti:
ole kukaan, etkä sinäkään, varsinaisesti koskaan kysynyt mitään. Ehkä siksi et ole saanutkaan minulta asiallista vastausta. Olen kyllä kommentoinut muiden kysymyksiin.
Yritä sinäkin zzzzz käsittää, että esim. minä ja moni muukaan sähkömies ei ole mustasukkainen näille näille luvattomille kavereille. Juttu on aivan päin vastoin. Lue uudestaan tuo mun edellinen juttu ja vähän hitaammin tällä kertaa. Kertaan vielä. Jatkakoon luvattomat kaverit mun puolesta samaa rataa, niin kuin ennenkin. Nämä luvattomat kaverit tekee pääsääntöisesti niitä hommia, joita esim. mun sukulaiset, naapurit, jne. kiusaksi asti pyytää kokoajan mua tekemään ja palkkana on aina lämmintäkättä ja kiitos. Eli esim. keittiöremonttien valaisimien siirtoja kylpyhuoneremontteja, jne. Se on mulle todellakin hyvä asia, että esim. timpuri tai joku muu tekee sähköasennukset siinä sivussa. Eli luvattomat kaverit on siunaus minulle.rakennustyömailla kummeniä vuosia, enkä ole törmännyt uudisrakennuksella kertaakaan luvattomaan asentajaan.
Sellaisia tapauksia on paljon, että isäntä tai kirvesmies (jopa muurari) on vetänyt sähköputkia päästäkseen jatkamaan töitään. Jos sinä käsität nämä luvattomiksi sähkötöiksi niin ymmärrän kantasi mutta en hyväksy sitä.
Käsittääkseni luvattomat sähkötyöt on niin pieni ongelma Suomessa, että voi verrata varjonyrkkeilyyn.
Julkaise ne tilastot tukesista, joissa on käräytetty luvattomat asennukset ja minkä kokoisia asennuksia ne ovat.
Naapurin aikamiespoika on töissä ko. laitoksessa eikä ole kysymykseen vastannut kuin naurulla ja sanonut, että ympäri suomea tulee soittoja tasaiseen tahtiin asennusoikeuden omaavilta ja he haluavat kostaa tai meidän tarkistavan epäilyjään.
Kirjataan nämä ilmiannot siellä tavallisesti toki ylös mutta on tyhmää uskoa, että aina joka ilmiannon perusteella lähetetään mies tarkastamaan tilanne, siinähän se heidän aikansa kuluisi. - Sähkäri
tuspooli kirjoitti:
Yritä sinäkin zzzzz käsittää, että esim. minä ja moni muukaan sähkömies ei ole mustasukkainen näille näille luvattomille kavereille. Juttu on aivan päin vastoin. Lue uudestaan tuo mun edellinen juttu ja vähän hitaammin tällä kertaa. Kertaan vielä. Jatkakoon luvattomat kaverit mun puolesta samaa rataa, niin kuin ennenkin. Nämä luvattomat kaverit tekee pääsääntöisesti niitä hommia, joita esim. mun sukulaiset, naapurit, jne. kiusaksi asti pyytää kokoajan mua tekemään ja palkkana on aina lämmintäkättä ja kiitos. Eli esim. keittiöremonttien valaisimien siirtoja kylpyhuoneremontteja, jne. Se on mulle todellakin hyvä asia, että esim. timpuri tai joku muu tekee sähköasennukset siinä sivussa. Eli luvattomat kaverit on siunaus minulle.Olen samoilla linjoilla. Jatkuvasti sais olla tekemässä jotain pikku juttuja naapureille, työkavereille ja kylänmiehille. Vähintään joka toisessa pikkujutussa sitten tulee eteen joku ongelma tai muutos, joka sitten venyttää pikkukeikan useamman tunnin nyherrykseksi. Sitten ollaan monttu auki, jos kehtaa pyytää edes pientä korvausta vapaa-ajan menetyksestä. Liike velottaisi samasta työstä 100€. Minua pidetään kiskurina, jos kehtaan pyytää 20€. Mikäpä siinä, jos pistäytyisikin tekemässä pelkät kytkennät. Mutta harvoinpa se pelkästään siihen jää. Osat on väärin valittuja ja vedot tehty niin, että ammattiylpeys ei anna periksi jättää niitä sellaisiksi. Ja jos jotain sattuis, niin mun piikkiinhän ne kytkijänä menis...Pakko siis korjailla.
Jos ei ole varaa tilata töitä liikkeestä, niin antaa innokkaiden viraabeliasentajien ja amatöörien tehdä. Kaipa kantavat sitten vastuunsa...
Työpalvelujen vaihto on ok. Minä heikan asennuskeikan jollekin kaverille, ja hän tekee puolestaan palveluksen omalta osaamisalueeltaan.
Toinen riesa on tietokoneitten kuntoon laitto (homma sinänsä hanskassa). Melkein joka kyläreisulla esitetään, että et viittis vilkasta meidän konetta tässä kahvia odotellessa, siellä on joku pikku juttu, virus tai jotain... - tuspooli
zzzzzz kirjoitti:
rakennustyömailla kummeniä vuosia, enkä ole törmännyt uudisrakennuksella kertaakaan luvattomaan asentajaan.
Sellaisia tapauksia on paljon, että isäntä tai kirvesmies (jopa muurari) on vetänyt sähköputkia päästäkseen jatkamaan töitään. Jos sinä käsität nämä luvattomiksi sähkötöiksi niin ymmärrän kantasi mutta en hyväksy sitä.
Käsittääkseni luvattomat sähkötyöt on niin pieni ongelma Suomessa, että voi verrata varjonyrkkeilyyn.
Julkaise ne tilastot tukesista, joissa on käräytetty luvattomat asennukset ja minkä kokoisia asennuksia ne ovat.
Naapurin aikamiespoika on töissä ko. laitoksessa eikä ole kysymykseen vastannut kuin naurulla ja sanonut, että ympäri suomea tulee soittoja tasaiseen tahtiin asennusoikeuden omaavilta ja he haluavat kostaa tai meidän tarkistavan epäilyjään.
Kirjataan nämä ilmiannot siellä tavallisesti toki ylös mutta on tyhmää uskoa, että aina joka ilmiannon perusteella lähetetään mies tarkastamaan tilanne, siinähän se heidän aikansa kuluisi.sinä loppuun noita toisten juttuja? Kommentoit vissiin johonkin aivan eri keskusteluun vahingossa vai?
Tuossa ensimmäisessä jutussa juuri kerroin, että tukes on vuonna 1998 tehnyt narautus keikkoja, uudisrakennuksiin.
Sitten vielä kerroin että niitä luvattomia asennuksia oli silloin löytynyt vain 1% uusista liittymistä. Siis vain yksi prosentti.
Eli ei mikään ongelma kenellekkään, ei minulle, ei sinulle ja tuskin kenellekkään.
Kertaan vielä sinulle, jotta se menisi perille. Itse en välitä paskaakaan luvattomista asentajista ja kuten aiemmin tuossa sanoin olen mielissäni, että niitä on ja niistä ei todellakaan ole kenellekkään ja varsinkaan sähkömiehille haittaa vaan päinvastoin hyötyä.
Tukesin sivuilta,..., arkistosta, ..., ajankohtaista sähkömiehille löytyy näitä juttuja tarkastuksista, jne. jos niitä haluat lukea. Ei niitä kannata tähän kopioida. Onhan sinulla netti. Käy itse lukemassa ne.
En tajua mitä ja mistä sinä oikein yrität inttää? Itse olen ollut kokoajan samaa mieltä kuin sinä. Sinulla on varmaankin joku luetun ymmärtämisen ongelma tai olet ehkä Eestistä ja ymmärrät kaikkia asiat päin persettä ja juuri päin vastoin kuin me täällä Suomessa. - tuspooli
Sähkäri kirjoitti:
Olen samoilla linjoilla. Jatkuvasti sais olla tekemässä jotain pikku juttuja naapureille, työkavereille ja kylänmiehille. Vähintään joka toisessa pikkujutussa sitten tulee eteen joku ongelma tai muutos, joka sitten venyttää pikkukeikan useamman tunnin nyherrykseksi. Sitten ollaan monttu auki, jos kehtaa pyytää edes pientä korvausta vapaa-ajan menetyksestä. Liike velottaisi samasta työstä 100€. Minua pidetään kiskurina, jos kehtaan pyytää 20€. Mikäpä siinä, jos pistäytyisikin tekemässä pelkät kytkennät. Mutta harvoinpa se pelkästään siihen jää. Osat on väärin valittuja ja vedot tehty niin, että ammattiylpeys ei anna periksi jättää niitä sellaisiksi. Ja jos jotain sattuis, niin mun piikkiinhän ne kytkijänä menis...Pakko siis korjailla.
Jos ei ole varaa tilata töitä liikkeestä, niin antaa innokkaiden viraabeliasentajien ja amatöörien tehdä. Kaipa kantavat sitten vastuunsa...
Työpalvelujen vaihto on ok. Minä heikan asennuskeikan jollekin kaverille, ja hän tekee puolestaan palveluksen omalta osaamisalueeltaan.
Toinen riesa on tietokoneitten kuntoon laitto (homma sinänsä hanskassa). Melkein joka kyläreisulla esitetään, että et viittis vilkasta meidän konetta tässä kahvia odotellessa, siellä on joku pikku juttu, virus tai jotain...yksi juttu, kun asentelin kaverille lattialämmitys systeemit tuossa muutama vuosi sitten ja vähän muuta roinaa. Kaveri on vartija ammatiltaan. Urakka oli tehty lämmintäkättä ja nätit kiitokset. Tuli sitten aika, että pääsin itse vihdoin lomanviettoon, niin pyysin tätä kaveria käymään vähän vartioimassa mun taloa ja tyhjentämässä postilaatikon. Yllättäen kaikkea menoa löytyi ja ei oikein passannut. Sama meno jatkuu aina näiden ns. työkavereiden, tuttujen ja sukulaisten kanssa. Porukat on sosialisoinut aivan vapaasti sähkömiesten palvelukset ja ne luulee, että sähkärit pärjää kiitoksilla ja kun kättä vähän lämmittää ne tarkenee.
- Sähkäri
tuspooli kirjoitti:
yksi juttu, kun asentelin kaverille lattialämmitys systeemit tuossa muutama vuosi sitten ja vähän muuta roinaa. Kaveri on vartija ammatiltaan. Urakka oli tehty lämmintäkättä ja nätit kiitokset. Tuli sitten aika, että pääsin itse vihdoin lomanviettoon, niin pyysin tätä kaveria käymään vähän vartioimassa mun taloa ja tyhjentämässä postilaatikon. Yllättäen kaikkea menoa löytyi ja ei oikein passannut. Sama meno jatkuu aina näiden ns. työkavereiden, tuttujen ja sukulaisten kanssa. Porukat on sosialisoinut aivan vapaasti sähkömiesten palvelukset ja ne luulee, että sähkärit pärjää kiitoksilla ja kun kättä vähän lämmittää ne tarkenee.
...meidän visiin olevan kutsumusammatissa. Tehdään tätä työtä iloksemme, ei leivän vuoksi.
Sama riesa on vaimollani, joka on terkkari. Kauppajonossakin on joka toinen kerta joku valittelemassa vaivojaan. Ja kyläreisuilla se suomentelee lääkärilausuntoja ja kokeitten tuloksia sillä aikaa kun minä rassaan tietokonetta.
Hiukan on välillä hyväksikäytetty olo. Oma vika tietenkin kun ei osaa sanoa eitä :( - Monitoimi
Sähkäri kirjoitti:
Olen samoilla linjoilla. Jatkuvasti sais olla tekemässä jotain pikku juttuja naapureille, työkavereille ja kylänmiehille. Vähintään joka toisessa pikkujutussa sitten tulee eteen joku ongelma tai muutos, joka sitten venyttää pikkukeikan useamman tunnin nyherrykseksi. Sitten ollaan monttu auki, jos kehtaa pyytää edes pientä korvausta vapaa-ajan menetyksestä. Liike velottaisi samasta työstä 100€. Minua pidetään kiskurina, jos kehtaan pyytää 20€. Mikäpä siinä, jos pistäytyisikin tekemässä pelkät kytkennät. Mutta harvoinpa se pelkästään siihen jää. Osat on väärin valittuja ja vedot tehty niin, että ammattiylpeys ei anna periksi jättää niitä sellaisiksi. Ja jos jotain sattuis, niin mun piikkiinhän ne kytkijänä menis...Pakko siis korjailla.
Toinen riesa on tietokoneitten kuntoon laitto (homma sinänsä hanskassa). Melkein joka kyläreisulla esitetään, että et viittis vilkasta meidän konetta tässä kahvia odotellessa, siellä on joku pikku juttu, virus tai jotain...Kyllä se vastapalveluksen saanti on monesti kiven alla. Sanomanne pätee myös varmasti monessa vuorotyötä tekevässä porukassa. Kaverin pitää saada tuuraus muutaman tunnin varoitusajalla, mutta takaisintekoon saattaa joutua anelemaan useita kertoja. Kerran tein kaverille satoja tunteja "soputaksalla" ja kun tarvitsin hänen palveluaan, hinta olikin listahinnan mukainen. No, virheistä oppii.
- herkko
Monitoimi kirjoitti:
Kyllä se vastapalveluksen saanti on monesti kiven alla. Sanomanne pätee myös varmasti monessa vuorotyötä tekevässä porukassa. Kaverin pitää saada tuuraus muutaman tunnin varoitusajalla, mutta takaisintekoon saattaa joutua anelemaan useita kertoja. Kerran tein kaverille satoja tunteja "soputaksalla" ja kun tarvitsin hänen palveluaan, hinta olikin listahinnan mukainen. No, virheistä oppii.
sähkäriä täynnä palsta. Kaikki muut ovat perseestä ja me sähkärit olemme enkeleitä. (onko heitä)
- Sähkärienkeli
herkko kirjoitti:
sähkäriä täynnä palsta. Kaikki muut ovat perseestä ja me sähkärit olemme enkeleitä. (onko heitä)
On meitä. Tunnistat meidät sähkönsinisinä hohtavista siivistä ;D
- herkko
Sähkärienkeli kirjoitti:
On meitä. Tunnistat meidät sähkönsinisinä hohtavista siivistä ;D
on.... hauskaa jatkoa.
- Asennustöitä
zzzzzz kirjoitti:
rakennustyömailla kummeniä vuosia, enkä ole törmännyt uudisrakennuksella kertaakaan luvattomaan asentajaan.
Kirjataan nämä ilmiannot siellä tavallisesti toki ylös mutta on tyhmää uskoa, että aina joka ilmiannon perusteella lähetetään mies tarkastamaan tilanne, siinähän se heidän aikansa kuluisi.Jota suoritti luvaton asentaja. No mistä sen tunnistaa: Mukana on vain yhtä lajia kaapelia ja sitä pannaan joka paikkaan. Kytkennät tehdään niillä liittimillä, mitä sattuu olemaan mukana. Laite kuin laite kytketään lähimpään jakorasiaan kuormituksesta riippumatta. Vikavirtasuojat, vedonpoistot ja värisäännöt - mitä ne ovat?
- vaan
Sähkäri kirjoitti:
Toinen riesa on tietokoneitten kuntoon laitto (homma sinänsä hanskassa). Melkein joka kyläreisulla esitetään, että et viittis vilkasta meidän konetta tässä kahvia odotellessa, siellä on joku pikku juttu, virus tai jotain...Suku on pahin
- Monitoimi
ja rahantarve oli suuri (vastaperustettu perhe), tuli tehdyksi noita "kuutamokeikkoja" niin paljon, että vaimokin alkoi kutsua sukinimeltä. Silloin oli tiukemmat säännöt sähkötöistä, harmitti, kun hitsari, kitvesmies, putkimies, muurari jne sai pistää firman pystyyn tuosta vaan. Sähkäri ei voinut sitä tehdä. Piti suorittaa asentajatutkinto ja anoa as.oikeudet. Kuutamokeikkoja siis tehtiin hyvän , as.oikeudet omaavan kaverin tai firman nimiin. Homma hoitui, kun teki asennukset sääntöjen mukaan. Silloin ei ollut nettiä ja oppia sai vain opiskelemalla tai oppilaana vanhemman asentajan mukana. Nykyisin netistä löytyy ohjeita ja kytkentäkaavoja (jopa pommintekoon), lisäksi tuo EU löysäsi noita sääntöjä (mielestäni) niin paljon, että lähes kuka vain voi kuvitella tekevänsä sähkötöitä. Siis; näitä yrittäjiä riittää ja luulevat vielä olevansa viisaampia kuin alan ammattilaiset. Eniten harmittaa tuo ns "yrittäjien" tietämättömyys sähköturvallisuusmääräyksistä. Ne eivät ole turhia. Eniten sähkötapaturmia sattuu maallikoille. VAIN SUORITTAMALLA OIKEINKYTKENNÄN VOIN OLLA VARMA LAITTEEN TOIMIVUUDESTA JA TURVALISUUDESTA! 0lisko tässä mottomme, ammattiveljet ja -siskot? Nimimerkkini mukaan teen myös muita juttuja, harrastusmielessä, omassa kodissani, mutta en ainakaan tietoisesti pyri aliarvioimaan toisia, alansa ammattilaisia. MOTTO: "yliammuttuna": teen mitä haluan ja muut mitä osaavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472455
- 1761694
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6875- 68851
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745