Uskallanko alkaa vielä 14-vuotiaana?

keväällä15täyttävä

Olen 14-vuotias tyttö. Haluaisin alkaa kuluttamaan rasvaa ja treenaamaan kroppaa, erityisesti keskivartaloa. Olen siis aina ollut luonnostaan hoikka, mutta nyt noin puolen vuoden sisään painoa on tullut melkein kymmenen kiloa lisää ja se on kaikki mennyt keskikroppaan. Eikä tämä ole mitään semmoista naisellistumista niin kuin terkkarit usein sanovat, tämä lähes kymmenen kilon painon nousu johtuu ihan vain siitä, että aloin syömään tylsyyteen, napostelin, en ollenkaan välittänyt mitä suuhuni pistin ja aterioita saattoi jäädä välistä jos olin vaikkapa kavereiden kanssa.

Olen aloittanut terveellisemmän syömisen jo, ja tässä aion pysyä. Pyrin syömään terveellistä ruokaa, monipuolisemmin, ja pitämään huolen säännöllisistä ruoka-ajoista. Koitan myöskin liikkua päivässä minimisuosituksen, joka muistaakseni on 30 min reipasta liikuntaa tmv.

Jo näillä eväillä olen pudottanut pari kolme kiloa, mutta uskallanko alkaa ihan varsinaisesti treenaamaan lihaskuntoa ja aerobista määrätietoisemmin? Lähinnä sitä mietin, että voiko siitä olla jotain haittaa, kun tässä parin vuoden sisään kuuluu tytöillä rasvan määrän juuri lisääntyä. Olen niin hoikka, että kyllä rasvaa saisi tulla käsivarsiin tai reisiin tai miksei tisseihinkin tai ihan mihin vain (paitsi naamaan ja keskivartaloon), niin jäisikö rasvan määrä kropassa vähäisemmäksi, jäisikö sitä tulematta? Pitäähän naisella kaunis lantio olla, voisiko käydä niin että mulle semmoinen jäisi tulematta?

Kun katson kroppaani peilistä, se muistuttaa enemmän tytön kuin naisen vartaloa. Eli siitä tiedän, että tän kuuluu tästä vielä naisellistua lisää.

Hieman sekava teksti. Mutta pointti siis, jos nyt, kun sen rasvan nimenomaan kuuluisi lisääntyä kehossa, alankin vähentämään sitä, voiko kroppani jäädä jotenkin ei-niin-aikuisen-näköiseksi? Jotenkin tyttömäiseksi tai teinin näköiseksi? Ja avainsanana juurikin lantio ja reidet.

Nykyhetkellä ei oikeastaan ole väliä, vaan sillä lopputuloksella, miltä kehoni näyttää kun se niin sanotusti on valmis. Oli miten oli, terveellisestä elämisestä on joka tapauksessa hyötyä (eli väh. minimimäärä liikuntaa ja terveelliset ruokailutottumukset), ja niitä jatkan vaikka tietäisin ettei niillä mitään näkyvää tulosta saavuteta.

3

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • introspektio

Mitä jos aloittaisit jonkinlaisen liikuntaharrastuksen, ei mitään suurta ja mahtailevaa, mutta kuitenkin.
      Kehosi on nyt tarkkailun kohteena, suurennuslasin alla. Kukahan sinua oikein tarkkailee!
      Sellaista lapsuuden ajan liikkumisen viattomuutta ja helppoutta. Sellainen voi tehdä ihmiselle hyvää. Turhia miettimättä. Pelot hälvenee kun on liikkeessä.

• aitobruoka
    • Hihii:3

Ihan hyvin voit, ite seiskalla nytten, harrastanut lentopalloa 2 vuotta, suosittelen:) Meillä ainakin 3-4 krt treenit viikossa, sitten tietty turnaukset. Aina ennen treenejä 30min lenkki, apuvalmentaja vetää, sitten 2 kertaa viikossa on myös lihaskuntoa ohjatusti. Jotain tollasta suosittelen, mutta älä yksin ala "laihduttamaan", vaan etsi joku harrastus (esim lentopallo), sen ohessa lähtee kiloja:) jos mietit nyt esim lentista, älä huoli, nopeasti oppii kaikki asiat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3970
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2071
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      549
      1647
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      86
      1323
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1107
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1038
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      215
      909
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      883
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      828
    Aihe