Uskallanko alkaa vielä 14-vuotiaana?

keväällä15täyttävä

Olen 14-vuotias tyttö. Haluaisin alkaa kuluttamaan rasvaa ja treenaamaan kroppaa, erityisesti keskivartaloa. Olen siis aina ollut luonnostaan hoikka, mutta nyt noin puolen vuoden sisään painoa on tullut melkein kymmenen kiloa lisää ja se on kaikki mennyt keskikroppaan. Eikä tämä ole mitään semmoista naisellistumista niin kuin terkkarit usein sanovat, tämä lähes kymmenen kilon painon nousu johtuu ihan vain siitä, että aloin syömään tylsyyteen, napostelin, en ollenkaan välittänyt mitä suuhuni pistin ja aterioita saattoi jäädä välistä jos olin vaikkapa kavereiden kanssa.

Olen aloittanut terveellisemmän syömisen jo, ja tässä aion pysyä. Pyrin syömään terveellistä ruokaa, monipuolisemmin, ja pitämään huolen säännöllisistä ruoka-ajoista. Koitan myöskin liikkua päivässä minimisuosituksen, joka muistaakseni on 30 min reipasta liikuntaa tmv.

Jo näillä eväillä olen pudottanut pari kolme kiloa, mutta uskallanko alkaa ihan varsinaisesti treenaamaan lihaskuntoa ja aerobista määrätietoisemmin? Lähinnä sitä mietin, että voiko siitä olla jotain haittaa, kun tässä parin vuoden sisään kuuluu tytöillä rasvan määrän juuri lisääntyä. Olen niin hoikka, että kyllä rasvaa saisi tulla käsivarsiin tai reisiin tai miksei tisseihinkin tai ihan mihin vain (paitsi naamaan ja keskivartaloon), niin jäisikö rasvan määrä kropassa vähäisemmäksi, jäisikö sitä tulematta? Pitäähän naisella kaunis lantio olla, voisiko käydä niin että mulle semmoinen jäisi tulematta?

Kun katson kroppaani peilistä, se muistuttaa enemmän tytön kuin naisen vartaloa. Eli siitä tiedän, että tän kuuluu tästä vielä naisellistua lisää.

Hieman sekava teksti. Mutta pointti siis, jos nyt, kun sen rasvan nimenomaan kuuluisi lisääntyä kehossa, alankin vähentämään sitä, voiko kroppani jäädä jotenkin ei-niin-aikuisen-näköiseksi? Jotenkin tyttömäiseksi tai teinin näköiseksi? Ja avainsanana juurikin lantio ja reidet.

Nykyhetkellä ei oikeastaan ole väliä, vaan sillä lopputuloksella, miltä kehoni näyttää kun se niin sanotusti on valmis. Oli miten oli, terveellisestä elämisestä on joka tapauksessa hyötyä (eli väh. minimimäärä liikuntaa ja terveelliset ruokailutottumukset), ja niitä jatkan vaikka tietäisin ettei niillä mitään näkyvää tulosta saavuteta.

3

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • introspektio

Mitä jos aloittaisit jonkinlaisen liikuntaharrastuksen, ei mitään suurta ja mahtailevaa, mutta kuitenkin.
      Kehosi on nyt tarkkailun kohteena, suurennuslasin alla. Kukahan sinua oikein tarkkailee!
      Sellaista lapsuuden ajan liikkumisen viattomuutta ja helppoutta. Sellainen voi tehdä ihmiselle hyvää. Turhia miettimättä. Pelot hälvenee kun on liikkeessä.

• aitobruoka
    • Hihii:3

Ihan hyvin voit, ite seiskalla nytten, harrastanut lentopalloa 2 vuotta, suosittelen:) Meillä ainakin 3-4 krt treenit viikossa, sitten tietty turnaukset. Aina ennen treenejä 30min lenkki, apuvalmentaja vetää, sitten 2 kertaa viikossa on myös lihaskuntoa ohjatusti. Jotain tollasta suosittelen, mutta älä yksin ala "laihduttamaan", vaan etsi joku harrastus (esim lentopallo), sen ohessa lähtee kiloja:) jos mietit nyt esim lentista, älä huoli, nopeasti oppii kaikki asiat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?

Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?
      Ikävä
      202
      9734
    2. rakastan jotakin

en uskalla sanoa sitä täällä ääneen
      Ikävä
      11
      4758
    3. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      52
      3760
    4. Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi

pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?
      Ikävä
      104
      3116
    5. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      95
      2772
    6. Hei Antti. Minähän varoitin jo 2 v sitten, ettei sinusta tule pääministeriä, vaikka kuinka

voittaisit vaalit. Vasurit ovat aina puukottaneet toisiaan selkään, eivät koskaan edestäpäin. Marinistit varsinkin IL t
      10
      2565
    7. Uusnatsien ilkivalta Joensuussa jatkuu.

Saavat mellastaa persujen suojissa miten haluavat. Särkevät ja tuhoavat toisten omaisuutta, tähän on johtanut persujen m
      Joensuu
      12
      2098
    8. Golffarit kehityksen jarruna

Nyt kun yritetään saada kivitippua toimimaan niin golffarit iskee puukolla selkään joka asiassa. Majoituspalveluja maino
      Lappajärvi
      13
      1549
    9. Minkä tunteen tunnet

juuri nyt? ap kiitollisuuden.
      Tunteet
      48
      1511
    10. Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Thank God, sä tulit! sarjalle?

Katsoitko Thank God, sä tulit!? Uusi viihdeohjelma ei ollut kaikkien makuun, mutta jotkut tykkäsivät. Minkä kouluarvos
      Tv-sarjat
      72
      1358
    Aihe