jäykkyys - tulenko ikinä notkeaksi joogalla

vasta aloittanut

Aloitin juuri joogaharrastuksen. Ikää 45. Oli pakko aloittaa jooga, kun paikat on ihan jumissa.

Olen aina ollut tosi jäykkä. Saanko ikinä itseäni notkeaksi. En saa itseäni lähellekään näihin jooga-asentoihin. En saa esimerkiksi käsiä lattiaan, kun seison. Ne jäävät vähän polvien alapuolelle. Tosin jalat ovat todella pitkät.

Onko kokemuksia? Jotkut ihmiset ovat luonnostaan notkeita toiset taas jäykkiä. Eräs ortopedi sanoi näin.

4

433

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spaceri

3-6 kk.
      Riippuu vähän miten usein viikossa harjoittelet.
      Jooga asennot ovat mitä ovat, ei kai ole tarkoitustakaan saada niitä jotenkin valmiiksi ja lopullisiksi, ei se ole joko tai tilanne. Mahdottomia ei tietenkään kannata yrittää.

• vasta aloittanut

Kiitos vastauksesta. Tämä kannustaa minua. Olen saanut jo apua joogasta hartiavaivoihini.

Otan jonkun tavoitteen ja harjoittelurytmin ja kerron sitten täällä miten kävi.

• spaceri

Sen verran vielä että lihas sinänsä on varmaan aika venyvää, mutta se kuorikerros, fascia on kollageenia ja välillä aika jäykkää. Se uudistuu, ja yleensä on sanottu, että 3 kuukautta menee vähintään, että saavuttaa toisenlaisen liikkuvuuden. Ehkä se vähän vaihtelee eri paikoissa, jossain se fascia voi olla hyvinkin paksua ja jäykkää. Takaosasto on siitä ongelmallista aluetta että takareidessä on lihaksia, jotka ylittävät sekä polvinivelen että lonkkanivelen. Etupuolella on muistaakseni yksi sellainen lihas, sartorius ainakin.
      Eteentaivutus riippuu siitä, mistä kohtaa taivuttaa. Kaikki eivät taivuta lonkasta. Lisäksi eteentaivutus mittaa ja kehittää aika hyvin syvien lihasten ja vatsalihasten toimintaa. Ne pitää olla kunnossa, silloin eteentaivutus lähtee luontevammin.
      Joogassa liikkeet tehdään hengityksen tahtiin. Ja taivutukset vain niin pitkälle kuin, hengitys antaa myöten.

• vasta aloittanut

Kiitokset, tässä oli paljon uutta, erittäin mielenkiintoista tietoa.

Olen aina ajatellut aiemmin, että venyttely on todellista kidutusta ja siksi olen vältellyt sitä, koska se sattuu. Nyt tämän joogan myötä olen ymmärtänyt, että venytykset ovat nautinto, ei satu juurikaan kun hengittää syvään. Joogan jälkeen olo on kuin taivaassa, kun kehossa tuntuu hyvältä.

Joogasta pidän myös siksi, ettei tarvitse lähteä mihinkään. Voi aina joogata kun huvitttaa vaikka missä yöpuvussa, jos huvittaa.

Olisi myös kiva, jos pystyisin jatkamaan ammattiani, jonka olen jo hylännyt käsijäykkyyden vuoksi. Kädessä ei siis mitään vikaa, muuta kuin trapetsiukset ja olkapään lihakset täysin jumissa. Olisinpa aloittanut joogan aiemmin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      120
      2472
    2. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      40
      1652
    3. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      655
      1079
    4. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      106
      993
    5. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      71
      982
    6. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      98
      926
    7. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      885
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      83
      760
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      33
      736
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      71
      728
    Aihe