jäykkyys - tulenko ikinä notkeaksi joogalla

vasta aloittanut

Aloitin juuri joogaharrastuksen. Ikää 45. Oli pakko aloittaa jooga, kun paikat on ihan jumissa.

Olen aina ollut tosi jäykkä. Saanko ikinä itseäni notkeaksi. En saa itseäni lähellekään näihin jooga-asentoihin. En saa esimerkiksi käsiä lattiaan, kun seison. Ne jäävät vähän polvien alapuolelle. Tosin jalat ovat todella pitkät.

Onko kokemuksia? Jotkut ihmiset ovat luonnostaan notkeita toiset taas jäykkiä. Eräs ortopedi sanoi näin.

4

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spaceri

      3-6 kk.
      Riippuu vähän miten usein viikossa harjoittelet.
      Jooga asennot ovat mitä ovat, ei kai ole tarkoitustakaan saada niitä jotenkin valmiiksi ja lopullisiksi, ei se ole joko tai tilanne. Mahdottomia ei tietenkään kannata yrittää.

    • vasta aloittanut

      Kiitos vastauksesta. Tämä kannustaa minua. Olen saanut jo apua joogasta hartiavaivoihini.

      Otan jonkun tavoitteen ja harjoittelurytmin ja kerron sitten täällä miten kävi.

    • spaceri

      Sen verran vielä että lihas sinänsä on varmaan aika venyvää, mutta se kuorikerros, fascia on kollageenia ja välillä aika jäykkää. Se uudistuu, ja yleensä on sanottu, että 3 kuukautta menee vähintään, että saavuttaa toisenlaisen liikkuvuuden. Ehkä se vähän vaihtelee eri paikoissa, jossain se fascia voi olla hyvinkin paksua ja jäykkää. Takaosasto on siitä ongelmallista aluetta että takareidessä on lihaksia, jotka ylittävät sekä polvinivelen että lonkkanivelen. Etupuolella on muistaakseni yksi sellainen lihas, sartorius ainakin.
      Eteentaivutus riippuu siitä, mistä kohtaa taivuttaa. Kaikki eivät taivuta lonkasta. Lisäksi eteentaivutus mittaa ja kehittää aika hyvin syvien lihasten ja vatsalihasten toimintaa. Ne pitää olla kunnossa, silloin eteentaivutus lähtee luontevammin.
      Joogassa liikkeet tehdään hengityksen tahtiin. Ja taivutukset vain niin pitkälle kuin, hengitys antaa myöten.

    • vasta aloittanut

      Kiitokset, tässä oli paljon uutta, erittäin mielenkiintoista tietoa.

      Olen aina ajatellut aiemmin, että venyttely on todellista kidutusta ja siksi olen vältellyt sitä, koska se sattuu. Nyt tämän joogan myötä olen ymmärtänyt, että venytykset ovat nautinto, ei satu juurikaan kun hengittää syvään. Joogan jälkeen olo on kuin taivaassa, kun kehossa tuntuu hyvältä.

      Joogasta pidän myös siksi, ettei tarvitse lähteä mihinkään. Voi aina joogata kun huvitttaa vaikka missä yöpuvussa, jos huvittaa.

      Olisi myös kiva, jos pystyisin jatkamaan ammattiani, jonka olen jo hylännyt käsijäykkyyden vuoksi. Kädessä ei siis mitään vikaa, muuta kuin trapetsiukset ja olkapään lihakset täysin jumissa. Olisinpa aloittanut joogan aiemmin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe