Valkosipulikatkaravut?

Elli

Moi!

Tuli matkalla syötyä aivan mielettömän hyviä valkosipulikatkarapuja riisi-kasvisseoksen kera ja nyt haluattaisi tehdä katkarapuja kotonakin. Löytyykö joltakulta maukasta käyttökelpoista ohjetta??? Nämä oli ihan "perinteisesti" maustettu eli valmistuksessa ei oltu käytetty aasialaistyyppisiä mausteita kuten curryä tai kookosta....

5

8591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajillo

      "Tuli matkalla syötyä aivan mielettömän hyviä valkosipulikatkarapuja"

      Missä olit matkalla?

      Espanjalaisilla on varsin hyvä valkosipulikatkarapuruoka, mutta se on sellaisenaan syötävä alkupala (ei riisiä tms.): Gambas al ajillo = katkarapuja valkosipuliöljyssä.

      Reilu kourallinen katkarapuja nokkaa kohti
      muutama valkosipulin kynsi muutamaan osaan paloiteltuna
      chiliä (mielellään tuoretta sekä mahdollisesti mysö jauhettua)
      (oliivi)öljyä

      Kasariin reilusti öljyä ja kun alkaa olla kuumaa valkosipulit ja chili joukkoon. Valkosipulit pois, kun alkaa muuttua ruskeaksi. Katkaravut joukkoon ja jauhettua chiliä myös, jos tykkää kunnon tulisesta. Annetaan olla hetken, mutta ei kauan, koska ravut sitkistyvät liian pitkään paistettaessa.

      Pikkukippoihin ja seuraksi esim. patonkia. Ravut syödään haarukalla ja se mausteinen öljy leivän avulla (se onkin siinä parasta). Joukkoon voi puristaa hieman sitruunan mehua.

      • kels

        Hyvä Ajillo! Olin melkein unohtanut kuinka herkullisia ne ovat. Espanjassa tilaan niitä aina ja kyllä niitä saa espanjalaisista ravintoloista täällä Suomessakin. Se öljy maustuu niin ihanaksi, että minulla menee niin valkosipulit kuin öljykin patongin kanssa.
        Chiliä en ole tässä ruoassa saanut, sen sijaan sitruunamehua on maussa ollut.

        Tähän herkkuun ei todellakaan voi lisätä mitään kasviksia tai riisiä.


      • Iiro
        kels kirjoitti:

        Hyvä Ajillo! Olin melkein unohtanut kuinka herkullisia ne ovat. Espanjassa tilaan niitä aina ja kyllä niitä saa espanjalaisista ravintoloista täällä Suomessakin. Se öljy maustuu niin ihanaksi, että minulla menee niin valkosipulit kuin öljykin patongin kanssa.
        Chiliä en ole tässä ruoassa saanut, sen sijaan sitruunamehua on maussa ollut.

        Tähän herkkuun ei todellakaan voi lisätä mitään kasviksia tai riisiä.

        Olen aina ollut hulluna valkosipulisiin ruokiin ja katkaravut/jättikatkaravut vs.öljyssä paistettuna kuuluvat ehdottomasti lemppariherkkuihini.

        Olin kuitenkin tähän espanjalais/kanarialais tapakseen hieman pettynyt niitä testatessani. Niistä puuttui yksi tärkeä elementti; voi..

        Tässä katkaravut iiron tapaan.

        1/2 valkosipuli
        250g katkarapuja / jättikatkaravunpyrstojä
        suolaa
        basilikaa(kuiva)
        oliiviöljyä
        voita

        1. Silppua valkosipuli pieneksi, lisää keon päälle 1/2tl suolaa ja basilikaa maun mukaan( itse käytän sanaa "niinsunnäin" sillä mielestäni on mukavaan että lopulliseen ruokaa jää isompiakin valkosipulinpaloja.)

        2. Lisää kuumaan pannuun 6-7rkl oliiviöljyä(riippuu paistinpannun koosta itse käytän isoa kasaria ja öljyä niin että pohja kunnolla peittyy ja öljyä on noin 1/2cm)

        3. Lisää iso ruokalusikallinen voita( kunnon nokare)

        4. Lisää valkosipuli-suola-basilika seos pannuun hetkeksi väriä saamaan n. 1min sekoita koko ajan etteivät kärvenny.

        5. Lisää katkaravut ja paista n.5 minuuttia käännellen ja sekoitellen.

        6. Pannu keskelle pöytää ja seuraksi tuoretta täysjyväpatonkia. Jam..


    • mccartney

      siihen kuuluu sitruunapippuri aiva olennaisesti mukaan.

    • paholaiska

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      62
      926
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe