Asunto kokonaan ilman omaa rahaa tai omia lisävakuuksia on huono juttu ja verrattavissa vuokra-asumiseen, kirjoittaa Hypoteekkiyhdistyksen toimitusjohtaja Ari Pauna Uuden Suomen blogissaan.
Surullista mutta totta !
Asunto ilman säästöjä on vuokra-asunto
27
304
Vastaukset
- ok-kenraalikuvernöör
Noh, omasta asunnosta ei sentään lennä pihalle, jos hyyryhousti päättää laittaa läävän lihoiksi.
Yhtä hyvin kerrostalossa asumista voi verrata vuokralaisuuteen. Ethän siinä todellisuudessa omista mitään, vaan olet vuokralla taloyhtiön tiloissa panttia vastaan.
Vain ok-talon omistaja on oman itsensä herra.- KKHS
Asunto-osakkeen omistajuus ei ole kuin vuokrausta vaan sitä mitä se on, osakesijoittamista. Se että asunto-osakkeessa voi joku asua, on vain satunnainen yhtäläisyys sekä asuinkiinteistön että vuokralaisuuden kanssa.
Ja sitten vielä lisäksi kalliimpaa kuin vuokralla-asuminen. Eikä vuokralaiselle ainakaan voi jäädä asumisesta kymmeniä tuhansia euroja velkaa, kuten kehyskunnasta okt 2-3 vuotta sitten ostaneelle/sinne rakentaneelle "omistusasujalle".
- ok-tuomari
Kannattaa aina muistaa, että ok-asuminen on ainoa tapa omistaa asumansa kiinteistö.
"omassa" kassuläävässä rypevä kuoriainen ei omista asunnostaan mitään, omistamansa osakkeen kautta hän saa majailla korsussaan.
Taloyhtiö omistaa kaiken, ok-asukkaat sen sijaan itse omistavat kiinteistönsä.- Mutta kuka..
Ja kuka omistaa taloyhtiön?
- ok-diktaattori
Mutta kuka.. kirjoitti:
Ja kuka omistaa taloyhtiön?
No. tunnetko olevasi varsinainen kartanon herra omistaessasi osakkeen 57 muun kanssa?
Ok-asukas voi tehdä omistamalleen kiinteistölle mitä haluaa, mitä kassulainen voi tehdä "omistukselleen"?
Laminaatinkin vaihtoon on haettava lupa, on se kiva asua "omassa" - 77788999999999999999
ok-diktaattori kirjoitti:
No. tunnetko olevasi varsinainen kartanon herra omistaessasi osakkeen 57 muun kanssa?
Ok-asukas voi tehdä omistamalleen kiinteistölle mitä haluaa, mitä kassulainen voi tehdä "omistukselleen"?
Laminaatinkin vaihtoon on haettava lupa, on se kiva asua "omassa"Mutta mitä se sinua hiertää toisten ihmisten kerrostaloissa asumiset jos kerran itse olet tyytyväinen omaan asumismuotoosi pientalossasi.
- Mutta kuka..
Laminaatinkin vaihtoon on haettava lupa, on se kiva asua "omassa"Ei minulla ole minkäänlaista tarvetta tuntea itseäni minkäänlaiseksi "kartanon herraksi". Saan itsetuntoa ja onnistumisen elämyksiä ihan muista asioista.
En ylipäätään ymmärrä tuota elämän tarkoituksen etsimistä jostain seinistä ja lattioista. Minulle riittää että asunto, jossa asun, on lämmin, mukava, hiljainen ja sisustettu tavalla joka minua miellyttää. Tuonhan saisin varmaan vuokra-asunnossakin, joten lisävaatimuksena minulla on että saan asua asunnossani niin kauan kuin itse haluan tarvitsematta pelätä irtisanomista, ja että saan sitten vuosien kuluttua takaisin rahan jonka olen asumiseen sijoittanut.
Nuohan totetutuisivat omakotitalossa myös, mutta Suomessa ei ikävä kyllä sijaitse yhtään ainoaa omakotitaloa sellaisessa paikassa jossa haluan asua, joten asumismuotoni on siis kerrostalo. - Kt-demokraatti
Laminaatinkin vaihtoon on haettava lupa, on se kiva asua "omassa"Minä omistan kerrostalosta 11 % ja olen hallituksessa antamassa niitä lupia. Eipä ole jääneet tekemiset tästä kiinni. Ja onhan tässä sellainenkin puoli, että maksan talon kuluistakin vain 11 % enkä kaikkea kuten ok-asukas.
- ok-paroni
Kt-demokraatti kirjoitti:
Minä omistan kerrostalosta 11 % ja olen hallituksessa antamassa niitä lupia. Eipä ole jääneet tekemiset tästä kiinni. Ja onhan tässä sellainenkin puoli, että maksan talon kuluistakin vain 11 % enkä kaikkea kuten ok-asukas.
Jos tarkkoja ollaan, maksat oman osuutesi korsun ylläpidosta ja muiden osuuksia myös. Kasarmiasuminen on kuin sosialismi: teoriassa hyvä, mutta käytännössä ei.
- höh höö
Mutta kuka.. kirjoitti:
Ei minulla ole minkäänlaista tarvetta tuntea itseäni minkäänlaiseksi "kartanon herraksi". Saan itsetuntoa ja onnistumisen elämyksiä ihan muista asioista.
En ylipäätään ymmärrä tuota elämän tarkoituksen etsimistä jostain seinistä ja lattioista. Minulle riittää että asunto, jossa asun, on lämmin, mukava, hiljainen ja sisustettu tavalla joka minua miellyttää. Tuonhan saisin varmaan vuokra-asunnossakin, joten lisävaatimuksena minulla on että saan asua asunnossani niin kauan kuin itse haluan tarvitsematta pelätä irtisanomista, ja että saan sitten vuosien kuluttua takaisin rahan jonka olen asumiseen sijoittanut.
Nuohan totetutuisivat omakotitalossa myös, mutta Suomessa ei ikävä kyllä sijaitse yhtään ainoaa omakotitaloa sellaisessa paikassa jossa haluan asua, joten asumismuotoni on siis kerrostalo.asut siis karhuvuoren slummisssa?
- 77778889999999999999
Asuntojen hinnat eivät ole koskaan näiden veijareiden propakannassa oikealla tasolla, siis veijareiden jotka aina pyrkivät välistävetämään ja pelamaamaan ihmisten asuntovarallisuuden kanssa. Aina nämä on kampeamassa hintoja johnkin suuntaan. Nämä haluaisivat saada asuntomarkkinat ja hinnat täysin hallintaansa, ja tätä tavoitetta ne pyrkivät ajamaan saamalla lainsäädäntöäkin tätä tavoitettaan palvelemaan. Esim. tämä asuntojen myyntihintojen pakkoluovutus yleiseen rekisteriin on tyypillinen esimerkki. Ei muuten edes tässä asiassa meidän höppänä virkaisakki ja politikot mitään huomanneet tai sitten ovat samassa juonessa mukana. Propakantatasollaan nämä selittävät tai perustelevat temppujaan tietenkin jollain yleisellä hyvällä ja asuntokauppoja tekevien ihmisten palvelemisella ja edulla. Sehän on selvä että asuntojen hintojen mahdollisimman suuret heilahtelut puoleen ja toiseen avaa näille huijareille suurimmat mahdollisuudet hyötyä ihmisten asuntovarallisuudesta. Se on vähän sama juttu tässä kuin mitä pörssiosakkeidenkin kanssa. Myös erilaisia hintavia asuntokauppaan liittyviä pakollisia palveluita nämä jatkuvasti pyrkivät saamaan lainsäädäntöön asti, ja ikävä kyllä politikkoja on tässä helppo häristää mukaan kun näin saavat kehitettyä työllisyyttä. Esim. tämä hypon ukkokin on sellaistakin propakantaa jauhanut miten asuntokauppaan pitäisi saada uusi ammattikunta palvelemaan ostajia siinä kuin myyjiä nyt palvelee kiinteiströvälittäjät. Aivan kuin kiinteistövälittäjät nyt kummoisestikkaan myyjää sen paremmin palvelisivat vaikka laskun tälle kirjoittavat, ostajaa palvelevat kirjoittaisivat laskun ostajalle ja sikäli kyllä olisvat erilaisia.
- Ok-Loordi
Siinä tilanteessa että ostaa 100% lainalla ja maksaa lainasta pelkät korot eikä lyhennyksiä ollenkaan on lähellä vuokra-asumista siinä voi ajatella että maksaa ikään kuin vuokraa pankille koron muodossa. Tosin tuokin on parempi kuin vuokraaminen koska omistaa tuossa osakkeen eikä voida häätää 3-6kk sisään kuten vuokralainen.
- 87u
Jos asunnon arvo kohoaa, saa velka-asunnossa asunut myyjä voiton myydessään itselleen. Mitä jää vuokralaiselle?Ei mitään. Ja kyllä monessa paikkaa asuntojen arvo nousee edelleen ja vauhdilla.
Nousee vauhdilla... Et millään viitsisi kertoa missä tämä ainoa paikka suomessa on, laitetaan het uusi toimisto sinne.
- kiitosjanäkemiin....
Kyllä sen voiton vie kiinteistövälittäjä.
Vuokra-asunto 600 euroa/kk. (tappio 300 euroa/kk)
Omistusasunto 300 euroa/kk. Välittäjä_LKV kirjoitti:
Nousee vauhdilla... Et millään viitsisi kertoa missä tämä ainoa paikka suomessa on, laitetaan het uusi toimisto sinne.
Keskimäärin Suomessa hinnat ovat viimeisen tilastojulkistuksen mukaan nousseet noin 1,5 prosenttia. Tämän kyllä varmaan välittäjänä tiesitkin.
Yhdistä tähän se, että muutamalla seudulla hinnat ovat jopa laskeneet, niin eiköhän ne jossakin ole nousseetkin.
- tommit1
""omassa" kassuläävässä rypevä kuoriainen ei omista asunnostaan mitään, omistamansa osakkeen kautta hän saa majailla korsussaan."
On tietysti totta, että kerrostalossa asuva ei omista taloa vaan määrätyn huoneiston hallintaan oikeuttavat osakkeet. Tästä huolimatta tulee mieleen, että tuon lainauksen kirjoittajalle on noussut omakotitalossa asuessa eräs tunnettu neste päähän vai mikä ihme saa hänet halveksimaan täysin asiallista asumismuotoa eli kerrostaloasumista?
Asunto-osakeyhtiö on kaiken lisäksi jopa kansainvälisesti katsottuna erittäin järkevä tapa järjestää asuminen ja talon hoito.- Oman talon herra
Hyvä pointti.
OK-asujalle on noussut neste päähän.
Onko kukaan koskaan kuullut, että kerrostaloasukille olisi kasarmilla asuminen noussut päähän?
BUBUBUBUBU! - Termistöstä
Oman talon herra kirjoitti:
Hyvä pointti.
OK-asujalle on noussut neste päähän.
Onko kukaan koskaan kuullut, että kerrostaloasukille olisi kasarmilla asuminen noussut päähän?
BUBUBUBUBU!Kun en tämän palstan termistöä niin hyvin tunne, niin voisitko selventää mikä on "kasarmi"?
Onko se mikä hyvänsä kerrostalo, täysin riippumatta sen laadusta?
Onko kerrostalo, jossa asunto maksaa noin 10 000 euroa neliöltä, myöskin tällainen "kasarmi"?
- 6+20
En tajua. Ostin asunnon 10 vuotta sitten 50 000€ ja otin siihen 40 000 lainaa.
Nyt myin sen sen pois ja sain siitä 100 000€.
Vuokralla olisin maksanut jollekin muulle asuntoa vähintään 12x300x10= 36000€ ja kun asunnon arvo olisi noussut 10 vuoden aikana 50 000€...
olisi jäänyt 86 000€ käärimättä omaan taskuun... vaan ne olisi mennyt sille vuokranantajalle...No, ihan inflaatiolla korjattuna sen asunnon arvon olisi muutenkin pitänyt 10 vuoden jälkeen olla n. 161.000 €. Lisäksi olet maksanut korkoja n. 11.000 €. Eli voitto on n. 38.000 €, ei 86.000 €.
Tuollaista arvonnousua ei muutenkaan tapahdu iman merkittäviä perusparannuksia/uudelleenkavoitusta.Välittäjä_LKV kirjoitti:
No, ihan inflaatiolla korjattuna sen asunnon arvon olisi muutenkin pitänyt 10 vuoden jälkeen olla n. 161.000 €. Lisäksi olet maksanut korkoja n. 11.000 €. Eli voitto on n. 38.000 €, ei 86.000 €.
Tuollaista arvonnousua ei muutenkaan tapahdu iman merkittäviä perusparannuksia/uudelleenkavoitusta.Että kymmenen vuoden aikana olisi inflaatio ollut yli 200 prosenttia? Minulta taisi jäädä jokin kohta huomaamatta tuossa vuosien saatossa. Perhana.
- huippuamis
Välittäjä_LKV kirjoitti:
No, ihan inflaatiolla korjattuna sen asunnon arvon olisi muutenkin pitänyt 10 vuoden jälkeen olla n. 161.000 €. Lisäksi olet maksanut korkoja n. 11.000 €. Eli voitto on n. 38.000 €, ei 86.000 €.
Tuollaista arvonnousua ei muutenkaan tapahdu iman merkittäviä perusparannuksia/uudelleenkavoitusta.Huomaa että välittäjä-lkv on alansa huippuammattilainen.
Etkö näe mitään ongelmaa siinä, että jos korot ovat olleet kymmenessä vuodessa pääomalle 11 000 € ja inflaatio samalle pääomalle 111.000 euroa. Tekisi minusta lainaamisen kohtuu kannattavaksi.
Asunnon hinta tuskin kaksinkertaistuu vaikka sitä miten perusparannettaisiin.
Ja tuo uudelleenkavoitus. Tarkoitatko siis, että jos alueen tehokkuusluku on parantunut, niin yksiötä voi ruveta myymään kaksiona. Vai miten se kaavoitus parantaa rakennetun asunnon arvoa ?
Hypareita nyt ei ehkä kannata kuunnella. Jostain syystä niillä on agendalla asuntolainoituksen lopettaminen tästä maasta.
Etkö usko? Käy huviksesi pyytämässä niiltä lainatarjous. Et varmaan alle kahden prosentin marginaalilla saa. Voi olla kolmekin...- Joskus isäntä
Pankeilla yleensäkään ei sinänsä ole tavoitteena lainakannan kasvattaminen vaan voiton maksimointi antolainoilleen. Sen takia pankit suosittelevat "täyden palvelun" asuntolainoja eli takaisinmaksuvakuutusta (tjsp) ja korkokattoa asuntolainan kylkeen. näillä saadaan velalliselta nyhdettyä muutakin kuin pelkkä korko.
- pikkupankki
Se on varmaan tuollaiselle narikkapankille tosi huono juttu kun ei pysty enää luotottamaan asuntolainoja. Basel III tekee rahakioskeille kipeää.
Vertailun vuokse hypon kiinteistörahastossa on lainaa 98 %. Eikös se ole sitten huono juttu ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6662512Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,301246- 1091158
Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki111083- 93955
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k104915Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?101873Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e236815Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50769- 64741