Kuka muistaa kahvitehtaan Oy Sumatran kahvi Ab?

Metallimieskirjailij

Koska tällä seitillä ei ole teollisuuslohkoa, kohdistan muistelukyselyni tänne kahvilaosastoon. Kävin töissä syksystä 1959 vuoden 1960 jouluun Helsingissä osoitteessa Vanha Talvitie 11 Oy Merivaara Ab:n metallikalustetehtaassa puristinasentajana, mikä on sivuseikka jutussani. Vieressä Vanha talvitie 13 oli tehdasrakennuksen oliko se 3. kerroksessa kahvipaahtimo Sumatran kahvi, josta kävin ostamassa suoraan paahtotuoretta kahvia. Oli herkullinen tuoksu! Muistaako kukaan kyseistä paahtimoa? Kuinka kauan se toimi yms historiaa. Vastatkaa, palun.

7

4808

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kahvipaahtimoista ok

Mielenkiintoista, mutta niin vanha asia että täytyy olla melkein satavuotias jotta on kokemuksia ja näkemyksiä. Historioitsijat huom! Hyvä kysely ikämieheltä, kiitos.

• Meklari

Sumatran klahvin peltipurkkeja on silloin tällöin huutokauppamyynnissä mm Huutonetissa. Ks sieltä.

• Eläkeukkoteurastaja

Kävin suoraan siitä pakkaamosta kahvinostossa. Oli tuoretta. Silloin oli vuosi 1960 ja olin töissä siinä lähistöllä Helsingin Kaupungin Teurastamolla. Sumatran Kahvi oli tosiaan siinä Vanhalla Talvitiellä Merivaara Oy:n tehtaan vieressä semmoisessa punattilitehdasrakennuksessa muistaakseni 3. kerroksessa, mihin piti kävellä ja nousta portaita. Lie siellä ollut tavarahissi, mutta ei asiakaskuljetukseen. Kahvi oli hyvää!

• Aloittajametallimies

Kiitos minun muistikuviani tukevasta muisteluksesta, nimim.i Eläkeukkoteurastaja

• Sukulainen

Isoisäni yritys, jonka toiminta loppui 1960-luvun lopulla. Paljon materiaalia & aineistoa edelleen tallessa mm kahviastiastoja jne.

Kahvi oli laadukasta, paahtimotoimnnasta vastasi Sveitsistä vartavasten tuotu paahtajamestri.

• Anonyymi

Mulla ei ole kokemusta kyseisestä paikasta, mutta mulla on kyseisen paahtimon metallinen kahvipurkki 1/2 kg Purkki on erittäin hyvässä kunnossa jopa pohja kiiltää uutuuttaan. Pohjassa tarra ( Sumatran vahvaa juhlakahvia ) Oy Sumatran Kahvi Ab HELSINKI Laitan kohta purkin myyntiin Huuto.net iin

• Anonyymi

Minulla on ruskea peltipurkki, jonka päällä on komea purjevene ja merkki:
      Mosca - Sekoitus Oy Sumatran Kahvi Ab Helsinki 1/2 kg Vahvaa kahvia. Olen saanut tämän rasian jo nyt edesmenneeltä tädiltä (1902 - 1987)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin sinussa haluan koskea

Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä
      Ikävä
      42
      2256
    2. Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä

IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi
      Maailman menoa
      228
      2014
    3. Kerro nyt jotain

Itsestäsi minkä haluaisit kaivattusi tietävän?
      Ikävä
      111
      1548
    4. Toisen ihmisen sydämellä

leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo
      Ikävä
      144
      1281
    5. On tämä meidän ikäero jo turhan suuri

Kannattaisi tutustua samanikäisiin.
      Ikävä
      115
      1207
    6. PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan

kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki
      Ammattiliitot
      138
      1114
    7. Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."

Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1099
    8. Millaisena luonteena

Pidät kaivattuasi??
      Ikävä
      74
      1009
    9. Mitä ajattelet kun

Katsot kaivattuasi silmiin? Mitä näet silmissä?
      Ikävä
      65
      963
    10. Olen otettu, mutta turhaan kulta testailet

Sinua minä vaan ❤️
      Ikävä
      70
      950
    Aihe