Muistatko kouluruokailun aloituksen?

Muistan hyvin alun

Olen syntynyt 1939. Itselläni ensimmäinen kosketus alkeelliseen kouluruokaan oli syksyllä 1945 Sipoon Talman supistetussa suomalaisessa kansakoulussa, jossa olin armosta ennen kouluikää 6-vuotiaana. Luokassa oli yhden opettajan varassa luokat 1-6. Ruoka oli lusikalla hallittavaa keittoa tai puuroa. Seuraavaksi olin kouluikäisenä 1946 syksyllä Vihdin kunnan Tervalammen kansakoulun 1. luokassa alakoulussa. Ruoka oli lusikkahallinteista. Keväällä 1947 olin taas Talmassa. Pääsin suoraan 2. luokalle luku- ja kirjoitustaitoisena. Laki kouluruosta oli säädetty sodan aikana 1942 ja siinä velvoitettiin kunnat järjestämään ruokailut ennen vuotta 1949. Syksyllä 1947 ja keväällä 1948 olin Kolarin kunnan Sieppijärven kansakoulun 3. luokalla ja edelleen lusikkaruokakannalla. Sysksy 1948 ja kevät 1949 kuluivat Kolarin kirkonkylän asuntolassa ja kansakoulussa 4. luokalla. Seurasi Helsingin Eläintarhan kansakoulun 5. luokka syksy 1949-kevät 1950 ja lusikkaruoka. Jne

4

199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelijämies

Melekonen historiia. Miten jatku?

• Muistan myös lopun

Jouduin käymään 5. luokan uudelleen kevään 1951 keuhkopussitulehduksen takia, sairaaalssa siihen aikaan kaksi kuukautta. Normalisoin ikäluokkani, koska olin ollut vuotta edellä. 6. luokka 1951 syksy ja kevät 1952. Helsingin kaupungin Valmistavan Ammattikoulun 1. lk syksy 1952-kevät 1953 Kansakoulukadulla ja työpajat Fredrikin- ja Pietarinkaduilla, paja, sähkö ja valimotyöt. Ruoka paikoissa keskuskeittiöstä, etupäässä syötävää lusikkahaarukkaruokaa ja jo kiinteämpää. 2. lk syksy 1953-kevät 1954, teoria ja koneistaja-viilaajalinja Alppikatu 1, nyt jo aikaa sitten purettu pihapiiri ja rakennukset, tuilalla Kuntatalo. Ruokana kokeiltiin joskus kiinteitä annoksia syksyllä, mutta keväällä palattiin lusikkahaarukkaruokaan. Oli hyvää ja ravitsevaa murrosikäisille pikakasvajille. Muuan koripalloileva poika venyi vajaassa vuodessa 17 sm! Ja sitten töihin vakituisesti ja maito-, kahvi- ja voileipälinjalle, 8h/vrk, ja sitä jatkui yli 50 vuotta vuoteen 2004. On eletty.

• Aikuinen nainen

Hyvä muistelu. On mentävä nykyajan ihmisen ja koululaisen syvälle itseensä, jos narisevat nykykouluruuista.

• ATK-säätäjä

Ihan näin opiskelevana, ja näissä ala-asteissa välillä syövänä kun on koulun puolesta jotain IT-alan projektia joka pitäisi saada kuntoon... että kaikki jotka mankuvat kouluruoan laadusta, ovat väärässä.

Muutama pieni epäkohta on tullut tietty esiin, jossa ruoka on joko ylimaustettua, tai lilluu rasvassa (lihapullat), vaikka maistuvatkin hyviltä loppujenlopuksi, en suosittelisi näitä ihan terveysmielessä.

Joka tapauksessä täytyy sanoa, että lasagnet ja kanacurryt iskee kuin miljoona volttia makuhermoon, enkä parempaa osaa itsekkään kokata. "Kumiperunoita", noita 90-luvun "vitsi"kirjojen kruunauksia en ole eläissäni nähnyt, ja harvinaisen monet koulut on kierretty. Perunalajikkeen fani en ole, koska se on liian voimakasmakuinen ja kova, mutta kyllä se kastikkeen tai lihan kanssa alas menee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      30
      3901
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1523
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      1442
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      1184
    5. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      79
      977
    6. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      254
      968
    7. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      943
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      62
      939
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      106
      937
    10. Kaipaan sua, Jii

Haluaisin vaan olla sylissäsi ja kuunnella mitä ajattelet, mistä haaveilet, mistä olet huolissasi jne 🥹 🫂
      Ikävä
      56
      764
    Aihe