Kukkaruukku tiskialtaseen

minne kukat?

Miten hygienian näkökulmasta multaisia kukkaruukkuja voi "uittaa" keitiön tiskialtaassa? Onko multa ja kukkaruukut puhtaita? Orkideahan on esim. tällainen "uitettava" kasvi.

Siitä vaan ruukku uimaan keittiön tiskialtaaseen ja siihen päälle astioiden tiskaus. Pitäisi tiskiallasta puhdistaa kukkaruukkujen jälkeen?

Uitatko multaiset kukkasi keittiön tiskialtaassa?

15

1402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen4

      Jos tarvitsee, niin uitan. Osaan myös puhdistaa altaan sen jälkeen. Eihän allasta syömiseen käytetä, meillä ainakaan.

    • läksi kun lämpes

      Sylkäisin kerran tiskialtaaseeni ja paikalla olleet vieraat eivät ole sen koommin meillä kahvia juoneet.

    • mitä niuhotusta

      Uittaahan toiset siellä multaisia perunoitakin. Ei multa tapa. Mutta jos noin herkkää on niin uita vaikka muoviämpärissä. Onko se nyt jotenkin noin vaikeaa.

      • byrokraatitmereen

        "Uittaahan toiset siellä multaisia perunoitakin. "

        Alkaa olemaan katoavaa kansanperinnettä nuo multaiset perunat.

        Ja eiköhän kohta byrokraatit ja kukkahattutädit sitäpaitsi kiellä sen että multaisia juureksia saisi myydä.
        Kohta kaupoista saa ainoastaan steriloituja pakastejuureksia. Joita suomalaiset eivät kyllä ruuaksi osaa laittaa kun syövät roiskeläppää ja perunat ranskanpotun muodossa mäkkäriltä.


      • Uita rauhassa
        byrokraatitmereen kirjoitti:

        "Uittaahan toiset siellä multaisia perunoitakin. "

        Alkaa olemaan katoavaa kansanperinnettä nuo multaiset perunat.

        Ja eiköhän kohta byrokraatit ja kukkahattutädit sitäpaitsi kiellä sen että multaisia juureksia saisi myydä.
        Kohta kaupoista saa ainoastaan steriloituja pakastejuureksia. Joita suomalaiset eivät kyllä ruuaksi osaa laittaa kun syövät roiskeläppää ja perunat ranskanpotun muodossa mäkkäriltä.

        Hygienia on muutenkin karkaamassa kotona "ihan lapasesta". Kaupitellaan jotain käsin koskemattomia saippuapumppuja kotitalouteen. Eikös siihen saippuapumppuun kosketa vain ennen käsien pesua??? Tuskin kukaan pesee ensin käsiään ja sitten vasta laittaa niihin saippuaa ja jättää huuhtelematta. Myös nämä antibakteeriset tiskianeet ovat kotitalouksiin aivan turhia. Käsidesikin on jokseenkin turha. Siinä tuhoutuu ne hyvätkin bakteerit elinympäristöstä. Koti ei ole mikään sairaala tai elintarviketehdas.

        Hyperallergisissa perheissä voi tilanne olla toinen, mutta väittäisin allergioiden yleistymisen syyksi juurikin liian hygieenisen elinympäristön. Altistuksia ja vastustuskykyä ei enää kehity. Samaa mieltä asiasta tuntuu olevan moni virallinenkin taho.

        Työni puolesta olen käynyt näissä hygieniakoulutuksissa useamman kerran, ja aina niissä on toitotettu sitä, että älkää nyt hyvät ihmiset kotona soveltako näitä samoja asioita. Kotona EI KUULU olla steriiliä.

        Mutta itse asiaan... Kyllä minä olen kukkaruukkuja ja lattianpesurättejä liotellut tiskialtaassa. Huuhtasee vaan mullat ja roskat pois. Jos asia kovasti vaivaa, niin uita kukkia kylppärin altaassa. Laiskana tiskaajana minulla lilluu tiskialtaassa tiskejäkin märkinä ja kosteina joskus jopa pari viikkoa. Varmasti saisi joku laborantti niistä hengenvaaralliset viljelyt tehtyä. Eipä vaan ole henki lähtenyt. Lapsena maalla nyhdettiin porkkana penkistä, enimmät mullat pyyhittiin nurmikkoon ja sitten syömään. Jokunen multajämä vielä vähän ratisi hampaissa, mutta hengissä selvittiin siitäkin. Toki noista VOI aina saada jonkun pöpön, mutta mahdollisuus on niin pieni, että minä en ainakaan jaksa alkaa sellasen takia koko elämääni pelkäämään ihan kaikkea.


      • minne kukat?

        "Uittaahan toiset siellä multaisia perunoitakin."

        Jotenkin pidän sitä eri asiana, koska: perunat ovat "kuivia". Perunoiden pinnalla on kuivunutta multaa. Tuskin sekään kuollutta on, mutta käsittääkseni märkänä hautovissa kukkaruukuissa, mullassa voi oikeasti elää kaiken näköistä. Sekä silmille näkyvää, ett äpaljon sitä pienempääkin.

        Ainakin oma perunalaarini ja siellä olevat perunat multineen ovat ihan kuivia. Sen sijaan kukkaruukku ja sen multa ovat märkiä. Toisaalta orkideassa nyt ei juuri multaa ole, joten orkidean reiällisen ruukun liotus tiskialtaassa ei kai ole epähygienista.


      • minne kukat?
        Uita rauhassa kirjoitti:

        Hygienia on muutenkin karkaamassa kotona "ihan lapasesta". Kaupitellaan jotain käsin koskemattomia saippuapumppuja kotitalouteen. Eikös siihen saippuapumppuun kosketa vain ennen käsien pesua??? Tuskin kukaan pesee ensin käsiään ja sitten vasta laittaa niihin saippuaa ja jättää huuhtelematta. Myös nämä antibakteeriset tiskianeet ovat kotitalouksiin aivan turhia. Käsidesikin on jokseenkin turha. Siinä tuhoutuu ne hyvätkin bakteerit elinympäristöstä. Koti ei ole mikään sairaala tai elintarviketehdas.

        Hyperallergisissa perheissä voi tilanne olla toinen, mutta väittäisin allergioiden yleistymisen syyksi juurikin liian hygieenisen elinympäristön. Altistuksia ja vastustuskykyä ei enää kehity. Samaa mieltä asiasta tuntuu olevan moni virallinenkin taho.

        Työni puolesta olen käynyt näissä hygieniakoulutuksissa useamman kerran, ja aina niissä on toitotettu sitä, että älkää nyt hyvät ihmiset kotona soveltako näitä samoja asioita. Kotona EI KUULU olla steriiliä.

        Mutta itse asiaan... Kyllä minä olen kukkaruukkuja ja lattianpesurättejä liotellut tiskialtaassa. Huuhtasee vaan mullat ja roskat pois. Jos asia kovasti vaivaa, niin uita kukkia kylppärin altaassa. Laiskana tiskaajana minulla lilluu tiskialtaassa tiskejäkin märkinä ja kosteina joskus jopa pari viikkoa. Varmasti saisi joku laborantti niistä hengenvaaralliset viljelyt tehtyä. Eipä vaan ole henki lähtenyt. Lapsena maalla nyhdettiin porkkana penkistä, enimmät mullat pyyhittiin nurmikkoon ja sitten syömään. Jokunen multajämä vielä vähän ratisi hampaissa, mutta hengissä selvittiin siitäkin. Toki noista VOI aina saada jonkun pöpön, mutta mahdollisuus on niin pieni, että minä en ainakaan jaksa alkaa sellasen takia koko elämääni pelkäämään ihan kaikkea.

        "Työni puolesta olen käynyt näissä hygieniakoulutuksissa useamman kerran, ja aina niissä on toitotettu sitä, että älkää nyt hyvät ihmiset kotona soveltako näitä samoja asioita. Kotona EI KUULU olla steriiliä."

        Varmaan kurssilla tehtiin myös selväksi, mikä ero on steriilillä ja puhtaalla? Jokainen aikuinen varmaan ymmärtää, vaikkei asiaa joka päivä miettisikään aktiivisesti, mitä on puhdas ja mitä on steriili. Ja millaisten keittiössä kypsentämättömään ruokaan koskevien pintojen tulee olla.

        Olen 100 %:sesti kanssasi samaa mieltä, että kotona ei kuulu olla steriiliä, mutta mielestäni kotona kuuluu olla PUHDASTA.

        Esimerkiksi:
        - Puhtautta ei ole se, että ulkona maassa kävellyt lemmikki saa esim. hypätä keittiön ruokapöydälle tai keittiön työtasolle. Vaikka työtasolta ei kukaan ruokaa syö, eikä kai keittiön pöydän pinnaltakaan, niin tietty puhtaus kuuluu ihmisen siistiin ruokailuympäristöön.

        - Puhtautta ei myöskään olisi esim. nostaa auton jalkatilassa lattialla ollutta kassia kotona pöydälle. Eihän auton jalkatilan lattian nyt kuoleman likainen ole, mutta taas kerran tietyt puhtausstandardit on oltava. Lattialla olleen kassin pohja on "likainen".

        Mielestäni kostea multa on "likaista", joten kukkaruukkuja ei mielestäni kuulu käsitellä keittiössä, koska keittiössä käsitellään kympsentämättömiä ihmisten ruokia. Kiva heittää salaatinlehdet huuhtoutumaan tiskialtaan pohjalle, jos tietää että siellä on ollut multaisia kukkaruukkuja...

        No, kukin tavallaan. Joillekin mahatautiin sairastuminen kerran-pari vuodessa on normaalia. Toisilla ei ole ollut mahatautia kertaakaan 20 vuoteen. Ehkä sattumaa, ehkä siisteyttä. Emme saa koskaan tietää.


      • pöpönpöppö
        minne kukat? kirjoitti:

        "Työni puolesta olen käynyt näissä hygieniakoulutuksissa useamman kerran, ja aina niissä on toitotettu sitä, että älkää nyt hyvät ihmiset kotona soveltako näitä samoja asioita. Kotona EI KUULU olla steriiliä."

        Varmaan kurssilla tehtiin myös selväksi, mikä ero on steriilillä ja puhtaalla? Jokainen aikuinen varmaan ymmärtää, vaikkei asiaa joka päivä miettisikään aktiivisesti, mitä on puhdas ja mitä on steriili. Ja millaisten keittiössä kypsentämättömään ruokaan koskevien pintojen tulee olla.

        Olen 100 %:sesti kanssasi samaa mieltä, että kotona ei kuulu olla steriiliä, mutta mielestäni kotona kuuluu olla PUHDASTA.

        Esimerkiksi:
        - Puhtautta ei ole se, että ulkona maassa kävellyt lemmikki saa esim. hypätä keittiön ruokapöydälle tai keittiön työtasolle. Vaikka työtasolta ei kukaan ruokaa syö, eikä kai keittiön pöydän pinnaltakaan, niin tietty puhtaus kuuluu ihmisen siistiin ruokailuympäristöön.

        - Puhtautta ei myöskään olisi esim. nostaa auton jalkatilassa lattialla ollutta kassia kotona pöydälle. Eihän auton jalkatilan lattian nyt kuoleman likainen ole, mutta taas kerran tietyt puhtausstandardit on oltava. Lattialla olleen kassin pohja on "likainen".

        Mielestäni kostea multa on "likaista", joten kukkaruukkuja ei mielestäni kuulu käsitellä keittiössä, koska keittiössä käsitellään kympsentämättömiä ihmisten ruokia. Kiva heittää salaatinlehdet huuhtoutumaan tiskialtaan pohjalle, jos tietää että siellä on ollut multaisia kukkaruukkuja...

        No, kukin tavallaan. Joillekin mahatautiin sairastuminen kerran-pari vuodessa on normaalia. Toisilla ei ole ollut mahatautia kertaakaan 20 vuoteen. Ehkä sattumaa, ehkä siisteyttä. Emme saa koskaan tietää.

        Kotona ei voi ikinä olla steriiliä. Steriilin ympäristön saa vain esim autoklaavilla kuumentamalla, tai sitten tietyillä äärimmäisen vaarallisilla kemikaaleilla joita ei käytetä kuin huipputarkasti vartioiduissa olosuhteissa.

        Hysteriasi on siis pitkälti turhaa, se että et näe likaa ei tarkoita sitä ettäkö kotisi ei kuhisisi bakteereita. On siis aika se ja sama nostatko sen likaisen kauppakassin pöydälle vai et. Bakteerit sinne pöydälle kuitenkin kulkeutuvat.

        Ihminen onneksi sietää äärimmäisen hyvin eri pöpöjä suun kautta nautittuna, verenmyrkytykset sensijaan onkin vakavampia.


    • mummo5

      Minun tiskialtaaseen ei kyllä laiteta multaisia tai käytettyjä kukkaruukkuja, eikä lattiariepuja. Eikä sinne syljetä, ruma tapa ja mitä lie hampaankolosta lähtee. Näkeehän niitä inhottavia räkämällejä kadullakin. En sellaisen jälkeen enää voisi käyttää tiskiallasta .Myöskään käsiä ei saa pestä tiskipöydän hanasta. Hyvät ja kauniit tavat olisi syytä huomioida kotonakin.

    • Suomenmieli

      Ei siihen sitten vissiin voi laittaa likaisia astioitakaan.Mitähän siinä voi tehdä?

    • mummo5

      Ajattele vähän! Onhan nyt astiat, joista syödään ihan eri asia kuin likaiset kädet tai sylkiklimppi.

      • Anonyymi

        Kuka syö tiskialtaasta?


    • jjjkilllööl

      Myös tiskialtaan voi pestä ja se on jopa suositeltavaa. Ei se ole sen vaikeampi puhdistettava kuin astiatkaan.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Tiskiallas kuuluu pestä aina astioidenpesunkin jälkeen. Tai siis kuuluisi. En tiedä miten uusavuttomat tämän asian hoitavat.


    • joskus puhdistin, eli uitin ensin enimmät mullat ruukuista talouspaperilla pois.. meneeköhän mullan jäämistä esim. kerrostalossa putket tukkoon?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe