Osaisiko kukaan teistä fiksuista ihmisistä kertoa mitä teen väärin tai mistä muuten johtuu se, että aloitettuani sauvakävelyn nilkan ojentajat (=etusääri) kipeytyi oikein kunnolla molemmista jaloista. Onko tekniikassa vikaa, kengät jollain tavalla huonot vai vaan yksinkertaisesti surkea kunto? (Sen tunnustan heti, kunto on huono - vielä.) Kokemuksia ja vinkkejä tilanteen korjaamiseksi odottelen mielenkiinnolla, kiitos!
jalat kipeytyy, miksi?
16
14143
Vastaukset
- mmm
Jalat kipeytyy tottumattomalla suhteellisen helposti lenkkeilystä - olipa kyse kävelystä tai juoksusta - kipeäksi. Terminä käytetään penikkatautia, kyse on säären päällä olevien lihasten ja luukalvon välisestä tulehdustilasta, toisinaan penikkatauti voi tuntua myös pohkeen sivussa jalan sisä- tai ulkosyrjässä. En sanoisi, että kyseessä on huono kunto, mielestäni huonolla kunnolla viitataan lähinnä aerobiseen kuntoon (tyyliin kuinka helposti hengästyt) ja tuo penikkaongelma ei tätä tarkoita.
Ensisijainen syy tuohon on tottumattomuus: liian paljon lenkkeilyä siihen tottumattomilla jaloilla (itse kärsin penikkataudista 6 v ahkeran lenkkeilyn jälkeen joka ikinen kevät, kun aloitan harrastuksen uudestaa kylmien talvikuukausien jälkeen enkä malta odottaa jalkojen tottumista). Asfaltoidulla pinnalla lenkkeily edesauttaa penikkataudin kehittymistä, joten pehmeä maastovalinta voi ehkäistä vaivaa.
Jossain määrin tuo vaiva on myös perinnöllinen ja toisilla se iskee helpommin kuin toisilla.
Joskus joku on myöskin väittänyt, että voimakkaasti pronotoiviin jalkoihin penikkatauti iskisi helpommin (normalisti jalka kääntyy jossain määrin aina ulospäin kävelyssä/juoksussa ja ilmiötä kutsutaan pronaatioksi. Ylipronaatiosta puhutaan siinä vaiheessa, kun jalan liikerata ulos on hyvin selvä) ja tähän tietysti voi vaikuttaa oikeanlaisilla kengillä ja pohjallisilla. Kokeilepa nyt ensin kuitenkin lenkkeilytahdin hilltisemistä. Kerran olen antanut hierojan "irrottaa" penikkani ja oli kyllä ensimmäinen ja viimeinen kerta, niin paljon se sattui eikä hyöty kuitenkaan ollut pitkäaikainen. Jossain ääritapauksissa penikoita voidaan operoida myös veitsellä, mutta tällainen lienee aika harvinaista.
Lopuksi vinkkinä keino venyttää niitä kivuliaita kohtia - suosittelen lämpimästi:
Käy toisen polven päälle lattialle, paina toinen jalka lattiaan ja laske pakaralla koko paino tuon sen jalan puoleen, jonka polvi (ja siis myös sääri, jalkapöytä) ovat maassa. Toimii taatusti!
Tsemppiä lenkkeilyyn.- Masseur
Hieman tarkennuksia kyseiseen vastaukseen. Ensinnäkin etumaisen säärilihaksen kipeytyminen ei ole sama asia kuin penikkatauti. Penikkatauti kehittyy säären sisäosan puolelle, yleensä alakolmannekselle. Kyseessä on sääriluun lihaskiinnitysten ja -kudosten tulehdus.
Toisekseen pronaatio on nilkan sisäkierto (ei ulkokierto). Eli kun nilkka kääntyy voimakkaasti sisäänpäin, puhutaan ylipronaatiosta.
- kokemusta
En lähtisi heti nimittämään säären etuosan kipuja penikkataudiksi. Todennäköisimmin " vaiva " johtuu siitä, että sauvakävelyssä nilkan käyttö korostuu: teet huomattavasti tehokkaamman varvastyönnön kuin ilman sauvoja kävellessä / kevyessä hölkässä. Tämä taas puolestaan johtaa korostuneeseen nilkan koukistukseen juuri ennen kuin kantapää osuu maahan uutta askelta otettaessa. Lihakset säären etuosassa, jotka eivät normaalisti työskentele niin tehokkaasti, menevät maitohapoille!!! Ongelma poistuu yleensä muutaman lenkin jälkeen eikä johda penikkatautiin. Luonnollisesti venyttely auttaa palautumisessa.
- ???
Tää on päivän paras!! *ehhehhheheeee*
Vai varvastyöntö? Eikä ole menossa penikkataudin suuntaan jos homma jatkuu?
Mitä jos sinä työntäisit varpaat perseeseesi. Kokeilepas, voit jalatkin siinä vetristyä! - Kokemusta
??? kirjoitti:
Tää on päivän paras!! *ehhehhheheeee*
Vai varvastyöntö? Eikä ole menossa penikkataudin suuntaan jos homma jatkuu?
Mitä jos sinä työntäisit varpaat perseeseesi. Kokeilepas, voit jalatkin siinä vetristyä!Tämä "varpaat perseeseen" se vasta fiksu tyyppi onkin... Helevetti, kun idiootti! Taitaa kävelytekniikan terminologia olla hieman vajaa. Askeleen loppuvaihe on tosiaan nimeltään varastyöntö ( kun jalka on vielä kontaktissa alustaan ). Että semmosta!
Auts:lle edelleen tsemppiä treeneihin!
- kolistaja
Ainoastaan kyse on lihaksista,jotka saivat uudenlaista ärsykettä ja vastasivat siihen kipeytymällä.Nyt annat säryn mennä jaloista KOKONAAN pois ennen seuraavaa lenkkiä....malttia...ja sen jälkeisen lenkin vedät "et aivan täysillä".Muutaman varovaisemman lenkin jälkeen nämä "uudet" lihakset on ajettu sisään ja voit aloittaa reippaamman menon.
Nyt kun lihakset ovat kipeät...jos et malta mieltäsi ja lähdet lenkille....niin silloin on nimenomaan vaarana saada jalkoihin tulehduskierre päälle.
Muutenkin jos kunto ei ole HYVÄ ,niin pahin moka minkä voit tehdä, on tappaa harrastus heti alkuun repimällä kymmenen ensimmäistä lenkkiä täysillä ja sen jälkeen into pois...
Hiljaa hyvä tulee....vähitellen lisätään rasitusta.....ja välillä taas pikkaisen "jarrutellaan"....joka lenkki ei tarvitse-eikä saa olla maailmanennätyskoe ,näin motivaatio säilyy... - viuviu
säärien etuosan kipeytyminen oli tosiasiaa kesällä kun olin lisännyt sauvakävelyn määrää.tuskallista oli ja rajoitti usein harrastusta.kipeytyneitä kohtia oli kaksi molemmissa etusäärissä ja minulle jäi mysteeriksi mikä siellä oikein vihoitteli.nyt taas ihan okei.hyvää syksyä.
- Korsto
No tässähän on kyse samasta, kuin aikanaan nassikkana, eli pitää "ajaa mopo sisään", ennen kuin voi alkaa lujempaa huristella.
Eli, odotat nytten, että kivut laantuu, ja aloitat taasen uudestaan.- auts!
Kiitos kaunis neuvoista! (en kuitenkaan työnnä varpaita hanuriini kuten joku jollekin neuvoi, ei taida auttaa tähän vaivaan ;) Odottelen että kipu laantuu ja aloittelen uudelleen varovaisemmin, sillä se varmaan tokenee.
- tyttö
Koita joku kerta kävellä erilaisilla kengillä!
Itselläni oli aikoinaan,kun juoksua treenasin oikeen kunnolla, samanlaisia vaivoja.. Vaihdoin kengät, niin vaivat hävisivät!- alixar
Olen entinen urheilia ja käyn silloin tällöin lenkillä. Reilu puoli vuotta sitten huomasin että etusääret molemmissa jaloissa kipeytyvät lenkillä ja kävellessä, kipu saattoi lenkin tai kävelyn aikana yltyä niin kovaksi että piti pysähtyä lepuuttamaan jalkajoni. Lenkin jälkeen ei jäänyt mitään särkyä vain lenkin tai kävelyn aikana. Olen vaihtanut kenkiäkin ja se ei ole auttanut, venytellytja venytellyt.
Kerroin tästä kivusta siskolleni ja hän mainitsi tämän penikkataudin.
En tiedä onko se sitten sitä vai ei. Mutta pois se ei ole lähtenyt. Ja välillä se ei sitten taas ole kipeä mutta yleensä kyllä lenkillä tai kävellessä kipu alkaa. - S.V:
alixar kirjoitti:
Olen entinen urheilia ja käyn silloin tällöin lenkillä. Reilu puoli vuotta sitten huomasin että etusääret molemmissa jaloissa kipeytyvät lenkillä ja kävellessä, kipu saattoi lenkin tai kävelyn aikana yltyä niin kovaksi että piti pysähtyä lepuuttamaan jalkajoni. Lenkin jälkeen ei jäänyt mitään särkyä vain lenkin tai kävelyn aikana. Olen vaihtanut kenkiäkin ja se ei ole auttanut, venytellytja venytellyt.
Kerroin tästä kivusta siskolleni ja hän mainitsi tämän penikkataudin.
En tiedä onko se sitten sitä vai ei. Mutta pois se ei ole lähtenyt. Ja välillä se ei sitten taas ole kipeä mutta yleensä kyllä lenkillä tai kävellessä kipu alkaa.Minulla samat oireet kävellessä,mutta kun välillä juoksen, niin kipu lakkaa välittömästi.
- KJASDGKLÖJG
S.V: kirjoitti:
Minulla samat oireet kävellessä,mutta kun välillä juoksen, niin kipu lakkaa välittömästi.
NÄITÄ KIRJOITUKSIA YLEMPÄÄ.KANNATTAAKO JUOSTA KINTUT KIPEÄNÄ?VOI PILLU.
- Cquita
Harrastan kilpaurheilua ja sain myöskin tosi pahat penikat molempiin sääriini keväällä kun lisäsin juoksuharjottelua äkkisälteen. Koetin lepoa - ei mitään vaikutusta, palasivat kivut aina tauon jälkeen uudestaan. Buranallakin jotkut neuvoivat kipuja helpottamaan, mutta minuun eivät ainakaan tepsineet.
Sitten tajusin mennä askeltesteukseen ja sain kunnolliset, jalalleni sopivat kengät. Maksoivat pirusti mutta heti huomattavasti pienenivät ongelmat.
Mutta ehkä paras lääke penikoihin on se että kipeytyneet lihakset täytyy hieroa auki aina reenin jälkeen ja mieluusti muulloinkin. Enkä nyt tarkoita mitään varovaista sivelyä vaan sormi on työnnettävä tosissaan kovaa sinne sääriluun alle ja sieltä vedät koko säären pituudelta. Sattuu aivan äärettömän he*****sti, mutta toimii myös!!!
Ja toinen mikä taatusti auttaa on kylmä-kuumahoito. Eli ensin pidät sääriä jääkylmän suihkun alla minuutin verran ja sitten vaihdat heti perään vastaavasti niin kuumaan mitä nyt vaan sietää minuutiksi. Ja tätä vaihtelua teet noin 6-10 minuutin verran, mieluusti sellaset 8 kertaa päivässä tai enemmänkin jos vaan pystyy. Aluksi hoito tuntui tosi pahalta kun tosissaan veden on oltava niin kylmää ja kuumaa vuorotellen että huuto pääsee. Voin kertoa että tästä keinosta on hyviä kokemuksia muillakin kuin minulla ja aivan varmasti saat apua=) Ongelmaan on hyvä reagoida mahdollisimman aikaisessa vaiheessa että leikkaus vältettäisiin.- Isän_prinsessa
...todella kaunis, elät vain yhden kerran.
- KUUMA / KYLMÄ -HOIDOSTA
Isän_prinsessa kirjoitti:
...todella kaunis, elät vain yhden kerran.
Otan lenkin jälkeen aina kuuma-kylmä suihkuja alaraajoihin,,,ne virkistää ja matkaan saattaa hyvän olon tunteen rasittuneille lihaksille !
Onko muilla kokemuksia tämän kaltaisesta "itse-hoidosta" ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733644Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91981Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341196
- 1001063
- 1091045
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876