Mikä myrkky se punainen liha on?

Emäntä

Syön lihaa silloin kun mieli tekee. Luen kaikki näkemäni artikkelit punaisen lihan vaarallisuudesta, mutta en ymmärrä pointtia. Jos syön maustamatonta naudan/sian tai sitten kanan lihaa, ripottelen molempiin hieman suolaa, maustepippuria, kanaan curria, mikä ero? Tykkään itse lihan mausta, siksi mausteita ja suolaa laitan minimaalisesti. Miksi vaalea liha on vähemmän vaarallista kuin punainen? Mikä aine toisessa tekee tuotteen elimistölle huonommaksi? Nyt puhun teollisesti tuotetusta lihasta (en luomusta), jossa sekä nautoja, sikoja että kanoja kasvatetaan siten, että mahdollisimman vähällä ksvatusajalla saadaan tuote myyntiin.

35

1851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veggeli

      Lihassahan ei ole mitään terveyttä edistäviä ainesosasia, sitähän syödään vain maun vuoksi, siitä ei saa mitään terveellistä. Ainoastaan rauta mutta sitähän saa riittävästi myös kasvisruoasta.

      http://www.iltalehti.fi/elintavat/2014012517972302_el.shtml

      Kasvisruoka sen sijaan on täynnänsä terveyttäedistäviä aineksia, antioksidantteja ja kuitua ym. niissä ei ole mitään terveydellisiä vaaratekijöitä! Kasvisruoka on perinteisesti käytetty elintasosairauksien hoitamiseen, kuten syöpä, reuma, sokeritauti. Nämä sairaudethan hankitaan lihaa syömällä. Miksi siis terveytensä uhalla syödä ehdoin tahdoin lihaa?! Kuten sanoit, tykkäät lihan mausta, mutta tiedätkö, se on vain opittu tapa, jos alat kasvissyöjäksi niin huomaatkin miten etovaa liha on ja ihmettelet miten oletkin joskus tykännyt sen mausta. Itselleni liha nykyisin tuntuu yhtä etovalle kuin vaikkapa ihmisen tai koiran lihan syönti. Kasvisruoat ovat ihania erilaisilla makuvivahteilla kyllästettyjä, olen kiitollinen joka kerta syödessäni että saan maistella niin ihania makuja ja vieläpä ruokani on terveellistä eikä eläimen ole tarvinnut kärsiä sen eteen! Ja oma vireystaso ja elinvoima on huipussaan kasvissyöjänä! Kertakaikkiaan ihanaa!

      Lihassa kai pahinta on kova eläinrasva. Myöskin se on raskaasti sulavaa, ihmisen paksusuoli ei ole niin pitkä kuin lihansyöjäeläimillä ja liha saattaa jopa mädäntyä suoleesi.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiikeri

      http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=skr00071

      Kannattaa kokeilla kasvisruokaa, olen nyt itse kokkaillut lomareissullani sukulaisilleni vegaanisia ruokia ja he lihansyöjinä myöntävät että eivät ole ikinä niin hyvää ruokaa syöneet!

      Iloa ja terveyttä elämääsi!

      • sekasyöjä

        Onpa tietämyksesi lihasta minimaalista. :D

        Nolottaako?

        Tärkeintä on syödä monipuolisesti ja lihaa kohtuudella olkoon sitten punaista tai vaaleaa.

        Luonnolliset rasvat, olivat sitten eläin- tai kasvirasvoja, eivät ole terveydelle haitaksi kohtuudella nautittuna.

        Keinotekoisesti muunnellut kasvisrasvat tappaa nopeammin ja varvemmin kuin sian silava. Naudan lihan rasva on kovaa, joten punainen liha kannattaa nauttia rasvattomana.

        Kasviksia on hyvä nautiskella reippaanpuoleisesti, mutta kannattaa välttää tärkkelyspitoisten kasvien lisäksi palkokasveja ja viljaa.

        Sokeri on myrkkyä, mutta sitä silti lisätään esimerkiksi ravintoloissa kaikkiin ruokiin. Onneksi maistan makean nykyään kovin herkästi, joten makeaa ruokaa tarjoavat raflat päätyvät ekasta sokerimokasta boikottiin.


      • tolkkua sentään!

        "Lihassahan ei ole mitään terveyttä edistäviä ainesosasia, sitähän syödään vain maun vuoksi, siitä ei saa mitään terveellistä."

        Ensinnäkin proteiini eli erilaisia aminohappoja. Kasvisruoasta on aika vaikea koostaa kaikki ne aminohapot, joita ihminen tarvitse omia proteiinejaan rakentaessaan. Hyvin monella kasvissyöjällä on puutetta proteiineista.

        Ja lisäksi siitä löytyy mainitsemasi raudan lisäksi monia muitakin hivenaineita, joita kasvisravinnosta ei saa näkemättä suurta vaivaa ruokalistojensa ja ostoslistojensa koostamisessa.

        Ja kuten minkä tahansa ravintoaineen kanssa, lihaakaan (varsinkaan punaista) ei pidä syödä määrättömästi. Liian suuret määrät tuovat haittavaikutuksia.


      • veggeli
        tolkkua sentään! kirjoitti:

        "Lihassahan ei ole mitään terveyttä edistäviä ainesosasia, sitähän syödään vain maun vuoksi, siitä ei saa mitään terveellistä."

        Ensinnäkin proteiini eli erilaisia aminohappoja. Kasvisruoasta on aika vaikea koostaa kaikki ne aminohapot, joita ihminen tarvitse omia proteiinejaan rakentaessaan. Hyvin monella kasvissyöjällä on puutetta proteiineista.

        Ja lisäksi siitä löytyy mainitsemasi raudan lisäksi monia muitakin hivenaineita, joita kasvisravinnosta ei saa näkemättä suurta vaivaa ruokalistojensa ja ostoslistojensa koostamisessa.

        Ja kuten minkä tahansa ravintoaineen kanssa, lihaakaan (varsinkaan punaista) ei pidä syödä määrättömästi. Liian suuret määrät tuovat haittavaikutuksia.

        Tuo on teidän lihansyöjien omasta päästä(tai lihateollisuuden pelottelua) keksimä mantra että aminohappoja on vaikea saada kasvisruoasta. Kerro minulle se välttämätön aminohappo mikä kasvissyöjän on vaikea saada.

        Olen ravintolaskurilla monet kerrat laskenut aminohappojen päivittäisen saannin ja olen aina saanut niitä runsaasti. Samoin muut ravintoaineet tulla tupsahtavat nopsaan vegaaniruoalla.

        Minä olen terveysruokavalioita opiskellut yli 20 vuotta, en perusta tietämystäni lihakunnan aikaiseen aivopesuun enkä mutu-tuntumaan. Lihasta ei saa mitään mitä ei kasvisruoasta saa, vain ja ainoastaan B12-vitamiini, mutta senkin vegaani saa helpommalla tavalla kuin lehmän kautta kierrätettynä. Menee hiukan yli ekologisuuden ja on liian raakaa jos lehmiä pitää kasvattaa ja rääkätä yhden vitamiinin vuoksi jota pystytään tuottamaan myös vegaanisti. Ja B12-vitamiinin tutkimustulokset muuttuvat koko ajan.

        Olen jo ennen karppaushysteriaa, eli jo 20 vuotta vältellyt sokeria ja käyttänyt kylmäpuristettuja kasviöljyjä. Lihafanaatikot usein väittävät myös että vegaani ei saa O3-rasvahappoja, että saa vain kutosia, mutta sekin on palturia, laskurini osoittavat että saan enempi 3:sta kuin kutosta.

        Eli kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa huutelemaan mutu-tuntumalla :)


      • 5+1
        veggeli kirjoitti:

        Tuo on teidän lihansyöjien omasta päästä(tai lihateollisuuden pelottelua) keksimä mantra että aminohappoja on vaikea saada kasvisruoasta. Kerro minulle se välttämätön aminohappo mikä kasvissyöjän on vaikea saada.

        Olen ravintolaskurilla monet kerrat laskenut aminohappojen päivittäisen saannin ja olen aina saanut niitä runsaasti. Samoin muut ravintoaineet tulla tupsahtavat nopsaan vegaaniruoalla.

        Minä olen terveysruokavalioita opiskellut yli 20 vuotta, en perusta tietämystäni lihakunnan aikaiseen aivopesuun enkä mutu-tuntumaan. Lihasta ei saa mitään mitä ei kasvisruoasta saa, vain ja ainoastaan B12-vitamiini, mutta senkin vegaani saa helpommalla tavalla kuin lehmän kautta kierrätettynä. Menee hiukan yli ekologisuuden ja on liian raakaa jos lehmiä pitää kasvattaa ja rääkätä yhden vitamiinin vuoksi jota pystytään tuottamaan myös vegaanisti. Ja B12-vitamiinin tutkimustulokset muuttuvat koko ajan.

        Olen jo ennen karppaushysteriaa, eli jo 20 vuotta vältellyt sokeria ja käyttänyt kylmäpuristettuja kasviöljyjä. Lihafanaatikot usein väittävät myös että vegaani ei saa O3-rasvahappoja, että saa vain kutosia, mutta sekin on palturia, laskurini osoittavat että saan enempi 3:sta kuin kutosta.

        Eli kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa huutelemaan mutu-tuntumalla :)

        No jos sinä et tykkää lihasta ja me taas tykätään, voit itse syödä vegaanisti ja antaa muiden syödä myös lihaa. Mehän saamme vapaasti syödä kasvisherkkujakin niin että emme ole valinneet lihaa tietämättömyydestä. Väitit ensin ettei lihassa ole mitään terveellistä mutta onhan siinä sitten kuitenkin aminohappoja , proteiinia ja vitamiinia.
        Lihansyönti vaikutti sen että ihmissuvun aivot alkoivat kehittyä. Onko se terveellinen vaikutus vai ei, voidaan sitten pohtia. Hyvää ruokahalua sulle vaan!


      • moraali ja eettisyys
        5+1 kirjoitti:

        No jos sinä et tykkää lihasta ja me taas tykätään, voit itse syödä vegaanisti ja antaa muiden syödä myös lihaa. Mehän saamme vapaasti syödä kasvisherkkujakin niin että emme ole valinneet lihaa tietämättömyydestä. Väitit ensin ettei lihassa ole mitään terveellistä mutta onhan siinä sitten kuitenkin aminohappoja , proteiinia ja vitamiinia.
        Lihansyönti vaikutti sen että ihmissuvun aivot alkoivat kehittyä. Onko se terveellinen vaikutus vai ei, voidaan sitten pohtia. Hyvää ruokahalua sulle vaan!

        Näköjään lihansyönti ei kuitenkaan takaa henkistä kehitystä :)


      • ...
        veggeli kirjoitti:

        Tuo on teidän lihansyöjien omasta päästä(tai lihateollisuuden pelottelua) keksimä mantra että aminohappoja on vaikea saada kasvisruoasta. Kerro minulle se välttämätön aminohappo mikä kasvissyöjän on vaikea saada.

        Olen ravintolaskurilla monet kerrat laskenut aminohappojen päivittäisen saannin ja olen aina saanut niitä runsaasti. Samoin muut ravintoaineet tulla tupsahtavat nopsaan vegaaniruoalla.

        Minä olen terveysruokavalioita opiskellut yli 20 vuotta, en perusta tietämystäni lihakunnan aikaiseen aivopesuun enkä mutu-tuntumaan. Lihasta ei saa mitään mitä ei kasvisruoasta saa, vain ja ainoastaan B12-vitamiini, mutta senkin vegaani saa helpommalla tavalla kuin lehmän kautta kierrätettynä. Menee hiukan yli ekologisuuden ja on liian raakaa jos lehmiä pitää kasvattaa ja rääkätä yhden vitamiinin vuoksi jota pystytään tuottamaan myös vegaanisti. Ja B12-vitamiinin tutkimustulokset muuttuvat koko ajan.

        Olen jo ennen karppaushysteriaa, eli jo 20 vuotta vältellyt sokeria ja käyttänyt kylmäpuristettuja kasviöljyjä. Lihafanaatikot usein väittävät myös että vegaani ei saa O3-rasvahappoja, että saa vain kutosia, mutta sekin on palturia, laskurini osoittavat että saan enempi 3:sta kuin kutosta.

        Eli kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa huutelemaan mutu-tuntumalla :)

        Kasvissyöjät eivät myöskaan saa K2-vitamiinia ja sen huomaa.

        Hirveitä rupsujakin ovat, ennen aikojaan vanhentuneita.


      • Go vegan. Get fit.
        ... kirjoitti:

        Kasvissyöjät eivät myöskaan saa K2-vitamiinia ja sen huomaa.

        Hirveitä rupsujakin ovat, ennen aikojaan vanhentuneita.

        Eiköhän se kuoleman syöminen rupsauta enemmän kuin vitaalisten kasvisten :)

        tässä kuvia "rupsuista" vegaaneista

        https://www.google.fi/search?q=vegan fitness&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=jvfxUo3oPISN4wST3IFQ&ved=0CDYQsAQ&biw=1600&bih=738

        Lihaa syövillä ei oikein tukka kasva, eikä kynnet, kuolleen lihan käsittely ja mädättäminen rasittaa elimistöä ja kuonat pukkaa ihosta ulos eikä iho saa tarvitsemiaan ravinteita, eikä myöskään luusto, maito/lihamaissahan vaan on osteoporoosia.

        Sitä olet mitä syöt...


      • ...
        Go vegan. Get fit. kirjoitti:

        Eiköhän se kuoleman syöminen rupsauta enemmän kuin vitaalisten kasvisten :)

        tässä kuvia "rupsuista" vegaaneista

        https://www.google.fi/search?q=vegan fitness&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=jvfxUo3oPISN4wST3IFQ&ved=0CDYQsAQ&biw=1600&bih=738

        Lihaa syövillä ei oikein tukka kasva, eikä kynnet, kuolleen lihan käsittely ja mädättäminen rasittaa elimistöä ja kuonat pukkaa ihosta ulos eikä iho saa tarvitsemiaan ravinteita, eikä myöskään luusto, maito/lihamaissahan vaan on osteoporoosia.

        Sitä olet mitä syöt...

        Mutta kun sinä reppana et ymmärrä, etteivät sekasyöjät syö pelkkää lihaa. Ethän sinäkään sentään syö pelkkää teollisuusjätettä eli soijarouhetta?

        Sekasyöjät syövät monipuolisemmin kuin "veggelit" ja voivat heitä paremmin ja sekös näitä "veggeleitä" harmittaa.


      • veggeli
        ... kirjoitti:

        Mutta kun sinä reppana et ymmärrä, etteivät sekasyöjät syö pelkkää lihaa. Ethän sinäkään sentään syö pelkkää teollisuusjätettä eli soijarouhetta?

        Sekasyöjät syövät monipuolisemmin kuin "veggelit" ja voivat heitä paremmin ja sekös näitä "veggeleitä" harmittaa.

        Minä olen ollut lihansyöjä ennen kuin aloitin kasvissyönnin. Siksi pystyn vertaamaan näitä kahta ruokavaliota ja toteamaan kasvisruoan ylivertaiseksi. Sinulla kuten muillakaan tällä palstalla ei ole mitään faktaa väittämienne perusteeksi kuin suunsoitto ja erilaiset mantrat ja vanhentuneet ajatuskuvitelmat.

        Suomessa lihansyöntiin on vahvasti aivopesty ikäiseni ja vanhemmat sukupolvet. Meillä oli lapsuudessamme koulujen seinillä lihakunnan ja jonkun maitoyhtiön isot aivopesujulisteet. Eli lapsena meidät on jo altistettu tälle mainosaivopesulle ja onhan siitä vaikea oppia irti, se vaatii jo hieman omaa ajattelukykyä. Mutta esim. USA:ssä ymmärretään jo että jos halutaan kehittää terveys, kunto ja työkyky huippuunsa niin silloin ruokavalioksi valitaan vegaaniruoka. Mm. Bill Gates, Bill Clinton ja Mike Tyson ovat siksi vegaaneja tai kasvissyöjiä.
        Tässä lisää:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_tunnetuista_kasvissyöjistä

        Kasvissyöjät syövät monipuolisemmin kuin lihansyöjät. Syy on siinä, että on olemassa niin paljon erilaisia papuja ja kasviksia. Lihahan on aina vaan samanlaista. Ja huom: ennen kuin kukaan alkaa väittämään että papuja lennätetään suomeen ja tuhotaan samalla luontoa, ei, pavut ja muutkin ruoka-aineet kuten kahvi ja banaani ja valkosipuli, rahdataan Suomeen laivoilla. Se ei saastuta luontoa niin paljon kuin lihankasvatus Suomessa. Sitä paitsi suomessa voisi viljellä, ja on viljelty ennen nykyaikaista lihansyöntivillitystä monia kymmeniä erilaisia papuja. Jos useammat ihmiset alkaisivat kasvissyöjiksi, karjankasvattajat voisivat siirtyä kasvattamaan näitä erilaisia papuja elannokseen, näin meistä kaikista tulisi terveempiä ja virkeämpiä, elintasosairauksia ja masennusta olisi vähemmän, yhteiskuntamme voisi paremmin ja luontoa saastuttavaa eläintenkasvatusta(lehmänpierut ja paska oikeasti saastuttaa ilmakehää jne.) tarvittaisiin vähemmän! Ja eläinten kidutusta tarvittaisiin vähemmän! Eli kasvissyönti veisi kaikinpuolin elämäämme paremmaksi! Mutta ei, kun haluatte vaan itsepäisesti pitää kiinni ajatuksesta että vain liha on hyvää ja terveellistä. Toivottavasti nuoremmat sukupolvet ovat avoimempia uusille tuulille.

        Sen jälkeen kun aloin kasvissyöjäksi, niin makuaistini on muuttunut. Toki minäkin olin tottunut siihen että eltaantunut kökköinen jauheliha on hyvää, mutta kasvissyöjäksi alkamisen jälkeen olen tutustunut kaikenlaisiin ihaniin makuihin ja makuyhdistelmiin että en olisi ennen sitä arvannut että on niin ihania makuja ja vivahteita! Myös haju- ja makuaistini on kehittynyt, ja jauheliha ei haise enää hyvälle vaan tosiaan eltaantuneelle ja liha muutenkin haisee vastenmieliselle. Asia on vähän samoin kuin tupakoinnissa(sitäkin tein lihansyöjänä, mutta kasvisruoka innosti minut kiinnostumaan terveydestäni) tupakoija ajattelee että tupakka on ihanaa mutta muista se haisee pahalle.

        Myöskin kasvissyöjät ovat usein valveutuneempia kokkaajia kuin lihansyöjät jotka usein turvautuvat eineksiin ja tylsiin perinteisiin ruokiin(lihamureke, makaroonilaatikko) ja me todella panostamme siihen että ruokamme on muutakin kuin makaroonia.

        Olen seurannut läheltä sekä kouluruokailua että lapsiperheiden sekaruokailua ja kyllä ne on aina sitä samaa, kyllä siitä on monipuolisuus kaukana. Sitä myös aina ihmettelen, miksi liharuokailija, kun ovat olevinaan niin ekologisia, niin miksi ette käytä koko eläimen ruhoa hyödyksenne kuten ennen vanhaan? Sorkista saa myös syötävää, samoin aivoista ja muista elimistä.

        Ei minua sinun ruokasi harmita senkus kuolet halutessasi vaikka syöpään jos lihan järsiminen on tärkeämpää sinulle kuin terveytesi, se vain harmittaa että niin monet eläimet joutuvat kitumaan ja kärsimään sinun makuaistisi vuoksi ja luontoa tuhoutuu turhanpäiten.

        Voit vastata tähän vaikka haukkumalla minua erilaisilla nimikkeillä, mitään pätevää tähän kirjoitukseen on turha odottaa vastaukseksi...


    • Lihat lämpenemässä

      Ruuassa pitää olla muutakin kuin antioksidantteja ja kuituja..., eikös mm. proteiinit ole oleellisia.
      Minulla on varmaan pitkä suoli, kun se toimii söin sitten lihaa tai jotain muuta...

      • Kolme pötsiä

        Ai niin miksei vegaaneilla ole montaa pötsiä, kun kunnon kasvisten pureskeilijoilla on sellaiset? Onko evoluutiossanne jotakin jäänyt väliin.


      • mädätä vaan

        Kyllähän kasvisruokailija saa proteiinia yllin kyllin! Mutta kun katsos ihminen tarvitsee ruoastaan muutakin kuin proteiinin. Kasvisruoasta saa kaiken tarvittavan!

        Eli lihansyönti tuottaa niitä mädättäjäbakteereita suolistoon, lihan sulaminen kestää jopa 60 tuntia kun kasvisruoka 30 tuntia.

        Tämä on vain arvaus, mutta veikkaisin että punainen liha aiheuttaa tuota mädäntymistä enemmän kuin vaalea liha, mikä haittaa ruoansulatusta. Suolisto ei pysty käsittelemään ravintoaineita häiriintyneellä ruoansulatuksella.

        Mistä johtuu että et suostu tekemään kasvisruokaa, saako kysyä? Ennakkoluuloista, taidoista vai eikö ruoka maistu ellei eläin ole joutunut kärsimään? Eli saatko sadistista nautintoa toisten kärsimyksestä? Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn. Entä jos laittaisit jonkin väkivaltaelokuvan pyörimään taustalle, esim. kellopeliappelsiini, niin jos silloin kasvisruoka menisi alas väkivalta-annoksen kera :)


      • Korohoro
        mädätä vaan kirjoitti:

        Kyllähän kasvisruokailija saa proteiinia yllin kyllin! Mutta kun katsos ihminen tarvitsee ruoastaan muutakin kuin proteiinin. Kasvisruoasta saa kaiken tarvittavan!

        Eli lihansyönti tuottaa niitä mädättäjäbakteereita suolistoon, lihan sulaminen kestää jopa 60 tuntia kun kasvisruoka 30 tuntia.

        Tämä on vain arvaus, mutta veikkaisin että punainen liha aiheuttaa tuota mädäntymistä enemmän kuin vaalea liha, mikä haittaa ruoansulatusta. Suolisto ei pysty käsittelemään ravintoaineita häiriintyneellä ruoansulatuksella.

        Mistä johtuu että et suostu tekemään kasvisruokaa, saako kysyä? Ennakkoluuloista, taidoista vai eikö ruoka maistu ellei eläin ole joutunut kärsimään? Eli saatko sadistista nautintoa toisten kärsimyksestä? Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn. Entä jos laittaisit jonkin väkivaltaelokuvan pyörimään taustalle, esim. kellopeliappelsiini, niin jos silloin kasvisruoka menisi alas väkivalta-annoksen kera :)

        Sulla on hidas aineenvaihdunta... noh jatka märehtimistä kellopelisi kanssa.
        ps. äksöniä löytyy paljon paremmista leffoista ja sisuskalut leviävät niissä taatusti pitkin tonttia.


      • -Huntter-
        Kolme pötsiä kirjoitti:

        Ai niin miksei vegaaneilla ole montaa pötsiä, kun kunnon kasvisten pureskeilijoilla on sellaiset? Onko evoluutiossanne jotakin jäänyt väliin.

        Märehtijät kasvattaa itse ne tarpeeliset valkuaisaineet bakteereitten muodossa sielä pötsissä.
        Eli jos bakteerit luokiteltais eläimiksi niin lehmä käyttäisi ravinnokseen lihaa.
        Jänis taas on puolimärehtijä kun siltä puuttuu pötsit ja se saa sen oikean bakteerikasvuston syömällä papanansa


      • ...ortorektikko...
        mädätä vaan kirjoitti:

        Kyllähän kasvisruokailija saa proteiinia yllin kyllin! Mutta kun katsos ihminen tarvitsee ruoastaan muutakin kuin proteiinin. Kasvisruoasta saa kaiken tarvittavan!

        Eli lihansyönti tuottaa niitä mädättäjäbakteereita suolistoon, lihan sulaminen kestää jopa 60 tuntia kun kasvisruoka 30 tuntia.

        Tämä on vain arvaus, mutta veikkaisin että punainen liha aiheuttaa tuota mädäntymistä enemmän kuin vaalea liha, mikä haittaa ruoansulatusta. Suolisto ei pysty käsittelemään ravintoaineita häiriintyneellä ruoansulatuksella.

        Mistä johtuu että et suostu tekemään kasvisruokaa, saako kysyä? Ennakkoluuloista, taidoista vai eikö ruoka maistu ellei eläin ole joutunut kärsimään? Eli saatko sadistista nautintoa toisten kärsimyksestä? Ihan vaan uteliaisuudesta kysyn. Entä jos laittaisit jonkin väkivaltaelokuvan pyörimään taustalle, esim. kellopeliappelsiini, niin jos silloin kasvisruoka menisi alas väkivalta-annoksen kera :)

        Miksiköhän nämä kasvissyöjät luulevat, etteivät sekasyöjät tee myös kasvisruokia. Todennäköisesti pelkkä kasvisravinto tuhoaa aivosoluja.


    • potkapekoni

      Liha on kasvis, josta on poistettu pas-ka.

    • Emäntä

      Tässä nyt ei kukaan ymmärtänyt kysymystä. Mikä ero on se, että kanan lihan sanotaan olevan terveellisempi kuin punainen naudan/sian liha. Kysyn mikä on ero. Molemmat siis teollisesti kasvatetettuja kaikkine lääkkeineen. (ei luomuja).

      Kasvisruokia en varsinaisesti laita. Syön joka päivä n. 1/2 kg erilaisia jureksia ja kasviksia raastettuina, keitettyina, pavut/maissit vai sulatettuna ja päälle kylmäpuristettua öljyä. Ne meillän erittäin herkullisiksi. Lisäksi kokojyväruisleipä ja kokojyväpuurot ja muutama hedelmä.

      Olen täysin terve, normaalipainoinen, energinen nainen.
      Tämä kysymys puhkesi pelkästä uteliaisuudesta. En ole hetkeäkään ajatellut muuttaa ruokavaliotani mitenkään. Silti odotan vastausta sellaiselta joka tietää ja olen kovin kiitollinen jo etukäteen.

      • Neuvosta kiitollinen

        Kasviksissa on nitraatteja, jotka voivat aiheuttaa syöpää. Onko yhtään kasvista, jossa ei ole nitraatteja?


      • www....fff
        Neuvosta kiitollinen kirjoitti:

        Kasviksissa on nitraatteja, jotka voivat aiheuttaa syöpää. Onko yhtään kasvista, jossa ei ole nitraatteja?

        Syöpäähän perinteisesti hoidetaan kasvisruoalla tai elävällä ravinnolla...

        Syövästä ja ruokavaliosta:

        http://ruohikolla.blogspot.fi/2008/05/syp-ehkisev-ruokavalio.html

        http://kemikaalicocktail.blogspot.fi/2008/05/torju-syp-ruoalla-helposti.html

        Kasvikset ovat täyteen pakattu terveyttä edistäviä aineksia, miksi siis korvata ne lihalla joka ei ole terveellistä?

        http://z.cotot.com/luokka/syopa/ravitsemus-ja-syopa-phytochemicals-antioksidantteja-ja-omega-3-rasvahappoja


      • Tuota tuota
        www....fff kirjoitti:

        Syöpäähän perinteisesti hoidetaan kasvisruoalla tai elävällä ravinnolla...

        Syövästä ja ruokavaliosta:

        http://ruohikolla.blogspot.fi/2008/05/syp-ehkisev-ruokavalio.html

        http://kemikaalicocktail.blogspot.fi/2008/05/torju-syp-ruoalla-helposti.html

        Kasvikset ovat täyteen pakattu terveyttä edistäviä aineksia, miksi siis korvata ne lihalla joka ei ole terveellistä?

        http://z.cotot.com/luokka/syopa/ravitsemus-ja-syopa-phytochemicals-antioksidantteja-ja-omega-3-rasvahappoja

        Olen kuullut, että syöpä on perinnöllistä. Tiedän paljon sekasyöjiä, jotka ovat lähellä 90-vuoden ikää.


      • 9+11
        Tuota tuota kirjoitti:

        Olen kuullut, että syöpä on perinnöllistä. Tiedän paljon sekasyöjiä, jotka ovat lähellä 90-vuoden ikää.

        Minä tunnen satavuotiaita (tai vanhempia) eikä yksikään heistä ole vegaani vaan sekasyöjä. Veggikset luulevat että muut syövät pelkkää lihaa;-D- Eihän se niin mene. Toiset ovat kaikkiruokaisia ja toiset vieroksuvat hyviä proteiini ja b-vitamiinilähteitä.


      • höpön pöpön
        www....fff kirjoitti:

        Syöpäähän perinteisesti hoidetaan kasvisruoalla tai elävällä ravinnolla...

        Syövästä ja ruokavaliosta:

        http://ruohikolla.blogspot.fi/2008/05/syp-ehkisev-ruokavalio.html

        http://kemikaalicocktail.blogspot.fi/2008/05/torju-syp-ruoalla-helposti.html

        Kasvikset ovat täyteen pakattu terveyttä edistäviä aineksia, miksi siis korvata ne lihalla joka ei ole terveellistä?

        http://z.cotot.com/luokka/syopa/ravitsemus-ja-syopa-phytochemicals-antioksidantteja-ja-omega-3-rasvahappoja

        Kyllä minä syöpähoidoksi valitsisin ne sytostaatit mielummin, tai muut oikeat syöpälääkkeet, kuin porkkanan. Myrkkyä ovat mutta niillä sitä syöpää tapetaan, ei kasviksilla.


      • naurattaa
        höpön pöpön kirjoitti:

        Kyllä minä syöpähoidoksi valitsisin ne sytostaatit mielummin, tai muut oikeat syöpälääkkeet, kuin porkkanan. Myrkkyä ovat mutta niillä sitä syöpää tapetaan, ei kasviksilla.

        Kyllä minä ainakin yritän ehkäistä syövän ruokavaliolla. Minusta se on järkevämpää kuin ehdoin tahdoin hommaamalla hommata syöpä. Mutta lihansyöjäthän eivät tätä tajua, niukka on heidän ymmärryksensä :D


      • Sekasyöjä
        naurattaa kirjoitti:

        Kyllä minä ainakin yritän ehkäistä syövän ruokavaliolla. Minusta se on järkevämpää kuin ehdoin tahdoin hommaamalla hommata syöpä. Mutta lihansyöjäthän eivät tätä tajua, niukka on heidän ymmärryksensä :D

        Etkä sinä reppana pysty ymmärtämään, että "lihansyöjät" ovat sekasyöjiä, jotka voivat halutessaan syödä hyvinkin kohtuullisia määriä lihaa, kanaa, kalaa ja KASVIKSIA.

        Me syömme monipuolisesti ja elämme pidempään ja terveempinä kuin kasvissyöjät. Meitä lihansyöjiä kun on tälläisiä kovinkin luomuja ja terveellistä ruokavaliota noudattavia kuten minä. Teillä ei ikävä kyllä ole mahdollisuutta samaan, vaan joudutte hyvin usein syömään elintarviketeollisuuden tuottamaa jätettä, vaarallisia viljoja ja tyhjiä ravintoaineettomia hiilihydraatteja esimerkiksi hunajan, sokerin tai riisikakkujen muodossa.

        Minusta on kuitenkin ihan hyvä, että TE vegaanit (kuten myös ranskanpottujen ja hampurilaisten syöjät) olette olemassa, koska jonnekin se soijarouheteollisuusjäte ja roskaruoka täytyy upottaa ja jostain pitää löytää hölmöjä, jotka sitä ostavat.

        Ei tämä maailma pyöri sillätavalla, että kaikki osaisivat syödä monipuolisesti ja terveellisesti. :D


      • naurattaa
        Sekasyöjä kirjoitti:

        Etkä sinä reppana pysty ymmärtämään, että "lihansyöjät" ovat sekasyöjiä, jotka voivat halutessaan syödä hyvinkin kohtuullisia määriä lihaa, kanaa, kalaa ja KASVIKSIA.

        Me syömme monipuolisesti ja elämme pidempään ja terveempinä kuin kasvissyöjät. Meitä lihansyöjiä kun on tälläisiä kovinkin luomuja ja terveellistä ruokavaliota noudattavia kuten minä. Teillä ei ikävä kyllä ole mahdollisuutta samaan, vaan joudutte hyvin usein syömään elintarviketeollisuuden tuottamaa jätettä, vaarallisia viljoja ja tyhjiä ravintoaineettomia hiilihydraatteja esimerkiksi hunajan, sokerin tai riisikakkujen muodossa.

        Minusta on kuitenkin ihan hyvä, että TE vegaanit (kuten myös ranskanpottujen ja hampurilaisten syöjät) olette olemassa, koska jonnekin se soijarouheteollisuusjäte ja roskaruoka täytyy upottaa ja jostain pitää löytää hölmöjä, jotka sitä ostavat.

        Ei tämä maailma pyöri sillätavalla, että kaikki osaisivat syödä monipuolisesti ja terveellisesti. :D

        Eli olet karppaus-uskovainen :) katsopa karppaajien naamaa, ne ovat aina harmaita ja ruttuisia, eli ei kovin elinvoimainen ruokavalio ole se.

        Tässä pari 70-v. vegaania:
        http://www.youtube.com/watch?v=-q-0o7eAi50

        http://www.thewellnesswarrior.com.au/2013/06/wellness-warrior-tv-74-year-old-raw-vegan-icon-mimi-kirk/

        Vegaaneilla ei edes hiukset rappeudu kuten lihansyöjillä.

        Muutenkin karppaamista suosii sellaiset ihmiset jotka ensin hommaavat elintasosairauksia ja ylipainoa liharoskaruoalla ja pullalla ja sitten käännytään muka terveelliseen karppaukseen ja innostutaan siitä koska siinä saa mättää lihaa ja kermaa ja juustoa. Itsekurinne ei riitä todelliseen terveysruokaan. Sitten kun olo paranee kun pullan jättää pois ja aletaan ylistää uskovaisen tavoin pallinki-diettiä. Halloo! Totta kai olo kohenee kun sokeri ja pulla jätetään pois!!!

        Vegaanit sen sijaan pysyvät terveinä alunalkaenkin kun meidän ruokavalio ei aiheuta moisia elintasosairauksia.

        En ole reppana, vaan elinvoimainen, onnellinen vegaani. Vegaanit eivät syö hunajaa eivätkä yleensä roskaruokaakaan. Esimerkiksi keksit, jäätelöt, sämpylät, einesruoat jne. kaupassa myytävät valmistuotteet eivät ole yleensä vegaanisia, sillä niissä on lisäaineita esim. E471 joka voi olla eläinrasvasta peräisin. Siksi vegaanit joutuvat valmistamaan ruokansa itse alusta pitäen. Eli vegaanit ovat hyvin tarkkoja mitä suuhunsa pistävät.

        Soijarouhekin on aika uusi tuote eikä se ole pitkään kuulunut kasvissyöjien ruokavalioon. Se onkin tavallaan sisäänheittotuote, jota aloittelevat kasvissyöjät käyttävät sillä se ehkä hieman muistuttaa jauhelihaa. Aloitteleva kasvissyöjä saattaa kaivata lihantyyppistä korviketta eikä osaa ehkä vielä käyttää papuja ym. proteiinin lähteitä riittävästi.

        Perinteisesti kasvissyöjät ovat käyttäneet siis ravintonaan papuja, pähkinöitä ja täysjyväviljaa. Täysjyvävilja on ihan terveellistä(eikä vaarallista,sinut on aivopesty) esim. puurossa ja tuorepuurossa tai idätettynä. Myös leivän muodossa täysjyväviljasta saa ravintoaineita, mutta hiilihydraatti ei ole enää kovin hyvässä muodossa kun sitä on kuumennettu niin paljon. Myös jalostettua vehnää kasvissyöjät ovat myös perinteisesti välttäneet ja korvanneet sen esim. alkuvehnällä.

        Kasvissyöjä syö siis monipuolisemmin kuin lihansyöjä. On kyllä laajentunut ruokavalio moninkertaisesti lihansyöjäajoilta ja olen löytänyt ihania makuja joista ei lihansyöjänä tiennyt mitään!

        Omia esimerkkejäni aterioista ja välipaloista:

        viherpirtelö(sis. avocadoa ja erilaisia vihreitä kasviksia ja salaatteja, pinaattia tai lehtikaalia),
        marjapirtelö(sis. pähkinöitä, marjoja, siemeniä, hampunsiemeniä)
        vihreillä yrteillä höystettyä perunaa(peruna pitää syödä heti keittämisen jälkeen, muuten senkin hiilarit menee pilalle)
        papupihvit(sis. pähkinöitä, kikpapuja, täysjyväriisiä, mausteita)
        linssisosekeitto, nami nami!

        Syö sinä itse riisikakkuja heh heh.


    • vastailevainen

      Tässä ainakin yksi syy rajoittaa punaisen lihan syöntiä:

      "Lihan rasva on suurelta osin tyydyttynyttä. Naudan rasvasta lähes puolet on kovaa, siassa kovan rasvan osuus on noin kolmannes, ja broilerin ja kalan rasvasta kovaa on 20–25 %." (lainattu Terveyskirjastosta)

      • Tietäväinen

        Luonnolliset rasvat eivät ole kohtuudella nautittuna terveydelle vaarallisia. Niiden ainoa haitta on, että niistä saa kohtalaisesti kaloreita.

        Kovetetut, elintarviketeollisuuden tuottamat kasvisrasvat ovat puolestaan todella vaarallisia.
        Kylmäpuristetut öljyt ovat terveellisiä kasvisrasvoja, kuten myös tietenkin ne kasvisrasvat, jotka ovat kasvissa luonnostaan (avokado, pähkinät)


    • Emäntä

      Kiitos vastailevainen, siinä on todella yksi syy, tuossa kovassa rasvassa. Tosin lihan maku on niin hyvä että sitä syö vain vähän suolalla ja paljolla sipulilla maustettuna. Mutta syöpä siten kanaa, siihen pitää survoa jos minkälaista maustetta ennenkuin maistuu miltään, öljyuistä ketsuppimarinaadia ja muuta. Mutta todella jos arvoi rasvan laatua, niin on eri asia.

      Neuvosta kiitollinen, en minä tiedä että nitraattia olisi muuta kuin punajuuressa ja nokkosessa. Oisko retiisissä ja raparperissä? Mutta jos joku tietää paremmin niin väittelmään en rupea. Mielenkiinnolla minäkin odotan jonkun tietävän vastausta.

    • kamalaa mut totta
      • Nälkäinen

        Ihmiset tarvitsevat kivennäisaineita ja suomalaisissa
        tuotteissa ei ylitetä salittua rajaa. Viljatuotteissa, pähkinöissä ja pavuissakin on fosfaattia. Siis kasviksissakin on fosfaattia. Kahvissa ja teessäkin on fosfaattia.

        Emme voisi kohta syödä mitään.


    • pötsit riviin

      Nyt on tullut uutta tietoa: lehmällä on kolme pötsiä. Ennen kansakoulussa opetettiin, että mahoja ovat pötsi, satakerta, verkkomaha ja juoksutusmaha. No kehityskin kehittyy.

    • totta vai ei

      Tosi on. Tämä ei ole tietosanakirjaa vaan huu-haa porukan välistä 'ajatusten'vaihtoa. Tosin täällä ruokapalstoilla ollaan vielä kohtuullisilla alueilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4187
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4036
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3642
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3049
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2751
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2538
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2538
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2416
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2299
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2255
    Aihe