Matematiikan suhde älykkyyteen...

Onneton

Itse olen huono matematiikassa. Pidän sitä tosi vastenmielisenä ja tylsänä "lajina". Olen aina ikäänkuin väheksynyt sitä. En koe tarvitsevani sitä, vaikka tosiasiassa tarvitsisinkin sitä nyt, koulunumeroihin. Pidän sen opiskelua aivan liian vaivalloisena. Elämä on käsittämättömän laaja pelikenttä, ja matematiikka on vain sellaista näpertelyä, vaikka sillä voikin päästä pitkälle erilaisten lainalaisuuksien selvittämisessä. Mikä auttaisi motivoimaan matematiikan opiskeluun? Tarvitsen sitä todistuksen numeroita varten. Mensan ÄO-testin mukaan 138. Lisäksi olen enemmänkin intuitiivinen ja taiteellinen, kuin matemaattinen. Matematiikan opiskelua haittaakin se, etten näe logaritmeilla sun muilla olevan mitään "arvoa", ja niiden merkityskin haihtuu mielestäni kun yritän niitä väkisin käyttää.

6

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1sr5etw8bz5df

      Toi on kyllä ihan suomen koululaitoksen tyhmyyttä. Se ei osaa/halua esittää matemaattisia asioita tavalla jotka kiinnostavat ihmisiä ja joista käy ilmi niiden tarpeellisuus. Moni potentiaalinen nero on ajettu suohon puisevalla opetuksella.

      • 10+3

        Matematiikkaa esitetään kuin Gutenberg olisi viime vuosikymmenellä keksinyt kirjapainokoneen.

        Matematiikkaa esitetään kirjapainokoneen kirjasimien ehdoilla.

        Matematiikan kieli on peräisin jostain 1400-luvun lopulta. Matematiikan kieli liittyy yksittäisiin kirjasimiin ja peräkkäisiin kirjasimiin. Kuvia ei vieläkään nyt vuonna 2014 käytetä matematiikan esittämiseen.

        Matematiikan kieli on yhtä paljon menneisyydessä kuin on tietokoneen komentorivin ero graafiseen Mac-käyttöjärjestelmeen, tai DOS-komentorivin ja Windows 7:n ero.

        Matemaatikon työkalut ovat edelleen nyt 2014, lyijykynä ja paperi... ihan hemmetin tylsää ja puisevaa ja puistattavaa ja mielenkiinnotonta ja ööö-mappia ja kaikkea muuta supertylsää.

        Sitten kun matematiikkaa aletaan opettamaan esim. GeoGebra-ohjelman tyyppisesti, niin se tulee olemaan mullistavaa.

        Matematiikan oppimisessa suurin este on matematiikan esitystavan omaksumisen vaikeudet.
        97% lukiomatematiikan vaikeudesta liittyy matematiikan salakielen aukaisemiseen, ja sitten kun olet salakielen aukaissut, huomaat että sillä esitettiin ihan hemmetin yksinkertaista asiaa.

        Voin olla hirveästi väärässä ja kärsiä jostain oppimisvaikeudesta, mutta se lukiomatematiikka johon olen tutustunut, siitä on puuttunut löytämisen ilo: ryteikön keskeltä on löytynyt joku arkipäiväinen asia.

        Matematiikkaa on maailma täynnä, mutta matematiikan "virallinen merkitsemistapa" tms. on kätkeä asiat hirveän ryteikön keskelle, sitten sieltä löytyy joku arkipäiväinen asia, ja motivaatio lakkaa siihen että 97% ajasta meni ryteikön keskelle pääsyssä.


      • Aakkoset ensin
        10+3 kirjoitti:

        Matematiikkaa esitetään kuin Gutenberg olisi viime vuosikymmenellä keksinyt kirjapainokoneen.

        Matematiikkaa esitetään kirjapainokoneen kirjasimien ehdoilla.

        Matematiikan kieli on peräisin jostain 1400-luvun lopulta. Matematiikan kieli liittyy yksittäisiin kirjasimiin ja peräkkäisiin kirjasimiin. Kuvia ei vieläkään nyt vuonna 2014 käytetä matematiikan esittämiseen.

        Matematiikan kieli on yhtä paljon menneisyydessä kuin on tietokoneen komentorivin ero graafiseen Mac-käyttöjärjestelmeen, tai DOS-komentorivin ja Windows 7:n ero.

        Matemaatikon työkalut ovat edelleen nyt 2014, lyijykynä ja paperi... ihan hemmetin tylsää ja puisevaa ja puistattavaa ja mielenkiinnotonta ja ööö-mappia ja kaikkea muuta supertylsää.

        Sitten kun matematiikkaa aletaan opettamaan esim. GeoGebra-ohjelman tyyppisesti, niin se tulee olemaan mullistavaa.

        Matematiikan oppimisessa suurin este on matematiikan esitystavan omaksumisen vaikeudet.
        97% lukiomatematiikan vaikeudesta liittyy matematiikan salakielen aukaisemiseen, ja sitten kun olet salakielen aukaissut, huomaat että sillä esitettiin ihan hemmetin yksinkertaista asiaa.

        Voin olla hirveästi väärässä ja kärsiä jostain oppimisvaikeudesta, mutta se lukiomatematiikka johon olen tutustunut, siitä on puuttunut löytämisen ilo: ryteikön keskeltä on löytynyt joku arkipäiväinen asia.

        Matematiikkaa on maailma täynnä, mutta matematiikan "virallinen merkitsemistapa" tms. on kätkeä asiat hirveän ryteikön keskelle, sitten sieltä löytyy joku arkipäiväinen asia, ja motivaatio lakkaa siihen että 97% ajasta meni ryteikön keskelle pääsyssä.

        Otapa huomioon, että vaikka ymmärtäisit ihan mitä tahansa, mutta et osaa kertoa ymmärtämistäsi asioista toisille, niin eipä neroudestasi olisi mitään hyötyä.

        Sama pätee myös matematiikan tarkkaan formaaliseen esittämiseen, jonka alkeisiin lukiossa tutustutaan. Kaikki matematiikan sovellukset (mm. fysiikka ja tekniikka) käyttävät sitten tätä samaa formalismia, joten ei ole kyse pelkästään matematiikasta.


    • Supernero

      Onneton, kerropa ikäsi sekä missä koulussa opiskelet(peruskoulu, amk, yliopisto tms)?

      • Onnet-on

        Hieman vanhempi opiskelija olen ja ammattikorkeakoulussa opiskelen... Aikoinaan lukion läpi surffailin ja sitten olin työelämässä tehdastyössä, kunnes homma alkoi näyttää umpikujalta, ja oli pakko lähteä :)


    • Xenia Onatop

      Einstein on sanonut:

      "Jos et pysty selittämään asiaa selvästi, et tiedä siitä tarpeeksi."

      Voi olla niinkin, että monilla matematiikan opettajilla ja kirjojen tekijöillä on tämä ongelma. Ainakin kaikki, mikä on visualisoitavissa, pitäisi visualisoida. Ja pitäisi käyttää mahdollisimman paljon luonnollisia vertauskuvia. Esim. matematiikan katastrofiteoria eli dynaaminen palautumattomien muutosten teoria on bourbakilaisittain muotoiltuna täyttä munkkilatinaa, mutta sen ymmärrys kasvaa kirkkaasti, kun kerrotaan, että ilmapallon puhaltaminen niin suureksi, että se puhkeaa, on esimerkki dynaamisesti muuttuvan systeemin katastrofista. Tämän voi siis esittää myös vaikeaselkoisella matematiikalla.

      Sitten on porukkaa, jotka nauttivat matematiikan esoteerisesta luonteesta. Ainakin yliopistotasolla minulle aikoinaan opetettiin perusmatematiikkaa todella kuvottavalla tavalla. Luennoitsija ei esittänyt mitään esimerkkejä. Se matematiikka on melkein puhdasta kielipeliä. Tuntui, että apulaisprofessorilla olisi ollut sadistinen luonne ja että hän halusi saada poppamiehen maineen. Mutta se näkyi opiskelijoiden minimalistisessa määrässä luentosalissa.

      Itse aloin nauttia matematiikasta, kun sain itselleni henkilökohtaisen opettajan ja sain soveltaa varsin abstraktia matematiikkaa käytännön ongelmiin. Siis suurelta osalta matematiikkaa pitäisi olla sovellettua.

      Mainitsit logaritmin. Onko sinulle kerrottu mitään sovelluksista? Tässä tulee muutama esimerkki:

      1. Äänenvoimakkuuden desibeliasteikko; jos äänen voimakkuus on vaikkapa 70 dB, ja jos sen voimakkuus kasvaa 10-kertaisesti, niin desibeleissä mitattuna sen voimakkuus kasvaa kymmenellä eli lukuun 80 dB. Tämä johtuu ihmiskorvan logaritmisesta luonteesta.

      2. Maanjäristysten voimakkuutta ilmaiseva Richterin asteikko. Tässäkin jos on kaksi eri järistystä
      (i) toinen voimakkuudeltaan 1,000,000 energiayksikköä
      (ii) toinen voimakkuudeltaan 1,000,000,000 energiayksikköä

      niin logaritmisella asteikolla ne olisivat

      (i) log_10 (1,000,000)=6
      (ii) log_10 (1,000,000,000)=9

      Eli maanjäristyksessä tuhovoima ei kasva läheskään niin paljon kuin on sen varsinainen voima.

      (iii) Myös musikaalinen sävelasteikko on itse asiassa logaritminen asteikko, sillä sävelkorkeus nousee aina yhden oktaavin, kun äänen taajuus kaksinkertaistuu. Jokaista muutakin intervallia vastaa tietyn suuruinen taajuuksien suhde. Eli ihmiskorva kuulee taajuudet 220 Hz, 440 Hz ja 880 Hz ikäänkuin samoina.

      Logaritmi on siis funktio, joka kasvaa muuttujan kasvaessa, mutta sen kasvu hidastuu koko ajan eli se loivenee.

      Juuri kukaan ei tarvitse logaritmeja käytännön elämässä, mutta se auttaa ymmärtämään maailmaa eli laajentaa pieneltä osin maailmankuvaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1555
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1384
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1285
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1166
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe