Leikkuulauta

84-vuotias mies

Kuulin viikko sitten varmana esitetyn mielipiteen siitä , että puinen leikkuulauta on muovista hygienisempi . Kertojan mielipide oli selkeästi puisen puolellai . Epäilen onko näin . Leikkaapas puisen päällä silliä tai muita kaloja tai sipulia , miten saat hajun pois , kun ei voi käyttää pesuaineita ja suojakelmut yms menevät kuitenkin työskennellessä rikki . Muovisesta ne lähtevät vinkuen !

99

7854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotisukki

      Kyllähän siinä voi ja pitää käyttää pesuainetta. Jos on oikein hyvin ennen käyttöönottoa käsitelty öljyllä niin ei siihen ne sipulin ja sillin aromit jää asumaan. Tietenkin jos on "kuiva" eli käsittelemätön lauta niiin totta hitossa se imee kaikki aromit itseensä..

      • Tyhmä kysely

        Onhan nyt muovinen parempi, ei tartte edes öljytä.


      • Hei sinä 84-vuotias mies!

        Kuule, kun se paras konsti sipulia tai silliä pilkottaessa on käyttää suojana, pestyä, saksilla auki leikattua maitopurkkia. Sen kun voi heittää heti käytönjälkeen roskiin. Opin tämän konstin Pirkkalehden "niksi-pirkasta" jo monia vuosia sitten ja olen tosi kiitollinen henkilölle joka tämän keksi. Niin, että kannattaisiko kokeilla?


      • Kiva ja puhdas
        Sirkka-Iita kirjoitti:

        Hei sinä 84-vuotias mies!

        Kuule, kun se paras konsti sipulia tai silliä pilkottaessa on käyttää suojana, pestyä, saksilla auki leikattua maitopurkkia. Sen kun voi heittää heti käytönjälkeen roskiin. Opin tämän konstin Pirkkalehden "niksi-pirkasta" jo monia vuosia sitten ja olen tosi kiitollinen henkilölle joka tämän keksi. Niin, että kannattaisiko kokeilla?

        Olipa hyvä ohje tuo maitopurkki. Kiitosta vain! Pitääkin heti ottaa käyttöön.


      • Nana 19

      • Kulinaristikokki
        Sirkka-Iita kirjoitti:

        Hei sinä 84-vuotias mies!

        Kuule, kun se paras konsti sipulia tai silliä pilkottaessa on käyttää suojana, pestyä, saksilla auki leikattua maitopurkkia. Sen kun voi heittää heti käytönjälkeen roskiin. Opin tämän konstin Pirkkalehden "niksi-pirkasta" jo monia vuosia sitten ja olen tosi kiitollinen henkilölle joka tämän keksi. Niin, että kannattaisiko kokeilla?

        Meillä maitopurkit menevät keräykseen, joten en pidä tuota niksiä, "heittää purkki roskiin sipulin pilkkomisen jälkeen" kovin hyvänä. Meillä on sipulin pilkkomiselle oma lauta.


      • Anonyymi
        Sirkka-Iita kirjoitti:

        Hei sinä 84-vuotias mies!

        Kuule, kun se paras konsti sipulia tai silliä pilkottaessa on käyttää suojana, pestyä, saksilla auki leikattua maitopurkkia. Sen kun voi heittää heti käytönjälkeen roskiin. Opin tämän konstin Pirkkalehden "niksi-pirkasta" jo monia vuosia sitten ja olen tosi kiitollinen henkilölle joka tämän keksi. Niin, että kannattaisiko kokeilla?

        Voi olla köätevä, mutta maitopurkista voi irrota helposti muovia ruokaan. Mitähän muovia lie, ei taida olla maidosta tehtyä biohajoavaa, ei saisi polttaakaan mukamas kotona.


    • oooook

      Niin mitkäs bakteerit siinä puisessa leikkuulaudassa elävät pesun ja kuivatuksen jälkeen? Jos sielä haitallisia bakteereita löytyy, niin se on sen pesijän vika ja sellainen pesijä saa sen muovisenkin leikkuulaudan jäämään likaiseksi.
      Näkisin että keittiössä ongelmana on nämä likainen pöytärätti, jolla pyyhitään sekalaisessa järjestyksessä milloin pöytiä, tuoleja, tiskialtaita. Jos ensin on lihapakein nesteet pyyhitty aamupäivällä tiskialtaan reunoiltaa pois, niin iltapäivällä onkin se pöytä "hyvä" pyyhkiä ja laittaa siihen voileipä.

      • Kulinaristikokki

        Muovisen leikkuulaudan voi pestä tiskikoneessa, mutta puista ei voi.


      • Anonyymi
        Kulinaristikokki kirjoitti:

        Muovisen leikkuulaudan voi pestä tiskikoneessa, mutta puista ei voi.

        Ja jos ostaa hyvännäköisen puisen niin kauanko se on nätti kun leikkaapi ja pestäkki täytyy. Mielummin muovinen. Meillä puinen vähän niinkuin koristeena ku en raaski sitä käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos ostaa hyvännäköisen puisen niin kauanko se on nätti kun leikkaapi ja pestäkki täytyy. Mielummin muovinen. Meillä puinen vähän niinkuin koristeena ku en raaski sitä käyttää.

        Kauan puinenkin kestää ja aina voi ostaa uuden, ei ne paljon maksa. Jos pystyy itse tekemään niin hintaa ei tule paljon mitään. Enemmän itselläkin silti tulee muovisia käytettyä, niihinkin tulee uria, väri ja haju tarttuu, eivätkä tapa bakteereja kuten puu.

        Ei ole miellyttävän näköinen pinnaltaan hajonnut puupölkkykään ravintolassa, aika mahdoton pitää puhtaana ja tikkuja irtoaa pihviin nuijiessa.


    • eheehejakoli

      Käytän jopa muovisella laudalla leivinpaperia, jottei fisun haju tarttuisi siihen - mielestäni se on helppo ja halpa tapa estää hajujen siirtyminen aineksiin.

      Oikeastaan kokilla tulisi olla vähintään neljä lautaa (muovisia tai puisia) eri raaka-aineita kohti eli yksi kaloille, toinen lihalle, kolmas juureksille ja varsinkin yksi tuoreina tarjottaville kasviksille ja lisäksi työpisteet tulisi olla erillään toisistaan.

      Näin välttyy erilaisilta ruokamyrkytyksiltä.

      • Anonyymi

        Pitää muistaa pestä kädetkin usein etenkin vessassa käynnin jälkeen eikä roplata jalkoväliä ruokaa tehdessä. Suussa on eniten bakteereja, silti TV-kokitkin nuolee sormiaan, maistelee samalla lusikalla monta kertaa jne.


    • kotkotkoot

      minä käytän keraamista leikkuulautaa ei tartu maku ja helppo pitää puhtaana. ainut huono puoli on että saa veitset teroittaa useasti.

      • sharpandclever

        Samalla keraamisella laudalla voi myös teroittaa veitset kuten kahvimukin pohjaa vasten.


      • lihanleikkaaja

        ruostumaton teräs on paras leikkuulaudan materiaali, ei ruostu eikä ime makuja, kstää minkälaisen pesun vaan.


      • joopajuu.
        lihanleikkaaja kirjoitti:

        ruostumaton teräs on paras leikkuulaudan materiaali, ei ruostu eikä ime makuja, kstää minkälaisen pesun vaan.

        Tiskipöydälle vain leikkailemaan.


      • ttteroittajatar

        Jos sinulla on keraaminen lauta niin sehän itsessään käy teroitukseen! Vedät vain veitsen oikeassa kulmassa sen reunaa vasten niin kierteet terästä poistuu.
        Tämä edellyttää sitä,että veitset ovat jo valmiiksi oikein teroitetut ja huolletut.

        Useimmilla kun on huonosti hoidetut ja huonosti teroitetut veitset.


      • niinkuinsulla
        ttteroittajatar kirjoitti:

        Jos sinulla on keraaminen lauta niin sehän itsessään käy teroitukseen! Vedät vain veitsen oikeassa kulmassa sen reunaa vasten niin kierteet terästä poistuu.
        Tämä edellyttää sitä,että veitset ovat jo valmiiksi oikein teroitetut ja huolletut.

        Useimmilla kun on huonosti hoidetut ja huonosti teroitetut veitset.

        ..... jos sulla on keraaminen leikkuulauta, sulla ei ole terävää veistä koskaan ollutkaan.


      • Anonyymi
        niinkuinsulla kirjoitti:

        ..... jos sulla on keraaminen leikkuulauta, sulla ei ole terävää veistä koskaan ollutkaan.

        Lasittamaton savi ei ole kovinkaan kovaa, pieniä määriä leikkaan itsekin usein isolla lautasella, hyvin terä kestää.


    • laikkuuleuta

      Sen pitäisi olla ihan itsestäänselvyys että jokaiselle komponentille oma lauta !

      Itse pidän kunnon pystysyistä puista leikkuulautaa parhaana. Joskin muovi on myös hyvin helppokäyttöinen, helppo heittää astianpesukoneeseen. Niinhän ne väittäisi että puiden leikkuulauta on hygieeninen, vaikka suomen elintarvikeviranomaiset toki ovat erimieltä. Kotioloihin kuitenkin muovi tai puu kummatkin on ihan riittävän hygieenisiä

      Keraaminen, kivi, lasi yms.. laudat kelpaavat vain jos käyttää fiskarssin yms... kaltaisia paskaveitsiä jotka eivät ikinä ole teräviä, jos sensijaan vähääkään laadukkaamista teristä on kiinnostunut niin nuo pilaavat terän.

      • muutamankerranripuli

        Näinhän sitä luulisi, mutta esimerkiksi Charlton Hestonin ravinteli laitettiin close viikoksi ilmeisesti juuri väärien työskentelytapojen vuoksi. Sama kohtalo osui myös Nomalle. Tanskalaisen michelin-raflan dokumenttia katsoessa huomio kiinnittyi lihan leikkuuseen - miten ihmeessä lihaa oli leikattu syiden mukaisesti. Asiakas aivan oikein palautti annoksen keittiöön valitellen lihan sitkeyttä. Ilmeisesti kustannuksia säästääkseen kyseinen rafla käytti tukityöllistettyjä, joilla taas ei ollut hajuakaan oikeista toimintatavoista.

        Eli ns. huippuravintelissakaan ei välttämättä saa huippusafkaa.


      • joukahainen4

        Puinen lauta on hyvä välillä hioa. Silloin lähtee pois rakoja, joihin lika ja pöpöt jäävät muhimaan.


      • masamasamasa

        Konepesussa muoviseen lautaan voi jäädä jäämiä pesu- tai huuhteluaineesta. Ne ne vasta myrkkyjä ovat!


    • Yksi lautainen

      Ei ole kun yksi muovinen leikkuu lauta jonka päällä pilkon kaiken, niin lihat kun kalat sekä broilerin ja vihannekset ja fairilla lähtee lika hyvin laudasta pois.

    • Mona-Miriaana

      Puinen leikkuulauta kannattaa ihan molemmilta puolilta voidella ruokaöljyllä uutena, heti pestyä.

      Sitten saat oivan leikkuulaudan vuosiksi. Toimenpide kannattaa tehdä aina uudestaan, kun lauta alkaa näyttämään kuivumisen merkkejä, halkeilemista.

      • rasvattualautaa

        Ei ruokaöljyllä, vaan pellavaöljyllä tai parafiiniöljyllä. Ruokaöljy härskiintyy.


      • pöpötön
        rasvattualautaa kirjoitti:

        Ei ruokaöljyllä, vaan pellavaöljyllä tai parafiiniöljyllä. Ruokaöljy härskiintyy.

        Teak leikkuulauta kestää isältä pojalle :
        Minun on 40 vuotta vanha ja edelleen, hyvinhoidettuna , kuin uusi. 5 cm paksu ja ei veitset tylsty !
        Sillä paisti pöytään.

        Olen hakenenut kuumeisesti teak-ritilä-lautaa leivälle.
        Vihjeitä kiitos ! Saksasta hankittu siirtyi tyttärelle

        Mutta raakakäsittelyyn kullekin oma muovinen, joka lentää pesukoneeseen käytön jälkeen.


      • Anonyymi
        pöpötön kirjoitti:

        Teak leikkuulauta kestää isältä pojalle :
        Minun on 40 vuotta vanha ja edelleen, hyvinhoidettuna , kuin uusi. 5 cm paksu ja ei veitset tylsty !
        Sillä paisti pöytään.

        Olen hakenenut kuumeisesti teak-ritilä-lautaa leivälle.
        Vihjeitä kiitos ! Saksasta hankittu siirtyi tyttärelle

        Mutta raakakäsittelyyn kullekin oma muovinen, joka lentää pesukoneeseen käytön jälkeen.

        Tuolta löytyy, vain 429€
        https://www.finnishdesignshop.fi/keittio-keittiotarvikkeet-leikkuulaudat-teak-leikkuulauta-p-17895.html


    • hajuton kylmällä

      Kun puisen leikkuulaudan huuhtelee kylmällä vedellä esim. kalojen käsittelyn jälkeen, niin mitään kalanhajua ei tartu.
      Eikä mitään pesuaineita tarvita.


      Jos huuhtelet kuumalla vedellä, niin kalanhaju tarttuu takuuvarmasti kiinni lautaan.

    • kotikokki

      Jossain oli vähän aikaa sitten, että puista leikkuulautaa tulisi käyttää vain leivälle - kaikille muille muovisia leikkuulautoja, eri aineksille (lihat, kalat, vihennekset jne.) omat lautansa.
      Itselläni on vain muovisia leikkuulautoja, olen ollut hyvin tyytyväinen. Helppoja pestä, pystyy hyvin laittamaan tiskikoneeseen - tai tarvittaessa "sipaisemaan" tiskiharjalla käsitiskiaineella. ;)

      • Muivisella ei tee hevon persettä. Muovinen lärpäke on peräti vaarallinen kuin keikkuu ja karkaa alta pois. Monta kertaa olen sormeeni meinannut leikata. Joku kohta ehdottaa tiskirättiä alle.....se siitä hygieenisyydestä sitten...


      • Kisskis
        asdfsdfgghh kirjoitti:

        Muivisella ei tee hevon persettä. Muovinen lärpäke on peräti vaarallinen kuin keikkuu ja karkaa alta pois. Monta kertaa olen sormeeni meinannut leikata. Joku kohta ehdottaa tiskirättiä alle.....se siitä hygieenisyydestä sitten...

        Jos on terävä veitsi niinkuin kunnon kokilla luulisi olevan, niin muovisesta leikkuulaudasta voi irrota hiuksenohuita muovisiivuja paloiteltavien ainesten mukaan. En halua syödä muovia edes kuumennettuna, siksi puinen lauta. Puinen hajoaa aikanaan, muovi ei. Ei tietenkään tartu hajut kun pesee ja huoltaa: kalan jälkeen pestään kylmällä vedellä ja voi myös hinkata sitruunalla ja suolalla. Viimeisen huuhtelun jälkeen kuivumaan kunnolla ja sitten uutta öljyä pintaan.

        Kun hoitaa leikkuulautansa, ei niitä tarvita jokaiselle eri aineelle omaansa. Suomalaista hysteriaa tuo, että kalalle omansa, lihalle omansa, sipulille omansa. Ollaan vaan patalaiskoja ja tyhmiä niin tarviihan sitä monta lautaa silloin.


      • eisyytähuoleen
        asdfsdfgghh kirjoitti:

        Muivisella ei tee hevon persettä. Muovinen lärpäke on peräti vaarallinen kuin keikkuu ja karkaa alta pois. Monta kertaa olen sormeeni meinannut leikata. Joku kohta ehdottaa tiskirättiä alle.....se siitä hygieenisyydestä sitten...

        Ei tarvitse tiskirättiä alleen vaan yhden talouspaperipalan kostutettuna ja pysyy paikallaan eikä paljon bakteereita lisää.

        Sama huomio kilisevistä astioista eli pieni pala kostutettua paperia astioiden väliin ja eivät kilise tai liu'u vaan pysyvät hyvin paikoillaan.

        Astianpesukoneessa ei kannata käyttää näitä all-in-one hajustettuja tabletteja vaan ihan perushajusteettomia pesuaineita ja muoviesineet kiittää muidenkin tullessa puhtaiksi. Leikkuulautojen bakteerit delaa viimeistään kuivausvaiheessa, jolloin lämpötila nousee reilusti yli 70 asteen (salmonella kuolee 75 asteessa).

        Toki kannattaa käyttää eri lautoja eri tarkoituksiin kuten omat laudat tuoreille vihanneksille, juureksille, lihoille jne..., mutta koneessa pesten niiden bakteerit taas sekoittuvat, joten riittävän korkea lämpötila pesun aikana takaa puhtauden eli jos tsikkeniä on leikannut laudalla ja haluaa puhtautta niin tehokkaampi ohjelma korkeammalla lämpötilalla on suositeltavaa.

        Jos taas haluaisi bakteerivapaata leikkuulautaa niin sen pitäisi olla joko kuparista tai hopeasta tehty, sillä näiden pinnoilla eivät bakteerit kauan elä toisin kuin muilla pinnoilla, joilla ne voivat elää viikkojakin.

        Mutta ei silti tarvitse panikoida - pelkkä perushygienia (pesu ja kuivaus) riittää koti-oloissa ihan hyvin.


      • Anonyymi
        Kisskis kirjoitti:

        Jos on terävä veitsi niinkuin kunnon kokilla luulisi olevan, niin muovisesta leikkuulaudasta voi irrota hiuksenohuita muovisiivuja paloiteltavien ainesten mukaan. En halua syödä muovia edes kuumennettuna, siksi puinen lauta. Puinen hajoaa aikanaan, muovi ei. Ei tietenkään tartu hajut kun pesee ja huoltaa: kalan jälkeen pestään kylmällä vedellä ja voi myös hinkata sitruunalla ja suolalla. Viimeisen huuhtelun jälkeen kuivumaan kunnolla ja sitten uutta öljyä pintaan.

        Kun hoitaa leikkuulautansa, ei niitä tarvita jokaiselle eri aineelle omaansa. Suomalaista hysteriaa tuo, että kalalle omansa, lihalle omansa, sipulille omansa. Ollaan vaan patalaiskoja ja tyhmiä niin tarviihan sitä monta lautaa silloin.

        Sipulilla ei kannatta pilata ruokaa eikä lautaa, kalaakaan en laittaisi puiselle, jotain kertakäyttöistä alle tai sitten muovinen lauta. Pakastefileet ja purkkikala ovat onneksi helppoja, tuore kala haisee viemärin hajulukossakin monta päivää.


    • Kokki 62

      Ei sinänsä mitään merkitystä onko leikkuulauta puuta, muovia tai jotain muuta.
      Pestä ne pitää kuitenkin. Puiset öljytään aina silloin tällöin ja muoviset voi laittaa asianpesukoneeseen. Pääasia on, että leikkuulaudat huuhdotaan aika käytön jälkeen eikä pöpöille anneta mahdollisuutta pesiytyä leikkulautaan. Aina silloin tällöin kunnon putsaus.
      Itse pidän puisesta, ei ole liukas.

    • dfdfdfdf111

      Juuri uutisoitiin, että vain leivälle puinen leikkuulauta ja muille muovinen tai muuta materiaalia. Eri tuoteryhmille lisäksi vielä omat laudat. Onhan tämä ihan terveellä järjelläkin pääteltävissä.

    • Leikkaaja 4

      Minulla on käytössä lasinen leikkuulauta joka on aivan mahtava. Suosittelen

    • vinkki

      Puiseen leikkuulautaan parafiiniöljy, myrkytön ja hajuton suoja

    • Kokiksi opiskeleva

      Kyllä se on juuri toisinpäin. Muovin voi paremmin pestä ja saa varmemmin kaikki liat pois. Puiseen imeytyy ne sonnat ja niiden kokonaan pois saaminen on mahdotonta.

    • Renlund

      Puun omat aineosat alkavat hävittää itse bakteereja. Sen takia puinen on hygieenisempi. Kanaa pilkkoessa käytän muovista minkä heitän tiskikoneeseen käytön jälkeen.

      • Suomenmieli

        Tulihan se vihdoin vastaus, joka on asian ytimessä. Vaikka puu sulkee itseensä likaa, sillä on desifioiva vaikutus.Onhan se muutenkin toimivin.


    • etsillaitaas

      Pirttipöydän päällä mä leikkaan lihat ja nuijin pihvit.Kalatkin voi fileroida sen päällä.

      • Anonyymi

        Ennen oli pöytälevyjä mitkä voi kääntää toisinpäin leipoessa, leikkuulauta helpompi vaihtaa kuin pöytä/pöytälevy.


    • Sipulikakku

      Joo,puinen tietysti,siinä kun leikkaat sipulia muutaman kerran..
      Ja seuraavaksi kumoat lämpimän kuivakakun laudalle,onpa makoisaa cakea :D

      Muovinen pikkulauta,hyvä ja hygieeninen...

    • puulaudan vinkki

      Puinen leikkuulauta on käsiteltävä MEHILÄISVAHALLA eikä millään oljyillä. (samalla kiillotat nahka kengäsi)

    • seurannassa

      "KUULIN AIKAISEMMIN EPÄVARMANA PIDETYN TIEDON", että alusta alkaen täällä itseriittoiset ihmiset höynäytävät "epämääräisillä argumentoinnillaan pahaa aavistamattomia kanssaeläjiään.

      • Sivuhyppy

        Jopa sinulla "seurannassa" on HUONO itsetunto ! Oletko repsahtanut suomenkielen tenteissä , jos olet niissä koskaan ollutkaan? Ennenkin olen huomannut sinun jakavan ohjeita kirjoituksen oikeakielisyydestä . Ei tunnu oikein terveeltä menettelysi !Nythän on mielipiteiden vaihto leikkuulaudasta eikä suomenkielen oikeakirjoituksesta ! Minä haluan esittää ajatuksiani leppoisasti keskustellen . Luultavasti EHKÄ osaisin käyttää virallisempaakin suomenkieltä , en tiedä , minulla on kuitenkin kolme akateemista loppututkintoa, joiden aikana olen opiskellut suomenkieltä . Todisteet on .


    • Puinen kuivuu jossakin vaiheessa kokonaan ja bakteerit kuolee.
      Muovisessa voi pienissä viiltojäljissä muhia kosteus päiviä ja siellä bakteerit muhii.

      Näin teoriassa.

      käytännössä molemmissa on hyvät ja huonot puolensa, eikä normaalikäytössä tuo bakteerien pesiminen ole ongelma muovilaudoissa.

      eri käyttöön kannattaa olla omat laudat, jolloin ei ole tuota hajuongelmaa.

      käytän itse molempia, mutta muovisissa mulla on monta erillaista eri käyttöön.

    • kokemusta laudoista

      Paras on sellainen iso muovinen ja ohut leikkuulauta. Tukevuutta tuo sitten pöytä. Sen muovisen voi heittää pesukoneeseekin ja puista tuskin kannattaa.

      On ollut lasista ja isoa puista leikkuulautaa.

    • miekkailija

      Miä en käytä mitää leikkuulautoja ikinä. Heitän ainekset ilmaan ja huidon ne palasiksi miekalla. Ja tippuvat astiaan valmiina. Hyvin toimii :)

    • Kokki nelonen

      Kyllähän ne bakteerit yhtälailla muovipinnassa elää. Ja kannattaa muistaa että astianpesukone ei desinfioi. Puiseen lautaan (ja varmaan) voi käyttää vaikka suolaa/suolavettä puhsitamiseen niin bakteerit kuolee. Itse mkäytän puista lautaa koska ajatus mikrosooppisita muovi paloista ruuan seassa ällöttää.

      • Nekki Kolonen

        Astianpesukone juurikin katkaisee sen bakteerikierron. Varsinkin jos siinä käyttää vettä pestessä. Pesuaine parantaa lopputulosta. Pelkkä kone ei tosiaan desinfioi. Itse käytän anopin päätä leikkuulautana: On pystysyinen, puuta, sitkeä ja tasainen kuin teurastajan lihapölkky.


      • Anonyymi

        60 asteen pesu riittää tappamaan tavalliset bakteerit.


    • Minulla on vuosia

      jo ollut kuminen leikkuulauta. Mahdollisiin viiltoihin bakteerit jäävät ansaan kun viilto joustavuuden takia menee ompeen. Sinne jäävät anaerobiset bakut vankilaan ja aerobiset kuolevat tukehtumalla. Lauta ei haise kuin korkeintaan michelinille ja sehän on tuttu tähdistään.... Tälle laudalle 5 tähteä! Pirellille 4. Kokeilkaapa. Jos haluaa niin pinnan voi hiotuttaa jollain lippalakkipää-junnulla mopoautonrenkaassa.

    • 50vtätsy

      muovinsen, teräksisen laitan aina tiskikoneeseen ja ihan hyvä tulee. kala aina tiskipöydällä ja päälle kunnnon pesu.

    • leikkuulauta

      Puinen on hygienisempi, sillä puussa on antimikrobisia ominaisuuksia. Näin bakteerien kasvu on puisessa rajoittuneempaa kuin muovisen viilloissa.

    • ipaska

      iPad on parhaimmillaan leikkuulautana.

    • Idea

      Aukasee tyhjän maitotölkin niin saa ison kertakäyttö leikkuulaudan.Niitä pino säästöön ja käytön jälkeen roskiin.

      • Anonyymi

        Ulkopinta voisi olla ok, sisäpinnalta irtoaa muovia.


    • suckmydickevira

      Eviran suositukset on nyt tämän asian suhteen ihan perseestä. (= puinen lauta vain leivälle).

      Suomalaisen byrokraatin käsitys kun on se että keskiverto suomalainen on täysin idiootti jota pitää holhota kaikin mahdollisin tavoin. Oletteko havainneet että tuo ideologia pätee kaikkeen suomalaiseen lainsäädäntöön ja suosituksiin. Ennen naurettiin että jenkeissä on hammastikkuaskeissa varoitukset: "tikun pää on terävä , ei saa tökätä silmään".
      Kyllä suomi on ihan samalla tasolla ellei jopa edelläkin tuon perseilyn suhteen.

      Ymmärän muovilaudan käytön ravintolaympäristössä ristikontaminaation riskin takia, kun useampi kokki säätää samoilla välineillä. Ravintolassa huolimattoman kokin on helpompi desinfioida muovinen lauta astianpesukoneessa. Puinen lauta saattaa jäädä pesemättä ja märkänä lillumaan seuraava kokki saattaa ottaa en luullen sen olevan pesty.

      Kotona puinen lauta on ihan jees, koska olet fiksu ymmärrät että esim raa-an kanan leikkaamisen jälkeen ei ole fiksua viipaloida raakana syötäviä kasviksia samalla veitsellä ja samalla laudalla.

      Eli: näytä fingeriä eviralle ja osta sinäkin puinen leikkuulauta jo tänään !

    • finger

      Puinen on kotikäytössä mielyttävin. Se pitäisi ymmärtää vaihtaa aika ajoin.

      Ärsyttävää kun kokkiohjelmissa solkenaan käytetään tummiksi pinttyneitä leikkuulautoja. Ei ole mennyt valitus perille vai eivätkö ne ohjelmien tuottajatkaan mitään tajua, tosin tyrkyimmät taitavat kustantaa itse ilman mitään kontrollia.

    • jkhkhh

      Puinen leikkuulauta elää kaiken aikaa. Viillot joita siihen tulee ja joihin sitten ruuanjäämiä menee, kasvavat ajan myötä umpeen. Muovisen kanssa näin ei käy joten tämän perusteella puinen on hygieenisempi. Muoviseen niitä jäämiä siis jää kosketuksiin uusien ruokien kanssa.

      Puista ei toki saa laittaa pesukoneeseen mutta itse puhdistan omani kostealla pyyhkimällä ja aika-ajoin öljyämällä. Näin se säilyy lähes ikuisesti.

      Puinen ei pilaa veitsiä kuten muovinen tekee. Toki jos käyttää perus Fiskarsin parin euron veitsiä niin väliä ei ole.

      Puisen päällä ei kannata leikata silliä, chiliä, sipulia jne. jotka tartuttavat aromeja siihen. Niitä varten on hyvä olla oma lautansa.

    • Plastic Fantastic

      Puinen leikkuulauta on ihan turha kapistus. Muovisella mennään! Ovat kaiken lisäksi halvempia kuin puiset ja jos lauta on hirveän kulunut ei uusi maksa paljoa. Muovisen voi laittaa myös tiskikoneeseen - puista ei. Muovinen on myös kevyempi. Muovi ei ime bakteereja ja eromeja - puinen taas kyllä.

    • lootua se pitää olla

      Minulla on rautalevy, 10 milliä paksu lootu, muuten hyvä mutta ei oikein tahdo yksin jaksaa siirrellä. samaten veitst tylsyy herkästi mutta naarmuja ei tule muualle, pois en antais mistään hinnasta!

    • 25-vuotias nuori

      Minua ärsyttää kaikki myynnissä olevat leikkuulaudat, koska ovat kaikki pieniä. Suurimmatkin maksavat vielä 30€ joka on ihan yli hinta.

      Minä tein näin. Kävin hakemassa biltemasta muistaakseni 80 x 30 cm tammi levyn. Hinta vain muistaakseni 12€. Siitä hioin hiekkapaperilla kulmat. Nyt on tuollainen koko pöydän mittainen leikkuulauta ja on tyylikäs öljyttynä. Ei tipu mitään reunojen yli. Tamminen leikkuulauta kestää kymmeniä vuosia.

      • sagh

        Noinkin voi tehdä. Muistat vaan öljytä aika-ajoin niin säilyy hyvänä.

        Itse laittaisin vielä pienillä ruuveilla alapuolelle kulmiin pienet kumitassut joiden avulla ilma kiertää alapuolellakin ja lauta pysyy paikoillaan vaikka leikkaisi sitkeämpääkin tavaraa.


    • PERSU187

      Saatana kun ei oikeistolaiset mitään enään osaa hoitaa..! Minun nuoruudessani naiset kuuluivat keittiöön eivätkä mitkään homoiksi pukeutuneet karvattomat miehet.. Alkaa vähitellen vituttamaan tällaanen pelleily kun miehillä on kohta pillu housuissa ja naiset korjaa autoja.. pistäkää jumalauta se vaimo sinne keittiöön ja pitäkää se turpa kiinni älkääkä vikiskö keittiölaudan hygieniasta.

      • kotkokkinen

        Vaikka PERSU187 olisi kuinka miesten mies niin pitää muistaa että lenkkimakkaran ei tarvita hienoja leikkuulautoja,senkus vetelet kitusiis vaan kaljan kera.

        Mutta jos joku haluaa hifistellä niin siittä vaan,muut voipi jopa saada makoisat naurut.

        Mutta kokkaavan miehen homottelu on loukkaavaa.
        Kokkaava mies ei ole homo,vaan järkevä. Ja saa naisia.

        Ehkä sinunkin kannattaisi kokeilla.


      • PERSU187
        kotkokkinen kirjoitti:

        Vaikka PERSU187 olisi kuinka miesten mies niin pitää muistaa että lenkkimakkaran ei tarvita hienoja leikkuulautoja,senkus vetelet kitusiis vaan kaljan kera.

        Mutta jos joku haluaa hifistellä niin siittä vaan,muut voipi jopa saada makoisat naurut.

        Mutta kokkaavan miehen homottelu on loukkaavaa.
        Kokkaava mies ei ole homo,vaan järkevä. Ja saa naisia.

        Ehkä sinunkin kannattaisi kokeilla.

        Sinä porvarin paskahousu et taida tietää että tie meihen sydämeen käy vatsan kautta. Ei naisen


    • Pilkkoja

      Puiset ja etenkin muoviset vaativat paljon työtä. Arabian keraamiset on parhaita ja helppohoitoisia ja jopa kauniita.

      Helppoja puhdistaa !

    • iso leikkuulauta

      Jollain tv-kokilla oli näpsäkkä leikkuulauta.
      Tai jos oikein katsoin sillä ei varsinaisesti ollut leikkuulautaa vaan puinen työtaso jota käytti leikkuulautana (lavastekeittiö?). Mutta itse tekisin työtason syvyisen ja samanlevyisen leikkuulaudan jonka vois pestä erikseen.

      No se iso leikkuulauta on hienous sinänsä, mutta pointti oli kuitenkin se että laudan yhdessä kulmassa oli semmonen 10 sentin reikä josta meni putki suoraan roskikseen, eli siitäpä oli helppo heitellä sipulinkuoret sun muut roskiin kyykistelemättä eikä tarttenut erillistä roska-astiaakaan liata. Itse kun en sekuntiakaan kyyki roskiksen ääressä vaan kuorin vihannekset yms aina ensin kulhoon josta kerralla heitän roskat roskiin.

      Reikään vaan irrotettava putki joka ohjaa roskat suoraan roskapussin pohjalle ja joka näinollen on helppo irrottaa ja pestä ja erillinen nätti korkki reiän päälle sillon kun ei roskakuilua tartte.

      Onko tuo ihan keksitty keksintö jossain keittiöissä vai olenko vaan nähnyt unta ? Mielestäni olis hemmetin järkevä systeemi.

      • iso leikkuulauta

      • kotikokkaajapa
        iso leikkuulauta kirjoitti:

        Itse itselleni googlaten, onhan toi ihan normikeksintö, esim tässä yksi ratkaisu:
        http://www.housebeautiful.com/cm/housebeautiful/images/Fa/5-kotm-cuttingboard-1108-xlg.jpg

        Perhana, tahtoo fiksumman keittiön !

        Jos hygieniasta huolehtii,niin mielestäni ei tarvita useita leikkuulautoja.
        Ihmiset tottuvat tiettyyn bakteerikantaan,eikä noista laudoista ole ongelmaa jos ne pestään,vaikka niitä olisi tusina.

        Itselleni riittää yksi. Se on muovinen ja pestään kunnolla joka käytön jälkeen.
        Silloin tällöin desinfioin sen kaatamalla vedenkeittimestä siihen kiehuvaa vettä.

        Opetelkaa leikkaamaan lihaa/kalaa/leipää niin,ettei se alusta leikkaudu liiaksi.

        Oikeaoppinen leikkaaja ei leikkaa alustaa,vaan työstettävän materiaalin.


      • Anonyymi

    • ei koskaan muovista leikkyuulautaa

    • muovinen

      muovinen on paras. Kestää ja saa puhtaaksi = täysin

      Puisessa elää bakteerit ja on hyvä alusta niille. Se on huokoinen riippumatta puulajista tai pinnoituksesta.
      Missään nimessä en syö lihaa jota leikelty puisella leikkualustalla.

      • Anonyymi

        Et syö sitten koskaan ravintolassa etkä uskalla ostaa pihvejä tai mitään ellei ole kerrottu missä leikattu, fileoitu...


    • rikasmiesjosoisin

      Tästä voi tilata lihalle, kalalle, kaalille, punajuurelle, sipulille, nauriille, katkaravulle, hirvenpäälle, herneelle ja pullapitkolle ym. kaikille eri leikattaville tuotteille oman leikkuulaudan. Tässä olkaa hyvä. Ei tule epähygienioita yms.

      http://www.finnishdesignshop.fi/keittio-leikkuulaudat-oak-leikkuulauta-p-5265.html

      Ja vain 189 euroa!!! Tosin ei ole kotimainen puunpalanen mutta menköön tämän kerran. Pakko olla ainakin laadukas!

    • Sampo***

      Monenlaista tietäjää taas liikkeellä...
      Joku puhui eviran suosituksista, ja munmielestä virallista tahoa kannattaa kuunnella. Itse käytän alkuperäisiä puisia leikkuulautoja leivän leikkaamiseen, ja vihannekset, kasvikset, lihat... missä voi olla kosteutta niin muovisella laudalla. Eihän kuivasta tuotteesta pitäis mitään basilleja jäädä, ellei elintarvikelaborantiksi aio? sensijaan kaikki vihannekset ym. muovisella pilkon, ja pesen käytön jälkeen.

      • Anonyymi

        Minulla on Lidlin tukeva puinen leikkuulauta työtasona tiskialtaan päällä. En viitsi liata leikkuulautana ja jostain kumman syystä keskelle tehty "koristeupotukset" 9x13cm alalle. Mikähän niiden idea on?


    • Katsokaahan KOKKI-ohjelmia !! ympäri maailmaa niin jokaisessa kokkiohjelmassa on poikkeuksetta puinen leikkuulauta. Näihin kokkien valintoihin ei tarvita EVIRA:n tutkimuksia ja lausuntoja kumpi leikkuulaita puinen vai muovinen olisi parempi.

    • pössöö??

      Bakteerikammoiset immeiset tapaa olla myös niitä sairaimpia. Joku tolkku tuohonkin bakteerien väistelyyn. Niitä on muovisissa, puisissa, veitsissä, käsissä, suussa ja varsinkin mahassa. Syökkää vaikka ruuat leikkaamatta suoraan paketista, niiton sieläki.. HALOOO

    • sagh

      Miksi tällaista edes mietitään, johan viranomaiset ovat päättäneet mikä on ainoa, oikea, hyväksytty ja autuaaksi tekevä leikkuulauta. Eli siis muovinen. On hyvä että Evira toteaa asian, koska heidän mielestään suomalaiset lienevät kykenemättömiä päättämään leikkuulaudan materiaalista. Saakohan laudan värin päättää kuitenkin itse?

      Puinen:

      Ei tuhoa veitsiä, on antibakteerinen koska on puuta, hoidettuna kestää erittäin pitkään, on "jämäkkä ja tukeva", on tyylikäs, ei voi pestä koneessa, kallis, edellyttää huoltamista. Itse käytän kahta puista.

      Muovinen:

      Tuhoaa laadukkaammat veitset, voi pestä koneessa mutta leikkausjälkiin jää silti bakteereja, ikuinen, ruma, halpa, Eviran suosittelema. Ei tarvitse huoltaa. Ei ole tukeva.

      Keraamiset, metalliset ym:

      Pilaavat veitset. Hygieenisiä.

      • huuhaafuulaa

        Miten pehmeämpi muovinen lauta voi tuhota laadukkaat veitset, mutta jättää huonommat entiselleen?

        Itseasiassa puinen on kovempi - varsinkin tiikkinen tai muu sademetsästä ryöstetty taso - niiden syissä on hartseja ja kivettymiä, jotka tylsistyttävät laadukkaankin veitsen hetkessä.

        Jos pesee laudan 65 asteessa (ylikypsän lihan kypsyys) ja voimakkaasti emäksisessä liuoksessa tunnin ajan, niin miten se voisi olla likaisempi kuin kostealla rätillä "puhtaaksi" pyyhkäisty puulauta.

        Yksi mainio huomio on myös se, että miten oikeastaan hyvinkin pehmeä muovi voisi tylsyttää korkealaatuisen hiiliteräksisen veitsen kuin myöskään astianpesukoneessa käyttäminen - pääasiassa pelkkää kuumaa vettä lievästi emäksissä liuoksessa ja tämä muka tuhoaa veitsen terän. Itse mä nauran näille - ja vaikka olisivat edes siteeksi totta, niin eihän näitä veitsiä tohtisi käyttää sillä kaikki ruodot ja luuthan pilaisivat ne ja taas muutama sata euroa hukkaan heitettynä.


      • Anonyymi

        Kamalan huonoja veitsiä sinulla.


    • veitsiville

      Pehmeä leikkuulauta, niin puinen kuin muovinenkin tuhoaa paremman veitsen jos sitä ei osaa käyttää.

      Hyvin terävä veitsi uppoaa vähän sinne laudan sisään ja jos kääntää veistä sivusuunnassa samalla kun painaa alaspäin, tekee esim hakkelusta, lohkeaa terästä aina pieniä palasia.. ts. veitsi tylsyy. Japanilaisista kovemmasta teräksestä tehdyistä veitsistä voi irrota isompia, ihan visuaalisesti nähtäviä palasia.

      Eli veistä ei missään tapauksessa saisi painaa lautaan, samalla kun siirtää tai kääntää sitä sivusuunnassa.

      • pumpulipoikka

        Näiden veitsien pitäisi muka olla parasta hiiliterästä - samaa mistä samurai-miekat on tehty ja pehmeä, muovinen lauta muka tuhoaa ne. En nyt vain jaksa uskoa väitettä todeksi.

        Samalla ideallahan voi myös hioa timantin kuten niin monta muutakin tavaraa - ei uppoa.

        Kuten en myöskään usko väitettä veitsen tylsymisestä astianpesukoneessa. Vesi tosin voi tehdä reiän kallioon, mutta se vie satoja vuosia aikaa. Kova, karkaistu teräs muka tylsyisi vedestä - pelkkää fuulaa.

        Urbaanilegendoja kaikki tyynni.


      • Silppuri
        pumpulipoikka kirjoitti:

        Näiden veitsien pitäisi muka olla parasta hiiliterästä - samaa mistä samurai-miekat on tehty ja pehmeä, muovinen lauta muka tuhoaa ne. En nyt vain jaksa uskoa väitettä todeksi.

        Samalla ideallahan voi myös hioa timantin kuten niin monta muutakin tavaraa - ei uppoa.

        Kuten en myöskään usko väitettä veitsen tylsymisestä astianpesukoneessa. Vesi tosin voi tehdä reiän kallioon, mutta se vie satoja vuosia aikaa. Kova, karkaistu teräs muka tylsyisi vedestä - pelkkää fuulaa.

        Urbaanilegendoja kaikki tyynni.

        APK pesuaineet ovat hiovia ja lisäksi koneessa pääsee astiat kolisemaan toisiaan vastaan. Pesuveden seassa pyörii myös kaikki lika ja hiekka/mullanjämät mitä koneeseen on joutunut. Kaikki nämä tylsistyttävät veitsiä.


      • stinkki
        Silppuri kirjoitti:

        APK pesuaineet ovat hiovia ja lisäksi koneessa pääsee astiat kolisemaan toisiaan vastaan. Pesuveden seassa pyörii myös kaikki lika ja hiekka/mullanjämät mitä koneeseen on joutunut. Kaikki nämä tylsistyttävät veitsiä.

        Onko lasisi himmenneet?

        Siis eivät, joten miksi kuvittelet veitsiesi tylsyneen astianpesukoneessa, sillä sitähän ne eivät tee.

        Ovatko ruostumattomat ruokailuvälineesi himmenneet koneessa - no tuskin.

        Ainoa mikä on voinut mennä piloille koneessa ovat pehmeät muovit eli pakastusrasiat, lastat, leikkuulaudat jne.. ja nekin vain, koska olet käyttänyt hajustettuja pesuaineita, sillä pehmeät muovit imevät itseensä voimakkaat hajut.

        Hajustettujen pesuaineiden käyttö niin vaatteiden kuin astioiden psesussa on mielestäni yksinkertaisesti vain typerää ja tarpeetonta.


    • bambu on paras

      Oman havaintoni mukaan bambuinen leikkuulauta on paras. Se on sileämpi kuin puinen mutta kuitenkin vaikuttaa yhtä kestävältä. Tarjoustalosta ostin. Hyvin siitä peseytyy kaikki pois eikä hajuhaittoja ole tullut.

      • Anonyymi

        Ihmeen kestävää bambu on puulastana ja -haarukkanakin, vaikka keveyden takia ei uskoisi.


    • molempi parempi

      Muistan lukeneeni joskus tutkimuksen puisten ja muovisten leikkuulautojen hygieenisuudesta. Yllätys, yllätys! Puiset olivat hygieenisempia sen vuoksi, että puu itsessään "tappaa" bakreereita eikä kasvata niitä kuten muovinen lauta.
      Minulla on sekä puisia että muovisia. Puisia ei voi laittaa koneeseen,mutta pesen ja öljyän ne. Muoviset huuhdotaan ensin kylmällä vedellä ja sitten koneeseen. Kuuma vesi saa värjäävän aineen (esim. paprika) tarttumaan lujemmin eikä kalan hajukaan kuumalla lähde.

    • meillä on

      leikkulaudat erikseen lihalle,kalalle, brolerille, juureksille ja leipomotuotteille kaikki muovisia yksi puineen 60x60 cm tehty saarnista.

    • leikkuulauta

      Muovinen on paras nykypäivän ihmiselle joka ei viitsi käsin tiskata vaan heittää kaiken poikkeuksetta tiskikoneeseen.
      Itse en muovista käytä koska se tylsyttää veitset, samoin en käytä mitää kovia materiaaleja kuten lasia. Tietysti jos veitset on halpoja niin ei ole väliä, mutta itsellä on senverran kallit terät ettei viitsi olla kokoajan teroittamassa. Muovia en suosi senkään takia, että kun se tarpeeksi naarmuuntuu niin se on heitettävä roskiin. Kun oma puinen leikkuulauta naarmuuntuu tarpeeksi, niin ajan siitä kaverin tasohöylällä siivun pois ja levitän siihen uuden parafiinin. Puulautoja ei kannata alkaa hiomaan hiekkapaperilla koska siitä jää hiekanjyviä lautaan jotka pilaa terän.

      • Anonyymi

        Onpa erikoisia veitsiä kun uppoaa muoviin ja tylsyttää mutta ei puuhun :D


    • Anonyymi

      Kertakäyttölautanen on usein helpoin ja hygienisin, matalareunainen 23cm halkaisija, kartonkia tai mitälie.

    • Anonyymi

      Laitan tähän vanhaan pitkään ketjuun kommentin. Nyt kun maailma on täynnä muoviroskia, on syytä jättää pois myös muoviset leikkulaudat. Niistä irtoaa leikatessa mikromuovia, joka kulkeutuu vesistöihin kalojen mukana takaisin ihmisten elimistöön.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe