Halpaa ja hyvää ruokaa

pokke

Miten saisin ruokaa, johon ei mene paljon rahaa mutta joka on kuitenkin hyvää? En tällä hetkellä ole töissä, ja minulla menee joka kuukausi rahaa vuokraan ja on myös muitakin välttämättömyyksiä.

111

4808

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Panhandle

      Tee ruoka itse. Sillä säästät eniten, saat lisäksi sekä paremman makuista että ravintoarvoltaan parempaa ruokaa kuin valmisruokia ostaessasi.

      Käytä perusaineksina kaalia, sipulia, juureksia ja palkokasviksia. Lihaa ja kalaa voit ostaa tarjouksesta ja esimerkiksi pakastaa myöhempää käyttöä varten.
      Linssikeitto esimerkiksi on älyttömän hyvää, helppo tehdä eikä maksa paljon. Keitot ylipäätään ovat hyviä ja halpoja ruokia.

      Edullisen ruuan ohjeita on mm. Marttojen sivuilla.

      • VILI VILPERI

        En voi olla takertumatta tuohon "lihaa ja kalaa tarjouksesta"... Lihan ja kalan tarjoukset on sitä luokkaa, että ei voi puhua tarjoushinnoista. Vihannekset, hedelmät ihan sikahintasia, ja jos niitä halvalla jostain saa, niin sen ovat näköisiäkin. Kyllä suurimman osan suomalaisista ruokakassiin tarttu ne tarjousjahelihat, 3 pussia makaronia eurolla jne.. Suomessa on ruoan hinta nostettu pilviin ja kalat, lihat, vihannekset, hedelmät on enää harvojen herkkua. "Tee itse". Mistä tee, kun ei pysty enää ostamaan laadukkaita raaka-aineita.. Sitten nuo idiootit tuolla thl:ssä ihmettelevät kun sairaudset lisääntyy.


      • Pitkään venyttänyt j
        VILI VILPERI kirjoitti:

        En voi olla takertumatta tuohon "lihaa ja kalaa tarjouksesta"... Lihan ja kalan tarjoukset on sitä luokkaa, että ei voi puhua tarjoushinnoista. Vihannekset, hedelmät ihan sikahintasia, ja jos niitä halvalla jostain saa, niin sen ovat näköisiäkin. Kyllä suurimman osan suomalaisista ruokakassiin tarttu ne tarjousjahelihat, 3 pussia makaronia eurolla jne.. Suomessa on ruoan hinta nostettu pilviin ja kalat, lihat, vihannekset, hedelmät on enää harvojen herkkua. "Tee itse". Mistä tee, kun ei pysty enää ostamaan laadukkaita raaka-aineita.. Sitten nuo idiootit tuolla thl:ssä ihmettelevät kun sairaudset lisääntyy.

        lihaa tarjouksesta saa samaan hintaan kuin mitä tuoreet vihannekset ovat (eli 5-6€ kilolta). joo onhan kurkku 3€ kilo mutta se onkin vettä. tomaatit suomesta 4-5€ kilo. Noh, toki kaalit ja tommoset ovat 2€ kilo mutta hei c'mon, siinä lihassa on sitä tavaraa enemmän.

        Tietysti pitää olla tarkkana lihan suhteen. Helposti tulee maksettua 9€ jostain tavallisesta possusta ihan turhaan jos eituijota KILOHINTOJA. Jauheliha ei suinkaan aina ole halvinta lihaa vastoin yleistä harhaluuloa.

        Itse en ollenkaan ymmärrä mittayksiköinä "pussia", "purkkia", "pakkausta"...ei kerro mulle yhtään mitään esim toi "3 pussia makaroonia".

        Kaloja muuten voi onkia itsekin jos sattuu elämään semmoisen järven lähellä, mikä ei ole saastutettu ihan kokonaan.


      • VILI VILPERI
        Pitkään venyttänyt j kirjoitti:

        lihaa tarjouksesta saa samaan hintaan kuin mitä tuoreet vihannekset ovat (eli 5-6€ kilolta). joo onhan kurkku 3€ kilo mutta se onkin vettä. tomaatit suomesta 4-5€ kilo. Noh, toki kaalit ja tommoset ovat 2€ kilo mutta hei c'mon, siinä lihassa on sitä tavaraa enemmän.

        Tietysti pitää olla tarkkana lihan suhteen. Helposti tulee maksettua 9€ jostain tavallisesta possusta ihan turhaan jos eituijota KILOHINTOJA. Jauheliha ei suinkaan aina ole halvinta lihaa vastoin yleistä harhaluuloa.

        Itse en ollenkaan ymmärrä mittayksiköinä "pussia", "purkkia", "pakkausta"...ei kerro mulle yhtään mitään esim toi "3 pussia makaroonia".

        Kaloja muuten voi onkia itsekin jos sattuu elämään semmoisen järven lähellä, mikä ei ole saastutettu ihan kokonaan.

        5 - 6 ekee/kg. Kerro mistä. Ei ainakaan näiltä pikkukyliltä


      • VILI VILPERI
        Pitkään venyttänyt j kirjoitti:

        lihaa tarjouksesta saa samaan hintaan kuin mitä tuoreet vihannekset ovat (eli 5-6€ kilolta). joo onhan kurkku 3€ kilo mutta se onkin vettä. tomaatit suomesta 4-5€ kilo. Noh, toki kaalit ja tommoset ovat 2€ kilo mutta hei c'mon, siinä lihassa on sitä tavaraa enemmän.

        Tietysti pitää olla tarkkana lihan suhteen. Helposti tulee maksettua 9€ jostain tavallisesta possusta ihan turhaan jos eituijota KILOHINTOJA. Jauheliha ei suinkaan aina ole halvinta lihaa vastoin yleistä harhaluuloa.

        Itse en ollenkaan ymmärrä mittayksiköinä "pussia", "purkkia", "pakkausta"...ei kerro mulle yhtään mitään esim toi "3 pussia makaroonia".

        Kaloja muuten voi onkia itsekin jos sattuu elämään semmoisen järven lähellä, mikä ei ole saastutettu ihan kokonaan.

        Kanankin kilohinta on 7-9 ekee ja kotimainen kurkku liki 6 ekee ja kaikki lihat alkaa kympistä kilo, paitsi tietenkin ne jätepalat, jotka on upotettu marinaadeihin, ettei nää mitä sontaa on.


      • tee ruoka itse katso kilohinta lihaa kalaa kanaa riisiä pastaa perunaa alelapuilla kaalia ja porkkanaa salaatiks ruoka säilyy jääkapissa jopa viikon jos käytät pippuria

        ohjeita kotikokki.net


      • juuu-u
        Pitkään venyttänyt j kirjoitti:

        lihaa tarjouksesta saa samaan hintaan kuin mitä tuoreet vihannekset ovat (eli 5-6€ kilolta). joo onhan kurkku 3€ kilo mutta se onkin vettä. tomaatit suomesta 4-5€ kilo. Noh, toki kaalit ja tommoset ovat 2€ kilo mutta hei c'mon, siinä lihassa on sitä tavaraa enemmän.

        Tietysti pitää olla tarkkana lihan suhteen. Helposti tulee maksettua 9€ jostain tavallisesta possusta ihan turhaan jos eituijota KILOHINTOJA. Jauheliha ei suinkaan aina ole halvinta lihaa vastoin yleistä harhaluuloa.

        Itse en ollenkaan ymmärrä mittayksiköinä "pussia", "purkkia", "pakkausta"...ei kerro mulle yhtään mitään esim toi "3 pussia makaroonia".

        Kaloja muuten voi onkia itsekin jos sattuu elämään semmoisen järven lähellä, mikä ei ole saastutettu ihan kokonaan.

        No mutta ei kai kukaan ruokana pelkästään lihaa syö? Itse harrastan tavoitteellisesti rankkaa kuntosalia joten ruoat sen mukaiset. En silti syö vaan lihaa tai kalaa. Ruokalautasen suuruutta voi lisätä lisäämällä lautaselle vaikka kasviksia, keitettyjä tai ei. Kun teen esim. pastakastiketta (en tosin juurikaan syö sitä pastaa) niin jauhelihan sekä tomaattipyreen/paahdetun paprikan lisäksi laitan papuja, parsaa yms. jolloin annoskoko kasvaa todella isoksi mutta kaloreita nyt ei juurikaan tule. Sitten raasteet ym sekaan eikä annoksen rasvapuolta saa unohtaa eli sekaan oliiviöljyä tms. on ihme jos nälkää näet vielä! Eikä tule kalliiksi. Pakasteissa kasvisten hinnoissa eroja. Jos ei ole rahaa niin sitten ostaa vaikka ulkolaista tomaattia jos tomaattia on saatava.

        Itse ostan usein jauhelihan kanan -30% alella eli kun pvm lähestyy. Mulla tosin ei aina niin tiukka budjetti, joten tätä en silleen noudata. Ainakin täällä päin tietyissä kaupoissa noita saa AINA. Kalaa toki ei tuolla tavalla ole, mutta silakka on halpaa ja ihan hyvää edes joskus jos ei nyt joka viikko voi käyttää. Suosituksista nykyään en ole ihan varma sen suhteen.

        Kyllä mulla ruokakulut on sen verran pienet että monet kyselee miten onnistut. No vaivaa se on alussa vaatinut, mutta kaiken oppii, tämänkin taiteilun. Kilohinnat on näkyvissä hyllynreunassa eli sitä katson ja vertaan. Kasviksia syödään TODELLA paljon, pieni 5v. poika myös. Niistä en halua tinkiä, koska se nyt vaan hyvin mahdollisesti kostautuu joskus, terveellisiähän ne ovat. Tottakai joku voi elää "pelkällä lihalla" 100-vuotiaaksi mut mut. Eläähän joku tupakoitsijakin ;) mut tilastollisesti ei. Terveys kun menee niin sen tajuaa vasta sitten.

        Lihasta vielä eli jos jauhelihaa ostan niin siinäkin hintaeroa. Suomalaista olla pitää ja kohtuuhintainen eli ei mitään yli kympin tarvitse olla. Siitä vielä se -30% niin ei paha.

        Jos rahaa ei ole niin ei ole, se on sitten taas eri juttu. Mutta kyllä tuohon panostin opiskelijanakin minkä pystyin ja koulussa vähintään sitten tankkasin salaattipuolta koko päivän varoiksi!


      • juuu-u
        juuu-u kirjoitti:

        No mutta ei kai kukaan ruokana pelkästään lihaa syö? Itse harrastan tavoitteellisesti rankkaa kuntosalia joten ruoat sen mukaiset. En silti syö vaan lihaa tai kalaa. Ruokalautasen suuruutta voi lisätä lisäämällä lautaselle vaikka kasviksia, keitettyjä tai ei. Kun teen esim. pastakastiketta (en tosin juurikaan syö sitä pastaa) niin jauhelihan sekä tomaattipyreen/paahdetun paprikan lisäksi laitan papuja, parsaa yms. jolloin annoskoko kasvaa todella isoksi mutta kaloreita nyt ei juurikaan tule. Sitten raasteet ym sekaan eikä annoksen rasvapuolta saa unohtaa eli sekaan oliiviöljyä tms. on ihme jos nälkää näet vielä! Eikä tule kalliiksi. Pakasteissa kasvisten hinnoissa eroja. Jos ei ole rahaa niin sitten ostaa vaikka ulkolaista tomaattia jos tomaattia on saatava.

        Itse ostan usein jauhelihan kanan -30% alella eli kun pvm lähestyy. Mulla tosin ei aina niin tiukka budjetti, joten tätä en silleen noudata. Ainakin täällä päin tietyissä kaupoissa noita saa AINA. Kalaa toki ei tuolla tavalla ole, mutta silakka on halpaa ja ihan hyvää edes joskus jos ei nyt joka viikko voi käyttää. Suosituksista nykyään en ole ihan varma sen suhteen.

        Kyllä mulla ruokakulut on sen verran pienet että monet kyselee miten onnistut. No vaivaa se on alussa vaatinut, mutta kaiken oppii, tämänkin taiteilun. Kilohinnat on näkyvissä hyllynreunassa eli sitä katson ja vertaan. Kasviksia syödään TODELLA paljon, pieni 5v. poika myös. Niistä en halua tinkiä, koska se nyt vaan hyvin mahdollisesti kostautuu joskus, terveellisiähän ne ovat. Tottakai joku voi elää "pelkällä lihalla" 100-vuotiaaksi mut mut. Eläähän joku tupakoitsijakin ;) mut tilastollisesti ei. Terveys kun menee niin sen tajuaa vasta sitten.

        Lihasta vielä eli jos jauhelihaa ostan niin siinäkin hintaeroa. Suomalaista olla pitää ja kohtuuhintainen eli ei mitään yli kympin tarvitse olla. Siitä vielä se -30% niin ei paha.

        Jos rahaa ei ole niin ei ole, se on sitten taas eri juttu. Mutta kyllä tuohon panostin opiskelijanakin minkä pystyin ja koulussa vähintään sitten tankkasin salaattipuolta koko päivän varoiksi!

        Ja jos syö leipää, niin itse tehden paljon halvempaa. Että eikun opettelemaan. Jos on vähän laiska niin leipäkoneita saa vaihturimeiningillä usein edullisesti, itse sain aikanaan viemällä antajalle kahvipaketin. Käytetty toki oli, mutta hyväkuntoinen.


      • Viisas mies
        VILI VILPERI kirjoitti:

        En voi olla takertumatta tuohon "lihaa ja kalaa tarjouksesta"... Lihan ja kalan tarjoukset on sitä luokkaa, että ei voi puhua tarjoushinnoista. Vihannekset, hedelmät ihan sikahintasia, ja jos niitä halvalla jostain saa, niin sen ovat näköisiäkin. Kyllä suurimman osan suomalaisista ruokakassiin tarttu ne tarjousjahelihat, 3 pussia makaronia eurolla jne.. Suomessa on ruoan hinta nostettu pilviin ja kalat, lihat, vihannekset, hedelmät on enää harvojen herkkua. "Tee itse". Mistä tee, kun ei pysty enää ostamaan laadukkaita raaka-aineita.. Sitten nuo idiootit tuolla thl:ssä ihmettelevät kun sairaudset lisääntyy.

        Kyllä ruoka on nykyään todella edullista.Muistan sen ajan kun hedelmiä ei paljon syöty mutta kesäisin poimittiin marjoja niin paljon että mehua ja säilöttyjä tuotteita riitti seuraavaan kesään saakka.
        Herneet,puurot,juurekset,haukifile,lohifile ovat edullista ruokaa.Marjoja kannattaa ostaa kesäisin suoraan poimijoilta Omenoita saa helposti ilmaiseksi silloin kun ne suomessa kypsyvät.
        Suomalaiset on niin nirsoja että ettei kakkoslaatua olevaa ruokaa juurikaan myydä suomessa.Myös särki ja monet kalat menee ulkomaille tai rehuksi kun nirsoille suomalaisille ei kelpaa.


      • munaa ja parsakaalia
        VILI VILPERI kirjoitti:

        En voi olla takertumatta tuohon "lihaa ja kalaa tarjouksesta"... Lihan ja kalan tarjoukset on sitä luokkaa, että ei voi puhua tarjoushinnoista. Vihannekset, hedelmät ihan sikahintasia, ja jos niitä halvalla jostain saa, niin sen ovat näköisiäkin. Kyllä suurimman osan suomalaisista ruokakassiin tarttu ne tarjousjahelihat, 3 pussia makaronia eurolla jne.. Suomessa on ruoan hinta nostettu pilviin ja kalat, lihat, vihannekset, hedelmät on enää harvojen herkkua. "Tee itse". Mistä tee, kun ei pysty enää ostamaan laadukkaita raaka-aineita.. Sitten nuo idiootit tuolla thl:ssä ihmettelevät kun sairaudset lisääntyy.

        Hei Vili Vilperi,
        tälläkin hetkellä monikäyttöinen ja terveellinen kaali alle euron/ kilo, sitrushedelmät 1e/kg (K-kaupoissa, mitkä eivät muuten ole niin edullisia).
        Jos olisit viime kesänä käynyt metsässä, pakastimesi olisi täynnä marjoja, sieniä, kalaa, lihaa ( tosin viime syksy oli aika huonosatoinen).

        Puurohiutaleet, juurekset, vihannekset, peruna, itseleivottu leipä eivät koskaan maksa paljon. Katso vaikka netistä ruokaohjeita?

        Juustot, liha, kala, leikkeleet ovat kalliita, mutta tarvitseeko niitä syödä joka päivä, jos ei itse omista lehmiä tms. eläimiä?
        Proteiinia saa halvemmalla esim. raejuustosta, rahkasta, kananmunista, joita saa lähikaupasta.


      • lihaa kerran pari vk
        VILI VILPERI kirjoitti:

        Kanankin kilohinta on 7-9 ekee ja kotimainen kurkku liki 6 ekee ja kaikki lihat alkaa kympistä kilo, paitsi tietenkin ne jätepalat, jotka on upotettu marinaadeihin, ettei nää mitä sontaa on.

        Sitä voi vähän miettiä mitä syömänsä ruoka aiheuttaa, liika lihan syöminen pilaa terveyden, sekä tehotuotanto on tuskaa eläimille ja se hirvittävä tappaminen teurastamoissa vain kiihtyy.


      • VILI VILPERI
        lihaa kerran pari vk kirjoitti:

        Sitä voi vähän miettiä mitä syömänsä ruoka aiheuttaa, liika lihan syöminen pilaa terveyden, sekä tehotuotanto on tuskaa eläimille ja se hirvittävä tappaminen teurastamoissa vain kiihtyy.

        Lihaa syö vain ne, joilla on siihen varaa. Viherpiipertäjät voi syödä vaikka kuivattua heinää. Olisiko liikaa vaadittu,että viherpiipertäjät jättäisivät joskus tuputtamatta noita ideologioitaan? Minua ei hevon paskanvertaa kiinnosta viherpiipertäjien idioottimainen maailmankatsomus. Jos ei viherpiipertäjät usko, niin ihminen on jo tuhansia vuosia sitten tappanut eläimiä syödäkseen ja uskon, että ammoisina aikoina ei niiden elukoiden kuolema ollut tuskaton.. Oletko koskaan nähnyt, miten sika lahdataan? Minäpäs olen... Sika se kuulan kalloon saa.... Olet liikaa lukenut iltapäivälehtiä, joissa thl:n idiootit joka päivä keksii uuttaa "mitä ei saa syödä" listaa, joka on täyttä paskaa... Saakohan sitä juoda sitten tilalla kossua, ei tunnu nälkäkään niin pahalta.


      • VILI VILPERI
        munaa ja parsakaalia kirjoitti:

        Hei Vili Vilperi,
        tälläkin hetkellä monikäyttöinen ja terveellinen kaali alle euron/ kilo, sitrushedelmät 1e/kg (K-kaupoissa, mitkä eivät muuten ole niin edullisia).
        Jos olisit viime kesänä käynyt metsässä, pakastimesi olisi täynnä marjoja, sieniä, kalaa, lihaa ( tosin viime syksy oli aika huonosatoinen).

        Puurohiutaleet, juurekset, vihannekset, peruna, itseleivottu leipä eivät koskaan maksa paljon. Katso vaikka netistä ruokaohjeita?

        Juustot, liha, kala, leikkeleet ovat kalliita, mutta tarvitseeko niitä syödä joka päivä, jos ei itse omista lehmiä tms. eläimiä?
        Proteiinia saa halvemmalla esim. raejuustosta, rahkasta, kananmunista, joita saa lähikaupasta.

        Älä nyt viitsi.. Kävin muuten katsomassa paikallisissa (tasan 2) Kkaupoissa 1 eke/kilo olevia hedelmiä. Miksi ostaisin ylikypsiä naahistuneita, jotka käytönnössä saa heittää roskikseen seuraavana päivänä? En todellakaan osta.. Kaali on hyvää, sitä en kiellä, mutta aika puulta alkaa maistumaan.. Kalastusvälineitä en omista, enkä katso aiheelliseksi hankkia, ymmärrä nyt ystävä hyvä, että kaikki ei ole kalamiehiä ja -naisia. Lihaa toki saisi pakastimet täyteen, jos liittyisi metsästysseuraan ja hankkisi aseen, no ei ole tuokaan minun juttuni, marjastamisesta on jäänyt ikuinen inho lapsuudesta.. Usko nyt, uskallan jopa väittää, että ruokaa olen ostanut ja tehnyt elämässäni enemmän kun sinä, jja ostan edelleenkin kaikki mahdolliset tarjoustuotteet ja -30% (HUOM!! Täällä ei ole koskaan -50% tuotteita) ja laittanut pakkaseen, mutta tiedäthän tuotteiden säilyvyysajat pakkasessa?

        Toki, minähän voisin lähteä autolla ajelemaan ympäriä kyliä ja kaupunkeja tarjoustuotteita ostamaan, mutta hiukan arvelluttaa tuo bensan hinta, että olisiko hankkimani tarjoukset sittenkään tarjouksia?

        Ai niin, ja puuroa inhoan yli kaiken... Se pakkosyöttö sieltä jostain kaukaa ja tuo raejuusto, sitäkin olen syönyt niin paljon, että on pakko pitää taas taukoa...

        Noin kaiken kaikkiaan toivon, että ihmiset jotka asuvat kehä III:n sisäpuolella tai muissa suurissa taajamissa, joissa oikeasti on sitä kilpailua ajattelisivat sitä, että ei kaikilla ole muuta mahdollisuutta kuin käyttää sitä yhtä tai kahta kauppaa, ts. kilpailua ei ole. Lisäksi kaikki kuljetuskustannukset lisätään suoraan tuotteiden hintaan, jotka maksaa asiakkaat..

        Mutta vielä noista K-tuotteista, kyseisen kauppaketjun kaikki tuoretuotteet on surkeita, esim salaatit on puolimätiä. Johtuisiko siitä, että henkilökuntaa ei enää ole. Samat henkilöt jotka istuvat kassoilla, hoitavat myöskin hyllyjen täytön ja vuhannesten/hedelmien "hoidon"


      • mömmö
        VILI VILPERI kirjoitti:

        Kanankin kilohinta on 7-9 ekee ja kotimainen kurkku liki 6 ekee ja kaikki lihat alkaa kympistä kilo, paitsi tietenkin ne jätepalat, jotka on upotettu marinaadeihin, ettei nää mitä sontaa on.

        "paitsi tietenkin ne jätepalat, jotka on upotettu marinaadeihin, ettei nää mitä sontaa on"

        Mahtaako sitä sontaa sitten joku syödä?

        Meillä pestään pois huolella, ei ole vielä tullut vastaan huonolaatuista lihaa, koska se marinadi sen verran kovaa tököttiä, että siinä säilyy vaikka pari viikkoa ylikin.


      • Voi kun säälin
        lihaa kerran pari vk kirjoitti:

        Sitä voi vähän miettiä mitä syömänsä ruoka aiheuttaa, liika lihan syöminen pilaa terveyden, sekä tehotuotanto on tuskaa eläimille ja se hirvittävä tappaminen teurastamoissa vain kiihtyy.

        Mä vihaan tehotuotantoa!!! Kamalaa tuskaa eläimille! Pitäisi kieltää!!
        Miksi kukaan ei tee mitään??
        Kaikki vaan luulee että sitä pitää syödä joka hemmetin pidä lihaa!!
        Ja kuka tarkistaa että eläimiä kohdellaan hyvin?
        E ainakaan Hollannissa eläimiä saa kohdella huonosti kun niitä teurastetaan , saa monen tuhannen sakot ja rääkkääjä joutuu vankilaan, kuulin ystävältäni joka asuu Hollannissa.
        Miksi Suomessa kukaan ei tee asialle mitään!!


      • Panhandle
        mömmö kirjoitti:

        "paitsi tietenkin ne jätepalat, jotka on upotettu marinaadeihin, ettei nää mitä sontaa on"

        Mahtaako sitä sontaa sitten joku syödä?

        Meillä pestään pois huolella, ei ole vielä tullut vastaan huonolaatuista lihaa, koska se marinadi sen verran kovaa tököttiä, että siinä säilyy vaikka pari viikkoa ylikin.

        Ei herranen aika! Minkä ihmeen takia ostat marinoitua lihaa, jos peset marinadin pois? Silloin kauppias näkee vain, että marinoitu menee hyvin kaupaksi ja hankkii sitä lisää.

        Minä haluan maustaa lihani itse, enkä koskaan osta marinadissa lillivää lihaa. Se on epäilyttävää siitäkin syystä, että oletan kauppiaan tai lihan pakkaajan laittavan marinadiin lihat, jotka muuten olisivat menossa vanhaksi. Marinadissa se säilyy vielä pari päivää.

        Toiseksi, jos lasket kilohinnan, huomaa, että maksat lihan hinnan myös siitä mausteliemestä, jota siis et syö.


      • Jihuuuu
        juuu-u kirjoitti:

        Ja jos syö leipää, niin itse tehden paljon halvempaa. Että eikun opettelemaan. Jos on vähän laiska niin leipäkoneita saa vaihturimeiningillä usein edullisesti, itse sain aikanaan viemällä antajalle kahvipaketin. Käytetty toki oli, mutta hyväkuntoinen.

        Kun on netti käytössä, niin täältä löytyy satoja reseptejä, niin leivontaan kuin ruoan valmistukseen. Leipäkonetta en käyttäisi, on ollut sellainen, mutta järkyttävän huono kapistus.


      • Panhandle
        juuu-u kirjoitti:

        Ja jos syö leipää, niin itse tehden paljon halvempaa. Että eikun opettelemaan. Jos on vähän laiska niin leipäkoneita saa vaihturimeiningillä usein edullisesti, itse sain aikanaan viemällä antajalle kahvipaketin. Käytetty toki oli, mutta hyväkuntoinen.

        Leipäkone maksaa itsensä takaisin muutamassa kuukaudessa, vaikka ostaisi uudenkin. Itse tekemällä saa juuri sellaista leipää kuin haluaa ja tietää tarkkaan, mitä se sisältää. Kahden hengen taloudessa leipäkoneleipä riittää juuri niiksi kolmeksi päiväksi, jotka se säilyy hyvänä.


      • raaka-aineet

        hyvää ruokaa saa tehtyä hyvistä raaka-aineista. Ei kannata ostaa mitään pirkka merkkiä, se on sellaista skeidaa että...


    • -----------

      Suunnittele ruokarunko.
      Valmista pakastimeen jonain viikonloppuna niin paljon, esim pataruokaa, että arvelet sen riittävän yhdelle kolmasosalle loppukuun päivistä. Joka kolmas päivä siis sama ruokalista.
      Taas seuraavassa kuussa uudestaan.
      Pakastimessa on aina jotain.

      • .......

        Mihin pakastimeen kun on vain ihan pikkunen pakastinlokero?!


      • Pakosta oppinut
        ....... kirjoitti:

        Mihin pakastimeen kun on vain ihan pikkunen pakastinlokero?!

        Jääkaapissa ruoka kyllä säilyy päivän-pari ihan ensiluokkaisena. Talvisaikaan parvekkeella kuin pakastimessa.
        Perunoita voi keittää kerrallaan enemmän ja paistaa ne edellisen päivän ruuanlopun kanssa uudeksi ateriaksi. Harva pyttipannua pystyy vastustamaan!

        Erilaiset keitot vihanneksista. Pane joukkoon välillä sulatejuustoa mauksi, suurusta pienellä määrällä jauhoja. Tai survo vihannekset siivilän läpi ja kiehauta uudelleen ruokakerman kanssa. Paahda ruisleipää lisukkeeksi.
        Keitä kaalikeitto jossa monenlaisia juureksia, ja joukkoon tarjouslenkkiä. Kyllä ihan maukasta saat, eikä hinta pelota.

        Pataruuat onnistuvat aina, kunhan jaksaa hauduttaa kyllin kauan. Uunipuurot samaten.


      • ,,,,,,,,
        ....... kirjoitti:

        Mihin pakastimeen kun on vain ihan pikkunen pakastinlokero?!

        kun joku tekee keittiö remonttia, niin usein saa hakea vanhat keittiökoneet pois ilmaiseksi. Seuraileppa netistä.


    • tiii----------------

      Kauppaan aina listan kanssa.
      Hintoja kannattaa vertailla. Merkkituotteet ovat lähes aina kalliimpia kuin kaupan omat merkit,
      Aina kannattaa katsoa kilo/litrahinta eikä luottaa pakkaushintoihin.
      Kun tekee itse ruoan voi kallista ruoka-ainetta käyttää vähemmän ja halpaa enemmän. Esim. puolesta paketista jauhelihaa saa viisi litraa maukasta jauhelihakeittoa kun tuplaa juuresten, kasvisten, peunan ja pastan määrän.
      Toisesta puolikkaasta voi tehdä vaikka makaroonilaatikon.
      Osta lihaa, kalaa, kanaa, makkaraa ym. silloin kun saat poistohintaan ja laita pakasteeseen.
      Kuivattuja herneitä saa 59-69 sentillä puolen kilon pussin. Hernekeitto on helppo tehdä ja takuulla tukevaa talviruokaa.

      • k-ukko

        Ostat kirppikseltä 50-60 luvun perinteisen keittokirjan ja käytät ruoka kaupan punasia hintalappu tarjouksia.


    • Kulinaristikokki

      Meidän perheen lempiruoka on perunamuussi ja jauhelihakastike. Ei maksa mitenkään hirmusti.

      Tuo on hyvä vinkki, että ostat jonkun vanhanajan keittokirjan, jossa on ohjeet kunnon kotiruokaan.

      Kauppojen ruokaohjeet perustuu siihen, että niillä myydään turhia elintarvikkeita mahdollisimman paljon ja maku on paljon huonompi kuin vanhanajan kotiruuassa.

      • Makriina ek

        Ihan totta! Kun katsoo erään ison kauppaketjun jokapäiväisiä ruokaohjeita, niin ne perustuvat siihen, että ostetaan ketjun perunaviipalepussi, lisätään ketjun pakastevihannekset, sekoitetaan ketjun muita ruoka-aineita, ja lopuksi valellaan ketjun kermalla. Eli resepti on: osta 5 pussia ja sekoita ne yhteen, paista 20 min ja tarjoile.

        Hinnasta ei puhuta mitään.


    • säästeliäs

      Halpaa ja hyvää ruokailua harrastavana voin toki antaa yhden ohjeen, meillä syödään parillisina viikkoina ranskalaisia muusilla, parittomina viikkoina muusia ranskalaisilla, siinä säästyy pitkät sentit sukanvarteen.

      • koti1

        Ei ole mitään terveellistä,ranskalaiset tulee kalliiksi. Perunamuussia jauhelisoosia ja toisella viikolla muussista jauhelihasta tehty laatikko ,lisukkeet kaali tai lanttu haudutettu on hyvää,kananmunat on tarjouksessa usein,tämä on minusta edullista ja myös hyvää-terveellistä


    • Mona-Miriaana

      Makaroni on halpaa. Mutta osta TORINO makaronia, siitä saat tehtyä vaikka mitä.
      Sitten on kana halpaa ja hyvääkin. Perunat, siinä täyttävä ja monipuolinen aines.

      Kanafilesuikaleita pannulle tai uunissa ruokakermankera ja muusi tai makaronit, siinähän sitä yhellepäivälle.

      Englantilainen munakokkelikin on ihan IN.

      Ruuanlaitossa voi ihan käyttää mielikuvitusta ja inspiroidakkin.

      • Lukihäerikkö

        tarkoitit varmaan "improvisoida".


      • Kulinaristikokki

        Ruokakerma on epäterveellistä, koska se on elintarviketeollisuuden turhake tuote. Mieluummin tavallista kermaa. Se on halpaa ja terveellisempää.


    • msn ohje soveltaen

      lihakeiton lämmitän tänään, lihaa siinä on pari nokaretta ja annoksia sain pakkaseen 6,

      ohje
      2 palaa lihaa 25 grammaa
      10 pottua
      2 porkkanaa
      1 pieni lanttu lanttu
      laakerin lehti
      puoliteelusikkaa suolaa
      vettä
      sipulia
      ruohosipulia
      pippuria

    • käly

      Savulihakuutiot on myöskin hyvä/halpa vaihtoehto, jos/ kun on jäänyt edelliseltä päivältä perunoita. Niin siitä laittaa helposti Paistinperunat.

      paistat vain hiukan ensin niitä lihakuutioita ja sitten pilkot perunat sekaan suolaa tai perunamaustetta.

    • vähävarainen yyhoo

      Yleensä joka talouteen jaetaan oman kunnan ilmaisjakelulehti. Siellä yleensä mainitaan koulujen ja mahdollisten muiden kunnan laitosten viikon ruokalista. Koska koulut käyttävät vain muutaman kymmensenttisen oppilaittensa ruokailuun per ruokailija, niin sieltä saa yleensä hyviä vinkkejä siitä, mitkä ovat hyviä ja edullisia ruokalajeja.

      Hiljattain julkaistiin uudet kotimaiset ravintosuositukset. Kalleimmasta päästä ruoka-aineita on liha ja uusissa ravintosuosituksissa suositellaan, että lihaa syötäisi vain 2-3 päivänä viikossa. Nyt ihmiset syövät ihan liikaa lihaa. Proteiinia (ja sitä myötä kylläisyyden tunnetta) saa myös kasviproteiineista esim. pavut, herneet, tofu, soija, pähkinät ja siemenet.

      Ruokavalion perusta tulisi olla kasvikset monipuolisesti. Kautta aikain Suomessa on syöty paljon juureksia ja marjoja. Esimerkiksi hernekeitto maksaa vain pari senttiä lautaselliselta, kun sen tekee itse. Soppa kestää hyvin myös pakastamisen. Juureksista, perunoista ja muista kasviksista saa edullisesti keittopohjia, joihin saa vaihtelua lisäämällä sekaan hieman jauhelihaa, nakkeja, keittolihaa, broileria jne.

      Hyödynnä tarjoukset. Ainakin omassa kaupungissani ostin juuri hiljattain "euron päiviltä" kaksi purkkia papuja eurolla, appelsiineja euron kilo ja varttikilo sika-nauta -jauhelihaa euron rasia. Jauhelihankin voi ruskistaa ja maustaa valmiiksi ja pistää pakastimeen, jolloin siitä saa valmiiksi vaikkapa kastikkeeseen, pitsaan, makaronilaatikkoon tai keittoon tarvittavan määrän lihaa.

      Vältä valmisruokia. Vältä ravintolasyömistä. Vältä erilaisten erikoismausteiden ostamista, koska niissä on usein tosi kova kilohinta. Esimerkiksi jos haluat tehdä tacoja tai tortilloja, niin ei tarvitse ostaa aina hirmuista määrää kalliita maustepurkkeja, jotka vanhenevat jääkaapissa reilussa viikossa. Tortilla-letut voi tehdä itsekin maissijauhosta ja täytteeksi käy vaikkapa raejuusto tai juustoraaste sen sijaan, että ostaisi kallista cheddar-juustokastiketta.

      Juomiin menee helposti hirveä määrä rahaa. Suosi ruokajuomana vettä. Maito on hyvä kalsiumin lähde, mutta sitäkään ei tarvitse juoda litratolkulla. Mehuissa on yleensä kauheat määrät sokeria eikä vitamiinia välttämättä ollenkaan. Jos haluat vitamiinejä, osta tarjouksesta hedelmiä, jolloin saat ruokaasi myös kasvikuituja.

      Opettele syömään puuroa. Lautasellinen kaurapuuroa tai 4-viljan puuroa maksaa vain joitakin senttejä. Siihen päälle jos ripottelet pakastemarjoja, niin saat vitamiinit siinä sivussa. Tätä kun syöt aamu- ja/tai iltapalaksi, niin suolisto pysyy kunnossa ja kurvit hoikkina.

    • herkku_2

      Minusta esim. Pirkka-lehdessä on edullisia ja hyviä ruokaohjeita. Ohjeisiin on laskettu hinta/annos valmiiksi. Tosin ne edellyttävät jonkun perusvaraston, kuten jauhojen ja mausteiden olemassaoloa.

      Usein väitetään, että terveellinen ruoka on kallista. Minusta se menee pikemminkin niin, että pitkälle prosessoitu ruoka, kuten valmisruoka, on kallista. Itse tehdyt laatikot, pastakastikkeet, keitot ja risotot ovat edullisia. Tuoreutta saa edullisesti esim. raasteilla. Ja pakastevihakkseksista lisää kasviksia ruokavalioon, ilman että tarvitsee ostaa itse montaa sorttia.

      • ei pirkkaa

        Itse en ole koskaan katsonut ruokavinkkejä pirkka lehdestä, koska siellä tuputetaan aina pirkka merkkiä, jota en voi sietää...varsinkin pirkka merkkiset riisit ovat aivan kammottavan makuisia.


    • Säätäjäsäästäjä

      Kannattaa välttää yli 10 eur/kg -hintaisia ruokia kaupassa ja ostaa aina vain -30% tai miel. -50% leimalla varustettuja. Näitä sitten kerralla niin, että pakastimesta löytyy aina eikä tarvitse koskaan ostaa täysihintaista.
      Leivässä, lihoissa, leikkeleissä ym. kannattaa aina pyrkiä valitsemaan kilohinnaltaan halvinta.

      Näin olen toiminut jo vuosia, en koskaan osta täysihintaista -edes tarjouksesta, vaan aina vanhentuvaa. On ihan hyvää ja säilyy monta päivää.

      Säästöä tulee useita euroja per kauppalasku ja koska säästö on nimenomaan lähinnä lihoista jne. (koska esim. vihanneksia ja juureksia harvemmin löytää alesta) saattaa säästö toisinaan lähennellä tuota -30% laskun kokonaissummassa verrattuna täysihintaisuuteen.

      Helposti voi päästä esim. -20% säästöön vuositasolla ja jos rahaa ruokaan menisi esim. 5000 eur/vuosi, säästää näin 1000 eur. Sillä kaksi ihmistä tekeekin viikon etelänmatkan vuosittain.

      Sitten vielä jotkut ihmettelevät, miten toisilla varaa matkustaa ja valittavat ettei rahat riitä. Tässä maassa kaikilla riittävät rahat elämiseen, mutta eläminen ei välttämättä rahoihin.

    • 12+9

      Yks hyväks ja suhteellisen edulliseks todettu ruoka on makaroonilaatikko, sitä kun tekee isomman annoksen kerralla niin riittää useemmaks päiväks. Meillä kahella ihmisellä 3-4 päiväks riittää kun tekee tällä ohjeella:

      700-800g jauhelihaa (Hinta 3e, tarjouslihoja)
      2pss makaroonia eli 800g (Hinta 0,70e)
      2,5dl kermaa (Hinta 0,99e)
      loraus maitoa (Hinta n. 0,25e)
      mausteet
      makkara (1,99e)

      (3-4 päivän ruoka siis tuli maksamaan 2 hengelle n. 7e)

      Makaroonit keitetään normaalisti, jauhelihat paistetaan pannulla ja maustetaan oman maun mukaan, sitten kaikki kipataan vuokaan ja sekotetaan kunnolla. Sit vaan uuniin 225 asteeseen siks aikaa kun se on omasta mielestä sopivaa. Meillä ekana päivänä syödään sellasenaan, seuraavat päivät syödään niin että lämmitetään pannulla ja pilkotaan sekaan makkaraa tai nakkeja ja esim. tomaatti sopii siihen kans.

      Hyväks havaittu keino säästää on se että jos on tarjouksessa esim. kanaa tai jauhelihaa (yleensä näitä missä on menossa päiväys) niin ostetaan useempi paketti ja laitetaan pakkaseen, siellä ne säilyy useempia kuukausiaki. Ja ei haittaa vaikka ostas kerralla isompia paketteja, ne voipi sulana ollessa jakaa pienempiin muovipusseihin ja pakastaa sellasina.

      Lisäks kannattaa tehä niin että kun käyt kaupassa niin kirjaa johonki vihkoon tai kännykkään ylös että miten paljon mikäki ainesosa maksaa, tälleen voit sit myöhemmin jo kotona miettii valmiiks että mitä vois tehä ja paljon se tulee maksamaan.

      Ja ruokaa kannattaa oikeesti kerralla tehä isompi satsi ja syödä vaikka useempana päivänä peräkkäin samaa tai sitten pakastaa osa.

      • 20+8

        Tulee vielä halvemmaks jos käyttää lihan sijasta soijarouhetta jonka voi maustaa esim. valkosipuli-, paprika-, chilijauheella. Rehu haisee hirveelle mutta kun sen maustaa oikein, ei huomaa eroa lihaan varsinkaan laatikkoruuissa.
        Kauppalasku pienenee, samoin vatsa kun korvaan yhden aterian raakaravinnolla, vaikkapa aamiaisen. Energiaa riittää vaikka juosta maraton.


      • 12+9
        20+8 kirjoitti:

        Tulee vielä halvemmaks jos käyttää lihan sijasta soijarouhetta jonka voi maustaa esim. valkosipuli-, paprika-, chilijauheella. Rehu haisee hirveelle mutta kun sen maustaa oikein, ei huomaa eroa lihaan varsinkaan laatikkoruuissa.
        Kauppalasku pienenee, samoin vatsa kun korvaan yhden aterian raakaravinnolla, vaikkapa aamiaisen. Energiaa riittää vaikka juosta maraton.

        Joskus vuosia sitten kokeillu soijarouhetta koulun kotsan tunneilla ja ikinä en enää siihen tuu koskemaan pitkällä tikullakaan. Se vaan oli jotain niin hirveetä.


      • Ei soijaa
        20+8 kirjoitti:

        Tulee vielä halvemmaks jos käyttää lihan sijasta soijarouhetta jonka voi maustaa esim. valkosipuli-, paprika-, chilijauheella. Rehu haisee hirveelle mutta kun sen maustaa oikein, ei huomaa eroa lihaan varsinkaan laatikkoruuissa.
        Kauppalasku pienenee, samoin vatsa kun korvaan yhden aterian raakaravinnolla, vaikkapa aamiaisen. Energiaa riittää vaikka juosta maraton.

        Liha on terveellisempää kuin soijarouhe, mikä on elintarviketeollisuusjäte.


      • hukkasoija
        12+9 kirjoitti:

        Joskus vuosia sitten kokeillu soijarouhetta koulun kotsan tunneilla ja ikinä en enää siihen tuu koskemaan pitkällä tikullakaan. Se vaan oli jotain niin hirveetä.

        Minäkin aikoinaan kokkasin soijarouheesta makaronilaatikon perheelle.
        Kukaan ei tykännyt, Roskikseen meni, eli kallein makaronilaatikko ikinä.
        En edes kertonut kenellekään että siinä oli soijaa lihan sijasta ennen kuin vasta jälkeenpäin.
        Loput soijarouheetkin menivät roskikseen kun olin säilyttänyt niitä vuoden kaapissa.


      • Ei ole.
        Ei soijaa kirjoitti:

        Liha on terveellisempää kuin soijarouhe, mikä on elintarviketeollisuusjäte.

        Sitä paitsi lihakarjallehan sitä soijaa lähinnä syötetään ja se saa olla geenimanipuloitua, toisin kuin ihmisruoaksi tarkoitettu soija.


      • Outoa.
        hukkasoija kirjoitti:

        Minäkin aikoinaan kokkasin soijarouheesta makaronilaatikon perheelle.
        Kukaan ei tykännyt, Roskikseen meni, eli kallein makaronilaatikko ikinä.
        En edes kertonut kenellekään että siinä oli soijaa lihan sijasta ennen kuin vasta jälkeenpäin.
        Loput soijarouheetkin menivät roskikseen kun olin säilyttänyt niitä vuoden kaapissa.

        Teit sen varmaan jotenkin väärin, meillä on kaikki tykännyt. Ei ole tarkoitus kettuilla.Soijapaloista en ole tykännyt, mutta rouhe on ok.


      • hauiskäääntö
        Outoa. kirjoitti:

        Teit sen varmaan jotenkin väärin, meillä on kaikki tykännyt. Ei ole tarkoitus kettuilla.Soijapaloista en ole tykännyt, mutta rouhe on ok.

        Soijarouhe on mielestäni parasta, kun sillä jatketaan jauhelihaa. Vähemmän siis jauhelihaa ja esim. 1/4 soijarouhetta. Makua ei erota.


    • mukavasti köyhä

      Suosittelen Lidliä, siellä jo edullisesta ruuasta voi olla -20 prossaa lappu. Tarjoukset hyviä. Meillä 4 henkinen perhe joka elää tosi pienin tuloin ja kiitos tuon kyseisen kaupan voidaan syödäkin.. Hedelmät ja vihannekset siellä halpoja ja esim kalapuikot laadukkaita ja edukkaita, niitä tosin ei syödä usein kun osalla perheestä keliakia

    • Kaalia.

      Heippa! Tein juuri kaalipataa. Kaali on halpaa, porkkanapussi ei paljon maksa, eikä sipulit. Sitten lihan sijaan kannattaa käyttää tummaa soijarouhetta, pussi maksaa jotain kolme euroa ja on tosi riittoisaa, teet siitä monta ateriaa.

      Ehdottomasti kannattaa itse tehdä ruuat, tulee halvemmaksi, eikä ole turhia lisäaineita.

      Leipää teen yksinkertaisesti niin, että otan sämpyläjauhoja tai ohrajauhoja, lisään vettä ja suolaa ja sitten vain uuniin, en siis turhaan nostattele hiivalla. Margariinia en ole käyttänyt vuosiin, puuroonkiin lisään halutessa öljyä, koska rasvaakin pitää syödä. Myös salaattiin lisään päälle vähän öljyä ja mausteeksi mustapippuria. Puuro on myös halpaa. Vinkkinä kannattaa ostaa isoryynisiä hiutaleita, tulee paljon parempaa.

    • jess jess

      sikanauta jauhelihaa, kanan paistisuikaleita, makaroonia ja perunaa. pakastevihanneksia, ulkomaisia vihanneksia ja kotimaista porkkaanaa. näillä pärjää :) eikä oo liian kallista.

    • nam nam

      kaurapuuro on terveellistä ja vie nälän pitkäksi aikaa ja on halpaa.Myös kananmunat ovat halpoja.Katsele tarjouskoreista joskus teet hyviä löytöjä ja keksi itse uusia ruokia kaikki melkein sopii yhteen jos vaan viitsii tehdä itse

      • as.

        kananmunat on terveelisiä ja sokeria ei tarvita juuri lainkaan ja se on yhtä vaarallista kuin tyydyttymäön vai oliko se tyydyttynyt rasva

        uudet suositukset noi


    • MUMMELI VAAN

      Olen jo 64 vuotias mummo,eläke pienin mahdollinen....miksi näin...siksi että minulla on monta lasta ja halusin hoitaa heidänt kotona kun olivat pieniä,enkä sitten enää kelvannut " vanhana " työelämään...mutta päivääkään en kadu että lapseni itse hoidin,sillä sain elämältä mitä tarvitsinkin.HYVÄ,joku kertoi vanhanajan keittokirjasta,kyllä sellanen minullakin jossain on löytyy kun alan nurkkiani penkomaan.Kirppikseltä sellaisen aikoinaan löysin.On hienoa että täällä kerrankin puhutaan asiaa,ja saa lukea asiallisia viestejä,yleensä on sellaisia ylilyönti vastauksiakin luettavissa,mutta tänään on ihania ihmisiä liikkeellä :)Vaikka ruoka olisi kuinka " yksinkertaista " tahansa,kunhan sen hyvällä mielellä syö ja on kiitollinen " siitäkin vähästä ".Sellaisia ihmisiä ei niin vaan kaikki tuulet kaada,eikä kriisit säikytä.Hienoa kun on asia otettu puheeksi.LIIKAA TELKKARISTA TULEE OHJELMIA,MITÄ TÄNÄÄN SYÖTÄISIIN...SAIS TULLA OHJELMAA AIHEESTA,,,MISTÄ SAISI RAHAA PÄIVÄN RUOKAAN

    • ...

      Minä ainakin olen löytänyt netistä monia hyviä ohjeita. Tässä on halpa (jos tykkää sienistä ja sipulista, kuten minä en), kun vielä kerää sienet itse tai saa joltakulta jämiä. Jos säästää pitää, niin ruoka-ainesten kannattaa olla hyvin täyttäviä ja nälkää pitkään pitäviä, kuten mielestäni ohratto on. Ehkä kannattaisi tutkia GI-taulukoita.

      • eki56_
        Mitähän unehtui? kirjoitti:

        http://maukastaminimibudjetilla.blogspot.fi/2013/04/suppilovahvero-ohratto.html

        porsaan lihasuikale, hk 400g ja päiväysleimauksella 1 euro
        (kermainen). Laita 3 tunniksi paiston jälkeen uuniin vihanneksien kanssa
        125 astetta niin saat 2-4 hengen ruuat parilla eurolla.

        marinoidun kanakoiven voi pestä ja laittaa uuniin pataan hautumaan pitkäksi aikaa, esim. aamusta ja lounaaksi valmiina, sillain, että liha irtoaa luista pois,
        1h vähän isommalla lämmöllä ja loput 125 astetta pari tuntia. Marinaadi kannattaa
        pestä pois ja samalla ottaa rasvainen nahka pois!

        nuudelikeitto on hyvää, siihen voi lisätä broilerin maustamattomia filepaloja.


    • kiitos ruuasta

      no valmistat kaiken itse, varaat viikon ruuat ja et mene kauppaan ennenkuin olet syönyt edelliset valmistamasi. ostat kaiken tarjouksesta,- kalaa- broilerin filettä,- kaalia, jauhelihaa, kauraryynit ja juustoa. sitä saa syödä kaksi siivua päivässä. joka iltapala on omena, ja juomaksi vetta. porkkanat on halpoja, keität ne itsre. kaikki valmiit einekset katso etteti kilohinta ylitä 10 euroa. kerro joskus miten pärjäsit,aikaisemmin-- mitä piti muuttaa ?? terv ei ihan pula ajan lapsi mut...

    • puuskeri

      laitoinpa tuonne ''maailman menoa''-palstalle pari vinkkiä tässä muutama päivä sitten. ne on siellä 'onko 6e liikaa'-ketjussa nikillä 'puuskeri''.Kun en osaa linkittää, niin kerroin näin ja en uudelleen kehtaa kirjoittaa... katsoa saa kuka haluaa.

    • Jullibulli2

      Kasviksia paljon. Ei eineksiä. Tekee kerralla isomman satsin ja lyö pakkaseen ylimääräsen sopiviin annoskokoihin. Leipoa kannattaa itse.

      http://1i.fi/kuumarako

    • helppo nakki

      Kaaliva - lanttuva, Aameriikan herkkuva!

      • syö lanttuva

      • VILI VILPERI

    • ...

      Kannattaa ehdottaa omallekin kunnalle, että koulujen jämäruuat myytäisiin kuntalaisille esim. 1,50 e/annos. Toivottavasti tämä hyvä tapa leviää. Tienaahan kunta siinä kai ihan kivasti, ettei sen ihan hyväntekeväisyyttä tarvitse olla.

      • .taukopala.

        Muuten hyvä idea, mutta se voi heikentää paikallisten ravintoloiden selviytymistä. Ravintolat kuitenkin tarjoavat työpaikan monille ja tuovat verotuloina rahaa kunnan ja valtion kassaan.


    • some111

      Jätä liha pois ihan ensimmäisenä, se tulee joka tapauksessa kallistumaan koko ajan. Pian siihen ei ole kuin rikkailla varaa. Ja hyvä niin!
      Kaikki joilla on omaa maata, voivat kasvattaa itse osan ruoasta. Osta syksyllä varastoon edullisesti juureksia ja muita kauan säilyviä kasviksia. Tee kaikki ruoka itse. Siinä pari vinkkiä.

    • ...

      Jos pidät pari kertaa viikossa oikein pihipihtailupäivät eli syöt jotain terveellistä kasvimössöä vaikka, niin jää enempi valinnanvaraa loppuviikoksi. Eikä tosiaan harmita, kun alepäivinäkin on terveys otettu huomioon. Ja onhan nykyään sellainen 2 5-dieettikin olemassa, joka sellaiseen pystyy...

    • paisti

      Ostat ja valmistat sonnin sisäpaistia kunnollisen palasen a`36 euroa kiloa. Teet sitten liemestä hyvän paistikastikkeen ja lisäksi perunamuusia. Pullo hyvää punaviiniä noin 20e. Jälkiruoaksi lettuja ja/ tai pannari lakkahillon kera n 25e kg. Salaatit voit unohtaa. Tosi hyvää ja juhlakasta.

      • höpinää

        Oliko tuo vitsi? Tuollaiseen ateriaan ei tavallisella ihmisellä ole todellakaan varaa. Tuo rahamäärä pitää meidän perheessä (2 henkeä) riittää viikon ruokiin.


      • Terveellistä&hyvää
        höpinää kirjoitti:

        Oliko tuo vitsi? Tuollaiseen ateriaan ei tavallisella ihmisellä ole todellakaan varaa. Tuo rahamäärä pitää meidän perheessä (2 henkeä) riittää viikon ruokiin.

        Suurimmalla osalla suomalaisilla, työssäkäyvillä, perheellisillä ja ihan tavallisilla ihmisillä menee noin tonni kuussa ruokaan.


    • pienellä pärjää

      Oikein hyviä neuvoja täällä. Ihmettelin joskus sitä opiskelijoiden säästöruokaa, eli riisiä ja tonnikalaa. Valkoisessa riisissä ei taida olla paljon muuta kuin hiilihydraatteja, ja tonnikala on todella kallista, noin 20 euroa kilo. Ennemmin kannattaa ostaa tuoretta kalaa, lohikin on halvempaa. Ja kannattaa lukea paketin/purkin kyljestä kilohinta. Peruna ja juurekset ovat halpaa ja terveellistä syötävää. Ohrauunipuuro on ihan herkkuruokaa ja lisäksi terveellistä. Ja jos on vaivautunut kesällä metsään, niin marjat ovat ilmaista terveysruokaa.

      • Twelve points

        Hyvä ja järkevä kommentti, miksi siis miikat. Ai niin, kaikki eivät ole hyviä ja järkeviä.


    • Tekevä oppii

      Jos ja kun aikaa on - älä sorru eineksiin. Itse tekemällä voi vaikuttaa siihen mitä lisä-säilöntö-aromiaineita kitaansa tunkee.

      Juurekset ovat hyvää perusruokaa. Vähä rasvainen liha, kana, kalkkuna ja kala - toimii. Norjan kassilohi on siinä ja sinä, itse välttelen.
      Keittokirjoja löytyy netistä ja kirjastoista, kannattaa selailla ja aina välillä myös kokeilla jotain uutta. Kesällä kannattaa kerätä pakastimeen tai kuivata ilmaista metsän ravintoa. Viimeiksi eilen jälkiruokana karpalo-vadelmakiisseli ja voin sanoa, eritttäin hyvää ja hyvinkin edullista ja terveellistä.

      Valmisruuat ovat kalliita eikä sisällössä ole hurraamista. Transrasvoja, sokereita, glukoosia, säilöntäaineita, keinotekoisia aineita ymv turhaa.

      Tekemällä oppii.

    • vanhavaarii

      samaa minäkin olen ajatellut, pitäisi olla luettelo ruoista, mitä pitäisi syödä.

      Itse olen ollut ja olen edelleen sitä mieltä että ei tarvitse syödä mitenkään terveellistä ruokaa, pääasia että syö oikean määrän eikä liikaa ainakaan rasvaa.
      Tuo käsitys perustuu näkemääni ja kuulemaani. Vaikka isäni 180 cm painoi 42 kg vankileirillä ja sen jälkeenkin sai vain perunaa, jauhoja ja vähän lihaa, aivan samoin kuten äitini ja hänen 8 sisarustaan perheineen, HE elivät lähes kaikki yli 70v, minun lähiomaiset 86-94v ja tuon elivät liikkuvana ja täysjärkisenä.
      Vanhempani sanoivat usein että kun oli velkainen maatalo, kaikki myytiin ja itse syötiin porkkanaa vain 1 kerran kuussa Jouluun asti ja ainoa juures/vihannes Joulun jälkeen oli kerran viikossa lanttua.

      Viimeisinä aikoina vanhempani laittoivat kattilaan lihaa, perunaa porkkanaa ja se aamulla kypsennettiin ja sitten lämmitettiin aina sama koko päivän ja söivät siitä iltaan asti. eli 4 kertaa lämmitetyssä ei pitäisi ola mitään vitamiineja eikä mitään arvokasta. toki puuroakin söivät yms.
      Isoäitini söi, tai paremminkin joi, koska ei ollut yhtään hampaita, vehnäjauhovelliä, täysmaitoa ja hieman vehnäjauhoja 30 viimeistä vuottaan, täysjärkinen oli 97v

      ELI ei se laatu vaan sopiva määrä. Ja kun ei lisää suolaa ja mausteita liikaa, tottuu miedompaan puolessa vuodessa. Minä syön kaiken lihan ja tietysti muutkin aina täysin ilman suolaa ja jotta uskoisit että ”mietitty on” laitan terveellisen pöytäsuolan
      linkin.
      http://www.jozo.fi/assets/Uploads/_resampled/SetWidth215-Mineraalisuolajodioitu2.jpg
      http://www.jozo.fi/jodioitu-mineraalisuola-70-v-hemm-n-natriumia-450g/

      syön mm. pakastesekavihanneksia, ne ovat kai monipuolisia,
      en syö tomaattia tai kurkkua, ovat 95% vettä, ostan niitä joskus kun 1 e kilo saa.

      • tortilla milla

        Kyllä kai sitä vanhana jo suu on tuohesta ettei kaipaa erilaisia makuja tai mitään makua.
        Minä pidän tulisista mauista ja käytän mausteita kaikessa ruoassa.
        En ole koskaan ymmärtänyt sitä kokonainen maustepippuri ja suola-.kokkailua jota esim. anoppini toteuttaa. Ja kaikkea ruokaa on vain määräpalat jokaiselle.
        Kun tehdään lihapullia lapsille ja lapsenlapsille niin ostetaan peräti puoli kiloa jauhelihaa.
        Ärsyttävää!
        Jos noin elämällä saavuttaa pitkän iän niin mitä sillä pitkällä elämällä tekee kun koko ajan pitää kituuttaa? Saattaa tulla aika pikäksi :)


      • Opittu 'taito' sekin
        tortilla milla kirjoitti:

        Kyllä kai sitä vanhana jo suu on tuohesta ettei kaipaa erilaisia makuja tai mitään makua.
        Minä pidän tulisista mauista ja käytän mausteita kaikessa ruoassa.
        En ole koskaan ymmärtänyt sitä kokonainen maustepippuri ja suola-.kokkailua jota esim. anoppini toteuttaa. Ja kaikkea ruokaa on vain määräpalat jokaiselle.
        Kun tehdään lihapullia lapsille ja lapsenlapsille niin ostetaan peräti puoli kiloa jauhelihaa.
        Ärsyttävää!
        Jos noin elämällä saavuttaa pitkän iän niin mitä sillä pitkällä elämällä tekee kun koko ajan pitää kituuttaa? Saattaa tulla aika pikäksi :)

        Muuten ihan ymmärrettävä kommentti, mutta tässä kohdassa pitää muistaa, että vanhemmalle polvelle, esim. sodan kokeneelle, säästäminen on toinen puoli luonnetta. Silloin kun ei ollut mitään, tultiin toimeen vähällä ja kaikki - korostan: KAIKKI - pantiin säilöön tulevia tarpeita varten.

        Silloin ei todellakaan pantu ruokaa roskikseen. Mistä juolahtikin, että eihän ruoka ole vieläkään liian kallista, kun kerran sitä menee tuhottomat määrät muualle kuin syöjien suuhun. Ja se on käsittämättömän rivoa, kun maailmassa kuolee vieläkin lapsia nälkään.


    • Tähteellistä

      Tähdeohjeita kannattaa kerätä - onneksi tässä kirjassa on hyvä alku reseptivarastolle:

      http://www.imatralainen.fi/artikkeli/74919-tahteista-saa-hyvaa-ruokaa-eika-maukkaan-arkiruoan-tarvitse-olla-esteettista

      Olisi hienoa, jos vaikka hyvin toimeentulevat perheelliset haluaisivat auttaa köyhää sinkkututtavaansa ja samalla itseään, jos heitä ei henk.koht. kiinnosta niin tähteiden hyödyntäminen. Antaisivat sen, mikä muuten menisi roskikseen, ja sitten vähävarainen rupeaisi selailemaan vaikka juuri tätä opusta.

    • opiskelijahki

      Kotimaiset juurekset, kuten porkkana, peruna, kaali ja sipuli ovat aina halpoja. Syö niitä mahdollisimman paljon. Jos et ole kasvissyöjä, niin kokeile välillä käyttää lihan tilalla vaikkapa suomalaisia herneitä proteiininlähteenä. Ovat huomattavasti halvempia. Lihaa ei todellakaan ole mikään pakko syödä, mutta jos kasvissyönti tuntuu hankalalta, niin yritä edes vähentää lihansyöntiä vaikkapa niin, että viikossa olisi alkuun yksi täysin kasvisruokapäivä. Päivien määrää voi jatkossa sitten lisätä.

      Palkokasvit ovat todella edullisia, ja niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Muista myös kausivihannekset ja hedelmät! Mahdollisuuksien mukaan kannattaa myös kasvattaa ruokaa itse sekä käydä poimimassa syksyisin vaikkapa marjoja ja sieniä. Suomen luonto on (vielä) puhdas ja täynnä upeaa ruokaa, ne kannattaisi hyödyntää. Opettele tunnistamaan myös syömiskelpoisia villivihanneksia, esimerkiksi nokkonen on oikein maukas kasvi ja myös hyvin satoisa. Kesäisin ja syksyisin ruokaostoksia kannattaa tehdä myös toreilta.

      Opettele suunnittelemaan kerralla koko viikon ruuat. Kauppaan mennään aina puutelistan kanssa eikä mieluiten nälkäisenä, ettei heräteostoksia tulisi tehtyä. Karsi herkut minimiin ja kalliimpia ruoka-aineita, kuten juustoa, kannattaa ostaa vain silloin kun ne jostain syystä ovat tarjouksessa ja/tai juhlatilaisuuksiin. Jos syöt leipää, niin sekin kannattaa tehdä itse. Pääset halvemmalla ja vähemmillä lisäaineilla, lisäksi leipominen on rentouttavaa ja mukavaa touhua, joskin välillä hieman aikaavievää. Älä tuhlaa rahojasi limsoihin ja esanssimehuihin tai maitoon; aikuiselle ihmiselle vesi on ruokajuomana parhain. Kalsiumia saat maitoa halvemmalla esimerkiksi seesaminsiemenistä.

      Internet on täynnä hyviä ruokaohjeita, joten siitä vain googlettamaan!

    • 2+13
      • VILI VILPERI

        Nuokin pierettää


    • ...

      Jospas rupeaisit harjoittelemaan vaikka intialaisen ruoan valmistamista. Intialaisilla lienee ymmärrettävästi runsaasti erityisen edullisia reseptejä. Eipä pääse myöskään tylsistymään, kun keittiössä tuoksuu eksotiikka.

    • Köyhä kotikokki

      Linssit sekä valkoiset pavut tomaattikastikkeessa. Proteiinipitoista ja terveellistä.

      Chili con carneakin saa helposti ison ja täyttävän satsin (4 reilua annosta), kun heittää kattilaan 200 g paistettua jauhelihaa, ison sipulin silputtuna, tölkin tomaattimurskaa ja tölkin valkoisia papuja tomaattikastikkeessa. Sitten vaan mausteita maun mukaan ja syödään riisin kera.

      Linsseistä saa hyvän keiton, eikä siihenkään kovin kummoista tarvita. Netistä löytyy ohjeita. Myös nuo valkoiset pavut sopivat hyvin linssikeittoon.

      Tonnikala on periaatteessa kallista, mutta yhdestä tölkistäkin saa jo ihan reilun satsin pastakastiketta. Ensin muhitellaan pannulla tölkillinen tomaattimurskaa, reilusti sipulisilppua ja mausteet, ja tonnikala lisätään joukkoon vasta aivan lopuksi.

      Nämä nyt oli aika tomaattimurskapitoisia perusreseptejä, mutta kuitenkin. Yksi täysin toisenlainen resepti tuli tässä vielä mieleen: pekoni-perunalaatikko. Ei tarvita kuin paketti pekonia, perunoita, sipulia, mausteita ja vettä. Pekoni paistetaan pannulla, perunat siivuiksi, sipuli silpuksi, ja lopuksi sekoitetaan kulhossa ja lykätään uunivuokaan. Vettä joukkoon sen verran, että ei ihan siinä pinnalla lillu. Sitten vaan kypsennys uunissa.

      Porkkanaa kannattaa hyödyntää, niin lämpimissä ruoissa kuin raasteena esim. ananaksen kanssa. Pakastepaprikasuikaleet ovat myös näppäriä ja edullisia.

    • kokija1

      Makaroonia ketsupilla, mutta kyllä siihen kyllästyy kun vuodenkin vetää ettei maistu enää ikinä makarooni.

      En tiedä jos vuorottelee makaroonin ja riisin kanssa. Riisiin tulee tietty curryä.

      Sitten tietenkin näkkileipä tuo armeijan ruoka.

      Tietystihän olet sellainen opiskelija joka ei saa asumistukea kun niin halpa vuokra että jää elämiseen jokunen euro.

    • sdfsadf

      Jauhelihaa ja perunaviipaleita vuokaan, sekaan vettä, lihaliemikuutiota ja muuta maustetta ja uuniin puoleksitoista tunniksi. Perkeleen hyvää

    • - 30 kg

      Yhden ihmisen taloudessa ei kannata tehdä itse ruokaa, mikäli ei halua syödä samaa ruokaa useana päivänä. Tulee sähkö- ja vesi kuluja sekä menee paljon aikaa hukkaan. Ennemmin ostaa kaupasta valmiin ruoka-annoksen ja lämmittää sen mikrossa. Minä ainakin sain pudotettua painoa, kun siirryin kaupan valmiisiin aterioihin. Nyt käyn kuntosalilla senkin ajan mikä ennen meni ruuan tekemiseen.

      • einiinshaissea

        No höpöhöpö - ei se aterian valmistaminen yksineläjältä sen enempää aikaa ja energiaa vie kuin suurelle perheelläkään - pelkkää laiskuutta. Mä voin tehdä sulle 20 minuutissa terveellisen ja herkullisen aterian simppeleistä raaka-aineista.

        Aina voi myös tehdä kerralla suurempia annoksia niin kastikkeista kuin keitoistakin ja lykätä ne pakkaseen. Näitä voi sitten valmistaa erilaisiksi ruoiksi lisäämällä niihin (vaikkakin ovat hyviä jo itsellään) erilaisia lihoja, yrttejä, mausteita ja tarjoamalla ne hieman eri tavalla.

        Paino ei putoa eineksillä, sillä niissä on kohtuuttoman paljon rasvaa, sokeria ja suolaa - vain itse tekemällä tietää mitä suuhunsa panee ja koostumukseen voi vaikuttaa.

        Älä väännä rautaa vaan ruokaa.


    • herkuttelija1

      Hyvä ja terveellinen ruoka ei välttämättä ole sitä kalleinta.. Käy kaupassa mistä saat lihan ja kalan tuoreena, älä osta valmiiksi pakattuja yleensä eivät ole hyviä, lihat ovat sitkeitä, kalat ei ole tuoreita, salaatit, juurekset osta vain tuoreita hyvälaatuisia. Lisäksi pitää olla hyvä kuumuutta kestävä paistinpannu. Paistamiseen vain voita tai luomu oliiviöljyä, riippuen onko kyseessä liha vai kala. Koskaan ei pidä ostaa ruokaa jonka heittää roskiin. Itse syön kalaa pari kertaa viikossa, lihaa 3-4 kertaa,
      kasviksia lähinnä raasteen muodossa joka päivä, erilaisia kasvis-sosekeittoja.
      Maistuu hyvälle, ja väitän että syön terveellisesti. Ruokakulut kuukaudessa ovat noin 120-150 euroa. Kallein ja huonoin vaihtoehto on että ostaa valmista ruokaa kaupasta, koskaan ei voi tietää mitä jätteitä niihin on heitetty (valmis pyttipannu)
      Karmeata mutta totta. Eräs kaupan työntekijä tämän kertoi....

    • vanhassa vara paremp

      Esim. itse tehty (kasvis)hernekeitto ei tule kalliiksi, ja kun sinulla on aikaa, voit hauduttaa sen kunnolla.

      Silakat ja muikut ovat kaloista yleensä edullisia. Samoin juurekset ja perunat sekä kaali. Kun on aikaa, käy itse kalassa, marjassa ja sienessä, saat tuoretta "superruokaa". Kevään tullen kannattaa kerätä myös villiyrttejä, esim. nokkosesta saa herkkuruokaa ja sitä voi kuivata myös talven varalle.

      • ei muuten ole

        silakat halpoja. Viimeeksi noin kuukausi sitten maksoin silakkafileistä n. 8 euroa/kilo. Taitaa tarjouslohi olla jopa halvempaa.


    • eikoskaannoin

      Se *pojat* vaan sillailla että kaikken halvimmaksi tulee just ruokaaikana mennä kylään =)))

    • kokkailija

      Ostin 12 kg juhlakinkun pari viikkoa sitten. 2 euroa kilo. Sulatin hitaasti ja leikkelin pariinkymmeneen palaseen. Suljin palaset pariinkymmeneen minigrip-pussiin ilmat huolellisesti poistaen.

      Tuosta saa aika monta aamiaispekonia, kastiketta tai leikkelettä leivälle. Leikkele tulee niin että lihaköntsää keitetään ja annetaan sen jäähtyä jääkaapissa yön yli. On aika tyrnää leivänpäällistä. Aamulla kun pari viipaletta leikkaa leivän päälle, jaksaa olla koko päivän pilkillä pelkällä juomalla. Koettu on. Pilkkiahvenista tulee mitä vain jos viitsii nähdä vähän vaivaa ja opetella vaikka nylkeminen.

      Minulla on kyllä varaa syödä vaikka pelkkää sisäfilettä, mutta kun olen kulinaristi. Sisäfile on tylsää ja yliarvostettua. Parhaat herkut perustuvat perinneruokiin ja edullisiin ruhonosiin sekä itse pyydettyyn kalaan. Naudan häntiä kun ostaa kilon ja keittää lihat irti, saa maukkaampaa kastike- tai keittopohjaa etsiä. Ei nimittäin löydy. Tosin häntä osataan hinnoitella nykyään.

      Perinnruokia syntyy edullisesti. Niitä on tehty muinoin sen takia, että isoja määriä on tarvittu edullisesti. Esimerkiksi silakkalaatikko. Mikä siinä maksaa? Ei mikään. Hyviä perunoita vain pitää olla eikä mitään muusiperunoita. Suolasilakoita muutama ja sianlihaa. Sipulia. Mausteita. Munia ja maitoa. Aivan tolkuttoman edullisia annoksia. Yhtälailla kaalilaatikko syntyy muutama annos eurolla. Hernekeitto syntyy 20 annosta alle kympillä. Ja on lihaa ja läskiä.

      Ihmisten uusavuttomuus on onnetonta. Itse olen opetellut kaiken ja pystyn ruokkimaan perinteisillä aineksilla milloin vain 10-20 hengen porukan edullisesti ja niin, että muistavat hyvällä.

    • nälkä lähtee

      Talvella kun on perunaa, porkkanaa, lanttua, sipulia, maitoa ja munia, voita ei edes tarvita lihaa. Perunaloora, wow onko maailmassa parempaa. Kaalikääryleet voi laittaa riisistä ja sienistä tai ostaa jauhelihaa isompi määrä ja jakaa se sopiviin annoksiin. Ruisleipä pitää miehen ja naisen tiellä.

      Lapsena sai päivällä paistettua perunaa ja sipulia ja mannavelliä päälle.

    • kmne

      peruskoulun kotitaloudessa olisi hyvä, jos opetettais lapsia ihan oikeasti tekemään sitä ruokaa, käymään kaupassa, vertailemaan hintoja, laatimaan terveellisen ruokalistan vaikka viikoksi jollain budjetilla.. helpoja halpoja ruokia on paljon, mutta nykyään taitaa ongelmana olla, että nuoret ei osaa kokata, eikä välttämättä heidän vanhempansakkaan. nuoret kotoa pois muuttaneet joutuvat turvautumaan niihin mikroruokiin ja eineksiin, koska omat ruuanlaittotaidot ovat niin huonot.

      samaa mieltä siinä, että itse tehtynä, kaikki mitä vaan pystyy, ja puolivalmiit sitten tarjouksesta.
      jauheliha ei ole aina halpaa, kokoliha saattaa tulla kilohinnaltaan halvemmaksi, ja sitäkin voi pakastaa myöhemmäksi. me ostamme lähes kaiken lihan ja kanan tarjouksista. nakit eivät paljoa maksa, isompi pakkaus on aina edukkaampi, ja nakitkin voi palastella ja pyöräyttää pannulla ja pakastaa pusseissa, joista on helppo käyttää esim. keittoihin. perunamuusi tehdään tietysti itse soseperunoista, ja sitä voi tehdä isommankin satsin kerralla, ja ylijäämään hyödyntää lihaperunasoselaatikkoon, rieskoihin, tai tehdä perunalettuja; eli soseen joukkoon rikkoa munan (tai useamman, riippuu muusin määrästä) ja vehnäjauhoja (ehkä reilu ruokalusikallinen desiä kohti?), suolaa tarvittaessa. sopiva seos on sellaista hieman jämäkkää, paistetaan pannulla sellaisia pieniä lettusia, ja syödään puolukkahillon kera.
      yleensäkkin ruokaa kannattaa tehdä kerralla useamman päivän tarpeeksi, ruoka säilyy jääkapissakin pari kolmekin päivää, niin ei tarvitse kyllästyä syömällä perkkäisinä päivinä sitä samaa. meillä on sitten aina ns. jämäpäivät, jolloin syödään kaikkea mitä kaapista löytyy, vähän tuunaillaan ja jatketaan jos tarve vaatii.

      yli jäänyttä nakki,makkara tai jauhelihakastikkeen voi laittaa pastan kanssa uuniin, lisää vain tomaattimurskaa ja mausteita, hieman kermaa ja juustoraastetta päälle. juustoraastetta saa kannikkapaloista ja sitäkin voi pakastaa.

      kiusaukset ovat halpoja tehdä, perunasuikaleet eivät maksa kuin euron verran kilo, kinkkusuikaleita ja ruokakermaa, vaikka herne-maissi-porkkanaa, suolaa ja valkopippuria, ja uuniin. yksinäinen voi tehdä valmiita sekoituksia pusseihin pakastimeen, kilon perunasuikalepussista riittää ainakin neljään annokseen jos yksin syö. riisijauhelihalaatikko ja tietysti makaronilaatikko ovat edullisia ruokia,samoin ihan kaikki keitot. mielikuvitusta vain kehiin.

      oikeastaan kunnon pakastin olisi se ensimmäinen järkihankinta, jos tulos ovat pienet, koska sinne voi säilöä niin paljon kaikkea.

    • kun lämmität uunin, niin tee samalla lämmöllä useita eri ruokia samalla kertaa ja pakasta valmiiksi annoksiin. muuten tulee helposti syötyä illanmittaan parhaat eväät kylmiltään. pakastimesta helppo ottaa annokset kerrallaan. menee jopa vähemmän sähköäkin. vinkki se tämäkin.

    • helppo homma

      Kannattaa syödä paljon kananmunia ja kaurapuuroa, superterveellistä ja halpaa.

    • kariitta1

      Joo niiku meil kaikil työttömil,ei liikoja senttejä kukkaros.
      Ku ei meinaa työssä käyvätkää saada maksuja maksettuu,ku työs käynti nii kallista ja arvotonta.
      Makarooni ei paljo maksa ja uuni lenkki halpaa,vaik ravinto arvot tiessää,mut saa mahan täytee.Ei oo kiukkune olo näkäntunteen takia.
      Kolme päivää viikos viel on syömättä ni mahalaukku pienenee ei paljo sit mahukkaa muin päivinä.Säästyy. :-)

    • Taloudellinen

      Juureksia (porkkana, palsternakka, lanttu, nauris, punajuuri.... vaihtelua löytyy).
      Ennemmin pottuja ku makaroonia.
      Jos tilanne kestää pitkään niin kesällä ja syksyllä kannattaa hyödyntää ja säilöä luonnonantimia: nokkonen, marjat, sienet, kala. Mato-ongellakin saa syötävää kalaa, ei tarvi hienoja vehkeitä ja lupia. Jos mahdollista niin kasvimaa pystyyn tai ruukkupuutarha parvekkeelle.
      Leivo itse, sämpylätaikinaan mahdollisimman paljon terveellistä, puurohiutaleita, siemeniä, pähkinöitä jne ja "tyhjää" vehnäjauhoa vain sen verran että taikina pysyy kasassa.
      Säästä vielä jostain muusta kuin ruuasta, meillä ruoka on viimeinen mistä tingitään, ensin poistetaan turhat karkit ja limsat, vähennetään sähkön, veden ja bensan kulutusta, ei ostella mitään muuta kuin pakolliset.

    • urts

      Syö puolet vähemmän niin säästät ruokamenoissa 50% ja samalla painokin tippuu jos on tarvetta painonpudotukselle.

    • rosmo

      Varasta

    • salli leidi

      Älä käytä valmisruokia lainkaan, vain hätätapauksessa puolivalmisteita, sen sijasta valmista ruoka perusaineista, valitse kyseisen laisia reseptejä. Käytä aterian pohjana suurta määrää salaattia ja höyrytettyjä erilaisia kasviksia. Vaihtele monipuolisesti kanaa, kalkkunaa, rasvaista tai valkoista kalaa, äyriäisiä, papuja jne. jättäen kalliit ja epäterveelliset lihat vähemmälle. Yksi peruna, tai desi täysjyväriisiä tai pastaa voi täydentää aterian, täysjyväleipä tietysti ja edullisin näkkileipä Totuttele maustamaan ruokaa muuten kuin suolalla ja vähennä kastikkeet minimiin, käytä esim. kermaviilikastikkeita ja fraichea valmiin, vehnä tai maissijauhoista tehdyn tai kastikepulverien sijasta. Älä valmista enempää kuin kerralla käytät, tai pakasta loput.

    • Halvalla syöjä

      Jos kala maistuu niin ala kalastamaan kesällä ja talvella pilkkimään.
      Muuten edullista ja hyvää on ruisleipä ja näkkäri.
      Hernekeitto, makarylli ja lihapullat purkissa, on muuten herkkujen herkku.
      Jauhopussi ei ole kallis josta voi itse leipoa myös sämpylöitä ym.
      Kaurapuuro...

      Mielikuvitusta kehiin.

    • nurse7

      Keitot ovat hyviä ja riittoisia. Kasvissosekeitto lienee herkuista halvin vaihtoehto. Myös munakas on täyttävää, sillä siihen voi laittaa melkein mitä vain.

    • Köyhyyden kokenut

      Peruna ja ruisleipä ovat ravitsevan ruuan perusta. Ei joudu nälkää näkemään. Kasvikset antavat lisähöystöä. Kalaa kaksikertaa viikossa. Kanaa tai lihaa olisi myöskin hyvä olla parikertaa viikossa. Ja muista vellit! Niitä äiti keitti meille kun kävimme koulua.

      Hyvää ruisleipää, joko ostettua, tai kotona paistettua kaveriksi ja päälle hyvää voi-kasvisöljy sekoitetta, jonka voit itse valmistaa rypsiöljystä ja voista, laita rypsiöljyä noin kolmannes, niin saat levitteen joka on helppo sivellä leivälle jääkaappikylmänä.

      Voit myöskin itse laittaa kalaa pakkaseen, jos voit itse käydä pilkillä, kun oot työtön ja aikaa on ja tehdä myöskin suolakalaa varalle. Siitä voi sitten liottaa enimmän suolan pois ja käyttää esimerkiksi kalalaatikkoon.

      Muista hyödyntää marjametsät ja opettelle tuntemaan joku hyvä ruokasieni, joita voit sitten eritavoin säilöä talven varalle. Itse umpioin sienet, niin ei tarvitse liikaa suolaa ja säilyy hyvin. Jos sinulla on maata, niin tee kasvimaa, saat tuoreita ja hyviä kasviksia. Jos on joku maajussi ystävä, niin kysy joku pellon nurkka vaikka häneltä :) Tässäpä tärkeimmät.

      Mutta muista syödä paljon kasviksi ja marjoja tai hedelmiä. Hyvää jatkoa sinulle.

    • Vatsatäyteen

      Olen opiskelija, joka käyttää ruokaan noin 20-25 euroa viikossa, joskus vähemmän (tähän sisältyy syöminen koulussa 2,35 per lounas eli noin 12 euroa 5 päivää)

      -Syön paljon kasvisruokaa ja korvaan esim jauhelihan soijarouheella.
      -Ostan tarjouksista (kannattaa verrata hintoja toisinaan esim K-kaupan tarjoustuotteet samanhintaisia kuin S-ryhmän normaalihintaiset...)
      - muista myös -30 % lapuilla varustetut tuotteet ( jos haluat lihaa tai annosjukurtin tai jotain)
      -Käytänkauppojen omia brändejä
      - tee isoja annoksia ja pakasta osa myöhempää käyttöä varten

      Hyviä, helppoja ja täyttäviä aterioita

      linssejä (keitetään mausteiden kanssa) ja riisnuudeleita

      Chili sin Carnea ja riisiä

      perunoita keitetty/paistettu, soijapihvejä ja höyrytettyjä vihanneksia ( eli pakastevihanneksia...)

      linssikeittoa ja itse leivottua leipää

      Kasvis couscousia ( herne-maissi-paprikaa, couscousia, mausteita ja rahatilanteen mukaan soijaa tai kanaa)

      Tonnikalapastaa ja porkkanaraastetta( tonnikalaa,täysjyväpastaa ja kermaa sekä mausteita jos tonnikala ei ole niitä mautettuja. sekaisin paistettuna uunissa tai vain kattilassa sekaisin oman jaksamisen mukaan)

      hernekeitto on halpaa ruokaa=)

      papusalaatti ( tämän kuun yhteishyvässä resepti)

      sipulikeitto ja vaikka rahka proteiiniksi ( myöskin yhteishyvässä resepti )

      seitistä saa ihanaa kalakeitoa helposti..

    • linssit

      poke,
      Linssikeitto on hyvää ja halpaa.
      Vihreissä linseissä makua n. 2 e paketti. Pitää hyvin nälkää ja ravinteita paljon, rautaa, proteeiinia....
      Mukaan voi öljyssä kuullottaa sipulin ja keittojuurespussi.
      Yhdestä pakatista tulee 4 l-keittoa, joka riittää 5-7 päivää.

      • no njet nej

        Tärkein sääntö: älä heitä ruokaa roskiin. Jos ostat ruokaa, syö myös se. Opettele miettimään tarkkaan, että mitä pakastetaan ja mitä syödään lähipäivinä. Opettele hyödyntämään tähteet eli pyttipannu, lämpimät voileivät tai vaikka pizza voivat olla hyviä tapoja hyödyntää jämät.

        Opettele suunnittelemaan ruoanlaittoa, jotta säästät myös aikaa (ei tarvitse käydä joka päivä kaupassa) eikä tule nälkäisenä sorruttua hätäratkaisuihin. Hyödynnä pakastinta ja sulata ruokia esim. jääkaapissa. Pakastimesta voi ottaa suoraan leivänpaahtimeen leipäsiivuja, jolloin saat ihan tuoretta leipää aina.

        Hanki kunnon keittokirja. Kerää reseptejä, jotta sinulle kehittyy monipuolinen keittotaito. Opettele tekemään myös pikaruokaa, joka valmistuu vartissa (esim. munakas, spagetti ja kinkkukastike).

        Tarvittaessa osta isompia pakkauskokoja puoliksi kaverin kanssa. Vertaile kilohintoja


    • Täälläinen tapaus

      Naudan ulkofile 9.99 kg, porsaan ulkofile 5,99 kg, näillä hinnoilla ostan lihan sen ollessa tarjouksessa voi 1,99 /500g kotimainen kurkku ja tomaatti saa jäädä kaupan hyllyille, koska vettä saan hanasta edullisemmin.

    • ruoka ei ole

      kallista. Kyllä jokaisella suomalaisella, niin työssäkäyvällä kuin työttömälläkin pitäisi olla varaa syödä hyvin ja monipuolisesti. Itsetehtyyn ruokaan on jokaisella penninvenyttäjälläkin mahdollisuus, kun käyttää järkeä ja vähän luovuuttakin. En ymmärrä tuollaisia puheita, ettei rahat riittäisi ruokaan. Jos tilanne on oikeasti noin huono, niin kannattaa kääntyä sosiaaliviraston puoleen. Heidän laskelmiensa mukaan ruokaan tulee jäädä tietty summa kuukaudessa käytettäväksi. En nyt muista tuota määrää, mutta aikoinaan sen kuulin, ja määrä oli silloin mielestäni ihan mukiinmenevä.
      Minä en ole laskenut kuukausittaista tai edes päivittäistä summaa, jonka käytän ruokaan, koska pidän tärkeimpänä sitä että syön terveellisesti ja monipuolisesti kotiruokaa, jonka koostumuksen tiedän tarkalleen. En siis syö useinkaan eineksiä tai valmisherkkuja lisäaineineen, vaan vain mahdollisimman puhdasta ravintoa, joista pyrin saaman tarvittavan määrän kaikkia tärkeitä ravintoaineita, joiden avulla moottorini hyrräisi mahdollisimman tehokkaasti.

    • erkki nimimerkki

      Hyviä ohjeita on tässä jo paljon. Mutta pitää olla pakastin, iso jääkaappi ja säilytystilaa, että voi esim. hyödyntää tajoukset, valmistaa isoja annoksia kerralla ja hankkia potut ja juurekset säkeissä eikä pikkupusseissa. Entäs yksineläjä pienessä kerrostaloyksiössä,ei näitä tiloja käytössä?
      Yks keino olisi laittaa ruokaa ystävien kanssa. Kun sitä sapuskaa tulee aina 2-4 hengen annos, ja sitten on pakko puoliväkisin pupeltaa neljänä päivänä samaa ruokaa, niin eikö olisi ideaa, että tänään ruuan laittaa Maija, huomenna Kalle ja ylihuomenna Joppe? Yhdellä on jääkaapissa kermapurkin jämät, yhdellä pippuripussi, kolmannella pottupussi... Eli sittenkin ruokaa tehdään edullisesti niistä aineksista, mitä tarjolla on, mutta tulee vaihtelevaa ja samalla on tarjolla hyvää ruokaseuraa. kannattais ainakin ehdottaa kavereille tämmöistä järjestelyä, esim. työttömille luulisi olevan mieluista.

    • Helppo elämä

      Ensinnäkin katso kilo- ja litrahintaa millä ostat ruokaa. Tee ruokaa itse. Osta tarjouksista mahdollisimman paljon ruokaa. Monet kaupat myyvät parasta ennen päiväyksen lähestyessä ruokaa -30% -50% alennuksella.
      Opettele käsittelemään kalaa, sillä kalaa saa talvella jopa ilmaiseksi monilta pilkkijöiltä ja talvinuottaajilta hoitokalastuksen yhteydessä, kaikki kalat on syötäviä täällä Suomessa. Kalastus on hyvä harrastus ja varusteet eivät paljoa maksa. Kesällä voit kalastaa vaikka mato-ongella, mutta halpa katiska pyytää uskomattomasti kalaa keväällä kalojen kutuaikaan. Hauki on vähärasvainen kala, se säilyy pakastimessa hyvin pidempäänkin ja voit tehdä siitä kalapullia, taikka valmistaa muuten ruokaa.
      Keräkaali on halpaa, tee siitä erilaisia ruokia ja valmista hapankaalia salaatiksi. Hapankaalista saat sellaisenaan runsaasti C-vitamiinia ja voit käyttää sitä myös pataruokiin ja keittoihin.
      Leipää voit leipoa itse.
      Jatkossa voit poimia marjoja luonnosta ja säilöä niitä. Sieniä löytyy luonnosta syksyllä.

    • Pakastusta

      Pakastin on se avainsana tähän juttuun! Voi valmistaa isoja satseja ruokaa kerralla ja pakastaa kerta-annoksissa tulevaisuutta varten. (Ei tarvitse joka päivä kokkailla kun on hätävaraa pakkasessa). Ja sinne ruokakaappiin kannattaa hommata ne perustarpeet kuivista elintarvikkeista, eli näkkäriä, jauhoja, mausteita, makaronia, riisiä...ja sitten jääkaapissa perunoita, sipulia ja porkkanaa, ja kananmunia! pakastimeen sekavihanneksia. Noiden lisäksi vai sitten ostaa tarjouslihaa, kalaa ja kanaa. Kyllä noista aineista jo kehittelee vaikka mitä soppaa ja laatikkoa.
      Pakastin mahdollistaa myös metsistä kerättyjen raaka-aineiden käytön pitkin talvea.
      Suolasieniä kannattaa myös opetella säilömään syksyisin...

    • Jonkimmoinen

      Jokaisessa jääkappissa on jokinlainen pakkasosa. Vaikkei siellä pitkiä aikoja kannata mitään säilyttää, niin muutaman päivön kuitenkin. Ei tarvitse heittää liikoja roskiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe