Mihin ne yleensä perustuu ? Minkälaisiin ratkaisuihin ? Vaikeammat tehtävät etenkin ?
Miten älykkyystestien tekemistä voi opetella tekemään paremmin ?
8
1238
Vastaukset
- Satar
Logiikkaan älykkystestit perustuvat, Loogiseen ajatteluun ja -päättelykykyyn, sekä kykyyn soveltaa tiedostamaansa loogisina ratkaisuina.
Eikös tämä ole nyt jokseenkin loogista?- semiälykäs.
Loogista olisi tarkka, eikä ympäripyöreä vastaus kysymykseeni.
Kuviopäättelytestejä voi harjoitella tekemällä kuviopäättelytestejä.
- picsordidnthappen
Hmm.. Varmaan opetella ajattelemaan kuvion jatkuvuutta ehkä montakin siirtoa eteenpäin ja tavat joilla ne voivat jatkua esim. Kuvio "liikkuu" 1:n ruudun jokaisessa, tai ensin 1:llä, sitten 2:lla ja viimeiseksi 3 ruudulla tai mahdollisesti kuvio itsessään voi määrittää, montako ruutua tämä siirtyy (neliö liikkuu 4 ruutua, ympyrä yhden jne).
Helpoimmissa tehtävissä kuvion voi ratkaista monella eri tapaa, mutta vaikeimmissa on se tasan yksi ratkaisu vaihtoehto.
Nämä esim. kirjastosta lainattavat mensa- kirjat eivät vastaa läheskään oikeaa testiä, sillä testissä käytetään vain kuviopäättelyä. - 18+4
"Helpoimmissa tehtävissä kuvion voi ratkaista monella eri tapaa, mutta vaikeimmissa on se tasan yksi ratkaisu vaihtoehto."
Kyllähän niissä helpoimmissakin on yksikäsitteinen yksinkertaisin ratkaisu, jos testi on kunnolla laadittu.- xdfhdfjfdj
Kaikissa testeissä on loogisesti päteviä vaihtoehtoisia vastauksia.
Laatijat eivät jostain syystä viitsi ajatella niitä kovin pitkälle. - 14+1
xdfhdfjfdj kirjoitti:
Kaikissa testeissä on loogisesti päteviä vaihtoehtoisia vastauksia.
Laatijat eivät jostain syystä viitsi ajatella niitä kovin pitkälle.Olen tehnyt muutaman tuollaisen hyvin laaditun nettitestin (http://www.iqtest.dk/main.swf, http://www.mensa.fi/wordpress/?page_id=27 jne). Tyypillistä on että saan 40-45 testikysymyksestä oikein muut paitsi noin viisi viimeisintä, jotka eivät aukea mulle annetussa ajassa. Ja luulisin että henkilöt jotka ovat yhtä fiksuja tai fiksumpia kuin minä saavat noista kysymyksistä samat oikeat vastaukset. Se on mielestäni osoitus siitä, että noihin testikysymyksiin on yksikäsitteinen yksinkertaisin ratkaisu. Kun joku väittää että kysymyksiin on "loogisesti päteviä vaihtoehtoisia vastauksia", johtunee se siitä ettei hän löydä oikeaa ratkaisua.
- picsordidnthappen
14+1 kirjoitti:
Olen tehnyt muutaman tuollaisen hyvin laaditun nettitestin (http://www.iqtest.dk/main.swf, http://www.mensa.fi/wordpress/?page_id=27 jne). Tyypillistä on että saan 40-45 testikysymyksestä oikein muut paitsi noin viisi viimeisintä, jotka eivät aukea mulle annetussa ajassa. Ja luulisin että henkilöt jotka ovat yhtä fiksuja tai fiksumpia kuin minä saavat noista kysymyksistä samat oikeat vastaukset. Se on mielestäni osoitus siitä, että noihin testikysymyksiin on yksikäsitteinen yksinkertaisin ratkaisu. Kun joku väittää että kysymyksiin on "loogisesti päteviä vaihtoehtoisia vastauksia", johtunee se siitä ettei hän löydä oikeaa ratkaisua.
Kuviotehtävät ovat yleensä 3x3 ruudukon sisällä ja olisi ns. tyhmää jättää tämä tilaisuus käyttämättä hyväksi tehtäviä laadittaessa.
Helpoimmissa tehtävissä, joissa pyydetään yleensä täyttämään alarivin oikeanpuolimmainen ruudukko, voidaan joissain tapauksissa ratkaista joko pystyrivin- alarivin tai vinorivin mukaan, minkä nyt valitsee. Mutta tietenkin kaikista 6 vaihtoehdoista vain 1 on oikea. Tämä saattaa tarkoittaa sitä "loogisesti päteviä vaihtoehtoisia vastauksia", muuta selitystä en keksi.
esim. jos ruudukko on muuten täynnä rasteja paitsi viimeinen ruutu ja pyydetään valitsemaan oikea vastaus 6 vaihtoehdosta (ympyrä, kolmio, neliö, rasti, viiva, tyhjä) niin luultavasti suurinosa valitsisi rastin. Ja tehtävän voi ratkaista seuraamalla kuvion liikkumista joko pysty- vaaka tai vinoriviä.
Vaikeimmissa tehtävissä yleensä liikkuvia objekteja on enemmän ja kuvioilla on enemmän merkitystä. Taas on kuitenkin kuudesta vaihtoehdosta on vain yksi oikea ratkaisu.
Fiksummat voivat korjata tekemäni vääryydet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581189Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961048
- 63838
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36821Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6764- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42690