Wikipedian mukaan lause "älköön ketään pidätettäkö mielivaltaisesti" sisältää optatiivin: http://en.wikipedia.org/wiki/Optative_mood#Finnish
Itse olen mieltänyt tämänlaiset rakenteet imperatiivin passiiviksi. Toisaalta en kyllä keksi, millainen optatiivin passiivi sitten voisi olla – jos sellaista edes on olemassa. Mitä olette mieltä, onko "älköön pidätettäkö" imperatiivi vaiko optatiivi?
Optatiivi vai imperatiivi?
2
480
Vastaukset
- Imperator Optatus
Passiivin imperatiivin preesens kieltolakimuodossa, sanoo Verbix:
http://www.verbix.com/webverbix/Finnish/pidättää.html
Pidättämisestä puheenollen: joku aktiivisen instruktiivinen ihminen – olisikohan ollut itse Siirakki – totesi muistaakseni jotakin siihen suuntaan kuin
”Ihmisen ei pidä vettäns' eikä tultans' pidättämän!”
Ohjeen jälkimmäisen osan puki eräs jo edesmennyt koulukaverini – luokkani priimus ja sittemmin psykiatriaan erikoistunut lääkärismies – muotoon
”Joka pierusa sallaa, siinä on muutaki vilippiä!” Taas on *ikipediaan joku kirjoitellut omiaan. Optatiiviksi kutsutaan suomen kieliopissa ollos-tyyppisiä muotoja, jotka teoriassa voitaisiin kuvata erittäin vajaataivutteiseksi (vain yksi muoto) modukseksi, mutta luontevammin imperatiivin 2. persoonan muotovariantiksi, siis ollos = ole. Kuvitelmat siitä, että se olisi merkitykseltään jotenkin ”toivomuksellisempi” kuin muka käskevä imperatiivi, johtunevat lähinnä siitä, että optatiivimuotoja esiintyy vain runokielessä.
Ks. sivun http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=1659 lopussa olevaa huomaututusta optatiivi-sanan merkityksestä.
”Älköön pidätettäkö” on imperatiivin 4. persoonan muoto, jota koulukieliopeissa (ja valitettavasti myös kielitieteellisten tutkielmien kokoelmassa nimeltä ”Iso suomen kielioppi”) kutsutaan imperatiivin passiiviksi. Se, että kyse ei ole passiivista, ilmenee jo siitä, että muoto voidaan muodostaa myös intransitiiviverbeistä, samoin kuin siitä, että subjektia ei voi olla (ja kohde ilmaistaan objektin sijoilla, esimerkiksi partitiivilla kuten ”ketään”, niin kuin yleensäkin aktiivisten verbinmuotojen yhteydessä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1261288
- 98963
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89934Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25897Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat294781- 95748
- 109656
- 34648
Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet140589Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581