Keskeen vs. keskelle

penkkikatsoja

Kuuntelin tänään olympialaisten jääkiekkoselostusta. Siinä kiekko pelattiin keskelle ja selostaja sanoi "keskeen". Onko tuo keskeen nykyään suomea vai onko se puhekieltä.

12

423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Umlaut macht frei

      Laitahyökkääjät harjoittelevat keskitysleireillä.

    • Toinen hymyillyt

      Selostajat eivät yleensä hallitse suomea hyvin. Useimmat eivät edes kiinnitä kieleen mitään huomiota. Sama selostaja kertoi, että maalivahti lähtee kohta "veks" ja että pelaajilla on "ätityydiä". Ehkä he osaavat nykyisin paremmin englantia kuin suomea.

      • 16+7

        "Ehkä he osaavat nykyisin paremmin englantia kuin suomea."

        Epäilen vahvasti. Tuntuu etteivät selostajat hallitse mitään kieltä kunnolla. Hokevat kavereiltaan kuulemiaan sanontoja kuten lastentarhaikäiset.


    • Keskessä paras olla

      Saattaa olla kiekkoslangia.

    • jääkiekkokieltä

      Kuten "loistava yksilösuoritus". Suomeksi tämä ilmaus tarkoittaa maalia.

    • On suomea nykyään ja on ollut satojen vuosien ajan. On se varmaan monien puhekieltäkin. Ks. lähimmästä suomen kielen sanakirjasta, kohta ”keskessä”.

      • Keskessä paras olla

        Taitaa olla yleiskielessä jäänytkin satojen vuosien taakse ja käsitettäneen nykyisin murteellisuudeksi. Ilman sanakirjoja en osaa keksiä sanueelle käyttöä. "Keskustassa" ja "keskipisteessä" ovat vakiintuneet, sen sijaan "keskessä" ei täsmällisesti sano, missä ollaan. Saattaa viitata enemmän "kesken"- ja "keskinen"-sanaperheen suuntaan.


      • Keskessä paras olla kirjoitti:

        Taitaa olla yleiskielessä jäänytkin satojen vuosien taakse ja käsitettäneen nykyisin murteellisuudeksi. Ilman sanakirjoja en osaa keksiä sanueelle käyttöä. "Keskustassa" ja "keskipisteessä" ovat vakiintuneet, sen sijaan "keskessä" ei täsmällisesti sano, missä ollaan. Saattaa viitata enemmän "kesken"- ja "keskinen"-sanaperheen suuntaan.

        Ei sentään satojen vuosien taakse. Itse olen huomattavasti alle satavuotias mutta ymmärrän ilman sanakirjojakin, mitä "keskessä" tai "keskeen"" tarkoittaa.

        Kokonaan toinen asia on, että nämä luistelutappelun selostajat käyttävät suomea kuin sika pellossa. Ei millään mitään väliä.


      • Keskessä paras olla
        Hakro kirjoitti:

        Ei sentään satojen vuosien taakse. Itse olen huomattavasti alle satavuotias mutta ymmärrän ilman sanakirjojakin, mitä "keskessä" tai "keskeen"" tarkoittaa.

        Kokonaan toinen asia on, että nämä luistelutappelun selostajat käyttävät suomea kuin sika pellossa. Ei millään mitään väliä.

        Mitä se tarkoittaa?


      • Keskessä paras olla kirjoitti:

        Mitä se tarkoittaa?

        Kuten Yucca sanoi 10.2.2014 09:24: Katso lähimmästä suomen kielen sanakirjasta, kohta ”keskessä”.


      • Keskessä paras olla
        Hakro kirjoitti:

        Kuten Yucca sanoi 10.2.2014 09:24: Katso lähimmästä suomen kielen sanakirjasta, kohta ”keskessä”.

        Hm, kerro vain omin sanoin.


      • Tiedon levittäjä
        Keskessä paras olla kirjoitti:

        Hm, kerro vain omin sanoin.

        "Keskessä", "keskestä" ja "keskeen" tarkoittavat aivan samaa kuin "keskellä", "keskeltä" ja "keskelle".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1268
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      912
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      760
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      738
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      558
    Aihe