Olen 24-vuotias ja minulla on jo ennestään pohjalla yksi amk-tutkinto. Nyt opiskelen toista amk-tutkintoa, mutta tämä ei kuitenkaan tunnu sittenkään hyvältä alalta ja ajattelinkin lopettaa koulun. Jos lopetan koulun ja ilmoittaudun työttömäksi, tuleeko minulle jokin karenssi? Olen käsittänyt, että karenssia ei tule, jos on jo yksi tutkinto pohjalla?
Opiskelun lopettaminen -> karenssi?
10
8125
Vastaukset
- vnmjdnvfn
Suattaapi olla että tulloo, suattaapi olla ettei tuu. Tutkimattomat ovat te-tätilöiden tiet.
- Luoja yksin tietää
Veikkaisinpa että tulee karenssia... siis jos lopetat itse opiskelut, jos taas oppilaitos potkii sut pihalle, sekin voidaan katsoa itse aiheutetuksi.
- Välttävyys
Suomessa käytäntö on sellainen, että jos itse lopetat opiskelun tai työt niin 99% varmuudella karenssia tulee, oli syy mikä tahansa. Ainoastaan lääkärin lausunnolla karenssin pystyy välttämään.
- Karenssia pukkaa
Ei pysty, ei ainakaan töistä lopputilin ottamista. Te-toimiston mukaan terveysongelmien kans pitää vaan jatkaa saikkua vaikka tuomiopäivään, mutta lopputiliä ei saa ottaa, se on itse aiheutettu työttömyys, seurauksena 3kk karenssi.
- Toimii näin päin
Karenssia pukkaa kirjoitti:
Ei pysty, ei ainakaan töistä lopputilin ottamista. Te-toimiston mukaan terveysongelmien kans pitää vaan jatkaa saikkua vaikka tuomiopäivään, mutta lopputiliä ei saa ottaa, se on itse aiheutettu työttömyys, seurauksena 3kk karenssi.
Saikkua sen sijaan. Kyllä sieltä työpaikalta pois pääsee ilman lopputilin ottamista kun pari vuotta ollut saikulla.
- Siltikin karenssia..
Toimii näin päin kirjoitti:
Saikkua sen sijaan. Kyllä sieltä työpaikalta pois pääsee ilman lopputilin ottamista kun pari vuotta ollut saikulla.
Toisin sanottuna saa kenkää.. ja se taas voidaan tulkita te-toimostossa itseaiheutetuksi, kuten kävi oman opiskelun suhteen. Olin siis työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa, jouduin saikulle ja yritin palata takaisin koulunpenkille ennen saaikun loppumista. Paluu kiellettiin ehdottomasti, vaikka oli lääkärin todistus, että voin jatkaa opiskeluja. Seuraavaksi tulikin kenkää oppilaitoksesta, koska saikun takia tiettyjä opintojuttuja oli jäänyt väliin (koska estivät osallistumisen niihin). Opiskelujen keskeyttäminen oppilaitoksen toimesta katsottiin te-toimistossa itseaiheutetuksi, joten karenssia karenssia....
- kauhukarenssi
Siltikin karenssia.. kirjoitti:
Toisin sanottuna saa kenkää.. ja se taas voidaan tulkita te-toimostossa itseaiheutetuksi, kuten kävi oman opiskelun suhteen. Olin siis työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa, jouduin saikulle ja yritin palata takaisin koulunpenkille ennen saaikun loppumista. Paluu kiellettiin ehdottomasti, vaikka oli lääkärin todistus, että voin jatkaa opiskeluja. Seuraavaksi tulikin kenkää oppilaitoksesta, koska saikun takia tiettyjä opintojuttuja oli jäänyt väliin (koska estivät osallistumisen niihin). Opiskelujen keskeyttäminen oppilaitoksen toimesta katsottiin te-toimistossa itseaiheutetuksi, joten karenssia karenssia....
Ei tule karenssia jos olet omaehtoisessa koulutuksessa ja sinulla on jo aiempi tutkinto takana. Jos olet työvoimakoulutuksessa ja lopetat, silloin tulee karenssi.
- älävaa-
Olen 22 ja aloitin aikuiskoulutuksen. Jos jätän opinnot kesken raha vaikeuksien takia. Saako karenssin vaikka pohjalla on jo yksi ammatillinen perus tutkinto ?.
- se oli oikea
Etkö älävaan tajunnut kauhukarenssin vastausta? Avainsana on omaehtoinen koulutus
- eihävittävää
Olen yli 25-vuotias, peruskoulu-pohjalla. Lopetin aikuiskoulutuksen kesken sietämättömän väärän alan takia. Haen tulevassa yhteishaussa alalle, jonka parissa käytän jo muutenkin paljon aikaa. Kuinka pitkä karenssi minulla on odotettavissa ja alkaako karenssi eroamispäivästäni vai omaehtoisen opiskelun aloituspäivästä? Kiitos erittäin paljon jo etukäteen kaikkille, jotka kykenevät vastaamaan ja auttamaan ilman tunteellista moralisointia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h292350- 1282293
- 1582054
- 351650
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201648- 511037
- 86995
- 18939
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24932- 114904