Laserfuusio, onko siinä toivoa?

http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288653509095.html?pos=ksk-trm-uuti-ostu

Mikä tuossa on ideana, tarvitaanko laseria jatkuvasti vaiko vain sytytykseen? Jos laseria tarvitaan jatkuvasti, niin sitten siinä on ehkä suuria lämmönsiirto-ongelmia yhdessä heikohkon hyötysuhteen kanssa.

Laser toimii n. 0,3 hyötysuhteella, joten jos fuusioreaktion energia otetaan lämpövoimakoneella sähköksi, niin siinähän tuotetaan lämpöä 1/(0,5*0,3) = n. 7 MW jokaista lasrin megawattia kohti.

Suomen oloissa tosin pelkkä lämmöntuottokin voitaisiin ehkä hyödyntää paremmin fuusiovoimalasta kuin fissiovoimalasta vähäisempien säteilyongelmien vuoksi.

Ilmeisestikään nuorten ei kannata alkaa odottelemaan, että fuusio ratkaisisi mitään jo tiedossa olevaa ongelmaa?

10

131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 57675634343246444

Esimerkiksi nyt se "tähtienergialaser", jonka teho on 500 terawattia. Toimii siten, että laser kohdistetaan noin lyijykynän pyyhekumin kokoiseen sylinteriin (hohlraum cylinder), jossa on polttoaineeseen (deuterium/tritiumiin) kohdistetaan ultralyhyt 500terawatin laserpulssi ja se sytyttää polttoaineen, jonka fuusio tapahtuu alle 20 sekunnin miljardisosassa. Ytimen lämpötila on tasan 40miljoonaa kelviniä.

Eli jos fuusio tapahtuu 20 sekunnin miljardisosassa tarvitaan laseria silloin sama aika ja kun fuusio on käynnissä eli se vapauttaa energiansa ei laseriakaan enää tarvita. Itse näen asian näin, että jos laseria kohdistetaan 21 sekunnin miljardisosaa ja fuusio tapahtuu 20 sekunnin miljardisosassa, luultavasti energiaa tullaan menettämään, eikä tuottamaan.

• 74456345435345

P.S suurin ongelma on tuo lämpötila ja epävakaus. Pelkkä ilma riittää jäähdyttimeksi fuusioon, joka on ohi 20 miljardisosasekunnissa ja mitä pitempään se kestää, sen mahdottomammaksi jäähdytys tulee.

Keinotekoinen tähti ja sen fuusio on kuitenkin epävakaa, koska ei ole vakaaseen fuusioon tarvittavaa painetta ja painovoimaa. Paineistamalla fuusio voitaisiin saada vakaaksi pidemmäksi aikaa, mutta tarvittavaa painetta ei voida ainakaan toistaiseksi tuottaa keinotekoisesti.

• Tattis vastauksista. Pääongelma ei ehkä ole laser, jos se on vain sytytyksessä käytössä.
      Havaituissa toimivissa fuusioreaktoreissa asiat on näköjään hoidettu niin, että kuumin osa on sisimpänä ja laaja plasmakehä sitten pitää lämmön jotenkin hallinnassa. Ihmistekoisen voimalan ongelma lienee siinä, ettei tuota toimivaa mallia saa miniatyrysoitua vakaana.

Vetypommissahan fuusio toimii, että ehkä sitä pitäisi lähteä siitä eteenpäin voimalatekniikassakin. Mahdollisimman vähän saastuttava "sytytin" ja sitten käytetään se räjähdys potentiaalienergian synnyttämiseen. Paine ei ehkä ole paras potentiaalivarasto, vaan entäs painovoima? Vettä nostettaisiin pommin paineella jonnekin ylämäkeen ja sitten sata vuotta valutettaisiin sitä vettä voimalan läpi, ehkä sinne pommin tekemään "kaivoon". Kokonaishyötysuhde olisi ehkä parempi kuin vedenkeittämisessä? Säädettävyys erinomainen jne.

• 54656456755

Onhan se salamakin tarpeeksi kuuma sulattamaan vaikka koko maapallon... Se ei vain kerkeä tapahtumaan, koska kylmän ja kuuman kohdatessa (mitä suurempi lämpöero on kyseessä, sen tehokkaammin ilmiö toimii) tapahtuu ns. Leidenfrost ilmiö tai samankaltainen ilmiö.

Mitä tulee sitten jäähdytykseen niin ratkaisu saattaa löytyä esim. lämpö johdettaisiin "jonnekkin" tyhjiön ja supranesteen avulla.

• 2626

Kuuma plasma pitää saada pidettyä erossa rakenteista ei rakenteiden vuoksi vaan plasman jäähtymisen estämiseksi. Tämä on se suurin ongelma. Monimutkaisilla magneettikentillä tätä on yritetty mutta ei ole vielä riittävän hyvin onnistuttu hallitsemaan turbulenttista plasmaa. Rinkilässä kiertävät hiukkaset tuppaa väkisinkin karkaamaan.

Fuusion käynnistykseen on käytetty sähkövirtaa (apuna myös muita menetelmiä). Sähköverkosta otetaan energia isoihin vauhtipyöriin, jotta voidaan nopeasti ottaa tuhansia ampeereja.

• klpo

Parasta jättää nuo auringon huoleksi. Muodostuu nuissa säteilyjä, jotka tuhoavat elämän maapallotla, kun etäisyydet ovat pieniä! Kun eivät viitsi rakentaa säteilynpoistoa fissiovoimaloihinkaan ja nekin tuhoavat mahdollisesti elämän maapallolta ilman Jumalan völiintuloa.

• ouyrfiytdt6dr

Voin sanoa, etteivät tuhoa. Nuku vaan yösi rauhassa. Luonnon taustasäteily on huomattavasti voimakkaampaa, paitsi ehkä aivan voimalan välittömässä läheisyydessä.
        Vaikka Tsernobyl tusjahti ja radioaktiivisuus kasvoi seudulla valtavasti, niin luonto se vaan rehottaa sielläkin.

• 14+14=1414

Aurinkopaneelilla saa fuusiosta sähköä.

• 14+14=1414 kirjoitti:

Aurinkopaneelilla saa fuusiosta sähköä.

Näin, mutta onko tasainen tuotto 24h?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      83
      4535
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4401
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3749
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3473
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2967
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2744
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      15
      2673
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2073
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1738
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      101
      1288
    Aihe