Ranteen murtuma

tohelo

Minulle sattui kaatumis tapaus ja otin vasemmalla kädellä vastaan ja ranne murtui (värttinäluu). Tällä viikolla minulta poistettiin kipsi. En voi vielä liikutella sormia ja rannetta en ylös eikä alaspäin. Ja kipua ja särkyä on vielä ja ranne on turvoksissa ettei esim. kelloa voi laittaa. Mitään hoito ohjeita ei annettu.

Onko teillä kokemuksia asiasta? Kuinka pitkään menee paranemisen ja työkyvyn palaamisen kanssa? Mikä on paras hoito keino?

13

3519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jozuucca

      Fysioterapiaan mars. Jos käsi on pitkään liikkumattomana et saa siitä enää koskaan entisen veroista. Soittokierros fyssareille ja kysy kuka on perehtynyt kösien kuntouttamiseen.

    • 100µg

      Tutulla murtui ranne ja laitettiin metallia pysyvästi. Jumppa aloitettiin HETI.

      Sai ohjeet sairaalasta.

      Luuston kunto oli hyvä, kun syö C-ja D-vitamiinia paljon.

      Ranne nyt ihan terve.

      • värttinän katkaissut

        Kuinka pitkään toipuminen kesti?


      • 100µg
        värttinän katkaissut kirjoitti:

        Kuinka pitkään toipuminen kesti?

        pari kuukautta

        kipsi oli sen 6 viikkoa

        ja sitten vielä jumppaa pari viikkoa

        nyt ihan terve


    • rvis

      Mulla leikattiin tuo murtunut värttinäluu 13.2.14. Sinne pantiin metallilevy pitämään luun päät ja irtokappaleet kiinni. 2 viikkoa nyt pitäis pitää lastaa ja vasta sen jälkeen aloittaa ranteen notkistelu. Sormia kyllä neuvottiin liikuttelemaan heti. Sain kyllä jumppaohjeet sairaalasta mukaan.

    • Tessa2

      Heippa "Tohelo" (hih) ja muut,

      Minulla murtui vasemman ranteen värttinäluu pirstaleisesti viime vuonna(kompastuin koiran kanssa), ja voin todeta, että oli aika pitkä ja kivinen tie.

      Sairaslomalla 5 kk, kädessä oli tosi pitkään turvotusta, eikä ranne liikkunut mihinkään, vaikka jumppasin ohjeiden mukaan ja ahkerasti kävin fysioterapiassa. Varmaankin yhteensä n. 30 x. Ranne ei ole edelleenkään entisenlainen eli täysin ei kiertoliikkeet onnistu esim. kämmen ylöspäin.

      Kipuja ei kyllä minulla ole ollut laisinkaan. Kannattaa muistaa liikuttaa kättä aina olkapäätä myöten, muutoin on vaara, että kun ranne on suht ok, onkin olkapää jämähtänyt paikoilleen (kokemusta on siitäkin:). Saisivat korostetusti ohjeistaa sairaalassa koko käden liikuttelun tärkeyttä.

      Itse sain parhaimman avun naprapaatin käsittelyssä - naprapaatti on erikoistunut tuki- ja liikuntaelinten hoitoon - naprapaatilla on korkeakoulupohjainen tutkinto - ei mikään "huuhaa"-hoito :), vaikka joskus niin väärin luullaan. (Ettei tule vääriä ajatuksia - en itse ole naprapaatti, eikä kukaan lähipiiristänikään :) - ihan vaan kokemuksen perusteella fysioterapeutti vs.naprapaatti).

      Tsemppiä kuntoutukseen - vaikka hermoja se kyllä kysyy.

      • tohelo

        Sinulla oli hyvin asiat, kun ei kipua ollut laisinkaan. Minulla on välillä sietämätöntä.


    • sarita2

      Nostanpa tän vanhahkon ketjun esille ku itselläni nyt sama vaiva.

      Ja kerronpa myös oman (kauhu)kokemukseni siitä, miten asiat voivat mennä pieleen...

      Olin etelän lämmössä lomamatkalla ku kompastelin itseni kumoon ja loukkasin ranteeni. Koska vakuutustodistus ei ollut tapahtumahetkellä mukana, menin kaupungin sairaalaan, jossa ranne kuvattiin ja kipsilastoitettiin diagnoosilla "ranteen venähdys". Kipsihoito 3vk, sanoi lekuri. Olin toki harmissani, mut toisaalta iloinen ettei käynyt pahemmin.

      3 päivää kärvistelin kovien särkyjen kans, ja vähän leikkelin käteni kääröä auki ku näytti -ja tuntui- siltä, että käteni oli paitsi väärässä asennossa niin myös ranteen turvotus oli pahentunut ja kipsi käynyt siis liian ahtaaksi.

      Mulla oli siinä vaiheessa enää 3 päivää aikaa kotilentoon, joten päätin käydä yksityisellä hakemassa uuden kipsin ku se itse fiksaamani näytti senverran "kotikutoiselta", että olisin kyl joutunut lentokentällä tosi tarkkaan syyniin:)

      Yksityisellä kipsi poistettiin. Ranne oli hassusti mutkalla. Otettiin uudet kuvat, jossa todettiin pirstaleinen värttinäluun murtuma, joka on hoidettava samantien pienellä leikkaustoimenpiteellä. Ei auttanut, vaikka anelin, ettei toimenpidettä tehtäisi vielä, vaan että hoidattaisin ranteen heti Suomeen palattuani.

      Leikkaussaliin pääsin tosi nopeesti, ranteeseeni laitettiin anestesiassa 2 Kirschnerpiikkiä.

      Herättyäni käteni oli jumalattoman kipeä. Joku oli unohtanut antaa mulle kipulääkettä heti leikkauksen jälkeen, enkä sitä myöskään saanut hoitajilta, vaikka kuinka pyysin. Näytti etteivät ymmärtäneet yhtään mitä halusin -hoitajat ku eivät osanneet englantia yhtään. No, mulla oli onneksi jotain perus-Buranaa laukussani, jolla sain kivun hellittämään edes vähäsen.

      Suomeen palattuani menin Dextraan hakemaan sairauslomatodistuksen. Lääkäri perehtyi tosi huolellisesti tapaukseeni. Hän tsekkasi ne ranteestani ihan ensimmäiseksi otetut kuvat, ja vertasi 3 päivää myöhemmin otettuihin; murtuma oli aivan selkeästi nähtävissä jo eka kuvissa; olisi riittänyt, että lekuri olisi tuolloin reponoinut ranteen oikeaan asentoon ja laittanut kipsin. Mutta koska hän ei murtumasta välittänyt (kun ei sitä edes nähnyt?), ranne oli kipsattu väärään asentoon, mikä aiheutti murtuman pirstoutumisen. "Tästä ei välttämättä kovin hyvää kättä tule ikinä", totesi lääkäri.

      Ehkä tarinan opetus on se, ettei lääkäreiden ammattitaitoon todellakaan kannata täysin sokeasti luottaa.

      Toinen opetus on, että AINA kannattaa huolehtia matkavakuutusasiat kuntoon lomalle lähtiessä -koskaan kun ei tiedä mitä elämä tuo eteesi.

      • maire vaan

        Up tää ketju ylös.itsellä toissa päivänä oli leikkaus.kirjoittelen myöhemmin lisää.


      • maire vaan
        maire vaan kirjoitti:

        Up tää ketju ylös.itsellä toissa päivänä oli leikkaus.kirjoittelen myöhemmin lisää.

        Niin siis värttinäluu meni itsellä ja nyt leikkauksesta 4vrk ja titaanilevy asetettu. Kyllä ensimmäinen yö oli kauheaa.vasta yhden aikaan yöllä tuli olexus puudutuksesta tunto käteen mutta myös ne tuskat.sietämätöntä tuskaa aamuun asti vaikka oli vahvat lääkkeet
        Nyt 4 päivää leikkauksesta jotenkin parempaan päin kivun kanssa sillä päivä päivältä parempi.sormet liikkuu jonkun verran peukalo vähemmän.jumppaan ahkeraan.turvotus laskenut ja kipsi tuntuu miellyttävältä juuri sen takia. 19. Päivä tikit pois ja uusi kommentti päivää tilalle.tessan kirjoituksia olen ahkeraan lukenut mm toisessa keskustelussa.


      • maire vaan
        maire vaan kirjoitti:

        Niin siis värttinäluu meni itsellä ja nyt leikkauksesta 4vrk ja titaanilevy asetettu. Kyllä ensimmäinen yö oli kauheaa.vasta yhden aikaan yöllä tuli olexus puudutuksesta tunto käteen mutta myös ne tuskat.sietämätöntä tuskaa aamuun asti vaikka oli vahvat lääkkeet
        Nyt 4 päivää leikkauksesta jotenkin parempaan päin kivun kanssa sillä päivä päivältä parempi.sormet liikkuu jonkun verran peukalo vähemmän.jumppaan ahkeraan.turvotus laskenut ja kipsi tuntuu miellyttävältä juuri sen takia. 19. Päivä tikit pois ja uusi kommentti päivää tilalle.tessan kirjoituksia olen ahkeraan lukenut mm toisessa keskustelussa.

        Siis plexus puudutus piti lirjoittaa


    • Anonyymi

      Itselläni on synnynnäinen luusto sairaus jonka takia vasen käteni on leikattu 2 kertaa (2011 ja 2019) nyt sairauslomaa takana 11kk ja käteeni on asennettu jääviä titaanilevyjä.

      Monia kipulääkkeitä ollaan kokeiltu kipuihin, mutta ei ole ollut mitään apua, lääkärin toimesta ollaan kokeiltu myös lääkkeettömiä hoitomuotoja, mutta kivut ovat pysyneet samana.

    • Anonyymi

      Minulta murtui sekä ranneluu että värtttinäluu. Ensin luut asetettiin paikalleen ja kipsattiin. Kahden viikon päästä olisi pitänyt ottaa kontrolliröntgen, mutta olin ulkomailla joten se otettiin vasta kolmen viikon päästä. Luut olivat luutumassa virheasentoon joten ne murrettiin uudelleen ja asetettiin levy ja 8 naulaa.
      Operaatio tehtiin plexuspuudutuksessa joka oli kaikin puolin miellyttävä eikä narkoosin jälkeistä huonoa oloa ja tokkuraa ollut. Yön vietin sairaalassa ja kipulääkettä annettiin niin paljon kuin tarvitsin. Sanottiin että kivusta ei tarvitse eikä saa kärsiä. Yö meni hyvin ja seuraavana päivänä sain vielä vahvat kipulääkkeet kotiin.
      Ranne parani hyvin, kipsin poisoton jälkeen neuvottiin jumppaliikkeitä. Lisäksi pidin ortoosia pari viikkoa.
      Olen varsin tyytyväinen hoitoon ja käsi on kuin entinen. Ei minkäänlaista kipua eikä muutakaan vaivaa tai haittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe