Hei, minulla olisi kysymys maastavedosta. Toivoisin tähän vastausta alan proharrastajilta, jotka oikeasti tietävät.
Eli kysymys kuuluu: Olen hiljattain ottanut saliohjelmaan maastavedot, sekä perinteisen että suorinjaloin. Olen tykännyt liikkeestä ja se kuuluisikin lempiliikkeisiini, mutta aiheuttaa minulle niska ja hartia -jumit ja päänsärkyä.
Teenkö jotain väärin kun mave kiristää niin kovasti trapeziusta? Nuo lihakset tuossa niskan ja olkapään välissä ovat kasvaneet ja pullottavat aika paljon. Ja olen siis naisihminen joten en halua mtn painijan niskaa :)
Maastaveto ja trapezius
12
2641
Vastaukset
- raw
Hartia seudun jäykkyys on ihan normaalia ja päänsärky johtuu toden näköisesti suorin jaloin mavesta. Takareidet on niin jumissa, että säteilee otsaan asti... Molempiin auttaa venyttely, muista vaan aina lämmitellä lihas ennen venytystä. Kylmää lihasta, kun ei saa venyttää.
- 1+2
Millasta lämmittelyä tarkoitat? Mulle fyssari neuvoi, että lämmintä (treenattua) lihasta ei kannata venyttää, eli esimerkiksi punttitreenin jälkeen venyttelyt tehdään vasta parin tunnin päästä, eikä erillistä lämmittelyä tarvita.
- raw
1+2 kirjoitti:
Millasta lämmittelyä tarkoitat? Mulle fyssari neuvoi, että lämmintä (treenattua) lihasta ei kannata venyttää, eli esimerkiksi punttitreenin jälkeen venyttelyt tehdään vasta parin tunnin päästä, eikä erillistä lämmittelyä tarvita.
Joo, reenistä pari tuntia. Mutta jos on esim. Reeneistä väli päivä, voi sen hyödyntää venyttelyllä. Jolloin lihas pitää lämmittää jollain kevyellä "jumpalla". Itse käytän soutulaitetta 10-15min.
- 6+2
No mave on hyvin raaka selkä/takareisi/pakara-liike. Jos lihaset eivät ole tottuneet tällaiseen niin esim epäkäsjumi on hyvin normaali seuraus. Ei sitä kannata säikähtää. Myös seuraavan päivän päänsärky on normaali/silloin tällöin esiintyvä ilmiö oikeasti raskaiden sarjojen seurauksena. En tosin usko, että sinun tapauksessa ole kyse kuin lihasjumista ja se ei johdu takareidestä vaan tottumattomuudesta ja/tai tekniikkavirheestä. Hartioista ja selästä tulee lihaksikkaammat ja miehekkäämmät väkisinkin, joten jos et sitä halua lopeta mave.
Eli noston aikana pitää muistaa rentous, vaikka kyseessä liike, jossa liikuttelet suurempia painoja kuin missään muussa liikkeessä. Noston aikana lavat ovat yhdessä muttei korostetusti. Ei siis orankina hartiat edessä mitä veikkaisin sinun tapauksessa jumin syyksi. Painoa ei pyritä nostamaan käsillä ylöspäin, vaan kädet yksinkertaisesti toimivat köysinä olkapäästä tankoon. Tanko kulkee pitkin sääriä ja reisiä, jotta momentti selkään mahd pieni.
Ota puhtaasti hermotustreenejä alkuun n2-3kk. Käytännössä tarkoittaa treenejä, joilla opetat hermojäjestelmän toimimaan haluamallasi tavalla. Unohda suuret painot ja keskity tekniikkaan. Tee 10-15 toiston sarjoja mahdollisimman hyvällä tekniikalla. Koko vartalo siis kuin jännitetty jousi, mutta hartiat rentona.
Muista venyttää myös selkää! - spaceri
hartioita ei kannata vetää taakse, riittää kuin ojentaa vartalon siinä lopussa.
lapatuki on hyvä olla. - punttimummo
Heippa, kiitos tosi kovasti vinkeistä ja ohjeista. Tykkään kyllä kun lihakset kasvaa, ja selästäkin saa tulla lihaksikas, tuo trapetziuksen yläosa vaan keljuttaa. No olen kyllä tehnyt maveja jo reilun vuoden- valillä oli kyllä puolen vuoden tauko,nyt tammikuussa aloitin uudelleen.Mutta ehkä tekniikkaa pitää vielä tarkistaa ja hioa pienemmillä painoilla. Orankikädet sattaa tosiaan olla vikana :) .
Käytän vetokoukkuja apuna, kun niitä nahkaremmejä en saa tarpeeksi kireälle ja säästän sormien niveliä(nivelrikon vuoksi).
Mave vaan on niin tehokas ja hyvä liike just selälle,takareisille ja takamukselle, pitäis saada takamus ylös polvista :D :D
Voisitteko vielä linkata hyvän videon tai kuvasarjan jossa näytetään vaihevaiheelta molemmat mavet? Ja kumpaa itseasiassa kannattais tehdä vai molempia -ajatellen että ei ole tarkoitus alkaa kilpaileen missään vaan saada vain takaroppaan kohotusta ja muotoa? - salimimmi
Mulle on taas neuvottu, että olkapäät pitää olla rentona, mutta irti korvista ja niska ja pää selkärangan jatkeena (eli katse lattiaan parin metrin päähän, ei eteen). Loppuojennus taas tehdään puristamalla pakaroilla lantio eteen, ei taivuttamalla selkää taakse.
Mikä sitten on se oikea tapa? Mulla ei ole niska-hartiaongelmia, paitsi jos en käy salilla. - toinen painija
Tuo "painijan niska" on vissiin myös osittain anatominen ominaisuus. Minullakin on erittäin vahvat trapsit. Mutta siihen auttaa se, että keskityt tekemään liikkeitä siten, että et nosta hartioita korviin vaan säilytät hyvän ryhdin joka liikkeessä ja joka toistossa.
- valmentaja 5
Mihin ikänais-sarjaan kuuluisit "punttimummu", pituutta/painoa sinulla on?Paljonko jo vedät maasta, entä kyykky ja penkki?
- punttimummo
En kyllä hoksaa mitä nuo kysymäsi asiat tähän kuuluu...mummo olen mutta alle viiskyt. Enkä ole ylipainoinen(bmi 22) ja salilla käyn kuntoilumielessä ja vähän tietysti ulkonäkö asiat mielessä. Et kai vihjaa ettei kuntoilija saa kysyä neuvoja oikeaan tekniikkaan? Eikö se olekaan hyvä jos me ikäihmisetkin käydään salilla ja huolehditaan kunnosta, ei kai se ole vain nuorten oikeus?
Minusta on mukavaa olla hyvässä kunnossa, ja pakkokin koska olen saanut tuon nivelrikon ristiksi.
Nuo kilomäärät mitä kysyit niin ei ole paljon mitään, niin en kehtaa tähän edes laittaa, kuiteskaan ei ole monista kymmenistä tai sadoista kiloista kysymys. Enkä ole maksimeja kokeillut pitkään aikaan, penkissä sarjan korkein on 40kg.
Kyllä ne suoritukset pitäisi tietämykseni mukaan olla oikein tehtyjä vaikka harrastelija olisikin.
- valmentaja 5
Punttimummu, Sorry,sorry, sanoit vain eilisessä kirjoituksessasi että et "ei ole tarkoitus kilpailuun alkaa" niin ajattelin että rautaa on rutkemminkin tangoissa. Ei sen enempää kuin vain mielenkiinnosta.
Onhan täällä sinua vanhempikin nainen kirjoitellut että ei ole kiellettya tai ihmeellistäkään vanhempien naisten kirjottelu tänne.
Vielä, sorry kysymykseni.- punttimummo
Joo oolrait, hokasin vasta jälkeenpäin,että olis pitänyt oikeasti ilkikurisesti vastata että ikää on 74v ja maasta nousee 180 ja penkiltä 105.... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773174
- 492400
- 322107
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812102- 1371869
- 311735
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291691Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91536Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51240Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61234