Kaikissa lukemissani kotitekoisen rahkan ohjeissa käytetään piimää ja lämmitetään uunissa. Mummoni opetti, että jamakka tehdään näin:
Hapanta maitoa (kunnolla hapanta, ihan kokkareista) lämmitetään kattilassa, mutta ei saa kiehua. Siitä herra pikkuhiljaa erottuu ja sen voi poimia reikäkauhalla ja annetaan valua sideharson läpi murumaiseksi rahkaksi.
Sitten sekaan munaa, sokeria, vaniljasokeria, raastettua sitruunankuorta ja rusinoita.
Ja sitten vaan pullataikinalevyn päälle ja uuniin. Parempaa ei voi olla!
Kotitekoinen jamakka, eli rahka
13
6104
Vastaukset
Noin minullekin on opetettu lapsena. Eteläkarjalaista rahkaa (suku Muolaasta) tehdään kattilassa. Sanaa jamakka ei siinä käytetty koskaan, olen kuullut sen vasta viime aikoina!
Rahka käytettiin meillä tavallisesti rahkapiirakan täytteeksi: pullataikinapohja, maustettiin rahka makeaksi ja joukkoon rusinoita. Jos oli sitruuna, niin laitettiin kuoriraastettakin mausteeksi.
Rahkapiirakkaa leivottiin lauantaisin, lähinnä lauantai-illan herkuksi. Ja sunnuntain pyhäaamuna sitä oli aamukahvilla.- Uunjpiimeä
Hyväst tiijen. Meil tehtii uunjpiimeä nii kauva ku olj vielj lehmä eli vuostuhannen loppuun. Ja vielä senkin jälkeen joskus ostettiin tinkimaitoa, jotta saatiin viiliä, (hapan)kermaa ja uunpiimää (rahkaa/jamakkaa). Nyt ei kyllä ole enää muutamaan vuoteen tehty.
Maito kaadetaan uuniastiaan - meillä paksumahaiseen saviruukkuun. Annetaan piimiä. Kerman voi sitten kuoria päältä pois jos on smetanalle käyttöä.
Sitten viili ruukussa viillellään veitsellä ikäänkuin kuutioiksi. Eli veitsellä päältäpäin leikellään viili n. 4 4 cm suuruisiin ruutuihin. Siitä vaan sitten leivinuunin jälkilämpöön tai sähköuuniin. Sähköuunissa mieluusti alle sataankin asteeseen.
Kun herran on erottunut ja rahkakuutiot tiivistyneet ruoka on valmis.
On kuulkaa parempaa kuin kaupan rahkat. Monikäyttöistä - saa hyvää piirakkaa ynnä muuta. Itse tykkään syödä sitä maidon kera: rahkakuutioita lautaselle ja kylmää maitoa päälle. Kyll on hyvveä. - 60-luvun nuori
Uunjpiimeä kirjoitti:
Hyväst tiijen. Meil tehtii uunjpiimeä nii kauva ku olj vielj lehmä eli vuostuhannen loppuun. Ja vielä senkin jälkeen joskus ostettiin tinkimaitoa, jotta saatiin viiliä, (hapan)kermaa ja uunpiimää (rahkaa/jamakkaa). Nyt ei kyllä ole enää muutamaan vuoteen tehty.
Maito kaadetaan uuniastiaan - meillä paksumahaiseen saviruukkuun. Annetaan piimiä. Kerman voi sitten kuoria päältä pois jos on smetanalle käyttöä.
Sitten viili ruukussa viillellään veitsellä ikäänkuin kuutioiksi. Eli veitsellä päältäpäin leikellään viili n. 4 4 cm suuruisiin ruutuihin. Siitä vaan sitten leivinuunin jälkilämpöön tai sähköuuniin. Sähköuunissa mieluusti alle sataankin asteeseen.
Kun herran on erottunut ja rahkakuutiot tiivistyneet ruoka on valmis.
On kuulkaa parempaa kuin kaupan rahkat. Monikäyttöistä - saa hyvää piirakkaa ynnä muuta. Itse tykkään syödä sitä maidon kera: rahkakuutioita lautaselle ja kylmää maitoa päälle. Kyll on hyvveä.Tämähän on kuin kokkelipiimän teko-ohje. Meillä äiti teki sen kyllä kuoritusta maidosta eli kurrista. Valmisti sen hellan perälämmöllä. Todella hyvää kylmän maidon kanssa.
Mitä se jamakka muuten on? Millaista? Mihin käytettiin?
- Utu
Jamakka on happamasta maidosta tehtyä rahkaa (tai piimästä). Se muistuttaa Ingmannin raejuustoa, on siis murumaista koostumukseltaan. Sellaisenaan ei mitenkään erityistä, mutta juuri kuten edellisessä Sannnnnas ja minä kuvasimme mausteetuna piirakan täytteenä, ihanaa.
Minä jätän hieman kosteaksi sen valutettaessa, niin siihen jää vähän happaman maku, jos haluaa vähemmän maksua kannattaa valuttaa kuivemmaksi. - Utu
Utu kirjoitti:
Jamakka on happamasta maidosta tehtyä rahkaa (tai piimästä). Se muistuttaa Ingmannin raejuustoa, on siis murumaista koostumukseltaan. Sellaisenaan ei mitenkään erityistä, mutta juuri kuten edellisessä Sannnnnas ja minä kuvasimme mausteetuna piirakan täytteenä, ihanaa.
Minä jätän hieman kosteaksi sen valutettaessa, niin siihen jää vähän happaman maku, jos haluaa vähemmän maksua kannattaa valuttaa kuivemmaksi...nniin ja vielä lisäksi Jamakkapiirakkaa kutsuttiin toisella nimellä Piimäpiirakaksi...
Utu kirjoitti:
..nniin ja vielä lisäksi Jamakkapiirakkaa kutsuttiin toisella nimellä Piimäpiirakaksi...
Juu, tosiaan piimäpiirakasta puhuttiin. Se taisikin olla tavallisempi nimi sille rahkapiirakalle. Rahkasta tehtiin piimäpiirakkaa :)
- utu
sannnnnas kirjoitti:
Juu, tosiaan piimäpiirakasta puhuttiin. Se taisikin olla tavallisempi nimi sille rahkapiirakalle. Rahkasta tehtiin piimäpiirakkaa :)
Juu, näin Uudellakirkollakin ! :)
Katselin tuossa kaupan rahkoja. Tuntui olevan uusi keksintö tuo "pehmeä rahka" - sitä oli montaa merkkiä. Tuli mieleen, että sitähän saadaan kun sekoittaa vettä joukkoon ja vatkaa tasaiseksi, sellaiselta ne ainakin näyttivät ja maistuivat. Maku muuttuu miedommaksi vedellä laimennettaessa, sitä keinoa käytettiin piimäänkin!
Saadaan sillä keinolla maku pehmeämmäksi/miedommaksi ja parempi katekin kun vesi on niin edullinen raaka-aine...- Utu
- Utu
Just niin. Ja maistuu laimennetulta erikeeperiltä.
Alkoi tehdä taas mieli piimäpiirakkaa, joten taidan mennä hapantamaan vanhat maidot jääkaapista... - Mummovm1890teki
Utu kirjoitti:
"Alkoi tehdä taas mieli piimäpiirakkaa, joten taidan mennä hapantamaan vanhat maidot jääkaapista... "
Älä hyvä ihminen yritä tavallista kaupanmaidosta. Ei piimäydy. Siitä tulee vain jotain haisevaa litkua - ei piimää. Jostain kaupoista on saanut pastoroimatonta, siitä onnistunee.
- piirakka piia
no hyi saatana!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921135
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116948- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282694- 78684
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483