Kotitekoinen jamakka, eli rahka

Utu

Kaikissa lukemissani kotitekoisen rahkan ohjeissa käytetään piimää ja lämmitetään uunissa. Mummoni opetti, että jamakka tehdään näin:
Hapanta maitoa (kunnolla hapanta, ihan kokkareista) lämmitetään kattilassa, mutta ei saa kiehua. Siitä herra pikkuhiljaa erottuu ja sen voi poimia reikäkauhalla ja annetaan valua sideharson läpi murumaiseksi rahkaksi.
Sitten sekaan munaa, sokeria, vaniljasokeria, raastettua sitruunankuorta ja rusinoita.
Ja sitten vaan pullataikinalevyn päälle ja uuniin. Parempaa ei voi olla!

13

6104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noin minullekin on opetettu lapsena. Eteläkarjalaista rahkaa (suku Muolaasta) tehdään kattilassa. Sanaa jamakka ei siinä käytetty koskaan, olen kuullut sen vasta viime aikoina!

      Rahka käytettiin meillä tavallisesti rahkapiirakan täytteeksi: pullataikinapohja, maustettiin rahka makeaksi ja joukkoon rusinoita. Jos oli sitruuna, niin laitettiin kuoriraastettakin mausteeksi.

      Rahkapiirakkaa leivottiin lauantaisin, lähinnä lauantai-illan herkuksi. Ja sunnuntain pyhäaamuna sitä oli aamukahvilla.

      • Uunjpiimeä

        Hyväst tiijen. Meil tehtii uunjpiimeä nii kauva ku olj vielj lehmä eli vuostuhannen loppuun. Ja vielä senkin jälkeen joskus ostettiin tinkimaitoa, jotta saatiin viiliä, (hapan)kermaa ja uunpiimää (rahkaa/jamakkaa). Nyt ei kyllä ole enää muutamaan vuoteen tehty.
        Maito kaadetaan uuniastiaan - meillä paksumahaiseen saviruukkuun. Annetaan piimiä. Kerman voi sitten kuoria päältä pois jos on smetanalle käyttöä.

        Sitten viili ruukussa viillellään veitsellä ikäänkuin kuutioiksi. Eli veitsellä päältäpäin leikellään viili n. 4 4 cm suuruisiin ruutuihin. Siitä vaan sitten leivinuunin jälkilämpöön tai sähköuuniin. Sähköuunissa mieluusti alle sataankin asteeseen.

        Kun herran on erottunut ja rahkakuutiot tiivistyneet ruoka on valmis.

        On kuulkaa parempaa kuin kaupan rahkat. Monikäyttöistä - saa hyvää piirakkaa ynnä muuta. Itse tykkään syödä sitä maidon kera: rahkakuutioita lautaselle ja kylmää maitoa päälle. Kyll on hyvveä.


      • 60-luvun nuori
        Uunjpiimeä kirjoitti:

        Hyväst tiijen. Meil tehtii uunjpiimeä nii kauva ku olj vielj lehmä eli vuostuhannen loppuun. Ja vielä senkin jälkeen joskus ostettiin tinkimaitoa, jotta saatiin viiliä, (hapan)kermaa ja uunpiimää (rahkaa/jamakkaa). Nyt ei kyllä ole enää muutamaan vuoteen tehty.
        Maito kaadetaan uuniastiaan - meillä paksumahaiseen saviruukkuun. Annetaan piimiä. Kerman voi sitten kuoria päältä pois jos on smetanalle käyttöä.

        Sitten viili ruukussa viillellään veitsellä ikäänkuin kuutioiksi. Eli veitsellä päältäpäin leikellään viili n. 4 4 cm suuruisiin ruutuihin. Siitä vaan sitten leivinuunin jälkilämpöön tai sähköuuniin. Sähköuunissa mieluusti alle sataankin asteeseen.

        Kun herran on erottunut ja rahkakuutiot tiivistyneet ruoka on valmis.

        On kuulkaa parempaa kuin kaupan rahkat. Monikäyttöistä - saa hyvää piirakkaa ynnä muuta. Itse tykkään syödä sitä maidon kera: rahkakuutioita lautaselle ja kylmää maitoa päälle. Kyll on hyvveä.

        Tämähän on kuin kokkelipiimän teko-ohje. Meillä äiti teki sen kyllä kuoritusta maidosta eli kurrista. Valmisti sen hellan perälämmöllä. Todella hyvää kylmän maidon kanssa.


    • Mitä se jamakka muuten on? Millaista? Mihin käytettiin?

      • Utu

        Jamakka on happamasta maidosta tehtyä rahkaa (tai piimästä). Se muistuttaa Ingmannin raejuustoa, on siis murumaista koostumukseltaan. Sellaisenaan ei mitenkään erityistä, mutta juuri kuten edellisessä Sannnnnas ja minä kuvasimme mausteetuna piirakan täytteenä, ihanaa.
        Minä jätän hieman kosteaksi sen valutettaessa, niin siihen jää vähän happaman maku, jos haluaa vähemmän maksua kannattaa valuttaa kuivemmaksi.


      • Utu
        Utu kirjoitti:

        Jamakka on happamasta maidosta tehtyä rahkaa (tai piimästä). Se muistuttaa Ingmannin raejuustoa, on siis murumaista koostumukseltaan. Sellaisenaan ei mitenkään erityistä, mutta juuri kuten edellisessä Sannnnnas ja minä kuvasimme mausteetuna piirakan täytteenä, ihanaa.
        Minä jätän hieman kosteaksi sen valutettaessa, niin siihen jää vähän happaman maku, jos haluaa vähemmän maksua kannattaa valuttaa kuivemmaksi.

        ..nniin ja vielä lisäksi Jamakkapiirakkaa kutsuttiin toisella nimellä Piimäpiirakaksi...


      • Utu kirjoitti:

        ..nniin ja vielä lisäksi Jamakkapiirakkaa kutsuttiin toisella nimellä Piimäpiirakaksi...

        Juu, tosiaan piimäpiirakasta puhuttiin. Se taisikin olla tavallisempi nimi sille rahkapiirakalle. Rahkasta tehtiin piimäpiirakkaa :)


      • utu
        sannnnnas kirjoitti:

        Juu, tosiaan piimäpiirakasta puhuttiin. Se taisikin olla tavallisempi nimi sille rahkapiirakalle. Rahkasta tehtiin piimäpiirakkaa :)

        Juu, näin Uudellakirkollakin ! :)


    • Katselin tuossa kaupan rahkoja. Tuntui olevan uusi keksintö tuo "pehmeä rahka" - sitä oli montaa merkkiä. Tuli mieleen, että sitähän saadaan kun sekoittaa vettä joukkoon ja vatkaa tasaiseksi, sellaiselta ne ainakin näyttivät ja maistuivat. Maku muuttuu miedommaksi vedellä laimennettaessa, sitä keinoa käytettiin piimäänkin!

      Saadaan sillä keinolla maku pehmeämmäksi/miedommaksi ja parempi katekin kun vesi on niin edullinen raaka-aine...

      • Utu


      • Utu

        Just niin. Ja maistuu laimennetulta erikeeperiltä.
        Alkoi tehdä taas mieli piimäpiirakkaa, joten taidan mennä hapantamaan vanhat maidot jääkaapista...


      • Mummovm1890teki
        Utu kirjoitti:

        "Alkoi tehdä taas mieli piimäpiirakkaa, joten taidan mennä hapantamaan vanhat maidot jääkaapista... "
        Älä hyvä ihminen yritä tavallista kaupanmaidosta. Ei piimäydy. Siitä tulee vain jotain haisevaa litkua - ei piimää. Jostain kaupoista on saanut pastoroimatonta, siitä onnistunee.


    • piirakka piia

      no hyi saatana!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      948
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      694
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      78
      684
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe