Kuohkeita pikkupullia?

kermapulla

Rakastan laskiaispullia yli kaiken, mutta omista pikkupullistani tulee aina sellaisia jämäköitä ja tiukkoja, ei yhtään niin kuohkeita ja ilmavia kuin kaupoissa. Osaisko joku suoralta kädeltä kertoa missä vika... olen kyllä elämässäni leiponut paljonkin, mutta tässä kohdin menee aina sormi suuhun.

kiitos etukäteen vinkeistä!

4

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • baakarii

      liian paljon jauhoja on se mitä ensimmäisenä ajattelen. kuohkeita pullia saa kun taikina on vähän löysää. minulla meni vuosia ennen kuin sain sellaisia pullia kun halusin. nyt teen aina saman reseptin mukaan ei yhtään liika jauhoja.

    • giganttipulla

      Liian paljon jauhoja (jaksa vaivata vaikka toivottomalta näyttääkin), liikaa kananmunaa (puolita käyttämäsi määrä),lisää rasvaa ohjeen yläkanttiin tai hieman yli samoin hiivaa. Nostata hyvin (vähintään puoli tuntia) lämpimässä ja uudelleen pellillä ennen uuniin laittoa.

      Mulla oikeastaan käy yleensä juuri toisin päin eli pullista tulee liiankin suuria ja kuohkeita, mutta kourani mukaan mä niitä pyöritän - en vain osaa ottaa huomioon taikinan kohoamista vielä uunissakin.

      Mutta ainakin pullani kohoavat toisin kuin "mitätänäänsyötäisiin-pullat".

      Pellillä pinnan voitelu vatkatulla kananmunalla ja päälle tietysi mantelilastuja ja raesokeria. Paista noin 200- 225 asteessa noin 12-13 minuuttia (pienet 8-10) tai kunnes pinta on kauniin ruskea - älä polta liian tummiksi.

    • Pulla Paavo

      Ennen laitoin pullataikinaan pehmeää voita, mutta nykään pullorasvaa ja jopa öljyäkin on muutaman kerran tullut laitettua.
      En tiedä onko pullorasvalla merkitystä asiaan, mutta jauhoja ei tarvitse laittaa niin paljon, kuin mitä voita käytettäessä joutui laittamaan.
      Taikina koneella vaivatessa en lisää enää jauhoja, kun taikina ei enää tartu käteen kiinni, eikä tuolloin ole vielä tarvinut laittaa edes sitä määrää, mitä ohjeessa on.

      Taikina saa kohota 1,5-2 tuntia ja vielä leipomisen jälkeenkin pellillä jokun aikaa ennen uuniin laittamista.
      Pullat kyllä ovat rakenteeltaan pehmeämpiä, kuin mitä olivat voita käytettäessä ja varmaan myös jauhojen määrä vaikuttaa pullien pehmeyteen eli vähemmän jauhoja, niin pehmeämpiä pullia.

      En tiedä vaikuttaisiko millään tavoin pullien rakenteeseen, jos pellille kaataisi tilkan vettä, jolloin pullat kypsyisivät hetken aikaa kosteammassa uunissa.
      Eikös leipomossa pullat paisteta höyry uunissa, ainakin hirveä höyry uunista nousee, kun pullia sieltä otetaan ulos.

    • laita johonkin

      astiaan noin 3dl vettä silloinkun laitat uunin lämpiämään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe