Suhtis kumottu

liikenero

Suhtiksen mukaan kaikki liike on suhteellista.

Jos kaikki liike on suhteellista, silloin 120km/h toisiaan vasten liikkuvien junien törmäys vastaa 1 junan 240km/h törmäystä paikallaanolevaan junaan!

Liike-energia ei kuitenkaan toimi näin, vaan siinä käytetään nopeuden neliötä joten energia ei vain kaksinkertaistu.

37

343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjkjhgjhgjhfjh

      Huomaa, että hiihtoloma on alkanut.

    • 11+5

      Harvoinpa tosiaan saadaan mahtumaan niin paljon virheitä yhteen viestiin kuin liikeneron laatimaan!

      "Suhtiksen mukaan kaikki liike on suhteellista." Erikoisessa suhteellisuus teoriassa puhutaan kylläkin tasanopeuksisesta suoraviivaisesta liikkeestä, eikä kaikesta liikkeestä.

      Sitten tuo junaesimerkki. Jos on kaksi junaa, molemmilla massat m ja nopeudet v, ja ne törmäävät päistikkaa, menee niiden yhteenlaskettu liike-energia m*v^2 muodonmuutoksiin.

      Jos toinen juna kulkeekin nopeudella 2*v ja se törmää paikallaan olevaan junaan, säilyy liikemäärä joka on m*2*v. Molemmat junat siis liikkuvat heti törmäyksen jälkeen nopeudella v. Liikkeellä olleen junan alkuperäinen liike-energia oli 2*m*v^2 ja siitä menee osa m*v^2 muodonmuutostyöhön ja osa m*v^2 molempien junien liike-energiaan törmäyksen jälkeen.

      Jos noita kahta törmäystä katsellaan junien painopisteen koordinaatistosta, ne ovat identtiset. So what's the problem?

      • Tapola

        Suhteellisuusteoriaa ei tarvita, sillä valonnopeus c on ääretön. Sittenhän v/c on aina nolla, ja suhteellisuus teoria palautuu klassiseen fysiikkaan.


      • pelle mikä pelle
        Tapola kirjoitti:

        Suhteellisuusteoriaa ei tarvita, sillä valonnopeus c on ääretön. Sittenhän v/c on aina nolla, ja suhteellisuus teoria palautuu klassiseen fysiikkaan.

        Älä jaksa. Valonnopeus ei todellakaan ole ääretön.
        Etsihän jostain käsiisi Jaffen pieni kirjanen: Michelson ja valonnopeus.

        Ps. Suhteellisuusteoria kirjoitetaan yhteen.


      • Tapola
        pelle mikä pelle kirjoitti:

        Älä jaksa. Valonnopeus ei todellakaan ole ääretön.
        Etsihän jostain käsiisi Jaffen pieni kirjanen: Michelson ja valonnopeus.

        Ps. Suhteellisuusteoria kirjoitetaan yhteen.

        Michelson valehteli. Päättelin sen tutustuttuani Michelsonin laitteistoon Otaniemessä.


      • Ei edes vitst
        Tapola kirjoitti:

        Michelson valehteli. Päättelin sen tutustuttuani Michelsonin laitteistoon Otaniemessä.

        Mivhelson ja monet monet muut. Katsos kun radioaallot ovat samaa sähkömagneettista spektriä kuin valokin. Kulkevatko radioaallotkin äärettömän nopeasti.

        Ei vaan. Trolleja ei pitäisi ruokkia. Ei varsinkaan niin tyhmiä kuin sinä.


      • Tapola
        Ei edes vitst kirjoitti:

        Mivhelson ja monet monet muut. Katsos kun radioaallot ovat samaa sähkömagneettista spektriä kuin valokin. Kulkevatko radioaallotkin äärettömän nopeasti.

        Ei vaan. Trolleja ei pitäisi ruokkia. Ei varsinkaan niin tyhmiä kuin sinä.

        Radioaallot kulkevat myös äärettömän nopeasti, sen on moni amatöörifyysikko
        vahvistanut.


      • uyfytdfiytdiy6
        Tapola kirjoitti:

        Radioaallot kulkevat myös äärettömän nopeasti, sen on moni amatöörifyysikko
        vahvistanut.

        Miten pulssitutka mittaa etäisyyksiä?
        Mihin perustuu VHF suuntimo?
        Mihin perustuvat kiertoelin ja taika-T mikroaaltotekniikassa?
        Entä huonosti sovitetussa siirtolinjassa VSWR?

        Älä viitsi. Olet trollinakin niin huono, että ihan lukea hävettää. Vai on peräkammarifyysikko kellottanut radioaallolle äärettömän nopeuden? Jokainen radiotekniikan ammattilainen tietää, että sinun peräkammarifyysikkosi ja mittauksesi ovat vilkaan mielikuvituksen tuotetta.


      • TapaniE
        uyfytdfiytdiy6 kirjoitti:

        Miten pulssitutka mittaa etäisyyksiä?
        Mihin perustuu VHF suuntimo?
        Mihin perustuvat kiertoelin ja taika-T mikroaaltotekniikassa?
        Entä huonosti sovitetussa siirtolinjassa VSWR?

        Älä viitsi. Olet trollinakin niin huono, että ihan lukea hävettää. Vai on peräkammarifyysikko kellottanut radioaallolle äärettömän nopeuden? Jokainen radiotekniikan ammattilainen tietää, että sinun peräkammarifyysikkosi ja mittauksesi ovat vilkaan mielikuvituksen tuotetta.

        Radiopaikannus perustu siihen, että määritetään kahden radioaseman , esim. GSM-tukiaseman suunta ja määritetään paikka siitä, ei valonnopeuteen. Eikä tutkakaan perustu valon nopeuteen, vaan siihen , että laivoilla on erilainen magneettikenttävakio myy kuin ilmalla.


      • TapaniE
        TapaniE kirjoitti:

        Radiopaikannus perustu siihen, että määritetään kahden radioaseman , esim. GSM-tukiaseman suunta ja määritetään paikka siitä, ei valonnopeuteen. Eikä tutkakaan perustu valon nopeuteen, vaan siihen , että laivoilla on erilainen magneettikenttävakio myy kuin ilmalla.

        Valonnopeuden voi määrittää seuraavalla koejärjestelyllä: Suunnataan voimakas magneettikenttä kohti Aurinkoa. Jos Aurinko räjähtää heti, valonnopeus on ääretön, jos 8 min päästä, se on se kuuluisa 3.0 E 8 m/s.


      • Oletko tosissasi?
        TapaniE kirjoitti:

        Radiopaikannus perustu siihen, että määritetään kahden radioaseman , esim. GSM-tukiaseman suunta ja määritetään paikka siitä, ei valonnopeuteen. Eikä tutkakaan perustu valon nopeuteen, vaan siihen , että laivoilla on erilainen magneettikenttävakio myy kuin ilmalla.

        Pulssitutkan etäisyydenmittaus peruistuu siihen, että tutka lähettää lyhyen mikroaaltopulssin, joka heijastuu epäjatkuvuuskohdasta (kuten laivasta) ja etäisyys lasketaan lähetettyn - ja heijastuneen pulssin aikaerosta. Tutkamiehen valonnopeus on 150 m / us.
        GPS radiopaikannus perustuu eri lähetinten signaalien vaihe-eroon.
        Ei sinulla kännykässäsi tai GPS laitteessa mitään suunta-antennia ole. Eikä kännykkätukiaseman ympärisäteilevä antennikaan kykene suuntimaan kännyn lähetettä. VHF suuntimolla tarkoitin kuitenkin lennonvarmistuslaitetta, joka kertoo lennonjohtajalle koneen käyttämän radiolähetteen tulosuunnan ja sekin perustuu eri antennien saamien signaalien vaihe-eroon.

        Radioaallon kulkunopeus tunnetaan hyvin tarkasti ja sitä käytetään useissa sovellutuksissa. Mitkään näistä eivät toimisi, jos valonniopeus olisi ääretön. Radioamatöörit käyttävät joskus kuuta toisioantennina ottaessaan pitkiä yhteyksiä. HF lähetteellä tämäkin onnistuu. Silloin viive lähetetyn ja vastaanotetun välillä alkaa olla kolmisen sekuntia. Miten selität sen, jos c = ääretön?


      • Trollit pois
        TapaniE kirjoitti:

        Valonnopeuden voi määrittää seuraavalla koejärjestelyllä: Suunnataan voimakas magneettikenttä kohti Aurinkoa. Jos Aurinko räjähtää heti, valonnopeus on ääretön, jos 8 min päästä, se on se kuuluisa 3.0 E 8 m/s.

        Jaa. Siis sittenkin vain typerää trollaamista, vaikka edellisestä luulin juttujesi perustuvan vain syvään tietämättömyyteen ja vilkaaseen mielikuvitukseen.
        Että ihanko magneettikentällä aurinkoa räjäyttämään? Tyhmä saa olla, muttei tykkimies.

        Oikea vastaus olisi kaiken lisäksi 16 minuuttia. Sama ilmiö kuin tutkamiehen valonnopeudessa. Signaalin pitää keretä takaisinkin, jotta havainto olisi mahdollinen.


      • TapaniE
        Oletko tosissasi? kirjoitti:

        Pulssitutkan etäisyydenmittaus peruistuu siihen, että tutka lähettää lyhyen mikroaaltopulssin, joka heijastuu epäjatkuvuuskohdasta (kuten laivasta) ja etäisyys lasketaan lähetettyn - ja heijastuneen pulssin aikaerosta. Tutkamiehen valonnopeus on 150 m / us.
        GPS radiopaikannus perustuu eri lähetinten signaalien vaihe-eroon.
        Ei sinulla kännykässäsi tai GPS laitteessa mitään suunta-antennia ole. Eikä kännykkätukiaseman ympärisäteilevä antennikaan kykene suuntimaan kännyn lähetettä. VHF suuntimolla tarkoitin kuitenkin lennonvarmistuslaitetta, joka kertoo lennonjohtajalle koneen käyttämän radiolähetteen tulosuunnan ja sekin perustuu eri antennien saamien signaalien vaihe-eroon.

        Radioaallon kulkunopeus tunnetaan hyvin tarkasti ja sitä käytetään useissa sovellutuksissa. Mitkään näistä eivät toimisi, jos valonniopeus olisi ääretön. Radioamatöörit käyttävät joskus kuuta toisioantennina ottaessaan pitkiä yhteyksiä. HF lähetteellä tämäkin onnistuu. Silloin viive lähetetyn ja vastaanotetun välillä alkaa olla kolmisen sekuntia. Miten selität sen, jos c = ääretön?

        Otetaan toinen esimerkki. Ydinvoimalan teho voisi olla vaikka 400 MW. Jos se jauhaa energiaa vuoden, energia W=365*24*3600*400 MJ, ja polttoainesauvoista hävinnyt massa=m=W/c^2=140 g. Massahäviötä ei kuitenkaan ole ydinvoimaloissa havaittu.


      • jhfjhgfjhfgjhgfhgf
        TapaniE kirjoitti:

        Otetaan toinen esimerkki. Ydinvoimalan teho voisi olla vaikka 400 MW. Jos se jauhaa energiaa vuoden, energia W=365*24*3600*400 MJ, ja polttoainesauvoista hävinnyt massa=m=W/c^2=140 g. Massahäviötä ei kuitenkaan ole ydinvoimaloissa havaittu.

        Eikö ole? Massahäviö on niin pieni, ettei sitä ole kovin helppo havaita. Onkohan kukaan sitä edes ydinpolttoaineesta yrittänyt mitata.
        Mutta kun fissioreaktion katsotaan jakaantumistuotteita, niiden atomipaino on pienempi kuin alkuperäisen uraaniatomin. Otto Hahn sai aikanaan Fritz Strassmanin kanssa havainnosta Nobelin keksiessään fissioreaktion. ( Lise Meitnerilla tosin oli suuri osuus asiaan.) Energia, joka reaktiossa syntyi oli juuri se ekvivalentti massaenergia, jonka Einstein ennusti sillä massalla olevan, joka oli alkuperäisen atomipainon ja hajaantumistuotteiden atomipainon välillä.

        Et siis olekaan trolli. Olet vain totaalisen tietämätön fysiikan perusteista.
        Tosiasia on, ettei fysiikan perusteorioita voi arvioida kukaan, jolla ei ole juuri kyseiseen teoriaan liittyen vuosikausien yliopisto-opiskelua tautsalla. Sinä olet jälleen yksi hyvä esimerkki siitä, kuinka luulo täyttää vailinaisten tietojen jättämän aukon. Ja se aukko on sinun kohdallasi valtava.


      • TapaniE
        Oletko tosissasi? kirjoitti:

        Pulssitutkan etäisyydenmittaus peruistuu siihen, että tutka lähettää lyhyen mikroaaltopulssin, joka heijastuu epäjatkuvuuskohdasta (kuten laivasta) ja etäisyys lasketaan lähetettyn - ja heijastuneen pulssin aikaerosta. Tutkamiehen valonnopeus on 150 m / us.
        GPS radiopaikannus perustuu eri lähetinten signaalien vaihe-eroon.
        Ei sinulla kännykässäsi tai GPS laitteessa mitään suunta-antennia ole. Eikä kännykkätukiaseman ympärisäteilevä antennikaan kykene suuntimaan kännyn lähetettä. VHF suuntimolla tarkoitin kuitenkin lennonvarmistuslaitetta, joka kertoo lennonjohtajalle koneen käyttämän radiolähetteen tulosuunnan ja sekin perustuu eri antennien saamien signaalien vaihe-eroon.

        Radioaallon kulkunopeus tunnetaan hyvin tarkasti ja sitä käytetään useissa sovellutuksissa. Mitkään näistä eivät toimisi, jos valonniopeus olisi ääretön. Radioamatöörit käyttävät joskus kuuta toisioantennina ottaessaan pitkiä yhteyksiä. HF lähetteellä tämäkin onnistuu. Silloin viive lähetetyn ja vastaanotetun välillä alkaa olla kolmisen sekuntia. Miten selität sen, jos c = ääretön?

        Väärin. Kylläpä GPS-paikantimissa on suunta-antenni. Radiopaikannuksella on sotilaskäyttöä, siksi valmistajat yrittävät pitää sen toimintaperiaatteen salaisena ja selittävät sitä ihme valonnopeusjutuilla.


      • 12+2
        TapaniE kirjoitti:

        Otetaan toinen esimerkki. Ydinvoimalan teho voisi olla vaikka 400 MW. Jos se jauhaa energiaa vuoden, energia W=365*24*3600*400 MJ, ja polttoainesauvoista hävinnyt massa=m=W/c^2=140 g. Massahäviötä ei kuitenkaan ole ydinvoimaloissa havaittu.

        "Massahäviötä ei kuitenkaan ole ydinvoimaloissa havaittu."

        Tarkoitat varmaan että ei ole yritetty mitata. En ole tarkistanut laskelmaasi mutta oletetaan että se pitää paikkansa. Jos ei lähdetä rikkomaan rakenteita, ydinvoimalaitoksessa voitaisiin tarkkuusmitata polttoainenippu joita reaktorisydämessä on muutama sata ja yhsen paino muutama sata kiloa. Siten yhden nipun massahäviö olisi alle gramman eli mittaustarkkuuden tulisi olla luokkaa yksi miljoonaan. Lisäksi polttoainenipun pinnalle tarttuu korroosiotuotteita jotka lisäävät sen painoa.

        Jos nippu purettaisiin, saataisiin polttoainetabletti, jossa massahäviö on mikrogrammojen luokkaa. Kuitenkin tabletista poistuu fissiokaasuja joten mittaustulos on epävarma.

        Jotta voitaisiin määrittä massahäviö, pitäisi korkearikasteista polttoainetta säteilyttää reaktorissa täysin hermeettisessä kapselissa ja sen jälkeen tehdä tarkkuusmittaukset.


      • EVP erikoisupseeri
        TapaniE kirjoitti:

        Väärin. Kylläpä GPS-paikantimissa on suunta-antenni. Radiopaikannuksella on sotilaskäyttöä, siksi valmistajat yrittävät pitää sen toimintaperiaatteen salaisena ja selittävät sitä ihme valonnopeusjutuilla.

        Roskaa.
        GPS:n sisään ei millään konstilla pysty rakentamaan hyvää suunta-antennia. GPS paikannus perustuu tarkkaan satelliittien ajan- ja paikanhallintaan ja vaihe-erojen mittaamiseen.
        Olen opettanut radiotekniikkaa juurikin sotilasopetuslaitoksessa, joten tunnen kyllä elektroniikan sotilaskäyttöä melko laajastikin.
        SähköTK lienee useille intin käyneille hituvirta-ammattilaisille ainakin nimeltä tuttu. Varsinainen pääala koulussa oli tutkatekniikka, joka sekin on osa radiotekniikkaa. Radiotekniikan perusteet tunnetaan niin hyvin, ettei niitä kukaan kykene salaamaan. Itse asiassa sähkömagneettisen aallon nopeus n. 300 000 km/sek esiintyy jo James Clerk Maxwellin yhtälöissä 1860 luvulla. Valonnopeus on 1 jaettuna tyhjiön permittiivisyyden ja permeabiliteetin tulolla. Jos luonnonvakiot eivät ole muuttuneet, on valonnopeus yhä sama kuin Maxwellin aikaan.

        Missä ihmeen meilikuvitusmaailmassa oikein elelet? Yrität kaataa suhtista väitteillä, jotka kuka tahansa tekin käynyt hituvirtaammattilainen kykenee kumoamaan. Valonnopeuteen perustuvia tekniikan sovellutuksia on todella runsaasti.


      • Tapola
        EVP erikoisupseeri kirjoitti:

        Roskaa.
        GPS:n sisään ei millään konstilla pysty rakentamaan hyvää suunta-antennia. GPS paikannus perustuu tarkkaan satelliittien ajan- ja paikanhallintaan ja vaihe-erojen mittaamiseen.
        Olen opettanut radiotekniikkaa juurikin sotilasopetuslaitoksessa, joten tunnen kyllä elektroniikan sotilaskäyttöä melko laajastikin.
        SähköTK lienee useille intin käyneille hituvirta-ammattilaisille ainakin nimeltä tuttu. Varsinainen pääala koulussa oli tutkatekniikka, joka sekin on osa radiotekniikkaa. Radiotekniikan perusteet tunnetaan niin hyvin, ettei niitä kukaan kykene salaamaan. Itse asiassa sähkömagneettisen aallon nopeus n. 300 000 km/sek esiintyy jo James Clerk Maxwellin yhtälöissä 1860 luvulla. Valonnopeus on 1 jaettuna tyhjiön permittiivisyyden ja permeabiliteetin tulolla. Jos luonnonvakiot eivät ole muuttuneet, on valonnopeus yhä sama kuin Maxwellin aikaan.

        Missä ihmeen meilikuvitusmaailmassa oikein elelet? Yrität kaataa suhtista väitteillä, jotka kuka tahansa tekin käynyt hituvirtaammattilainen kykenee kumoamaan. Valonnopeuteen perustuvia tekniikan sovellutuksia on todella runsaasti.

        GPS-paikannus perustuu GSM-tukiasemiin, ei satelliitteihin. Koetapa vaikka paikantaa itsesi GPS:llä aavalla merellä GSM-asemien kuulumattomissa, et onnistune.


      • Oliko vitsi?
        Tapola kirjoitti:

        GPS-paikannus perustuu GSM-tukiasemiin, ei satelliitteihin. Koetapa vaikka paikantaa itsesi GPS:llä aavalla merellä GSM-asemien kuulumattomissa, et onnistune.

        Onnituu mainiosti. Itse asiassa merenkulku ja ilmailu ovat suurimpia ammattimaisia GPS:n käyttäjiä.

        GPS Wikipedia: "GPS eli Global Positioning System on Yhdysvaltain puolustusministeriön kehittämä ja rahoittama satelliittipaikannusjärjestelmä, viralliselta nimeltään Navstar GPS. "

        GPS ei todellakaan perustu GSM tukiasemiin, vaan n. 20 000 km:n korkeudella lentäviin satelliitteihin. Se toimii Atlantilla aivan yhtä hyvin kuin sisämaassakin ja jopa paremmin kun maastoesteitä ei ole.
        Missä ihmeen tynnyrissä olet kasvanut. Olet fysiikasta ja tekniikastakin pihalla kuin lintulauta ja luulet kaatavasi suhtiksen.


      • tapani3
        Oliko vitsi? kirjoitti:

        Onnituu mainiosti. Itse asiassa merenkulku ja ilmailu ovat suurimpia ammattimaisia GPS:n käyttäjiä.

        GPS Wikipedia: "GPS eli Global Positioning System on Yhdysvaltain puolustusministeriön kehittämä ja rahoittama satelliittipaikannusjärjestelmä, viralliselta nimeltään Navstar GPS. "

        GPS ei todellakaan perustu GSM tukiasemiin, vaan n. 20 000 km:n korkeudella lentäviin satelliitteihin. Se toimii Atlantilla aivan yhtä hyvin kuin sisämaassakin ja jopa paremmin kun maastoesteitä ei ole.
        Missä ihmeen tynnyrissä olet kasvanut. Olet fysiikasta ja tekniikastakin pihalla kuin lintulauta ja luulet kaatavasi suhtiksen.

        Valonnopeus fysiikassa on vähän niinkuin sadussa Keisarin uudet vaatteet.
        Kaikki vaan nyökyttelevät, että "on se c 3.0 E 8 m/s", mutta kukaan ei pysty sitä todistamaan käytännössä.


      • Trolliko taas?
        tapani3 kirjoitti:

        Valonnopeus fysiikassa on vähän niinkuin sadussa Keisarin uudet vaatteet.
        Kaikki vaan nyökyttelevät, että "on se c 3.0 E 8 m/s", mutta kukaan ei pysty sitä todistamaan käytännössä.

        Valonnopeus on mitattu erittäin tarkasti jo Michlesonin aikana ja nyt vielä tarkemmin . Taidat olla fysiikasta täysin pihalla.
        Itse asiassa valonnopeus on nykyisin metrin määrittelyn perusta. Jos valonnopeus muuttuisi, muuttuisi metri.


      • alanappisi
        Trolliko taas? kirjoitti:

        Valonnopeus on mitattu erittäin tarkasti jo Michlesonin aikana ja nyt vielä tarkemmin . Taidat olla fysiikasta täysin pihalla.
        Itse asiassa valonnopeus on nykyisin metrin määrittelyn perusta. Jos valonnopeus muuttuisi, muuttuisi metri.

        Älä nyt peräpiraatti koita väittää vastaan. Valon nopeus riippuu täysin väliaineesta, eikö sitä koulussa sulle opetettu. Esim raspatun prismahilan läpi valo kulkee huomattavasti tuota "todistettua" valonnopeutta hitaammin. Kyllä jätkillä täällä käy suu kovaa tahtia mutta perusasioitakaan ei olla edes opittu


      • Kirjojen ääreen
        alanappisi kirjoitti:

        Älä nyt peräpiraatti koita väittää vastaan. Valon nopeus riippuu täysin väliaineesta, eikö sitä koulussa sulle opetettu. Esim raspatun prismahilan läpi valo kulkee huomattavasti tuota "todistettua" valonnopeutta hitaammin. Kyllä jätkillä täällä käy suu kovaa tahtia mutta perusasioitakaan ei olla edes opittu

        Opettele termit. Valon nopeus vaihtelee väliaineen mukaan, mutta valonnopeus on luonnonvakio, joka on valon nopeus tyhjiössä.
        Taitavat perusasiat olla minulla jopa paremmin hallussa kuin sinulla. En sentään sekoita valonnopeutta ja valon nopeutta. Kannattaisi sinunkin avata ne lukion fysiikankirjat ihan kertauksen takia uudelleen.


      • Hyi hyi
        alanappisi kirjoitti:

        Älä nyt peräpiraatti koita väittää vastaan. Valon nopeus riippuu täysin väliaineesta, eikö sitä koulussa sulle opetettu. Esim raspatun prismahilan läpi valo kulkee huomattavasti tuota "todistettua" valonnopeutta hitaammin. Kyllä jätkillä täällä käy suu kovaa tahtia mutta perusasioitakaan ei olla edes opittu

        "peräpiraatti"

        Termistösi, nimimerkki "alanappisi", on varsin mielenkiintoista tässä valossa:

        http://fi.wiktionary.org/wiki/projektio

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Projektio_(psykologia)

        http://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_projection


      • Tapola
        Oliko vitsi? kirjoitti:

        Onnituu mainiosti. Itse asiassa merenkulku ja ilmailu ovat suurimpia ammattimaisia GPS:n käyttäjiä.

        GPS Wikipedia: "GPS eli Global Positioning System on Yhdysvaltain puolustusministeriön kehittämä ja rahoittama satelliittipaikannusjärjestelmä, viralliselta nimeltään Navstar GPS. "

        GPS ei todellakaan perustu GSM tukiasemiin, vaan n. 20 000 km:n korkeudella lentäviin satelliitteihin. Se toimii Atlantilla aivan yhtä hyvin kuin sisämaassakin ja jopa paremmin kun maastoesteitä ei ole.
        Missä ihmeen tynnyrissä olet kasvanut. Olet fysiikasta ja tekniikastakin pihalla kuin lintulauta ja luulet kaatavasi suhtiksen.

        Ei lentsikoissa mitään GPS-laitetta ole.


      • EVP erikoisupseeri kirjoitti:

        Roskaa.
        GPS:n sisään ei millään konstilla pysty rakentamaan hyvää suunta-antennia. GPS paikannus perustuu tarkkaan satelliittien ajan- ja paikanhallintaan ja vaihe-erojen mittaamiseen.
        Olen opettanut radiotekniikkaa juurikin sotilasopetuslaitoksessa, joten tunnen kyllä elektroniikan sotilaskäyttöä melko laajastikin.
        SähköTK lienee useille intin käyneille hituvirta-ammattilaisille ainakin nimeltä tuttu. Varsinainen pääala koulussa oli tutkatekniikka, joka sekin on osa radiotekniikkaa. Radiotekniikan perusteet tunnetaan niin hyvin, ettei niitä kukaan kykene salaamaan. Itse asiassa sähkömagneettisen aallon nopeus n. 300 000 km/sek esiintyy jo James Clerk Maxwellin yhtälöissä 1860 luvulla. Valonnopeus on 1 jaettuna tyhjiön permittiivisyyden ja permeabiliteetin tulolla. Jos luonnonvakiot eivät ole muuttuneet, on valonnopeus yhä sama kuin Maxwellin aikaan.

        Missä ihmeen meilikuvitusmaailmassa oikein elelet? Yrität kaataa suhtista väitteillä, jotka kuka tahansa tekin käynyt hituvirtaammattilainen kykenee kumoamaan. Valonnopeuteen perustuvia tekniikan sovellutuksia on todella runsaasti.

        TAPOLA TAPAPAUS: Lopettakaa ruokimasta. idiotia? yritäkää olla rauhallisia, vaikka koville ottaakin.


      • Matkustajana vaan
        Tapola kirjoitti:

        Ei lentsikoissa mitään GPS-laitetta ole.

        No on. Lentoreittejä jouduttiin kääntämään Ukrainan päältä, kun jenkit sekoittivat GPS:n kyseisellä alueella. Ainakin Suomen ilmavoimissa pojat ovat lennelleet gepsillä pitkään ja ilmeisesti myös liikennelentokoneet käyttävät sitä navigointiin.
        Olen itse istunut Redigon ja Piperin kyydissä, joita tyyrättiin GPS:n infolla. Toki ihan paperikartatkin oli mukana, kun visuaalissa lennettiin.

        Pure sinä vaan mustaa (mikä on tosi hyvää), äläkä sekaannu tekniikkaan, kun et siitä näköjään mitään tiedä.
        Kas tässä gepsusta ja lentämisestä:

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CEcQFjAA&url=http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014043018254772_uu.shtml&ei=zsxrU4rYOIroywOir4HQAg&usg=AFQjCNFNZca-mt1ZwHXhbpew-0NbJK-OFg&bvm=bv.66330100,d.bGQ


      • Tapola
        Matkustajana vaan kirjoitti:

        No on. Lentoreittejä jouduttiin kääntämään Ukrainan päältä, kun jenkit sekoittivat GPS:n kyseisellä alueella. Ainakin Suomen ilmavoimissa pojat ovat lennelleet gepsillä pitkään ja ilmeisesti myös liikennelentokoneet käyttävät sitä navigointiin.
        Olen itse istunut Redigon ja Piperin kyydissä, joita tyyrättiin GPS:n infolla. Toki ihan paperikartatkin oli mukana, kun visuaalissa lennettiin.

        Pure sinä vaan mustaa (mikä on tosi hyvää), äläkä sekaannu tekniikkaan, kun et siitä näköjään mitään tiedä.
        Kas tässä gepsusta ja lentämisestä:

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CEcQFjAA&url=http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014043018254772_uu.shtml&ei=zsxrU4rYOIroywOir4HQAg&usg=AFQjCNFNZca-mt1ZwHXhbpew-0NbJK-OFg&bvm=bv.66330100,d.bGQ

        "GPS ei toimi Ukrainan yllä" -kun se ei toimi pitkänmatkan lennoilla ensinkään!


      • Erikoisupseeri EVP
        Tapola kirjoitti:

        "GPS ei toimi Ukrainan yllä" -kun se ei toimi pitkänmatkan lennoilla ensinkään!

        Luetun ymmärtäminen:

        "Lentoviranomaisten mukaan kaikkien Ukrainan yli lentävien koneiden tulisi varautua käyttämään muuta navigointimenetelmää kuin GPS-järjestelmää.
        Lentoyhtiö Finnair on joutunut pitkin kevättä muuttamaan reittejään Ukrainan levottomuuksien ja niiden aiheuttamien rajoitusten vuoksi. Tällä kertaa reitteihin vaikuttaa GPS:n toimimattomuus."

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDsQFjAA&url=http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014043018254772_uu.shtml&ei=82xsU_24F4rnywOmqIGYAg&usg=AFQjCNEvBTH5IkusnBoSEzUm9jrFGcL3Ng&bvm=bv.66330100,d.bGQ&cad=rja

        GPS on pitkänmatkan lennoilla pääjärjestelmä suuntimisessa. Miksi ihmeessä otat kantaa asioihin, joista et yhtään mitään tiedä?
        Heittosi: "GPS-paikannus perustuu GSM-tukiasemiin, ei satelliitteihin. " on sieltä törpöimmästä päästä, mitä olen tällä palstalla lukenut.


      • voi virsua voi
        Tapola kirjoitti:

        "GPS ei toimi Ukrainan yllä" -kun se ei toimi pitkänmatkan lennoilla ensinkään!

        Yritähän uudelleen.


      • Tapola
        Matkustajana vaan kirjoitti:

        No on. Lentoreittejä jouduttiin kääntämään Ukrainan päältä, kun jenkit sekoittivat GPS:n kyseisellä alueella. Ainakin Suomen ilmavoimissa pojat ovat lennelleet gepsillä pitkään ja ilmeisesti myös liikennelentokoneet käyttävät sitä navigointiin.
        Olen itse istunut Redigon ja Piperin kyydissä, joita tyyrättiin GPS:n infolla. Toki ihan paperikartatkin oli mukana, kun visuaalissa lennettiin.

        Pure sinä vaan mustaa (mikä on tosi hyvää), äläkä sekaannu tekniikkaan, kun et siitä näköjään mitään tiedä.
        Kas tässä gepsusta ja lentämisestä:

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CEcQFjAA&url=http://m.iltalehti.fi/uutiset/2014043018254772_uu.shtml&ei=zsxrU4rYOIroywOir4HQAg&usg=AFQjCNFNZca-mt1ZwHXhbpew-0NbJK-OFg&bvm=bv.66330100,d.bGQ

        Kokeileppa Tapolan savulenkkiä, on muuten uunimakkarana erinomainen.


    • Troll

      Jatketaan nyt tällä trollauslinjalla itsekin. Miten muka valonnoepus on luonnonvakio, jos kerran sen nopeus riippuu väliaineesta? -busted.

      • 20+3

        On olemassa fysikaalinen luonnonvakio c jolla on tiettyjä ominaisuuksia. Fotonien nopeus tyhjiössä = c. c:n neliö kerrottuna aineen massalla antaa aineeseen sisältyvän energiamäärän. c:n neliön käänteisluku on yhtä kuin Maxwellin yhtälöihin sisältyvän permittiivisyyden ja permeabiliteetin tulo tyhjiössä...


      • alanappisi
        20+3 kirjoitti:

        On olemassa fysikaalinen luonnonvakio c jolla on tiettyjä ominaisuuksia. Fotonien nopeus tyhjiössä = c. c:n neliö kerrottuna aineen massalla antaa aineeseen sisältyvän energiamäärän. c:n neliön käänteisluku on yhtä kuin Maxwellin yhtälöihin sisältyvän permittiivisyyden ja permeabiliteetin tulo tyhjiössä...

        Eikös sulle rotanloukulle kerrottu siellä koulussa että tila ei voi koostua "ei mistään". Eli tyhjiössäkään valon nopeus ei ole vakio, koska tila koostuu aineesta, ja tää aine on sunkaltaisten päähänpotkittuken kännikalojen mukaan jotain mustaa materiaa, hah.

        Sitäpaitsi, fotonit eivät edes varsinaisesti liiku vapaasti, vaan atomia pienempien partikkeleiden liikkuminen on mahdollista vain ja ainoastaan teleportaation kautta


      • Liikkuu ne
        alanappisi kirjoitti:

        Eikös sulle rotanloukulle kerrottu siellä koulussa että tila ei voi koostua "ei mistään". Eli tyhjiössäkään valon nopeus ei ole vakio, koska tila koostuu aineesta, ja tää aine on sunkaltaisten päähänpotkittuken kännikalojen mukaan jotain mustaa materiaa, hah.

        Sitäpaitsi, fotonit eivät edes varsinaisesti liiku vapaasti, vaan atomia pienempien partikkeleiden liikkuminen on mahdollista vain ja ainoastaan teleportaation kautta

        Kirjoitat täyttä jaskaa. Tilan tarvitse mistään aineesta koostua uuno.
        Valonnopeus on vakio. Se on sidoksissa luonnonvakioihin tyhjiön permittiivisyys ja tyhjiön permeabiliteeti. Nämä eivät muutu.
        Musta materiakin on sinun ihan oma keksintösi. Jospa opettelisit ressukka edes terminologian ennen uin tulet viisastelemaan tiedepalstalle.

        Fotonit liikkuvat vapaasti. Teleportaatiostakin "tietosi" on täysin pielessä. Totta mooses sähkömagneettisen kentän välittäjäkvantti liikkuu. Eikä elektronien liike, neutronisäteily, alfasäteily yms. hiukkassäteily mitään teleportaatiota tarvitse.

        Olet kai lukenut jänniä sarjakuvia ja käsittänyt raukka nekin väärin. Fysiikan kanssa jorinoillasi ei ole mitään tekemistä. Hömelön horinoita.


    • bläbläbläblä

      housussas on suhtis

    • Heh !

      Heh !
      Heh !

      Heh !
      Heh !
      Heh !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe