Kävin äsken ajamassa kaverin viisivaihteista nelivetoa, jota ajetaan normaalisti takavedolla. Siinä onkin varsin järkyttävä vaihteiden järjestys.
Nimittäin peruutusvaihde on samassa paikassa missä oman autoni kuutosvaihde.
Kokeilin sitten kytkeä moottoritiellä epähuomiossa "kutosta" päälle. Ei onneksi mennyt, koska en käyttänyt liikaa voimaa.
Ajoin takavedolla, joten luultavasti vaihteisto olisi mennyt rikki ja taka-akseli lukkiutunut. Auto olisi lähtenyt hallinnasta samalla sekunnilla 100 km/h vauhdista.
On todella erikoista, että autoissa saa olla tuolla tavalla poikkeavia vaihteistoja.
Kaasu-, jarru- ja kytkinpolkimet ovat sentään sattuneet olemaan samassa järjestyksessä ajamissani autoissa.
Vaihteistoihin olisi saatava joku standardi tai direktiivi, ettei mitään pahempaa inhimillisestä syystä johtuvaa pääse tapahtumaan.
Vaaralliset vaihdelaatikot
37
3664
Vastaukset
- Standardi on jo
Et ajanut :)
Viisivaihteisissa autoissa missä on perutus siinä vitosen alla. niin ei saa vaihdetta suoraan vitoselta pakille edes auton ollessa paikallaan... tämä siis jo vuoden 1988 Micrassa
Toki jossain autoissa on pakki siinä ykkösen vasemmalla puolella. Jossain kakkosen vasemmalla puolella
Jännin ollut se missä oli pakki ykkösen tilalle, ykkönen kakkosen tilalla jne. ja siis 5 vaihteinen auto- turha toivo
> Viisivaihteisissa autoissa missä on perutus siinä vitosen alla. niin ei saa vaihdetta suoraan vitoselta pakille edes auton ollessa paikallaan... tämä siis jo vuoden 1988 Micrassa
Juu, mutta ei ole vielä tänä päivänäkään kaikkiin autoihin saatu aikaiseksi salpamekanismia estämään pakin tahatonta kytkentää. Minulla oli viimeksi huollon sijaisautona C4 5-lovisella manuaalilla ja sen kanssa tuli tosiaan laatikkoa soiteltua, kun vanhasta muistista koitin 6-vaihdetta päälle. Ei siis kertakaikkiaan minkäänlaista mekanismia tuossa tätä temppua estämässä, vaikka pakki löytyi "kuutosen paikalta", siis 4. vaihteen vierestä! No, onhan 5-lovinen manuaali muutenkin melkoinen muinaisjäänne nykypäivänä.
> Jännin ollut se missä oli pakki ykkösen tilalle, ykkönen kakkosen tilalla jne. ja siis 5 vaihteinen auto
Pakettiauto? Tuollainen on tullut minullekin vastaan ja siinä oli selvästi ideana, että kakkonen on normaalisti käytettävä liikkeellelähtövaihde ja ykkönen pelkästään hitaaseen hiipimiseen tai ylämäkilähtöihin täydellä kuormalla.
BTW, kun toilootaa piti jonkun taas tulla kehumaan, niin kerrotaanpa päinvastainen kokemus. Autokoulussa jouduin toilootalla ajamaan ja siinäkin oli tosiaan 5-pykäläinen loota ja pakki kuutosen paikalla. Mutta oli sentään myös salpa. Joka avattiin "kätevästi" nykäisemällä kerran pakin suuntaan, sitten takaisin vapaalle ja toisella yrityksellä pakki päälle. Paitsi että usein sattui rattaat olemaan kohdakkain eikä vaihde suostunut kytkeytymään. Eli sitten takaisin vapaalle, joku toinen pykälä päälle, jotta lootan sisuskalut vähän nytkähtäisivät eri asentoon ja jälleen 2 yritystä pakin suuntaan siinä toivossa, että jo nyt onnistuisi. Oikein kiva auto ruuvata taskuparkkiin, kun jono seisoo takana....
AINOA oikea tapa salvan toteutukseen on nupin alla oleva rengas, jota nostetaan. Muut ratkaisut
- keppiä pitää painaa
- keppiä pitää nostaa
- keppiä pitää vemputtaa 2x pakin suuntaan
ovat perseestä, koska päällepäin ei näe, miten pitää toimia. - Tekniikkaa jäljessä
turha toivo kirjoitti:
> Viisivaihteisissa autoissa missä on perutus siinä vitosen alla. niin ei saa vaihdetta suoraan vitoselta pakille edes auton ollessa paikallaan... tämä siis jo vuoden 1988 Micrassa
Juu, mutta ei ole vielä tänä päivänäkään kaikkiin autoihin saatu aikaiseksi salpamekanismia estämään pakin tahatonta kytkentää. Minulla oli viimeksi huollon sijaisautona C4 5-lovisella manuaalilla ja sen kanssa tuli tosiaan laatikkoa soiteltua, kun vanhasta muistista koitin 6-vaihdetta päälle. Ei siis kertakaikkiaan minkäänlaista mekanismia tuossa tätä temppua estämässä, vaikka pakki löytyi "kuutosen paikalta", siis 4. vaihteen vierestä! No, onhan 5-lovinen manuaali muutenkin melkoinen muinaisjäänne nykypäivänä.
> Jännin ollut se missä oli pakki ykkösen tilalle, ykkönen kakkosen tilalla jne. ja siis 5 vaihteinen auto
Pakettiauto? Tuollainen on tullut minullekin vastaan ja siinä oli selvästi ideana, että kakkonen on normaalisti käytettävä liikkeellelähtövaihde ja ykkönen pelkästään hitaaseen hiipimiseen tai ylämäkilähtöihin täydellä kuormalla.
BTW, kun toilootaa piti jonkun taas tulla kehumaan, niin kerrotaanpa päinvastainen kokemus. Autokoulussa jouduin toilootalla ajamaan ja siinäkin oli tosiaan 5-pykäläinen loota ja pakki kuutosen paikalla. Mutta oli sentään myös salpa. Joka avattiin "kätevästi" nykäisemällä kerran pakin suuntaan, sitten takaisin vapaalle ja toisella yrityksellä pakki päälle. Paitsi että usein sattui rattaat olemaan kohdakkain eikä vaihde suostunut kytkeytymään. Eli sitten takaisin vapaalle, joku toinen pykälä päälle, jotta lootan sisuskalut vähän nytkähtäisivät eri asentoon ja jälleen 2 yritystä pakin suuntaan siinä toivossa, että jo nyt onnistuisi. Oikein kiva auto ruuvata taskuparkkiin, kun jono seisoo takana....
AINOA oikea tapa salvan toteutukseen on nupin alla oleva rengas, jota nostetaan. Muut ratkaisut
- keppiä pitää painaa
- keppiä pitää nostaa
- keppiä pitää vemputtaa 2x pakin suuntaan
ovat perseestä, koska päällepäin ei näe, miten pitää toimia.Micrassa oli niin että vaikka olisi täydellä voimalla vetänyt vitosesta alaspäin, niin ohjautui neloselle... mutta muista lovista peruutus meni ongelmitta... järkevä ratkaisu... useinhan peruutukseen siirrytään ykköseltä tai kakkoselta.
Sama juttu muuten 1996 Citikassa, ei mitään estoslpaa tms vitosen ja pakin välissä... - neloselta pakille
Tekniikkaa jäljessä kirjoitti:
Micrassa oli niin että vaikka olisi täydellä voimalla vetänyt vitosesta alaspäin, niin ohjautui neloselle... mutta muista lovista peruutus meni ongelmitta... järkevä ratkaisu... useinhan peruutukseen siirrytään ykköseltä tai kakkoselta.
Sama juttu muuten 1996 Citikassa, ei mitään estoslpaa tms vitosen ja pakin välissä...Ei ole riittävä salpa, joka estää pelkästään 5--> pakki vaihdon. 6-vaihteisella tuli ihan yleisesti käytettyä liikkeellelähdössä 1-2-4-6 vaihdekaavaa ja on harvempihampaisillakin tullut jätettyä vaihteita väliin aina tilanteen ja auton voimavarojen salliessa.
Eipä tule polkupyörälläkään pysähdyksen jälkeen kelattua kaikkia 27 vaihdetta läpi... - Tarvitaan tarvitaan
neloselta pakille kirjoitti:
Ei ole riittävä salpa, joka estää pelkästään 5--> pakki vaihdon. 6-vaihteisella tuli ihan yleisesti käytettyä liikkeellelähdössä 1-2-4-6 vaihdekaavaa ja on harvempihampaisillakin tullut jätettyä vaihteita väliin aina tilanteen ja auton voimavarojen salliessa.
Eipä tule polkupyörälläkään pysähdyksen jälkeen kelattua kaikkia 27 vaihdetta läpi...Isoin määrä vaihteita mitä olen autossa nähnyt on ollut 16 kappaletta eteenpäin...
Ja tosiaan, kyllä Micrassa saa neloselta suoraan pakin päälle
Ja oikeasti jos polkupyörässä on 27 vaihdetta, niin se ei meinaa että olisi 27 eri välityssuhdetta, koska alueet menee hieman päällekkäin, toisin kuin kuorma-autoissa missä on aluevaihtaja Tarvitaan tarvitaan kirjoitti:
Isoin määrä vaihteita mitä olen autossa nähnyt on ollut 16 kappaletta eteenpäin...
Ja tosiaan, kyllä Micrassa saa neloselta suoraan pakin päälle
Ja oikeasti jos polkupyörässä on 27 vaihdetta, niin se ei meinaa että olisi 27 eri välityssuhdetta, koska alueet menee hieman päällekkäin, toisin kuin kuorma-autoissa missä on aluevaihtaja> jos polkupyörässä on 27 vaihdetta, niin se ei meinaa
> että olisi 27 eri välityssuhdetta
Kyllä se normaalisti meinaa. Nimen omaan välityssuhteita.
Eri asia sitten tietysti kannattaako noita kaikkia käyttää. Tai kannattaako esimerkiksi tiettyjä yhdistelmiä käyttää ollenkaan. Ei kyllä ole 27-vaihteista tullut vastaan, omassa on vain 21 vaihdetta, mutta ei niistäkään tule paria komboa käytettyä (ei hyvä ketjulle heittää uloimman ja sisimmän rattaan väliä).- alueenvaihtaja
The_Rat kirjoitti:
> jos polkupyörässä on 27 vaihdetta, niin se ei meinaa
> että olisi 27 eri välityssuhdetta
Kyllä se normaalisti meinaa. Nimen omaan välityssuhteita.
Eri asia sitten tietysti kannattaako noita kaikkia käyttää. Tai kannattaako esimerkiksi tiettyjä yhdistelmiä käyttää ollenkaan. Ei kyllä ole 27-vaihteista tullut vastaan, omassa on vain 21 vaihdetta, mutta ei niistäkään tule paria komboa käytettyä (ei hyvä ketjulle heittää uloimman ja sisimmän rattaan väliä).Joo, kyllä se ketjuvaihteinen polkupyörä vastaa kuorma-autoa vaihteiston osalta.
Jos esimerkiksi kolmella eturattaalla olevassa pyörässä keskimmäisessä rattaassa on 20 hammasta, pienimmässä 10 ja suurimmassa 40, niin keskirattaalla ajamiseen suhteutettuna pienintä ratasta voidaan pitää "puolittajana" ja suurinta "kertojana".
10-lehtisiä takapakkoja on ainakin olemassa. Omassa aktiivipyörässä on pari ratasta edessä ja 10 takana. Aika hyvin riittää 20 vaihdettakin. Kolmella eturattaalla saisi toki ääripäihin enemmän ulottuvuutta. Mutta meinaa tuokin keulia jyrkässä mäessä ympäri ja suurin vaihde taas tuntuu olevan parhaimmillaan vasta 50:n vauhdissa ollen siten selkeä energiaa säästävä ylivaihde ;-)
Pyöräilypalstalle olisi syytä avata aihe "vaaralliset ketjuvaihteet". Jos nimittäin on tottunut ajamaan jalkajarrullisella pyörällä, niin sopivasti häsläämällä saattaa saada vaihteita vaihdellessa ja takaperin polkemalla ketjut pinnojen väliin -> takapyörä lukkoon ja pyörä hallitsemattomaan yliohjaavaan liikkeeseen.. - Väärin meni
The_Rat kirjoitti:
> jos polkupyörässä on 27 vaihdetta, niin se ei meinaa
> että olisi 27 eri välityssuhdetta
Kyllä se normaalisti meinaa. Nimen omaan välityssuhteita.
Eri asia sitten tietysti kannattaako noita kaikkia käyttää. Tai kannattaako esimerkiksi tiettyjä yhdistelmiä käyttää ollenkaan. Ei kyllä ole 27-vaihteista tullut vastaan, omassa on vain 21 vaihdetta, mutta ei niistäkään tule paria komboa käytettyä (ei hyvä ketjulle heittää uloimman ja sisimmän rattaan väliä).Ei muuten ole... kyllä ne alueet menee päällekkäin
Jos on esim. etukiekossa 1 ja takana 7 ja laitat sen jälkeen etukiekkoon kakkosen, ja taakse ykkösen, niin vaihde on PIENEMPI kuin äsken
Eli päällä oleva vaihde voi vastata vaikka tilannetta että olisi edessä ykkönen, ja takan vaikapa vaihde 3,4 :)
Kuorma-auton aluevaihtajassa taasen ne ei mene päällekäin - Liian vaikea
Väärin meni kirjoitti:
Ei muuten ole... kyllä ne alueet menee päällekkäin
Jos on esim. etukiekossa 1 ja takana 7 ja laitat sen jälkeen etukiekkoon kakkosen, ja taakse ykkösen, niin vaihde on PIENEMPI kuin äsken
Eli päällä oleva vaihde voi vastata vaikka tilannetta että olisi edessä ykkönen, ja takan vaikapa vaihde 3,4 :)
Kuorma-auton aluevaihtajassa taasen ne ei mene päällekäinJa mun matikkapää ei riitä laskemaan kuinka monta etuhammasta pitäisi joka kiekossa olla että se tosiaan toimisi kuten kuorma-auton alevaihtaja
- sorjosensora
alueenvaihtaja kirjoitti:
Joo, kyllä se ketjuvaihteinen polkupyörä vastaa kuorma-autoa vaihteiston osalta.
Jos esimerkiksi kolmella eturattaalla olevassa pyörässä keskimmäisessä rattaassa on 20 hammasta, pienimmässä 10 ja suurimmassa 40, niin keskirattaalla ajamiseen suhteutettuna pienintä ratasta voidaan pitää "puolittajana" ja suurinta "kertojana".
10-lehtisiä takapakkoja on ainakin olemassa. Omassa aktiivipyörässä on pari ratasta edessä ja 10 takana. Aika hyvin riittää 20 vaihdettakin. Kolmella eturattaalla saisi toki ääripäihin enemmän ulottuvuutta. Mutta meinaa tuokin keulia jyrkässä mäessä ympäri ja suurin vaihde taas tuntuu olevan parhaimmillaan vasta 50:n vauhdissa ollen siten selkeä energiaa säästävä ylivaihde ;-)
Pyöräilypalstalle olisi syytä avata aihe "vaaralliset ketjuvaihteet". Jos nimittäin on tottunut ajamaan jalkajarrullisella pyörällä, niin sopivasti häsläämällä saattaa saada vaihteita vaihdellessa ja takaperin polkemalla ketjut pinnojen väliin -> takapyörä lukkoon ja pyörä hallitsemattomaan yliohjaavaan liikkeeseen..Saivarrellaan ny vielä sen verran että... "Jos esimerkiksi kolmella eturattaalla olevassa pyörässä keskimmäisessä rattaassa on 20 hammasta, pienimmässä 10 ja suurimmassa 40, niin keskirattaalla ajamiseen suhteutettuna pienintä ratasta voidaan pitää "puolittajana" ja suurinta "kertojana"."
Kuorma-autossa kertoja, eli alue on eri kuin puolittaja. Alue vaihteella on iso ja pieni alue, jolloin ison alueen 1 on isompi kuin pienen alueen 4(isoin vaihde)
puolittajalla taasen nimensä mukaisesti puolitetaan vaihde. Näin saadaan kaikille vaihteille kaksi välitystä. Esim. Iso alue vaihde, pää vaihde 3 ja puolittaja nopealla on puoli päävaihteen väliä jos tuosta vaihdetaan päävaihde 4:selle ja puolittaja hitaalle. - Mikä ongelma???
sorjosensora kirjoitti:
Saivarrellaan ny vielä sen verran että... "Jos esimerkiksi kolmella eturattaalla olevassa pyörässä keskimmäisessä rattaassa on 20 hammasta, pienimmässä 10 ja suurimmassa 40, niin keskirattaalla ajamiseen suhteutettuna pienintä ratasta voidaan pitää "puolittajana" ja suurinta "kertojana"."
Kuorma-autossa kertoja, eli alue on eri kuin puolittaja. Alue vaihteella on iso ja pieni alue, jolloin ison alueen 1 on isompi kuin pienen alueen 4(isoin vaihde)
puolittajalla taasen nimensä mukaisesti puolitetaan vaihde. Näin saadaan kaikille vaihteille kaksi välitystä. Esim. Iso alue vaihde, pää vaihde 3 ja puolittaja nopealla on puoli päävaihteen väliä jos tuosta vaihdetaan päävaihde 4:selle ja puolittaja hitaalle.Polkupyörissä ei ole puolittajaa, vaan ikään kuin "aluevaihtaja"
Kuorma-autossa iso ykkönen on isompi kuin pieni nelonen (neli lovinen aski)
Mutta polkupyörässä taasen esim. jos edessä on 1 ja takana 7 ja vaihdetaan niin että edessä on 2 ja takan 1 niin vaihde on PIENEMPI
Eli alueet menee "Päällekkäin" polkupyörässä
- The Köle
Voisitko laittaa vähän vuosimallia kehiin?
-toi kuutonen taitaa olla reilusti 2000-luvun juttu. Perinteisissä 5v-japanilaisissa on se pakki ollut siellä nykyisen kuutosen paikalla.......
Itsellä on kanssa käytöössä ensimmäinen Toyota, jossa pakki on Volvo-tyyliin napin takana etu-vasemmalla.......edellisessä 98:ssa se oli vielä 6-paikalla...... - ^^^^^^
"Ajoin takavedolla, joten luultavasti vaihteisto olisi mennyt rikki ja taka-akseli lukkiutunut. Auto olisi lähtenyt hallinnasta samalla sekunnilla 100 km/h vauhdista."
Itse joskus nuorempana auton kanssa leikkiessä, vaihdoin automaattia käsin (itse tekemäni lattiashifteri, jossa ei vielä silloin ollut pakkilukkoa). Piti vaihtaa kolmoselle (D:lle) mutta vaihto meni vielä vapaankin yli pakille. Onneksi oli märkä tie ja alla nastarenkaat. Auto ilmeisesti suti taaksepäin, mutta onneksi märässä tiessä ei pitoa juurikaan ollut, niin mitään ei hajonnut.
Eikä se auto kyllä hallinnastakaan karannut. - ---
vai olisko sittenkin vaaralliset vaihdelaatikon käyttäjät.
- Muiden syy
Mulla tuli aivan sama mieleen. Ei liene autovalmistajan vika jos käyttäjä ei perehdy laitteeseen tai muuten perseilee.
Ja jotain on pielessä jos käyttää voimaa vaihteenvaihdossa, jota tässä ei nyt sitten käytetty. - tumpelo pena
Muiden syy kirjoitti:
Mulla tuli aivan sama mieleen. Ei liene autovalmistajan vika jos käyttäjä ei perehdy laitteeseen tai muuten perseilee.
Ja jotain on pielessä jos käyttää voimaa vaihteenvaihdossa, jota tässä ei nyt sitten käytetty.Kyllä se on käyttäjän vika, jos ei hallitse vaihteiden käyttöä. Itse kuulun näihin henkilöihin. Kerran sain sijaisautoksi automaattivaihteistolla varustetun auton ja meinasi käydä huonosti. Moottoritiellä humppaa kuunnellessani vanhasta muistista rupesin laittamaan sitä kuutosta päälle. Tietenkin polkaisin vasemmalla jalalla vaistomaisesti kytkinpoljinta. Poljin oli kuitenkin jarrupoljin. Meinasi olla takapää täynnä rutattuja autoja jonossa. Onneksi takaa tulijat kerkesivät väistää minut.
- tilasto nikkari
tumpelo pena kirjoitti:
Kyllä se on käyttäjän vika, jos ei hallitse vaihteiden käyttöä. Itse kuulun näihin henkilöihin. Kerran sain sijaisautoksi automaattivaihteistolla varustetun auton ja meinasi käydä huonosti. Moottoritiellä humppaa kuunnellessani vanhasta muistista rupesin laittamaan sitä kuutosta päälle. Tietenkin polkaisin vasemmalla jalalla vaistomaisesti kytkinpoljinta. Poljin oli kuitenkin jarrupoljin. Meinasi olla takapää täynnä rutattuja autoja jonossa. Onneksi takaa tulijat kerkesivät väistää minut.
Yleisin syy toimimattomaan tekniseen laitteeseen on mäntti käyttäjä.
- mulla on
Japsissa kutonen pakin vieressä. Et pakille saa millään ilveellä eteenpäin ajaessa. On semmoset estot..
- naisille automaatti
Kuljettajassa vika jos onnistuu peruutusvaihteen ajon aikana kytkemään... Naiset myös hauskoja liikkeellelähdössä, kun k a t s o v a t vaihdekeppiä sitä siirtäessään ( oliko se ykkönen vielä samassa paikassa )...
- fallos
naisille automaatti kirjoitti:
Kuljettajassa vika jos onnistuu peruutusvaihteen ajon aikana kytkemään... Naiset myös hauskoja liikkeellelähdössä, kun k a t s o v a t vaihdekeppiä sitä siirtäessään ( oliko se ykkönen vielä samassa paikassa )...
Tai jos vaihteiston säätimet muistuttaisivat karjalanpiirakkaa voisi sitä ajoittain vilkaista.
http://mimminkeittio.vuodatus.net/lue/2008/02/karjalanpiirakat
Omassa autossani on peruutusvaihde 6-vaihteen paikalla, mutta vaihdekeppiä pitää ensin painaa alaspäin.
- mene bussilla.
Sinä "tämäkin koettu" jos et osaa käyttää auton vaihteita niin sinua varten on olemassa julkinen liikenne.
- Pentti Jukkla
Pahin lienee uusin mersu..
Siinä vaihteet valitaan oikeanpuoleisesta viiksestä semmosesta pienestä kiekosta... samalainen kuin esim. Focuksissa on tihkunopeuden säätö...
Se on hauskaa esim 90km/h vauhdissa kun pitäisi vaistomaisesti säätää tihkua, niin vetäseekin peruutuksen päälle- k e s k i t y
Luuletko ihan oikeasti peruutusvaihteen menevän päälle 90 km/h? Mersuissa on ollut pyyhkijöiden säädöt vasemassa viiksessä ties kuinka kauan.
- Pentti Jukkla
k e s k i t y kirjoitti:
Luuletko ihan oikeasti peruutusvaihteen menevän päälle 90 km/h? Mersuissa on ollut pyyhkijöiden säädöt vasemassa viiksessä ties kuinka kauan.
Onhan jenkkiautoissakin iät ajat ollut niin että oikea "viiksi" onkin vaihdekeppi...
Mutta uudessa mersussa on viiksessä vain pieni rulla mistä valitaan vaihde
Mutta jos on ajanut esim. paljon Trasittia tai Focusta... voi sitä tihkusäätöä hyvinkin hakea siitä "vaihdepistä"
Ja ei tosiaan ole mitään peruutuslukkoa tms.
http://www2.mercedes-benz.co.uk/content/media_library/unitedkingdom/mpc_unitedkingdom/trucks_refresh_2011/trucks/new_actros/model_information/driveline/gearboxes/powershift_3_operation.object-Single-MEDIA.tmp/Powershift-operation715x230.jpg
Eli ton näkönen valitsin... ja toi kiekko menee siis viiksessä läpi asti - köyhien ongelmat
Pentti Jukkla kirjoitti:
Onhan jenkkiautoissakin iät ajat ollut niin että oikea "viiksi" onkin vaihdekeppi...
Mutta uudessa mersussa on viiksessä vain pieni rulla mistä valitaan vaihde
Mutta jos on ajanut esim. paljon Trasittia tai Focusta... voi sitä tihkusäätöä hyvinkin hakea siitä "vaihdepistä"
Ja ei tosiaan ole mitään peruutuslukkoa tms.
http://www2.mercedes-benz.co.uk/content/media_library/unitedkingdom/mpc_unitedkingdom/trucks_refresh_2011/trucks/new_actros/model_information/driveline/gearboxes/powershift_3_operation.object-Single-MEDIA.tmp/Powershift-operation715x230.jpg
Eli ton näkönen valitsin... ja toi kiekko menee siis viiksessä läpi astiHohhoijaa, nykyautojen automaatit ovat elektronisesti ohjattuja, joten on satavarmaa, ettei laatikko edes yritä pakkia kytkeä auton liikkuessa, vaikka kuski hölmöilisikin.
Ja taitaapa näitä suojauksia olla jopa perinteisissä hydelaatikoissa. Myytinmurtajat koittivat joskus näitä temppuja eikä niistä mitään tullut. Listalla oli ainakin manuaalilaatikon pakin kytkentä täydessä vauhdissa (ei onnistunut edes keppiä kaikin voimin ruhjomalla) ja automaatin pysäköinti"vaihteen" (P) kytkentä auton liikkuessa. Tästä en enää ole ihan varma, muttei tainnut peruutusvaihdekaan suostua siinä automaatissa kytkeytymään auton liikkuessa, vaikka kepin ao. asentoon saikin naksautettua. - PRND21
köyhien ongelmat kirjoitti:
Hohhoijaa, nykyautojen automaatit ovat elektronisesti ohjattuja, joten on satavarmaa, ettei laatikko edes yritä pakkia kytkeä auton liikkuessa, vaikka kuski hölmöilisikin.
Ja taitaapa näitä suojauksia olla jopa perinteisissä hydelaatikoissa. Myytinmurtajat koittivat joskus näitä temppuja eikä niistä mitään tullut. Listalla oli ainakin manuaalilaatikon pakin kytkentä täydessä vauhdissa (ei onnistunut edes keppiä kaikin voimin ruhjomalla) ja automaatin pysäköinti"vaihteen" (P) kytkentä auton liikkuessa. Tästä en enää ole ihan varma, muttei tainnut peruutusvaihdekaan suostua siinä automaatissa kytkeytymään auton liikkuessa, vaikka kepin ao. asentoon saikin naksautettua.Teastasihan myytinmurtajat myös voiko alkometriä huijata... jätettiin vain pois kaikki toimivat konstit
- helppo ratkaisu
PRND21 kirjoitti:
Teastasihan myytinmurtajat myös voiko alkometriä huijata... jätettiin vain pois kaikki toimivat konstit
No, sinähän vältät kaiken tämä kätevästi, kun jatkat ajelua vm -95 Corollalla.
- Lyhest näi
helppo ratkaisu kirjoitti:
No, sinähän vältät kaiken tämä kätevästi, kun jatkat ajelua vm -95 Corollalla.
Vanhin auto ollut 86 uusin 2013 ja tässä välissä 86 muuta autoa
- varojärjestelmä
Pentti Jukkla kirjoitti:
Onhan jenkkiautoissakin iät ajat ollut niin että oikea "viiksi" onkin vaihdekeppi...
Mutta uudessa mersussa on viiksessä vain pieni rulla mistä valitaan vaihde
Mutta jos on ajanut esim. paljon Trasittia tai Focusta... voi sitä tihkusäätöä hyvinkin hakea siitä "vaihdepistä"
Ja ei tosiaan ole mitään peruutuslukkoa tms.
http://www2.mercedes-benz.co.uk/content/media_library/unitedkingdom/mpc_unitedkingdom/trucks_refresh_2011/trucks/new_actros/model_information/driveline/gearboxes/powershift_3_operation.object-Single-MEDIA.tmp/Powershift-operation715x230.jpg
Eli ton näkönen valitsin... ja toi kiekko menee siis viiksessä läpi astiEiköhän Mersun pidä olla pysähdyksissä, kun siirtää "kiekkoa" esim. D:ltä R:lle ja kun kääntää kiekkoa, niin silloin pitää kaiketi painaa jarrua?
- ^^^^^^^^^^
köyhien ongelmat kirjoitti:
Hohhoijaa, nykyautojen automaatit ovat elektronisesti ohjattuja, joten on satavarmaa, ettei laatikko edes yritä pakkia kytkeä auton liikkuessa, vaikka kuski hölmöilisikin.
Ja taitaapa näitä suojauksia olla jopa perinteisissä hydelaatikoissa. Myytinmurtajat koittivat joskus näitä temppuja eikä niistä mitään tullut. Listalla oli ainakin manuaalilaatikon pakin kytkentä täydessä vauhdissa (ei onnistunut edes keppiä kaikin voimin ruhjomalla) ja automaatin pysäköinti"vaihteen" (P) kytkentä auton liikkuessa. Tästä en enää ole ihan varma, muttei tainnut peruutusvaihdekaan suostua siinä automaatissa kytkeytymään auton liikkuessa, vaikka kepin ao. asentoon saikin naksautettua.Kuten jo tuossa aiemmin kirjoitin, niin kyllä perinteisessä automaatissa saa pakin päälle 80km/h vauhdissa. Laatikko oli TH350.
Liian pientä vaihdetta sen sijaan ei saa kytkettyä. Vaikka 200km/h nopeudesta voi aivan huoletta laittaa D:ltä 1:lle, niin 1.-vaihde ei kytkeydy kun vasta noin 80km/h nopeudessa. Tuo silloinen autoni kulki 1.-vaihteella hiukan yli 100km/h. - jännä jutt
varojärjestelmä kirjoitti:
Eiköhän Mersun pidä olla pysähdyksissä, kun siirtää "kiekkoa" esim. D:ltä R:lle ja kun kääntää kiekkoa, niin silloin pitää kaiketi painaa jarrua?
Ei muuten oikeastaan pidä painaa jarrua vaikka pistäisi vaihteen N:ltä D:lle ja silti kytkeytyy...
- A T
jännä jutt kirjoitti:
Ei muuten oikeastaan pidä painaa jarrua vaikka pistäisi vaihteen N:ltä D:lle ja silti kytkeytyy...
N, eli neutral, eli vapaa. N ja D ovat kaksi eri asiaa, jos ei ymmärrä, kannattaa kulkea yleisillä.
- Turbo Hydramatic
^^^^^^^^^^ kirjoitti:
Kuten jo tuossa aiemmin kirjoitin, niin kyllä perinteisessä automaatissa saa pakin päälle 80km/h vauhdissa. Laatikko oli TH350.
Liian pientä vaihdetta sen sijaan ei saa kytkettyä. Vaikka 200km/h nopeudesta voi aivan huoletta laittaa D:ltä 1:lle, niin 1.-vaihde ei kytkeydy kun vasta noin 80km/h nopeudessa. Tuo silloinen autoni kulki 1.-vaihteella hiukan yli 100km/h.Edellyttäen että vaihteisto toimii. Jossain ruoskassa oli 400:n loora joka paukahti ihan helevetisti kun laittoi vaihteen L-asentoon. Vanha laatikko jota ei ole huollettu saattaa toimia aikas päin persetttä.
- M K O
A T kirjoitti:
N, eli neutral, eli vapaa. N ja D ovat kaksi eri asiaa, jos ei ymmärrä, kannattaa kulkea yleisillä.
Niin ja sen vaihteen voi siirtää N:ltä D:lle vaikka ei painaisi jarrua
- Eläkeukko
Kyllä se on vaikeaksi ihmisen elämä mennyt. Vaihteitakin eri järjestyksessä. Ja vielä lukumääräkään ei täsmää. Joku voisi ajetella olevan viisasta käydä läpi auton ominaisuudet ennen kuin lähtee ajamaan, mutta taitaa olla vanhanaikaista.
- Ihmettelen...
Miten on mahdollista, että ei tiedetä/muisteta paljonko vaihteita on autossa, jolla ollaan milloinkin liikkeellä. Autoilla joita yleensä itse ajan on ollut 4-6 vaihdetta, eikä ikinä ole tullut sekaannusta, vaikka heti kuusivaihteisen jälkeen hyppäsin nelivaihteisen rattiin. Kyllä ihmisen pitäisi ensin opetella "tuntemaan" autonsa kunnolla, ennen kuin lähtee sillä ajamaan.
älä ikinä aja enään mitää,edes naista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563161Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472901Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242719Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541817- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193971- 44819
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810