LÖYTYYKÖ SALLASTA HÄIKIÖ NIMISIÄ IHMISIÄ !

Late Lapista.

Edesmennyt äitini on joutunut 1940 luvulla evakkoon Venäjän puolelle jääneestä Sallasta, olisi kiva tietää onko Sallassa sukulaisia elossa !


Late Lapista.

39

2579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuolajärveltä

      Äitini äiti on tyttönimeltään Häikiö. Hänen perheensä muutti Muhokselta noin vuonna 1899 Kuolajärvlle ent. Sallaan joka nykysin kuuluu Venäjälle. Hän ja äitinsä lähtivät myös evakkoon. Perhe nykyisin Rovaniemellä.

      • Late Lapista.

        Äitini serkkutyttö asui Rovaniemellä, olikohan Anna tai Anni etunimi ja Paavo oli ainakin hänen miehensä nimi! Taidetaan olla sukulaisia sillä Muhokselta on äitinikin suku muuttanut Sallaan!


        Late Lapista.


      • Kuolajärveltä
        Late Lapista. kirjoitti:

        Äitini serkkutyttö asui Rovaniemellä, olikohan Anna tai Anni etunimi ja Paavo oli ainakin hänen miehensä nimi! Taidetaan olla sukulaisia sillä Muhokselta on äitinikin suku muuttanut Sallaan!


        Late Lapista.

        Muhokselta Kuolajärvelle muuttivat isän (Juho Jaako) ja äidin (Kaisa) mukana lapset: Brita, Kaisa, Juho ja Johanna. Kuolajärvellä syntyi lisäksi ainakin kaksi lasta joista toinen on äitini äiti. Voin tarkistaa nuo Rovaniemen serkut kun Rovaniemelle seuraavan kerran soittelen.


      • Late Lapista.
        Kuolajärveltä kirjoitti:

        Muhokselta Kuolajärvelle muuttivat isän (Juho Jaako) ja äidin (Kaisa) mukana lapset: Brita, Kaisa, Juho ja Johanna. Kuolajärvellä syntyi lisäksi ainakin kaksi lasta joista toinen on äitini äiti. Voin tarkistaa nuo Rovaniemen serkut kun Rovaniemelle seuraavan kerran soittelen.

        Äidilläni oli Kaisa niminen sisko, joka oli Arvo nimisen miehen kanssa naimisissa, kävivät joskus kyläilemässä meillä täällä Tornio ojan varressa!
        Se Rovaniemen Paavo taisi olla sukunimeltään Ylisuutari! oli töissä muistaakseni postiauto varikolla Roissa !

        Late Lapista.


      • Jokke 2
        Kuolajärveltä kirjoitti:

        Muhokselta Kuolajärvelle muuttivat isän (Juho Jaako) ja äidin (Kaisa) mukana lapset: Brita, Kaisa, Juho ja Johanna. Kuolajärvellä syntyi lisäksi ainakin kaksi lasta joista toinen on äitini äiti. Voin tarkistaa nuo Rovaniemen serkut kun Rovaniemelle seuraavan kerran soittelen.

        Juho Väinö synt: 1/11 1891 oli toinen lapsi ja kuollut 6/11 1924. Oli toinen lapsi.


      • jokke2
        Late Lapista. kirjoitti:

        Äidilläni oli Kaisa niminen sisko, joka oli Arvo nimisen miehen kanssa naimisissa, kävivät joskus kyläilemässä meillä täällä Tornio ojan varressa!
        Se Rovaniemen Paavo taisi olla sukunimeltään Ylisuutari! oli töissä muistaakseni postiauto varikolla Roissa !

        Late Lapista.

        Kaisa oli siskopuoli sukunimi avioliitosa oli Salmela


      • jokke 2
        Kuolajärveltä kirjoitti:

        Muhokselta Kuolajärvelle muuttivat isän (Juho Jaako) ja äidin (Kaisa) mukana lapset: Brita, Kaisa, Juho ja Johanna. Kuolajärvellä syntyi lisäksi ainakin kaksi lasta joista toinen on äitini äiti. Voin tarkistaa nuo Rovaniemen serkut kun Rovaniemelle seuraavan kerran soittelen.

        Onko tämä Juho-Väinö ? Oliko hänen vaimonsa Jenni Maria Pätsi Kuusamosta syntyisin ? Onko Britalla , Kaisalla ja Johannalla lapsia ? Juho Väinö ja Jenni Maria olivat minun äitini vanhemmat. Äitini nimi oli Hilma Maria Kristo os: Häikiö


    • ,,,,

      Juho Jaako näyttäs olevan mummoni isä :) Riitta (Brita?) Hilma Häikiö oli mummoni, isäni äiti ja jälkeläisiä on aikamoinen liuta, ei kylläkään Häikiö nimellä.

      • Kuolajärveltä

        Brita Hilma oli vanhin sisaruksista, syntynyt 1883.


      • Kapusta

        Minun Mummoni oli Hilma Häikiö . Joka meni Sallasta kotoisin olevan Arvid Isojärven kanssa naimisiin


      • tuhkala

        Niin minunkin mumoni Isä oli Juho Jaakko Häikiö ja vaimo Kaisa pekantytär Tomperi Ja minun Mummoni oli Riitta Hilma Häkiö joka meni naimisiin Kalle Arvid Isojärven kanssa .


      • jokke2
        Kapusta kirjoitti:

        Minun Mummoni oli Hilma Häikiö . Joka meni Sallasta kotoisin olevan Arvid Isojärven kanssa naimisiin

        Arvid oli Kaisan isä


    • K. A. I

      NS: sotaaikana on ollut Sallassa ainakin Hilma Isojärvi os. Häikiö. Ja lisäksi Benjam ja hänen vaimonsa Häikiöt. Heidän lapsista en tiedä. Benjam kaatui jatkosodassa muistaakseni v. 1944.

      • Late Lapista.

        Minunkin äitini nimi oli Hilma os, Häikiö oli naimisissa Alatorniolla syntyneen miehen kanssa! Tuolla äitin Kaisa siskolla oli Sinikka niminen tytär, asustelee nykyisin tietääkseni eteläruotsissa!

        Pitääpäs tulla kesällä höpömökkeilemään sinne Sallan kairaan, voisi jopa tavata sukulaisiakin siellä !

        Late Lapista.


      • jokke2

        Benjam kaatui vuonna 28 07 1942. Toinen lapsi oli Eliina Auer os: Häikiö synt 2/9 1916 Kolmas lapsi Siis minun Äitini. Hima Maria Kristo os Häikiö.synt 10/8 1920.


      • haikipe

        Iisak Benjam Häikiö palveli Jatkosodassa korpraalina 3./JR 53. Kaatui 28.7.1942 Hevosenkengässä


    • tuhkala

      Minuun voi ottaa yhtettä puh.0503481038

      • Tapsa Tupos

        En ole Häikiöitä, mutta olen selvittänyt muutaman sukuhaaran jotka ovat ennen 1900 syntyneitä Utajärvellä ja Muhoksella. Nykyaikaa vaikeampi saada.
        Sukuohjelmassa 168 Häikiö nimistä henkilöä.


    • huki1

      Häikiö suku on tutkinnan alla.

      Äitini on kertonut että Benjam oli hyvä mandoliinin soittaja,kuoli 1942,
      mutta ei muista kenen lapsi sisaruksista oli?

      Isojärvi nimi on myös äidille tuttu.

      Olisi kiva tietää minkä muun nimisiä on syntynyt Sallassa kuin Lyydi Severiina?

      Ennen Häikiö nimeä on sukupuussani Kuckonen,Säckilänoja.

      • Late Lapista.

        Mistähän noista tutkimuksista saisi tietoa? Velipoikani tutki taannoin Häikiön sukua, tutkimus muistaakseni tökkäsi palaneisiin kirkonkirjoihin !
        Onko siellä Sallassa Kauttion sukua, on sattunut niin mukavasti jotta tuo nykyinen tyttöystäväni suku on Paanajärveltä lähtöisin!

        Late Lapista.


      • Tapsa Tupos

        Benjam on Juhon ja Jennin lapsi. Juho Muhokselta ja Jenni Kuusamosta.
        Sisaruksia Eliina ja Hilma.


      • Tapsa Tupos
        Late Lapista. kirjoitti:

        Mistähän noista tutkimuksista saisi tietoa? Velipoikani tutki taannoin Häikiön sukua, tutkimus muistaakseni tökkäsi palaneisiin kirkonkirjoihin !
        Onko siellä Sallassa Kauttion sukua, on sattunut niin mukavasti jotta tuo nykyinen tyttöystäväni suku on Paanajärveltä lähtöisin!

        Late Lapista.

        Voin laittaa Kauttion suvusta pienen tulosteen tai esi-polvitaulun kun laitat kenestä henkilöstä kysymys. Katson löytyykö.
        tapani.oikarinen(at)gmail.com


      • Late Lapista.
        Tapsa Tupos kirjoitti:

        Voin laittaa Kauttion suvusta pienen tulosteen tai esi-polvitaulun kun laitat kenestä henkilöstä kysymys. Katson löytyykö.
        tapani.oikarinen(at)gmail.com

        Ainakin Lyyti oli os, Kauttioita asunut Rantsilassa ja sittemmin Oulussa, hänen veljensä kuoli Paavolassa, olikohan vuosi pari sitten !

        Late Lapista.


      • jokke21
        Tapsa Tupos kirjoitti:

        Benjam on Juhon ja Jennin lapsi. Juho Muhokselta ja Jenni Kuusamosta.
        Sisaruksia Eliina ja Hilma.

        Hilma Maria Synt:10/8/1920 Kuoli 1971 Torniossa. Benjamin kaatui sodassa 28/ 7/1942. Eliina Auer Os Häikiö synt 2 /9 /1916 Pauli Ilpo Auer synt 17/ 4 /1910 ja kaatui sodassa 1/ 8 /1941. Elina asui mm: Mäntyharjulla ja Iitissä Toinen avioliitto....Veikko Kustaa Turpeinen.heidän lapsensa on Eila Maija synt:197 04/ 1947. ja Heikki Kalevi synt: 27 /06 /1949. ja Matti Veikko Olavi synt:13 /12 / 1951. Hilma Maria oli minun äitini.


      • jokke 2

        Kuinka pitkälle olet päässyt tässä tutkimuksessa? Millä vuosiluvulla tulevat nämä Kuckkonen ja Säckilänoja ? kuvaan mukaan ? Onko nämä Muhoksen kirkonkirjoissa ?


      • jokke 2
        Tapsa Tupos kirjoitti:

        Benjam on Juhon ja Jennin lapsi. Juho Muhokselta ja Jenni Kuusamosta.
        Sisaruksia Eliina ja Hilma.

        Onko tämä Hilma Maria synt: 10 .8. 1920


      • huki1
        jokke 2 kirjoitti:

        Kuinka pitkälle olet päässyt tässä tutkimuksessa? Millä vuosiluvulla tulevat nämä Kuckkonen ja Säckilänoja ? kuvaan mukaan ? Onko nämä Muhoksen kirkonkirjoissa ?

        Moi,
        Häikiö suku on Muhokselta lähtöisin,tietojeni mukaan Juha Jaako Häikiö oli Lestadiolainen pappi.Juho Jaako muutti Kuusamoon pari vuotta vaimon kuoleman jälkeen

        Anders Anderson Säckilänoja aka Terfvonen aka Kukkonen s. 24 Heinäkuuta 1730
        Maria Bertillsdotter Kranckala s.1725

        Johan Säckilänoja aka Kuckola s.23 Joulukuuta 1765
        Maria Henricsdotter Karbin Bonell s.9 Maaliskuuta 1766

        Anders Johaninpoika Kuckonen aka Häikiö s.1793
        Sara Pehrs dr. Pelkonen s.4 Syyskuuta 1800

        Henrik Henni Andersinpoika Häikiö s.28 Marraskuuta 1824
        Anna Maria Pehrsdr Laitinen s.10 Marraskuuta 1826

        Johan Jacob Juho Jaakko Häikiö s.5 Huhtikuuta 1860
        Katarina Kaisa Pekantytär Tomperi Jurvanen s.6 Helmikuuta 1864
        k.15 Maaliskuuta 1919


      • jokke 2
        huki1 kirjoitti:

        Moi,
        Häikiö suku on Muhokselta lähtöisin,tietojeni mukaan Juha Jaako Häikiö oli Lestadiolainen pappi.Juho Jaako muutti Kuusamoon pari vuotta vaimon kuoleman jälkeen

        Anders Anderson Säckilänoja aka Terfvonen aka Kukkonen s. 24 Heinäkuuta 1730
        Maria Bertillsdotter Kranckala s.1725

        Johan Säckilänoja aka Kuckola s.23 Joulukuuta 1765
        Maria Henricsdotter Karbin Bonell s.9 Maaliskuuta 1766

        Anders Johaninpoika Kuckonen aka Häikiö s.1793
        Sara Pehrs dr. Pelkonen s.4 Syyskuuta 1800

        Henrik Henni Andersinpoika Häikiö s.28 Marraskuuta 1824
        Anna Maria Pehrsdr Laitinen s.10 Marraskuuta 1826

        Johan Jacob Juho Jaakko Häikiö s.5 Huhtikuuta 1860
        Katarina Kaisa Pekantytär Tomperi Jurvanen s.6 Helmikuuta 1864
        k.15 Maaliskuuta 1919

        Kiitos tiedosta tämä alkaa riittämään Häikiön suvusta meinaan sitähän ollaan jo 1700 luvulla. Onko kellään tietoja em Eliinan lapsista ? PS mitä tarkoittaa t5ämä kun sukunimen perässä on kirjaimet aka?


      • Tuhkala 1
        huki1 kirjoitti:

        Moi,
        Häikiö suku on Muhokselta lähtöisin,tietojeni mukaan Juha Jaako Häikiö oli Lestadiolainen pappi.Juho Jaako muutti Kuusamoon pari vuotta vaimon kuoleman jälkeen

        Anders Anderson Säckilänoja aka Terfvonen aka Kukkonen s. 24 Heinäkuuta 1730
        Maria Bertillsdotter Kranckala s.1725

        Johan Säckilänoja aka Kuckola s.23 Joulukuuta 1765
        Maria Henricsdotter Karbin Bonell s.9 Maaliskuuta 1766

        Anders Johaninpoika Kuckonen aka Häikiö s.1793
        Sara Pehrs dr. Pelkonen s.4 Syyskuuta 1800

        Henrik Henni Andersinpoika Häikiö s.28 Marraskuuta 1824
        Anna Maria Pehrsdr Laitinen s.10 Marraskuuta 1826

        Johan Jacob Juho Jaakko Häikiö s.5 Huhtikuuta 1860
        Katarina Kaisa Pekantytär Tomperi Jurvanen s.6 Helmikuuta 1864
        k.15 Maaliskuuta 1919

        Nuo viimmeisenä manitut henkilöt olivat minun mummoni vanhemmat


      • Kaisa 8
        Tuhkala 1 kirjoitti:

        Nuo viimmeisenä manitut henkilöt olivat minun mummoni vanhemmat

        Ja ilmeisesti minunkin mummoni vanhemmat.


      • haikipe
        jokke 2 kirjoitti:

        Kiitos tiedosta tämä alkaa riittämään Häikiön suvusta meinaan sitähän ollaan jo 1700 luvulla. Onko kellään tietoja em Eliinan lapsista ? PS mitä tarkoittaa t5ämä kun sukunimen perässä on kirjaimet aka?

        Aka tarkoittaa ihan samaa kuin eli


    • Late Lapista.

      Alkaa mennä tuo sukututkimus jo liian pitkälle, kun suvusta jo löytyy äidin puolelta lestadiolaispappeja, ja isäni puolelta Ruotsin kuninkaan verokerääjiä! Vihaan jostakin kumman syystä sekä pappeja että verottajia ! Verottaja lätkäisi jälleen minulle jälkiveroa, ja papit taasen valehtelevat ja uhkailevat ihmisiä ammatikseen!

      Late Lapista.

      • Ryder_40

        Minun tietoni mukaan Juho Jaako Häikiön ammatti ei ole pappi ja tämä on varma tieto. Olen Juho Jaakon (Jakob) 1.polvi, jälkeläisiä 5. polvessa. Juho Jaakolla oli 10 lasta, joista viisi vanhinta syntynyt Muhoksella ja toiset viisi Kuolajärvellä (Salla). Brita Hilma Häikiö on minun mummoni äidin sisar nimeltään Saimi Ristiina Häikö synt. marraskuu-1897.


      • PirjoT
        Ryder_40 kirjoitti:

        Minun tietoni mukaan Juho Jaako Häikiön ammatti ei ole pappi ja tämä on varma tieto. Olen Juho Jaakon (Jakob) 1.polvi, jälkeläisiä 5. polvessa. Juho Jaakolla oli 10 lasta, joista viisi vanhinta syntynyt Muhoksella ja toiset viisi Kuolajärvellä (Salla). Brita Hilma Häikiö on minun mummoni äidin sisar nimeltään Saimi Ristiina Häikö synt. marraskuu-1897.

        Minun mummoni äiti on Brita Hilma Isojärvi os. Häikiö. Olemme siis jonkinasteisia sukulaisia:)


      • Anonyymi
        Ryder_40 kirjoitti:

        Minun tietoni mukaan Juho Jaako Häikiön ammatti ei ole pappi ja tämä on varma tieto. Olen Juho Jaakon (Jakob) 1.polvi, jälkeläisiä 5. polvessa. Juho Jaakolla oli 10 lasta, joista viisi vanhinta syntynyt Muhoksella ja toiset viisi Kuolajärvellä (Salla). Brita Hilma Häikiö on minun mummoni äidin sisar nimeltään Saimi Ristiina Häikö synt. marraskuu-1897.

        Saimi oli Santra Eveliinan sisko. Näin hänet mummoni hautajaisissa.


    • uihgo

      tehkää myheritage.com sivulla sukupuu

    • huki1

      Tässä on päivitettyä tietoa Sallan Häikiö suvun juurista!

      Anders Anderson Terfvonen aka Säckilänoja aka Kukkonen s. 24.07.1730-04.06.1798

      Maria Bertillsdotter Kranckala s.1725-03.02.1792

      Johan Andersson Säckilänoja aka Kuckola s.23.12.1765-09.09.1843 Muhos

      Maria Henricsdotter Karbin Bonell s.09.03.1766-02.05.1817 Muhos

      Anders Johaninpoika Kuckonen aka Häikiö s.19.12.1792-20.11.1866 Muhos

      Lisa Johansdotter Puhakka s.29.02.1788-19.05.1826 Muhos

      Henrik Henni Andersinpoika Häikiö s.28.11.1824-17.02.1899 Muhos

      Anna Maria Pehrsdr Laitinen s.10.11.1826-01.03.1893 Muhos

      Juho Jaako Häikiö s.05.04.1860 Muhos-Kuusamo?

      Kaisa Pekantytär Tomberi Jurvanen s.06.02.1864-15.03.1919 Muhos-Kuolajärvi

      • Häikiö_in_America

        Anders Johaninpoika Kuckonen aka Häikiö p.19.12.1792-20.11.1866 Muhos

        This is the my 3rd great-grandfather too. He married twice more after Lisa. My 3 rd grandmother was Saara Pekantytär Pelkonen

        Saara B 1800 • Muhos Pyhänsivu

        Together they had many children one was

        Andreas Anderson Häikiö AKA. Kuckonen
        1832–1909
        B 1832 • Muhos, Finland
        D 1909 • Utajärvi, Finland

        He married Greta Abramdotter Toppinen AkA Topplia
        B 1832 • Findland
        D 1900 • Utajärvi, , Finland

        Together they had eight children. One son stayed in Finland. The rest of their children went to America.

        I am a descendant of their son John Häikiö He is my great grandfather.
        1856–1940
        B 1856 • Utajärvi, Finland
        D 1940 Michigan, USA .

        There are many of us in America that related to the Häikiö family.


    • Anonyymi

      Hei!

      Onko tästä Juho Jaakko Häikiöstä mitään tarkempaa tietoa elämän loppuvaiheista? Hänen vaimonsa Kaisa Pekantytär Häikiö (Tomperi) kuoli v.1919 ja Juho muutti Kuusamoon vuonna -23 tai jotain. Mihin Juho on Kuusamosta jatkanut matkaa? Hänet on julistettu kuolleeksi vuonna 1941 eli onko hän ollut kadoksissa tms.

      Lisäksi Juho pojan Juho Väinö Häikiö tarina kiinnostaa. Kuolleeksi on merkitty v.-24, nin 33v- ikäisenä. Meillä lapsuudessa kerrottiin tarinaa että olisi joko loikannut Neuvostoliittoon tai tullut rajavartijoiden ampmaksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe