Älykkäiden sosiaalinen kömpelyys

_ _ _ _

Olen kohtalaisen älykäs (http://www.mensa.fi/wordpress/?page_id=27 tästä nettitestistä tuli täydet plus muiden kommenteista päätellen) ja minua saatetaan pitää sosiaalisesti kömpelönä tai tyhmänä. Olen aika suorapuheinen enkä aina noudata kirjoittamattomia sääntöjä. Lisäksi minulla on omia mielenkiinnonkohteita joihin suhtaudun intohimoisesti, ja kun innostun jostain uudesta aiheesta saatan lukea siitä netistä kaiken löytämäni lyhyessä ajassa.

Minua onkin joskus epäilty aspergeriksi, mutta en tiedä olenko sitä. Pystyn lukemaan ihmisten tunnetiloja ja sosiaalisia viestejä ainakin monissa tapauksissa, esim. ymmärrän jo puhelimessa äänestä onko joku iloinen vai alakuloinen, kiinnostunut vai ei kiinnostunut, ja tunnistan toisinaan tilanteita joissa henkilön eleet ja sanat ovat ristiriidassa.
Sosiaalisille kirjoittamattomille säännöille olen pikemminkin yliherkkä kuin sokea.

Kumminkin tulen parhaiten toimeen ihmisten kanssa jotka myös sanovat suoraan mitä ajattelevat. Koen sanattomat viestit jotenkin rasittavina ja työläinä, ja minua toisinaan suorastaan veetuttaa kirjoittamattomat säännöt, koska ikinä ei tiedä mikä se reaktio niistä poikkeamiseen on, mikä nyt on oikeasti sallittua ja mikä ei. En tiedä olenko asperger mutta ihannemaailmani toimisi lähempänä sitä. Että ihmiset olisivat suorempia eikä niin paljon pelkäisi toistensa loukkaamista, ja että olisi jotenkin tiukemmin sovittua mitkä on hyvän käytöksen rajat. Ehkä tuossa jälkimmäisessä on puutteita vielä enemmän nykyaikana, kun ei ole mitään uskontoa sanelemassa moraalia ja eri tahot tuputtaa omia näkemyksiään.

Koen siis sosiaalisen älykkyyden vaatimukset ennen kaikkea rasittavina, vaikka en tiedä olenko sosiaalisesti heikkolahjainen vai ihan normaali. Analyyttisella ja sanallisella tasolla asioiden lähestyminen taas on minulle helppoa, ja jos ristiriitoja tulee niin niitä pystyy myös ratkomaan tuolla tavalla.

13

1697

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _ _ _ _

      Poliittiset kantanikin varmaan liittyvät tuohon persoonallisuuden piirteeseen. Vastustan monikulttuurisuutta, koska se laittaa vielä lisää vaatimuksia sosiaalisen älyn käytölle. Monikulttuurisuuden kannattajat varmaan erityisesti nauttivat sosiaalisen älyn kehittämisestä ja erilaisten ihmisten kanssa toimeentulemisesta. Minulle se on pakkopullaa josta kyllä jollain tavalla suoriudun, mutta joka mielestäni vie energiaa kaikenlaiselta luovalta ja yhteiskuntaa eteenpäin vievältä toiminnalta.

      • Tavallinen tallaaja

        En oikein tiedä mitä tähän vastaisi ja oliko tässä jokin piilevä kysymys vai tarkoitus herättää keskustelua?

        En ota kantaa monikulttuurisuuteen, siinä on hyviä ja huonoja puolia liikaa.
        Älykäs ihminen tosin selviää elämästä vähällä aivojen rassaamisella (magneettikuvien mukaan) tehtäviä ratkottaessa, joten en näe syytä miksi älykkään pitäisi olla väistämättä epäsosiaalinen.
        Ehkä turhautuminen on se suurin syy ja sitten ei vaan jaksa selittää.
        Tosin jotku ihmiset ovat eristäytyviä ja pitävät mielellään yksin työskentelystä, samapa tuo minulle.


    • 9+10

      Lievä Asperger voi hyvinkin olla selitys. Itselläni on paljon samanlainen tilanne. Olen loogis-matemaattisesti varsin lahjakas ja muistini on hyvä. Syvennyn mielelläni asioihin ja olen hankkinut monista asioista tietopääoman joka on aika ylivertainen useimpiin muihin verrattuna.

      Viihdyn hyvin yksinäni ja lähinnä silloin olen "oma itseni". Kommunikaatiosta muiden ihmisten kanssa tykkään vain jos se antaa minulle uutta tietoa tai on tilannehuumoria tai muuta absurdia huulenheittoa. Niitänäitäjutustelu ikävystyttää ja sellaisessa seurassa vaivun yleensä omiin ajatuksiini. Jotkut Aspergerit kai pyrkivät päsmäröimään ja esitelmöimään mielenkiinnon kohteistaan mutta mulle se ei ole luontaista.

      Olen pyrkinyt kehittämään kommunikointia muiden kanssa. En pyri juurikaan "lukemaan rivien välistä" koska en ole siinä taitava, enkä yritä saada muilta palautetta itsestäni muullakaan tavoin. Pyrin olemaan hienovarainen ja diplomaattinen; en esim. useinkaan huomauta jos joku puhuu läpiä päähänsä tietämättä että mulla on parempi tieto asiasta. Kyselen vastapelurin asioista vaikkei ne mua kiinnostaisi vähääkään. Mokauksia tulee välistä mutta ei kovin paljon. Olen käsittääkseni kohtalaisen seuramiehen maineessa vaikka se on suurelta osin teatteria

    • Älykäs assi
    • ölhtklhkylnhy

      Mä luulen, että kaikki nettiprovoajat ovat sosiaalisen älyn osalta melko vähäisesti lahjakkaita, koska ei kukaan sosiaalinen ihminen jaksa/ viitsi viihdyttää itseään muiden nettireaktioilla...


      En tiedä miksi täällä esitetään kaikki asperger- ihmiset suurin piirtein psykopaatteina, koska kyseessä on hyvin harvinainen ominaispiirre. Oletteko kenties jostakin netistä lukeneet käsityksenne asperger- ihmisistäkin? Vinkki, että kun tämänkin naurettavan palstan nimi on "Älykkyys", niin älykkäät ihmiset eivät kyllä luota nettiin ensimmäisenä tietolähteenään missään.


      Minä en tunne yhtäkään asperger- ihmistä, mutta kyllä täällä on minuakin tässä Suomi24:ssa sellaiseksi haukuttu ja ilmeisesti siksi, kun jotkut väittää, että nimettömille & naamattomille kirjoitellessaan pitäisi olla jokin ennustajaeukkokin tai osata olla sosiaalinen tietämättä kirjoittajista mitään... Btw: ei ole sosiaalisesti älykästä kirjoitella maahanmuuttovastaisjuttuja älykkyys- aiheen palstoilla.


      Mitä asperger- ihmisiin tulee, niin yksikään joka mun kanssa naamakkain keskustelisi ja minuun tutustuisi, ei ikinä ainakaan minua sellaiseksi määrittäisi. Sen kuitenkin minäkin yleistiedollani tiedän, että asperger- ihmisistä - mikä siis erittäin harvinainen piirre - suuri osa on hyvinkin kilttejä luonteeltaan ja saattavat omata erityislahjakkuuksia. Lisäksi asperger - ominaisuus ei käsittääkseni vaikuta ihmisen älyyn erityisesti tai jopa mitenkään.


      Aika tympeää provokaatiota: Miks täälä on vaan älyllisen keskustelun kannalta tylsiämielisiä tampioita, jotka on kieltämässä ilmastonmuutosta, horisemassa maahanmuuttovastaisjuttuja, ääriuskontohihhuloimassa ja pilkkaamassa taviksia netin käyttäjiä, plus että solvaamassa alisteisia ihmisryhmiä?


      Sullakin on väärä palsta. Ei ole älykästä mitä näen noi tekstit. Oletteko oikein porukalla pilkkailemassa taas, onko hauskaakin riehua Suomi24:ssa? Kuulin taannoin yhdeltä fiksun oloiselta, että netissä on nykyisin sekopäitä, jotka vihdyttää nettiporukoissaan toisiaan laatimalla epäsosiaalisia aloituksia ja pilkkaamalla taviksia jotka kirjoittelee nettifoorumeilla - kyseessä siis tietotekniikkanörtit, joita ei paljoa ainakaan sosiaalinen äly liiaksi pollaansa paina, jos harrastus on sellainen...

    • Sanon vaan

      Sosiaalinen kömpelyys ei ikinä voi olla älykkyyden ilmentymä.

      • 4+6

        Älykkäät tajuavat että jos jotkut älykkäät ovat sosiaalisesti kömpelöjä, se ei tarkoita että kaikki sosiaalisesti kömpelöt ovat älykkäitä.


    • 11+5

      Jotkut ei jaksa teeskennellä sosiaalista ja joka jutusta kiinnostunutta, sekä älyää, ettei kaikkia kiinnosta omat mielenkiinnon kohteet.

    • kaisla123nen56

      Mulla on vähän sama kuin alottajalla, tosin äö 105 eli olen perusälykäs. En mikään ruudinkeksijä. Minuakin rassaa älyttömäst se miksi ihmiset eivät voi olla suoria. Mua ärsyttää kun ihmiset kiertelee ja kaartelee kun jotain kysyy. Usein jos kysyn esim. mielipidettä vaikka työni jäljestä jotenkin puhe alkaa rönsyilemään kaikkeen epäolennaiseen. Jos kysyn jotain haluan totuudellisen vastauksen vaikka en pitäisi siitä. Itsekin tunnistan ihmisten tunnetiloja mm. äänestä, eleistä, puheista jne. ja joskus onnistun jos ihminen on vihainen minulle jäljittämään sen oikean syyn miksi henkilö on vihainen. Osun arvauksella (oikeastaan) tietämisellä nappiin ja henkilö suuttuu vielä enemmän. Joitakin ihmisiä voi lukea kuin avointa kirjaa. Mutta toisaalta tuntuu etten osaa sos.sääntöjä. Siis periaatteessa tiedän miten toimia, tiedän sen "kaavan" jolla toimitaan sos.tilanteissa. Mutta tässä on se ongelma ettei kaikki toimi kaavojen mukaan ja olen hätää kärsimässä - tapahtuu usein koska on monta tapaa toimia sos.tilanteissa. Tämä saa minut välttelemään muita. Esim. kun pääsin sijaiseksi töihin olin hyvin huolissani miten minun pitäisi ihmisiä tervehtiä jne. joten seurasin toisten esimerkkiä mikä antaa kuvan epäaidosta ihmisestä. Myös hautajaisissa on välillä helvetillistä kun saatan töksäyttää jotain. Usein päädyn käyttämään kuluneita fraaseja kuten "Olen pahoillani" mikä ei oikeastaan kuvaa omaa oloa. Usein en tunne haudattavaa, vaikka olisikin sukulainen, koska ei olla oltu tekemisissä. Mitä hänen kuolema minua liikuttaa? Mutta tuota ei saa sanoa.

      Muakin rassaa se miten tunteiden vietävissä ihmiset on. Esim. Vaikka maahanmuutossa, itse kannatan sitä vaikka olen sos.kömpelö - on ne tilanteet mullekin vaikeita jos on tummaihonen muun kulttuurin edustaja kun en tiedä miten heillä käyttäydytään - itse ihonväriin ei mitään negatiivista sanottavaa. Saapahan lisää väriä.

    • Mutkatsuoraksi

      Se on vaan sitä kahnausta ja kitkaa mikä tulee enemmistön tottumusten (me "keskinkertaiset") ja vähemmistön välille oli se sitten poikkeavaa älyä tai älyttömyyttä. Älykkäät ehkä pelkistävät liikaa verrattuna monimietteisyyteen tai muuhun "tylsyyteen" keskinkertaisuuksilla. Eivät ehkä ole ihmiskeskeisiä lainkaan.

    • Mutkatsuoraksi

      Se on vaan sitä kahnausta ja kitkaa mikä tulee enemmistön tottumusten (me "keskinkertaiset") ja vähemmistön välille oli se sitten poikkeavaa älyä tai älyttömyyttä. Älykkäät ehkä pelkistävät liikaa verrattuna monimietteisyyteen tai muuhun "tylsyyteen" keskinkertaisuuksilla. Eivät ehkä ole ihmiskeskeisiä lainkaan.

    • Mutkatsuoraksi

      Se on vaan sitä kahnausta ja kitkaa mikä tulee enemmistön tottumusten (me "keskinkertaiset") ja vähemmistön välille oli se sitten poikkeavaa älyä tai älyttömyyttä. Älykkäät ehkä pelkistävät liikaa verrattuna monimietteisyyteen tai muuhun "tylsyyteen" keskinkertaisuuksilla. Eivät ehkä ole ihmiskeskeisiä lainkaan.

    • Ainaisjäsen

      Olen ollut Mensan jäsen parikymmentä vuotta ja tunnen aika monta jäsentä, ehkä parisataa. Muutama on käytökseltään melko kömpelöitä mutta osan voi päästää sisään etuovesta kalustettuihin huoneisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe