Mitä hyvyys on?

filosofi123

Kertokaa miten te ymmärrätte hyvyyden. Olisi kiva saada tietoa siitä miten erilaiset ihmiset mieltävät hyvyyden. Antakaa myös hyviä esimerkkejä!

5

2950

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaska jakobson

Hyvää on sellainen, että noudatetaan

(i) kultaista sääntöä ja/tai
      (ii) kategorista imperatiivia.

Vastaavasti voidaan sanoa, että sellainen ei ole välttämättä hyvää, mikä on ainoastaan ihmiselle itselleen individualistisesti ajatellen hyvää. Tarkoitan, siis sitä, että hedonismi raakamuotomielessä ei aina ole hyvää.

Hyvää voisi olla sellainen, että uhrataan oma etu ajaessaan toisen olennon hyvää oloa.

• Kone.

Ei ole hyvää eikä pahaa. On vain aivojen sähkökemiaa. Fysiikan lakien määräämää alkeishiukkasten liikettä aivoiksi kutsutussa koneessa.

• Tavallinen tallaaja

Hyvyys... Tulee mieleen nämä mies ja vaimo tilanteet, jossa mies yrittää sanoa jotain herkkää, niin nainen käsittää sen negatiivisella tavalla, joten:

Onko hyvyys sitä, minkä itse tunnemme hyväksi?

Tästä voisi tulla pitkälista kasvun ja ympäristön vaikutuksesta käytökseen ja ajatteluun... Mutta vaikka olisi erittäin huonoissa oloissa elänyt niin ei välttämättä ole kyyninen paska. Mikä saa tämän aikaan?

• Tavallinen tallaaja

Lisäystä:

Jaska Jakobsoni olikin näemmä laittanut hyvän pointin, ei pitäisi lukea niin summittaisesti..

Tähän voisi tietenkin vielä ottaa fyysinen olemus mukaan, sillä ihminenhän purkaa pahaa oloaan ympärille, mutta jos sitä ei pura niin vaarana saattaa olla stressaantuminen/masentuminen. Toisaalta taas jotkin asiat ovat sellaisia, joilla ei halua pahoittaa toisen mieltä.
        Yleensä jos toinen kokee jonkun ihmisen "hyväksi ihmiseksi", on tämä henkilö tehnyt tai sanonut jonkun mieltä tai olemusta piristävän asian.
        Eli käsittäisin hyvyyden näiden "toteamusten" pohjalta seuraavasti:

Hyvyys on epäitsekkyyttä.

• onestar

Itse käsitän sen enemmän seurauksena kuin syynä. Hyvyyshän määritellään aikalailla yleiskäsitteeksi tietyn lajin havannoijien kesken. No mutta jos puhutaan ihan alkuvoimasta, jostain suuremmasta ja peruselementistä. Pitäisi käsittää pahuus että voisi ymmärtää hyvyyden ja voiko näillä käsitteillä olla nolla kohtaa? Eli kun selviää mitä on ei mitään niin vastauksen voi kiteyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe