Kertokaa minulle, miten voi olla mahdollista että alkuräjähdys on tapahtunut 13,7 miljardia vuotta sitten(observable universe?) https://fi.wikipedia.org/wiki/Maailmankaikkeuden_ikä, kun taas kaukaisimmat kohteet ovat 13,7 mirjardin valovuoden päässä (observable universe?) https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_most_distant_astronomical_objects
Onko siis big bang tapahtunut 13,7 mirjardin vuoden vai 13,7 miljardin valovuoden päässä? Kilometreiksi muutettuna näillä on huima ero.
Alkuräjähdys, ikä ja etäisyydet
7
138
Vastaukset
- Kuutiotunti
Tapahtuiko jotain siis tunti vai metri sitten?
Ei ole mitään yksittäistä paikkaa, jossa alkuräjähdys on tapahtunut. Se tapahtui kaikkialla ja ei missään...- Bigbang
Siis: jos maailmankaikkeus on 13,7 miljardia vuotta vanha, miten on mahdollista että objekteja löytyy 13,7 miljardin VALOVUODEN päässä? Tapahtuiko big bang siis 13,7 miljardia vuotta vai valovuotta sitten. Lähteenä ekassa viestissä olevat linkit.
Bigbang kirjoitti:
Siis: jos maailmankaikkeus on 13,7 miljardia vuotta vanha, miten on mahdollista että objekteja löytyy 13,7 miljardin VALOVUODEN päässä? Tapahtuiko big bang siis 13,7 miljardia vuotta vai valovuotta sitten. Lähteenä ekassa viestissä olevat linkit.
Valovuosi on pituusyksikkö. Mikä tässä nyt voi olla niin vaikeata?
- Maanmittri_Koo
Samaa kysyttiin eilen ilmestyneen Tähdet ja avaruus-lehden kyselysivuilla. Siis itse asiassa vanhimmat kohteet joista me voimme jotain säteilyä havaita ovat jo 45 miljardin valovuoden päässä, vaikka säteily lähtikin matkaan 13,7 miljardia vuotta sitten, koska itse avaruus on tällävälin vastaavasti laajentunut.
Älä ota tätä tietoa tyrmäyksenä vaan älyllisenä haasteena! Ota itse selvää asioista!- kysyväeksy
Eikös kysyminen ole asioista selvää ottamista. Ainaki yksi tapa.
"Mitä täällä kysytte, ottaisitte itse asioista selvää"
Pitäisikö itse luoda teoria maailmankaikkeudesta?
- roskapostirobotti2
Alkuräjähdyshän jatkuu yhä, niinkauan kun lajeentuminen on saavuttanut lakipisteensä, ja palaa takain hajonneena lähtökohtaansa.
Se tapahtuu aivan samalla tapaa kuin tavallisessa räjähdyksessä, ja kestää vain hetken.
Samoin maailmankaikkeudenkin alkuräjähdys on vain silmänräpäys, poiketen tavallisesta räjähdyksestä siinä, että se tapahtuu ajattomuudesta käsin ja synnyttää ajan ja aineen, ja sen seurauksena me ajassa ja aineessa elävät tunnemme tunnemme tuo ajan miljardeina vuosina, vaikka se on vain ajattoman silmänräpäys.
Ihminen tiesi tämän jo tuhansia vuosia sitten, ja se on säilynyt tietona mytologioissa- lkjhkjhkjhkjhk
Mytologioilla ei taida olla tieteen kanssa juurikaan tekemistä.
Maailmankaikkeuden laajeneminen jatkuu, mutta sitä ei ole tapana sanoa alkuräjähdykseksi ja nykytiedon mukaan mitään lakipistettä laajenemiselle ei ole, vaan se kiihtyy. Maailmankaikkeus ei taida olla syklinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.932178Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n452132Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501855Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751370- 871283
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311110Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men591071- 68969
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285920