Saanko puolet kaikesta osituksessa.

mitaodotan

Asuimme aviomieheni kanssa omassa omakotitalossa Etelä-Suomessa. Mieheni on maksanut asuntolainaa tämän kuusi vuotta,kun olemme olleet yhdessä. Avioero on siis jo vireillä ja minua kiinnostaa vain se, paljonko saan talosta itselleni. Talo on erään välittäjän mielestä ainakin 350te arvoinen. Velkaa miehelläni on enään 50te talosta. Avioehtoa en suostunut aikanaan allekirjoittamaan.
Lisäksi miehelläni on nimissään kaksi autoa, joista toisen haluan itselleni. Tarvitsen autoa osin työssäkäymiseen liittyen ja muuhunkin.
Tarvikseeko minun odottaa se 6 kuukautta,jotta saan puolet itselleni ja voin ostaa asunnon.

18

647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mek

      Oletteko olleet naimisissa kokoajan ja jos ette ja liitto on alle 5v niin yleensä vain se omaisuus mikä on hankittu avioliiton aikana menee jakoon ja se mikä on ollut ennen liittoa ei mene. Itse miehnä en olisi naimisiin mennyt jos omaisuutta oli ennne liittoa ja avioliiton ehtona olisi aviehto ja jos nainen ei siihen olisi suostunut niin avoliittoa olisi paras ratkaisu.

    • mitaodotat

      Tälläistä löysin! Näyttäisi että osituksen voisi tehdä heti kun on lähtenyt vireille.

      Lisää osituksesta:
      http://www.ositussopimus.fi/ositussopimus-ositus-avioerossa.html
      http://www.lakiopas.com/lakitietoa/ositus/

      Lyhytaikaiset liitot, niissä ei välttämättä ole ositusta:

      "Sovittelua toimitettaessa voidaan määrätä, että tasinkoa ei lainkaan suoriteta tai tasinko-oikeutta rajoitetaan. Menettely tarkoittaa enemmän omistavan puolison suojaamista. Se soveltuukin käytettäväksi ennen kaikkea silloin, kun avioliitto on jäänyt lyhytaikaiseksi. Lyhytaikaisena pidetään alle viiden vuoden kestänyttä avioliittoa. Oikeuskäytännössä avio-oikeuden on katsottu kertyvän vähitellen. Yhden vuoden jälkeen avio-oikeutta on kertynyt 20 prosenttia, kahden vuoden jälkeen 40 prosenttia, kolmen vuoden jälkeen 60 prosenttia ja niin edelleen. Liiton kestoa arvioitaessa voidaan jossain määrin antaa merkitystä sille, jos puolisot ovat asuneet ennen avioliittoa pitkään yhdessä avoliitossa."

      Linkki: http://www.lakineuvo.fi/lakineuvo/314/kysymys-osituksesta-lyhytaikainen-avioliitto-osituksen-sovittelu-perintönä-saatu-omaisuus-avioehtosopimuksen-sovittelu-avio-oikeuden-kertyminen

      • mitaodotan

        Ja kyllä, olemme olleet siis naimisissa 6 vuotta. summa summarum. voiko osituksen tehä heti,kun laitoin itse eron vireille. Löysin ihqu miehen, joka ymmärtää minua toisin kuin ex-siippani. tarkoitus olisi osataa asunto itselleni, kun ei toisen nurkissakaan voine koko aikaa viettää.


    • 134241234134

      Aivan aluksi haluaisin sanoa ystävällisesti. Vittu mikä akka!

      Valitettavasti tässä kohti olet erittäin vahvoilla. Jos avioehtoa ei ole, niin käytännössä omaisuutenne lasketaan yhteen ja jaetaan molemmille tasan. Summat on kuitenkin sellaisia, että suosittelen että otat yhteyttä osaavaan lakimieheen. Sitä kautta pääset nopeimmin taloon, autohin ja rahoihin käsiksi.

      Onnea vaan sen ihq:n miehen kanssa. Muista tällä kertaa tehdä itse avioehto, jos eksyt naimisiin, muuten tämä ymmärtäjä vie sinulta sitten aikanaan puolet.

    • hurjaa

      Onko aloittajan kaltaisia röyhkimyksiä paljonkin? MIten ihmiset eivät tee avioehtoa naimisiin mennessään? Itse en suostuisi naimisiin ilman sitä.

      Toivon että aloitus on keksitty ja laitettu siksi, että ihmiset todella huolehtisivat avioehdosta naimisiin mennessään.

      • keskinäinen testamentti

        Tehkää vielä keskinäinen testamentti kuoleman varalle. Siis avioliitossa olevat. Ei riitä silloin avioehto


    • hahahh, siitäs sait

      Naiset on tuollaisia idiootteja. Minu akka luuli että se saa puolet mun omaisuudestani mutta oikeudessa se ei saanut mitään vaan joutui jopa maksamaan minun kulut. Taloni arvo on 300 tonnia ja auto n 25 ja rahaa on 150 tonnia. Naimisiin ei kannata mennä. Akka luuli että saa avoliitossakin puolet mun omaisuudesta.

    • yksi perhesurma taas

      Minä kyllä naisena olin avioliitossa 19 v kun erottiin ei jaettu kuin vaatteet. Syynä se että mies on niin hullu lupasi tappaa jos jotain vaadin . no en vaatinut ja elämä on ihan ok näinkin. sinulle ap. provo ehkä et syntynyt pettämään ja lypsämään itselle sellaista mihin et ole tehnyt pätkääkään töitä. Ja on miehiä jotka tappavat mielummin kuin jakavat. Joskus tuntuu että sikamaisille ihmisille sellainen loppu on ihan oikein.

      • maitaodotan

        Kysyin lakimieheltä, että täysin olen oikeutettu 50/50 osuuteen talosta ja kaikesta muustakin. Sain selville, että tulevalla exälläni on myös osakkeita säästössä ja niistäkin saan oman osuuteni. Eipä ole aiemmin ottanut asiaa puheeksi. En ymmärrä miksi siitä talon hinnasta pitää vähentää miehen velka,koska eihän se ole minun velkaani.
        Autot on onneksi maksettu ja saan toisen niistä ja erotuksen verran rahaa verrattuna kalliimpaan autoon.
        Ositus voidaan kuulemma tehdä välittömästi vaikka ollaankin 1-vaiheessa. Tiedoksi muille vastaavassa tilanteessa oleville.
        Koska mieheni vastustaa koko ajatusta,niin minulle ollaan esittämässä pesänjakajaa,jonka kustannukset maksetaan puoliksi. Voin kuulemma maksaa saamallani osuudella,joten omaa rahaa ei tähänkään tarvitse käyttää.
        Kannattaa kysyä ihan asiantuntijalta neuvoja tällaisissa kinkkisissa tapauksissa,jotta oikeudenmukaisuus toteutuu.


      • mek

        Kun ositusta ei ole tehty ja ex miehstäsi joskus aika jättää niin sinulla on avio-oikeus kuolinåesän oamisuuteen kun ei ole erossa ositusta tehty. Ilmoitappa verottajalle sinulle kuuluva omaisuus on ex niin hänelle tulee siitä lahjavero ja hommaa hyvä asianajaja niin saat sen mikä sinulle kuuluu.


      • mek
        maitaodotan kirjoitti:

        Kysyin lakimieheltä, että täysin olen oikeutettu 50/50 osuuteen talosta ja kaikesta muustakin. Sain selville, että tulevalla exälläni on myös osakkeita säästössä ja niistäkin saan oman osuuteni. Eipä ole aiemmin ottanut asiaa puheeksi. En ymmärrä miksi siitä talon hinnasta pitää vähentää miehen velka,koska eihän se ole minun velkaani.
        Autot on onneksi maksettu ja saan toisen niistä ja erotuksen verran rahaa verrattuna kalliimpaan autoon.
        Ositus voidaan kuulemma tehdä välittömästi vaikka ollaankin 1-vaiheessa. Tiedoksi muille vastaavassa tilanteessa oleville.
        Koska mieheni vastustaa koko ajatusta,niin minulle ollaan esittämässä pesänjakajaa,jonka kustannukset maksetaan puoliksi. Voin kuulemma maksaa saamallani osuudella,joten omaa rahaa ei tähänkään tarvitse käyttää.
        Kannattaa kysyä ihan asiantuntijalta neuvoja tällaisissa kinkkisissa tapauksissa,jotta oikeudenmukaisuus toteutuu.

        Kyläpä tuli ex miehellesi kalliita panoja sinun suhteen kun et aikoinaan avioehtoon suostunut niin ex miehesi olisi pitänyt kanssa pitää päänsä ja jos ei ehto niin ei myöskään naimisiin. Tässä hyvä esim. että avioliitto on prostituution sivistynein muoto ja se siitä. Toivottavasti ex miehelläsi on tarkka kirjanpito mitä kukin on maksanut ja se painaa jos oikeuteen mennään.


      • joo, mutta..
        maitaodotan kirjoitti:

        Kysyin lakimieheltä, että täysin olen oikeutettu 50/50 osuuteen talosta ja kaikesta muustakin. Sain selville, että tulevalla exälläni on myös osakkeita säästössä ja niistäkin saan oman osuuteni. Eipä ole aiemmin ottanut asiaa puheeksi. En ymmärrä miksi siitä talon hinnasta pitää vähentää miehen velka,koska eihän se ole minun velkaani.
        Autot on onneksi maksettu ja saan toisen niistä ja erotuksen verran rahaa verrattuna kalliimpaan autoon.
        Ositus voidaan kuulemma tehdä välittömästi vaikka ollaankin 1-vaiheessa. Tiedoksi muille vastaavassa tilanteessa oleville.
        Koska mieheni vastustaa koko ajatusta,niin minulle ollaan esittämässä pesänjakajaa,jonka kustannukset maksetaan puoliksi. Voin kuulemma maksaa saamallani osuudella,joten omaa rahaa ei tähänkään tarvitse käyttää.
        Kannattaa kysyä ihan asiantuntijalta neuvoja tällaisissa kinkkisissa tapauksissa,jotta oikeudenmukaisuus toteutuu.

        En ymmärrä miksi siitä talon hinnasta pitää vähentää miehen velka,koska eihän se ole minun velkaani.

        -> Ositus lasketaan netto-omaisuudesta. Eli velkaa ei ole omaisuutta :)
        "Hankitun selvityksen perusteella voidaan laatia osituslaskelma, jossa selvitetään kummankin puolison netto-omaisuuden (varat – velat) arvo ja lasketaan ne yhteen. Jakamalla puolisoiden koko netto-omaisuuden arvo puoliksi saadaan selville puolisoille jaon lopputuloksena tulevan omaisuuden arvo. Tämän laskennallisen vaiheen jälkeen jaettava omaisuus jaetaan tosiasiallisesti puolisoiden kesken."


      • ukko meni vanhanaikaisee
        maitaodotan kirjoitti:

        Kysyin lakimieheltä, että täysin olen oikeutettu 50/50 osuuteen talosta ja kaikesta muustakin. Sain selville, että tulevalla exälläni on myös osakkeita säästössä ja niistäkin saan oman osuuteni. Eipä ole aiemmin ottanut asiaa puheeksi. En ymmärrä miksi siitä talon hinnasta pitää vähentää miehen velka,koska eihän se ole minun velkaani.
        Autot on onneksi maksettu ja saan toisen niistä ja erotuksen verran rahaa verrattuna kalliimpaan autoon.
        Ositus voidaan kuulemma tehdä välittömästi vaikka ollaankin 1-vaiheessa. Tiedoksi muille vastaavassa tilanteessa oleville.
        Koska mieheni vastustaa koko ajatusta,niin minulle ollaan esittämässä pesänjakajaa,jonka kustannukset maksetaan puoliksi. Voin kuulemma maksaa saamallani osuudella,joten omaa rahaa ei tähänkään tarvitse käyttää.
        Kannattaa kysyä ihan asiantuntijalta neuvoja tällaisissa kinkkisissa tapauksissa,jotta oikeudenmukaisuus toteutuu.

        Oletko sinä perinyt jotain? Puolet kuuluu ukollesi.


      • nainen myös
        maitaodotan kirjoitti:

        Kysyin lakimieheltä, että täysin olen oikeutettu 50/50 osuuteen talosta ja kaikesta muustakin. Sain selville, että tulevalla exälläni on myös osakkeita säästössä ja niistäkin saan oman osuuteni. Eipä ole aiemmin ottanut asiaa puheeksi. En ymmärrä miksi siitä talon hinnasta pitää vähentää miehen velka,koska eihän se ole minun velkaani.
        Autot on onneksi maksettu ja saan toisen niistä ja erotuksen verran rahaa verrattuna kalliimpaan autoon.
        Ositus voidaan kuulemma tehdä välittömästi vaikka ollaankin 1-vaiheessa. Tiedoksi muille vastaavassa tilanteessa oleville.
        Koska mieheni vastustaa koko ajatusta,niin minulle ollaan esittämässä pesänjakajaa,jonka kustannukset maksetaan puoliksi. Voin kuulemma maksaa saamallani osuudella,joten omaa rahaa ei tähänkään tarvitse käyttää.
        Kannattaa kysyä ihan asiantuntijalta neuvoja tällaisissa kinkkisissa tapauksissa,jotta oikeudenmukaisuus toteutuu.

        Jos ei lie velkakaan, niin eipä nuo rahatkaan ole sinun! Rikkaa et ole ristiin tarvinnut pistää, muuta kuin herroiksi olla höllötellä. Hitto, että suututtaa tuommoiset siipeilijäakat!


      • vfjakvlfa
        joo, mutta.. kirjoitti:

        En ymmärrä miksi siitä talon hinnasta pitää vähentää miehen velka,koska eihän se ole minun velkaani.

        -> Ositus lasketaan netto-omaisuudesta. Eli velkaa ei ole omaisuutta :)
        "Hankitun selvityksen perusteella voidaan laatia osituslaskelma, jossa selvitetään kummankin puolison netto-omaisuuden (varat – velat) arvo ja lasketaan ne yhteen. Jakamalla puolisoiden koko netto-omaisuuden arvo puoliksi saadaan selville puolisoille jaon lopputuloksena tulevan omaisuuden arvo. Tämän laskennallisen vaiheen jälkeen jaettava omaisuus jaetaan tosiasiallisesti puolisoiden kesken."

        Ethän sinä edes ymmärrä selvää tekstiä. Lue uudelleen ja pyydä vaikka lakimies selittämään maallikon kielellä kun et edes tuota tajua. Olet muutenkin siipeillyt koko avioliiton ajan joten tuskin saat ihan kokonaan puolet itsellesi. Toivottavasti et saa.

        Urpo olet!


      • Huoh...
        joo, mutta.. kirjoitti:

        En ymmärrä miksi siitä talon hinnasta pitää vähentää miehen velka,koska eihän se ole minun velkaani.

        -> Ositus lasketaan netto-omaisuudesta. Eli velkaa ei ole omaisuutta :)
        "Hankitun selvityksen perusteella voidaan laatia osituslaskelma, jossa selvitetään kummankin puolison netto-omaisuuden (varat – velat) arvo ja lasketaan ne yhteen. Jakamalla puolisoiden koko netto-omaisuuden arvo puoliksi saadaan selville puolisoille jaon lopputuloksena tulevan omaisuuden arvo. Tämän laskennallisen vaiheen jälkeen jaettava omaisuus jaetaan tosiasiallisesti puolisoiden kesken."

        Ukkosi taisi naida sinut suoraan koulunpenkiltä, ja opintosi jäivät kesken. Tekstinymmärryksesi ja tiedon omaksumiseksi taitaa olla ala-asteikäisen tasolla. Vähennyslaskukin taitaa tehdä vaikeuksia. Palkkaa hyvä asioidenhoitaja itsellesi ja maksa hänelle kun saat (ehkä saat) osuutesi erosta.

        Huh, huh.... taitaa olla provoalitus, kun on sentää saanut nettiyhteidet toimimaan.


    • elämä opetti

      Avioliittoon ei kannata mennä koskaan jos on omaisuutta.

    • trumpet

      Vaikka väittävät että naisia ei sais lyödä mutta ainahan voi ajaa "vahingossa" toisen päälle ja kannattaa olla kännissä kun sen tekee..

      ois tommoselle huoralle oikein...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3056
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1451
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1189
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1157
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1147
    Aihe