Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mensalaisille kysymys.

pancho1

Minkälaisissa ammateissa toimitte?

21

1228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TyyppiB

      Nörtti jä kouluttaja.

      Toimin outoa nörttikieltä puhuvien kehittäjien ja tietotekniikasta vähän ymmärtävien käyttäjien välisenä tulkkina. Ymmärrys ei aina tahdo kohdata ilman tulkkia.

    • srgdfd

      Kai mensassakin muutama kouluja käymätön juoppoluuseri löytyy:D

    • dfscsec

      Vartija, plus teen lisäansioita pokerilla ja sijoittamisella.

    • En ole provo

      Korkean älykkyysosamäärän omistavat ihmiset voivat olla missä yhteiskuntaluokassa tahansa. Älykkäät ihmiset kuitenkin ovat usein menestyjiä, mutta ei ole ollenkaan harvinaista, että älykäs olisi vieraantunut yhteiskunnasta jne.

      En ole kuitenkaan varma siitä, että onko mensan Suomessa käyttämät ÄO-testit (FRT ja C&C) luotettavia älykkyyden mittareita. En sano näin siksi, että inhoaisin mensalaisia (Heitä on ystäväpiirissäni yllättävän paljon.) tai että minulla ei olisi henkisiä resursseja menestyä edeltä mainittavissa testeissä. Olen kriittinen Suomen mensan testejä kohtaan siksi, koska culture fair-testit ovat huonoja ÄO:n mittareita siksi, että ne mittaavat älykkyyden lajeja (S-tekijät) liian yksipuolisesti ja luottavat S-tekijöiden väliseen korrelaatioon liian suuresti. Toisin sanoen jos sinulla on hyvä visuaalinen hahmotuskyky ja sinulle on siunaantunut hyvät loogiset taidot, tulet menestymään mensan testeissä, vaikka sinulla olisi suorastaan ala-arvoinen verbaalinen lahjakkuus jne.

      Yksi tuttavani, joka on sattumoisin psykologi, on tehnyt vapaa-ajallaan ystävilleni, jotka ovat mensan jäseniä, ns. oikean ÄO-testin eli Wasi:n (Wais-IV tai Wais-III). Paljastui, että useat heistä eivät olisi sen mukaan läpäisseet mensan rajaa (131, 15 SD), koska heillä ei ollut tarpeeksi laajaa sanavarastoa ja käsitteiden käsityskykyä. Myös jotkut muut osiot saattoivat tuottaa osalle heistä hankaluutta.

      Lisäksi minulla on yksi ystävä, joka sai mensan (C&C) tulokseksi 138 tai 137. Huomatkaa, että tässä testissä on käytössä 24 SD, joten tulos on yleisemmin käytetyllä jakaumalla (15 SD) vastaa n. 120 ÄO:tä. Hän sai kuitenkin Wais-III:stä tulokseksi 137. Hän siis ylitti tällä testillä mensan rajan selkeästi.

      Olin väsynyt, kun kirjoitin tätä, joten pahoittelen jo etukäteen kirjoitusvirheitä ja epäloogisuuksia, jos niitä löytyy.

      • mette.soderman

        Kielellisen älykkyyden mittari on poistettu Mensan testeistä, koska siihen vaikuttaa koulutus aivan suoraan.


      • En ole provo
        mette.soderman kirjoitti:

        Kielellisen älykkyyden mittari on poistettu Mensan testeistä, koska siihen vaikuttaa koulutus aivan suoraan.

        Enpä nyt sanoisi. Ainakin Wais-III ja -IV eivät mittaa akateemista tietotasoa. Ne mittaavat kykyä miettiä asioita verbaalisesti ja usein abstraktista näkökulmasta. Ei koulutus ja opiskelu ole ainoita tekijöitä, jotka luovat sanavarastoa vaan kommunikoimisella, ajattelulla ja yhteiskunnassa elämisellä on siihen paljon suurempi vaikutus. Kysyin juuri pyskologiltani, että menestyvätkö akateemisesti menestyvät keskimääräistä paremmin Wasi:n verbaalisessa osiossa. Hän ei ole huomannut korrelaatiota.

        Ja jos viittaat varsinaisesti "yleistietoa" mittaavaan osioon, sekään ei tarvitse akateemista taitoa (Anteeksi toistosta. En jaksa miettiä vasta herättyäni kielellisesti nokkelaita ilmauksia). Siinä ei ole tarkoitus mitata oletko ollut hereillä fyysikan tai hirstorian tuntien aikana. Siinä kysytään asioita, jotka pyörivät yhteiskunnassamme lähes päivittäin joko suorasti tai epäsuorasti. Näin ollen voidaan puhua, että yleistieto-osio mittaa säiliömuistiasi.

        http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2241473-pojan-ao-145-a/

        Tuossa on yksi linkki, jossa äidin "poika" on saanut huipputuloksen Wasi:sta (Ainakin testin kuvaus sopii hyvin Wasi:iin.), vaikka kyseinen poika on ollut koulussa ongelmatapaus. En käsittele tätä enempää. Oletan, että ymmärsit, mitä ajan takaa. ;)

        Siihen on syynsä, että kukaan asiansa osaava psykologi ei tee Culture Fair-testejä älykkyyden määrittelyyn tai mittaamiseen.

        "Intelligencie is the aggregate or global capacity of the individual to act purposefully, to think rationally, and to deal effectively with his/her enviroment."
        - David Weschler


      • 7+18
        En ole provo kirjoitti:

        Enpä nyt sanoisi. Ainakin Wais-III ja -IV eivät mittaa akateemista tietotasoa. Ne mittaavat kykyä miettiä asioita verbaalisesti ja usein abstraktista näkökulmasta. Ei koulutus ja opiskelu ole ainoita tekijöitä, jotka luovat sanavarastoa vaan kommunikoimisella, ajattelulla ja yhteiskunnassa elämisellä on siihen paljon suurempi vaikutus. Kysyin juuri pyskologiltani, että menestyvätkö akateemisesti menestyvät keskimääräistä paremmin Wasi:n verbaalisessa osiossa. Hän ei ole huomannut korrelaatiota.

        Ja jos viittaat varsinaisesti "yleistietoa" mittaavaan osioon, sekään ei tarvitse akateemista taitoa (Anteeksi toistosta. En jaksa miettiä vasta herättyäni kielellisesti nokkelaita ilmauksia). Siinä ei ole tarkoitus mitata oletko ollut hereillä fyysikan tai hirstorian tuntien aikana. Siinä kysytään asioita, jotka pyörivät yhteiskunnassamme lähes päivittäin joko suorasti tai epäsuorasti. Näin ollen voidaan puhua, että yleistieto-osio mittaa säiliömuistiasi.

        http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2241473-pojan-ao-145-a/

        Tuossa on yksi linkki, jossa äidin "poika" on saanut huipputuloksen Wasi:sta (Ainakin testin kuvaus sopii hyvin Wasi:iin.), vaikka kyseinen poika on ollut koulussa ongelmatapaus. En käsittele tätä enempää. Oletan, että ymmärsit, mitä ajan takaa. ;)

        Siihen on syynsä, että kukaan asiansa osaava psykologi ei tee Culture Fair-testejä älykkyyden määrittelyyn tai mittaamiseen.

        "Intelligencie is the aggregate or global capacity of the individual to act purposefully, to think rationally, and to deal effectively with his/her enviroment."
        - David Weschler

        "Ei koulutus ja opiskelu ole ainoita tekijöitä, jotka luovat sanavarastoa vaan kommunikoimisella, ajattelulla ja yhteiskunnassa elämisellä on siihen paljon suurempi vaikutus."

        Tuohan merkitsee sitä että ei mitata lahjakkuutta vaan eneäänmkin hankittuja ominaisuuksia. Käytännössä merkitsee sitä että esim. akateemisesta perheestä lähtöisin oleva lapsi ja vaatimattomista oloista oleva lapsi eivät ole samalla viivalla vaikka olisivat yhtä älykkäitä. Samoin harrastukset vaikuttavat paljon, esim. kirjallisuuden harrastaja vs. tietokonepelien harrastaja.


      • En ole provo
        7+18 kirjoitti:

        "Ei koulutus ja opiskelu ole ainoita tekijöitä, jotka luovat sanavarastoa vaan kommunikoimisella, ajattelulla ja yhteiskunnassa elämisellä on siihen paljon suurempi vaikutus."

        Tuohan merkitsee sitä että ei mitata lahjakkuutta vaan eneäänmkin hankittuja ominaisuuksia. Käytännössä merkitsee sitä että esim. akateemisesta perheestä lähtöisin oleva lapsi ja vaatimattomista oloista oleva lapsi eivät ole samalla viivalla vaikka olisivat yhtä älykkäitä. Samoin harrastukset vaikuttavat paljon, esim. kirjallisuuden harrastaja vs. tietokonepelien harrastaja.

        Älykkyys on pääosin hankittu ominaisuus. Se, että vaikka olisit perimältäsi älykäs, ei tee sinusta älykästä, sillä jos et kehitä älyäsi, se jää alhaiseksi. Loogisia älypelejä harrastavat pärjäävät loogisuutta mittaavissa testeissä, kirjallisuutta lukevat pärjäävät todennäköisesti paremmin Wasi:n verbaalisessa-osiossa.

        Kuitenkaan verbaaliset lahjakkaat ihmiset eivät välttämättä aina tykkää lukea. Usein erityisesti pojilla tuon kaltainen mielenkiinnon kohde saattaa johtaa kiusaamiseen. Heillä on kuitenkin yleensä kyky luoda arjen yksinkertaisimmista asioista, itsestäänselvyyksistä, tarkkoja verbaalisia määrittelyjä, joita verbaalisesti heikko tasoisemmat eivät tee. Olkoonki, että he eivät olisi kaunokirjallisuuden tai muun vastaavan harrastajia.

        Lisäksi verbaalista kyvykkyyttä mittaavat tesit eivät mittaa pelkästään sanastoasi vaan luovaa ajattelua. Tämän osion nimi on samankaltaisuudet. Siinä sinun pitää kertoa, millä tavalla kaksi käsiteellisesti hyvin erilaista sanaa ovat samankaltaisia. Tämän testin tarkoitus on mitata testattavan verbaalista luovuutta (Kuten jo sanoin) ja abstraktia ajattelua verbaalisesti, sanallisesti, kielellisesti.

        Huomaa kuitenkin, että Wasi ei testaa pelkästään verbaalista kyvykkyyttä vaan myös non-verbaalista. Toisin sanoen siinä on samankaltaisia tehtäviä kuin mensan testeissä. Joistakin ne ovat haastavampia kuin mensan kun taas vastapainoksi jostakin ne ovat haastavampia, vaikeampia. Yleensä tämä osio on monilla mensalaisilla vahva. Kuitenkaan älykkyysosamäärän arvioiminen non-verbaalisen suorituksen pohjalta, kuten olen jo aikaisemmine todennut ja puntaroinut, on suppeaa, pintapuolista. Huonon ÄO-testin tunnistaa siitä, että se mittaa älykkyyttä luottaen joko yhden tai kahden S-tekijän korrelaatioon koko G-käyrän suhteen. Onko Wasi sellainen? Ainakin psykologeista, jotka ovat perehtyneet älykkyyteen, ei ole.


      • pancho1
        En ole provo kirjoitti:

        Älykkyys on pääosin hankittu ominaisuus. Se, että vaikka olisit perimältäsi älykäs, ei tee sinusta älykästä, sillä jos et kehitä älyäsi, se jää alhaiseksi. Loogisia älypelejä harrastavat pärjäävät loogisuutta mittaavissa testeissä, kirjallisuutta lukevat pärjäävät todennäköisesti paremmin Wasi:n verbaalisessa-osiossa.

        Kuitenkaan verbaaliset lahjakkaat ihmiset eivät välttämättä aina tykkää lukea. Usein erityisesti pojilla tuon kaltainen mielenkiinnon kohde saattaa johtaa kiusaamiseen. Heillä on kuitenkin yleensä kyky luoda arjen yksinkertaisimmista asioista, itsestäänselvyyksistä, tarkkoja verbaalisia määrittelyjä, joita verbaalisesti heikko tasoisemmat eivät tee. Olkoonki, että he eivät olisi kaunokirjallisuuden tai muun vastaavan harrastajia.

        Lisäksi verbaalista kyvykkyyttä mittaavat tesit eivät mittaa pelkästään sanastoasi vaan luovaa ajattelua. Tämän osion nimi on samankaltaisuudet. Siinä sinun pitää kertoa, millä tavalla kaksi käsiteellisesti hyvin erilaista sanaa ovat samankaltaisia. Tämän testin tarkoitus on mitata testattavan verbaalista luovuutta (Kuten jo sanoin) ja abstraktia ajattelua verbaalisesti, sanallisesti, kielellisesti.

        Huomaa kuitenkin, että Wasi ei testaa pelkästään verbaalista kyvykkyyttä vaan myös non-verbaalista. Toisin sanoen siinä on samankaltaisia tehtäviä kuin mensan testeissä. Joistakin ne ovat haastavampia kuin mensan kun taas vastapainoksi jostakin ne ovat haastavampia, vaikeampia. Yleensä tämä osio on monilla mensalaisilla vahva. Kuitenkaan älykkyysosamäärän arvioiminen non-verbaalisen suorituksen pohjalta, kuten olen jo aikaisemmine todennut ja puntaroinut, on suppeaa, pintapuolista. Huonon ÄO-testin tunnistaa siitä, että se mittaa älykkyyttä luottaen joko yhden tai kahden S-tekijän korrelaatioon koko G-käyrän suhteen. Onko Wasi sellainen? Ainakin psykologeista, jotka ovat perehtyneet älykkyyteen, ei ole.

        Älykkyyshän juurikaan ei ole hankittu ominaisuus. Lähteistä riippuen 40-80% tulee perimästä. Totta tietysti on, jos et sitä harjoita tai käytä, niin se tylsistyy. Tyhmällä ja älykkäällä tulee ymmärtämisen raja vastaan eri kohdassa. Jos on lusikalla annettu, ni ei voi kauhalla vaatia pätee varsin hyvin.

        Verbaaliset taidot on vain taito muiden joukossa. Älykkäät oppii ja suuntautuu sellaiseen, jos sattuu kiinnostamaan. Maailma on täynny verbaalisesti lahjakkaita tyhjänpuhujia, se taito ei tee kenestäkään tyhmää tai älykästä.


      • En ole provo
        pancho1 kirjoitti:

        Älykkyyshän juurikaan ei ole hankittu ominaisuus. Lähteistä riippuen 40-80% tulee perimästä. Totta tietysti on, jos et sitä harjoita tai käytä, niin se tylsistyy. Tyhmällä ja älykkäällä tulee ymmärtämisen raja vastaan eri kohdassa. Jos on lusikalla annettu, ni ei voi kauhalla vaatia pätee varsin hyvin.

        Verbaaliset taidot on vain taito muiden joukossa. Älykkäät oppii ja suuntautuu sellaiseen, jos sattuu kiinnostamaan. Maailma on täynny verbaalisesti lahjakkaita tyhjänpuhujia, se taito ei tee kenestäkään tyhmää tai älykästä.

        "Älykkyyshän juurikaan ei ole hankittu ominaisuus. Lähteistä riippuen 40-80% tulee perimästä."

        Kieltämättä sanoin edellisessä vastauksessani asian jyrkemmin kuin tarkoitin. Tarkoitin sitä, että pelkästään perimä ei vaikuta älykkyyteen. Jos perimäsi vastaisi 120 ÄO:tä, voit helposti korottaa sen lapsuusiässä paljon korkeammaksi oikeanlaisella harjoittelulla. Älykkyysosamäärä ei ole myös pysyvä ominaisuus vaan se voi laskea. Muistaakseni aikuusiällä ÄO:tä voi nostaa sekä laskea n. 15 pisteellä. Lapsuusiässä kuitenkin voidaan helposti varmentaa perustuksia paremmiksi. Aikuusiällä kyse on pikemminkin perustusten päällä olevasta talosta, jota voidaan muokata tarpeen tullen.

        Jos et usko minua, mene juttelemaan jonkun asiantuntevan psykologin luokse.

        "Verbaaliset taidot on vain taito muiden joukossa. Älykkäät oppii ja suuntautuu sellaiseen, jos sattuu kiinnostamaan. Maailma on täynny verbaalisesti lahjakkaita tyhjänpuhujia, se taito ei tee kenestäkään tyhmää tai älykästä."

        Toisin sanoen myönnät tässä viestissä, että älykkäät eivät välttämättä pärjää mensan testeissä, jos heillä ei ole motivaatiota loogiseen ongelmanratkaisuun. Jos me hyväksymme ajattelusi, kaikki ÄO-testit olisivat epäluotettavia.

        Näytä minulle linkki, jossa verbaalinen puoli älykkyydestä kiistetään. Odotan. Ja samalla voit etsiä linkin, jossa Wasi:n mittaama älykkyys kiistetään. Odotan sitäkin. Miksi kirjoittaa, jos pystyt kohtaamaan "karmean totuuden" omin silmin.

        Ja samalla voisit myös kertoa sen, että miksi psykologit eivät juuri koskaan selvitä kongitiivista osaamista pelkästään kuviopäättelyllä, culture fairillä. Odotan sitäkin innolla.

        PS: Jos pidät mensan mittaamaa tulosta luotettavana matemaattis-loogisuuden mittarina, kyseenalaistaisin senkin. Kerran puolet vanhasta luokastani meni mensan testiin. 35% (5) heistä pääsi sisään. Uskotko sattumiin?


      • pancho1
        En ole provo kirjoitti:

        "Älykkyyshän juurikaan ei ole hankittu ominaisuus. Lähteistä riippuen 40-80% tulee perimästä."

        Kieltämättä sanoin edellisessä vastauksessani asian jyrkemmin kuin tarkoitin. Tarkoitin sitä, että pelkästään perimä ei vaikuta älykkyyteen. Jos perimäsi vastaisi 120 ÄO:tä, voit helposti korottaa sen lapsuusiässä paljon korkeammaksi oikeanlaisella harjoittelulla. Älykkyysosamäärä ei ole myös pysyvä ominaisuus vaan se voi laskea. Muistaakseni aikuusiällä ÄO:tä voi nostaa sekä laskea n. 15 pisteellä. Lapsuusiässä kuitenkin voidaan helposti varmentaa perustuksia paremmiksi. Aikuusiällä kyse on pikemminkin perustusten päällä olevasta talosta, jota voidaan muokata tarpeen tullen.

        Jos et usko minua, mene juttelemaan jonkun asiantuntevan psykologin luokse.

        "Verbaaliset taidot on vain taito muiden joukossa. Älykkäät oppii ja suuntautuu sellaiseen, jos sattuu kiinnostamaan. Maailma on täynny verbaalisesti lahjakkaita tyhjänpuhujia, se taito ei tee kenestäkään tyhmää tai älykästä."

        Toisin sanoen myönnät tässä viestissä, että älykkäät eivät välttämättä pärjää mensan testeissä, jos heillä ei ole motivaatiota loogiseen ongelmanratkaisuun. Jos me hyväksymme ajattelusi, kaikki ÄO-testit olisivat epäluotettavia.

        Näytä minulle linkki, jossa verbaalinen puoli älykkyydestä kiistetään. Odotan. Ja samalla voit etsiä linkin, jossa Wasi:n mittaama älykkyys kiistetään. Odotan sitäkin. Miksi kirjoittaa, jos pystyt kohtaamaan "karmean totuuden" omin silmin.

        Ja samalla voisit myös kertoa sen, että miksi psykologit eivät juuri koskaan selvitä kongitiivista osaamista pelkästään kuviopäättelyllä, culture fairillä. Odotan sitäkin innolla.

        PS: Jos pidät mensan mittaamaa tulosta luotettavana matemaattis-loogisuuden mittarina, kyseenalaistaisin senkin. Kerran puolet vanhasta luokastani meni mensan testiin. 35% (5) heistä pääsi sisään. Uskotko sattumiin?

        "Jos perimäsi vastaisi 120 ÄO:tä, voit helposti korottaa sen lapsuusiässä paljon korkeammaksi oikeanlaisella harjoittelulla."

        Tottakai lapsuudella on iso osa ihmisen älykkyyden kehittymiseen, mutta edelleen perimä määrää kuinka korkealle kukin yksilö harjoittelemalla kykenee. 90 ÄO voi harjoitella sanotaan, vaikka 10 pistettä ylemmäksi, samoin 120 ÄO voi itseään kehittää saman verran. Mutta se 90 ÄO:n lapsi ei sitä eroa kiri umpeen.
        Esim. kaksi saman ikäistä lasta adoptoitu samaan perheeseen. Saavat samanlaisen lähtökohdan, kasvatuksen ja harjoittelun. Perimältään parempi tulee aina voittamaan.

        "Älykkyysosamäärä ei ole myös pysyvä ominaisuus vaan se voi laskea. Muistaakseni aikuusiällä ÄO:tä voi nostaa sekä laskea n. 15 pisteellä. "

        Ei aikuisiellä ole tuollaisia heittoja. Se on pohjimmiltaan se mikä on. Pois lukien päihteillä yms. saatu aleneminen. Testiä varten toki saa nostettua valmiuttaan hieman perehtymällä etukäteen.

        "Toisin sanoen myönnät tässä viestissä, että älykkäät eivät välttämättä pärjää mensan testeissä, jos heillä ei ole motivaatiota loogiseen ongelmanratkaisuun. Jos me hyväksymme ajattelusi, kaikki ÄO-testit olisivat epäluotettavia."

        Kuka menee varta vasten älykkyystestiin ilman motivaatiota... Kaikki äo testit ovat loogisia ongelmanratkaisutestejä. Nämä sinun mainostamasi verbaaliset osiot eivät vain ole välttämättömiä (nekin loogisia ongelmanratkaisuja). Tottakai mitä laajempi ja monimuotoisempi testi sen parempi.

        "Näytä minulle linkki, jossa verbaalinen puoli älykkyydestä kiistetään. Odotan. Ja samalla voit etsiä linkin, jossa Wasi:n mittaama älykkyys kiistetään. Odotan sitäkin. Miksi kirjoittaa, jos pystyt kohtaamaan "karmean totuuden" omin silmin.
        "
        Taidat ennemminkin tarkoittaa verbaalista lahjakkuutta? Sitä ei ole kiistäminen. Kohta tulee varmaan puheeksi tunneälykkyys, liikunnallinenälykkyys yms.


    • pancho1

      Tuliko harjoteltua ennen testiä paljon?

    • En ole provo

      "Tottakai lapsuudella on iso osa ihmisen älykkyyden kehittymiseen, mutta edelleen perimä määrää kuinka korkealle kukin yksilö harjoittelemalla kykenee. 90 ÄO voi harjoitella sanotaan, vaikka 10 pistettä ylemmäksi, samoin 120 ÄO voi itseään kehittää saman verran. Mutta se 90 ÄO:n lapsi ei sitä eroa kiri umpeen.
      Esim. kaksi saman ikäistä lasta adoptoitu samaan perheeseen. Saavat samanlaisen lähtökohdan, kasvatuksen ja harjoittelun. Perimältään parempi tulee aina voittamaan."

      *Hiljaisuus*

      Olenko sanonut muuta? Omasta mielestä lapsuudessa voi nostaa enemmän ÄO:tä kuin "vain" 10. Itsellä ei ole kuitenkaan minkäänlaisia lähteitä todistukseksi, jotka tukisivat tätä, joten tästä asiasta on turha jauhaa enempää. Uskon, että sinulla on sama tilanne. Omia mielipiteitään ei pitäisi koskaan julistaa tieteellisenä totuutena.

      "Ei aikuisiellä ole tuollaisia heittoja. Se on pohjimmiltaan se mikä on. Pois lukien päihteillä yms. saatu aleneminen. Testiä varten toki saa nostettua valmiuttaan hieman perehtymällä etukäteen."

      Mainitsemani 15 pistettä suuntaan taikka toiseen saattoi olla hieman yläkanttiin, en kiellä. 7 pisteen yleneminen tai aleneminen kuulostaa realistisemmalta. Kuten olen jo sanonut, jos et usko minua, voit mennä joko juttelemaan psykologin luokse tai antaa luotettavan lähteen, jossa todistat väitteesi. Muuten me ei edetä tässä keskustelussa lainkaan.

      "Kuka menee varta vasten älykkyystestiin ilman motivaatiota... Kaikki äo testit ovat loogisia ongelmanratkaisutestejä. Nämä sinun mainostamasi verbaaliset osiot eivät vain ole välttämättömiä (nekin loogisia ongelmanratkaisuja). Tottakai mitä laajempi ja monimuotoisempi testi sen parempi."

      Toistan varmaan itseäni, mutta kun on pakko niin on pakko . Kaikkien älykkystestien osiot (Huomaa sana osio!) eivät välttämättä mittaa loogisia ongelmanratkaisuja. Wasi-testissä on monta osiota, joissa sinun ei tarvitse ratkaista loogisia ongelmia. Esim. määrittele mitä oletus tarkoittaa, muistaa oraalisesti ilmaistu lukujono 2-1, selvitä erilaisten sananlaskujen merkitykset, ympyröi kuvioiden sekamelskasta oranssit ympyrät ja vihreät neliöt. Lisäksi siinä on monia erilaisia loogisia ongelmanratkaisuja, esim. laske psykologin oraalisesti viestitetty päässälasku.

      "Taidat ennemminkin tarkoittaa verbaalista lahjakkuutta? Sitä ei ole kiistäminen. Kohta tulee varmaan puheeksi tunneälykkyys, liikunnallinenälykkyys yms."

      "Intelligencie is the aggregate or global capacity of the individual to act purposefully, to think rationally, and to deal effectively with his/her enviroment."
      - David Weschler

      Tykkäsit siitä tai et nykypsykologian käsitys älykkyydestä nojaa Wesclerin ajatuksiin siitä. Hänen mielestään älykkyyttä ei saa mitata pelkästään yhtä S-tekijää mittaamalla. Älykkyys on erilaisten S-tekijöiden summa. Mikään yksittäinen elementti ei ole koko totuus älykkyydestä.

      En ole puhunut missään vaiheessa Gardnerin moniälykkyysteoriasta vaan Wasi:sta.

      Jos aiot jatkaa tätä keskustelua, hanki pohja väitteilesi, äläkä vedä tänne vain omia käsityksiäsi älykkyydestä! Jos sinulla on intoa lytätä psykologian tiedekuntaa, tee se edes perustellusti lähteiden kanssa.

      • 16+5

        Lasten kaksostutkimukset ovat antaneet parhaan kuvan älykkyyteen vaikuttavista tekijöistä. Identtisten kaksosten väliset erot ovat yleensä pieniä, sen sijaan epäidenttisten kaksosten keskuudessa oli tavallista, että toinen oli alusta saakka toista selvästi älykkäämpi. Useiden tutkimusten mukaan perintötekijöiden vaikutus yleisälykkyyteen on melko suuri, 50–75 prosenttia.


      • En ole provo
        16+5 kirjoitti:

        Lasten kaksostutkimukset ovat antaneet parhaan kuvan älykkyyteen vaikuttavista tekijöistä. Identtisten kaksosten väliset erot ovat yleensä pieniä, sen sijaan epäidenttisten kaksosten keskuudessa oli tavallista, että toinen oli alusta saakka toista selvästi älykkäämpi. Useiden tutkimusten mukaan perintötekijöiden vaikutus yleisälykkyyteen on melko suuri, 50–75 prosenttia.

        Olisiko sinulla linkkiä tuohon kaksostutkimukseen? En kyseenalaista tietojasi, mutta haluaisin saada tuosta tutkimuksesta tarkan kokonaiskuvan.


    • Joshua34

      Testien sisällä on tyypillisesti n. 3 - 7 pisteen heitto /- suuntaan, joten se jo sinällään selitää pistemäärien erilaisuutta ja niiden vaikutusta elämäämme.

      • En ole provo

        Riippuu toki testeistä. Tiedän yhden ihmisen, joka sai mensan C&C:sta älykkyysosamääräksi 139 (24 SD). Hän sai kuitenkin wasista 137 (15 SD). Hän siis ylitti mensan rajan tuossa testissä kirkkaasti, ero cateliin oli 13 pistettä ylöspäin. Lisäksi tiedän monta ihmistä, joilla ei olisi oikeasti asiaa mensaan, mutta kuitenkin läpäisivät tesin. Joko siis testin tarkastavat psykologit tarkastavat testin selkeästi yläkantiin tai se testi on standartisoitu ihmeellisesti. (Et maininnut mensan testistä mitään, mutta siihen kai viittasit.)

        Minulla on nyt hieman kiire, joten saat tyytyä näin lyhyeen vastaukseen.


    • vaikea-ammatti

      Onko yksikään mensalainen toiminut politiikkona?

      • 11+14

        Mikael Jungner, Jouni Särkijärvi...


      • p*skapää

        Eero Paloheimo, MarttiTiuri, Tuure Junnila


    • Oona Aa

      Olin jo 26-vuotiaana tekniikan tohtori, lääketieteen lisensiaatti ja oikeustieteen maisteri. Nyt työskentelen lakinaisena helsinkiläisessä asianajajatoimistossa. Voisin olla varakkaammpikin, jos oliisi enemmn luovuutta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2444
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1798
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1591
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1525
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      88
      1305
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe