Retuperä

takakeula

Joissakin autoissa on melko paradoksaalinen etuperä.

Mutta mikä on retuperä? Joku asiahan voi olla retuperällä. Onko retuperä jokin fyysinen paikka?

18

2836

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Retuperän Vihtori

      >Joissakin autoissa on melko paradoksaalinen etuperä.

      Entäpä sitten peräkeula?

      »Peräkeula (latinaksi Puppis, genetiivi Puppis) on Siriuksen itäpuolella oleva etelätaivaan tähdistö, josta pieni pohjoisosa näkyy Suomessa. Linnunrata kulkee tähdistön läpi. Peräkeula on suurin kolmesta tähdistöstä, joihin alun perin Argo-laivana tunnettu suuri tähdistö jaettiin.»

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Peräkeula

      Tuossa reilu puoli vuosisataa sitten rahtilaivat (tai niistä ainakin kuivalastialukset) olivat tyypillisesti ns. ”kolmen saaren laivoja”. Kaukaa sivulta katsottuna niistä näkyi vain keulakohouma, keskilaivassa sijaitsevat korkeimmat kansirakennelmat ja peräosan kansirakennelma, jonka merislangi tunsi nimellä ”puuppi”. Laivan matalampi runko-osa jäi jonnekin horisontin taakse katveeseen.

      Minä en maakrapuna osaa sanoa, onko puupilla ja Puppiksella etymologista yhteyttä.

      >Onko retuperä jokin fyysinen paikka?

      Lienee ennemminkin fiktiivinen kuin fyysinen paikka.

      »Sana retu on merkinnyt Suomen murteissa muun muassa lehtitäitä, riepua, kelvotonta, epäjärjestystä, sekalaista tavaraa, risaista, huonossa kunnossa tai epäjärjestyksessä olevaa ja raihnaista. Katsotaankin, että kolmeen viimeksi mainittuun liittyy myös sana retuperä: olla retuperässä tai retuperällä.
      Sanaa on tavattu muun muassa Inkerinmaalla (retu), Virossa (reo) ja Vepsässä (redu) ja niissä sen merkitys on ollut ’likainen, kurainen; lika, loka, kura’.

      Lähteet: Suomen kielen etymologinen sanakirja 3, Suomalais-ugrilainen seura, 1981 ja Suomen sanojen alkuperä. Suomalaisen kirjallisuuden seura, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2000»

      http://www.kysy.fi/kysymys/mita-tarkoittaa-sana-retupera-ja-mista-sana-peraisin

    • Retuperän Vihtori
    • 3+10

      Taitaa se olla paikkakunta, olihan aikanaan yhtye nimeltä Retuperän WPK.

      • Älä ihmeessä!

        >olihan aikanaan yhtye nimeltä Retuperän WPK

        Tuon edelleen voimissaan olevan, viime vuonna kunniakkaat 80 vuotta täyttäneen palontorjuntayksikön olemassaolo ei vakuuta tuonnimisen paikkakunnan olemassaolosta.

        Ettei vain Retuperä sattuisi olemaan peitenimi Espoon Otaniemelle? Vai pitäisikö arvelut (palokunnan ikä huomioon ottaen) osoittaa Helsingin Hietalahden suuntaan? Luulisin, että palokunnan hallinto on perustamisen aikoihin majaillut täällä:

        http://is13.snstatic.fi/img/658/1288630944884.jpg


    • Buttoxicologist

      Lähemmäs peninkulman päähän Sotkamon Talvivaarasta on kaivettu jumalattoman iso monttu ja sen tuntumassa on jumalattoman isoja kivikasoja, joihin on pumpattu ties montako sataa tai tuhatta junanlastillista rikkihappoa ynnä muuta mukavaa. Hyväuskoisten rahaa tämän lystin pyörittämiseen on haalittu pitkin maailmaa sellaiset määrät ettei mitään perää.

      Kerrotaan, että ympäristöasioiden hallinta on ollut tässä leikissä retuperällä. Lähiseutujen väki ties miten laajalla säteellä on sitä mieltä, että vesistöt ovat menneet meiningin johdosta pilalle ja vapaa-ajan kiinteistöt muuttuneet arvottomiksi.

      Kuten sanottu, tätä lystiä ei ole pidetty Talvivaarassa vaan hyvän matkan päässä sieltä. Talvivaaran (maisemakohdan ja kylän) menetetty maine olisi syytä puhdistaa. Kaivosyhtiön nimi pitäisi vaihtaa joko Retuperäksi tai Pekanperäksi – ihan sama!

      Perättömän lausuman antamisesta ei voine syyttää ketään, joka tuosta sotkamolaiseen maaperään kaivetusta peräaukosta jotain kirjoittaa.

    • Retuperän Vihtori

      >Joissakin autoissa on melko paradoksaalinen etuperä.

      Jotkut ihmiset eivät tiedä, ovatko tulossa vai menossa. Heidän ilokseen rustaili joku seppäsmies muinoin (1961) Citroën 2CV Cogolin -nimisen menopaluukulkuneuvon, jossa on sekä etuperä että peräkeula.

      Ihastukaa:

      http://daveburnhamcitroen.com/images/Cogolin_large.jpg

      Kuvaa katsoessa tulee herkästi mieleen, että liekö tuossa mitään perää. 2CV:llä joskus 1970-luvun alkuvuosina koemielessä ajaneena ja kulkineen voimavarat tuntien voin ainakin vakuuttaa, ettei tuo vekotin lähde herkästi keulimaan, kumpaankaan suuntaan.

      • Retuperän Vihtori

        Tulkoon tähän Citikan innoittamana vielä pieni muistelus:

        Olin 20. toukokuuta 1973 mielitiettyni kanssa lounaissuomalaisen pariskunnan vieraina ja ajelulla Kemiön (Kimito) saaressa isäntäväen Citroen 2CV:llä. Kuulimme autoradiosta järkyttävän uutisen: ratamoottoripyöräilijälegenda Jarno Saarinen oli juuri menehtynyt Monzan kilparadalla Italiassa!

        Tuo juuri kuultu uutinen sekoitti pasmojamme niin, että ajoimme yhdessä risteyksessä hivenen ohi. Niinpä jouduimme peruuttamaan hieman ennen kääntymistä haluamallemme tielle. Emme ehtineet ajaa sitä montakaan sataa metriä, kun vastaamme syöksyi parin sadan metrin päässä edessämme mutkan takaa toinen auto, tiehen nähden järjettömällä vauhdilla. Emme ehtineet kohdata: toisen auton kuski menetti saman tien ajokkinsa hallinnan ja auto päätyi katolleen pellolle.

        Autossa olleet nuoret ihmiset säilyivät onneksi hengissä ja päällisin puolin katsoen jopa vahingoittumattomina. Meitä mietitytti kovin: entäpä jos emme olisi kuulleet uutista Saarisen kuolonkolarista ja olisimme päässeet kääntymään edellisessä risteyksessä viivytyksettä? Olisimmeko olleet kriittisessä mutkassa juuri samaan aikaan vastaantulijoiden kanssa? Merkitsikö yhden suomalaisen motoristisuuruuden kuolema useamman suomalaisen nuoren ihmisen henkiinjäämistä?


      • Muutamat suomalaispojat rakensivat saman kaavan mukaan muistaakseni 80-luvulla kahdesta Wartburgista vastaavan kulkuneuvon, ja lisäksi opettelivat ajamaan sillä näyttäviä temppuja, kun etu- ja takapyöriä voitiin kääntää joko samaan suuntaan, jolloin auto meni kylkimyyryä, tai vastakkaisiin suuntiin, jolloin auto kääntyi melkein paikallaan.

        Peräkeula on aivan asiallinen meritermi, joka tarkoittaa aluksen suippoa perää, sellaista kuin esimerkiksi viikinkilaivoissa.

        http://www.tekniikkatalous.fi/multimedia/archive/00086/Viikinkilaiva_orig_86747b.jpg

        Sana tulee viikinkien kielestä, ruotsista. Stäv on keula, vannas, ja akterstäv on perä(keula), perävannas.


      • Lammikkolaivuri
        Hakro kirjoitti:

        Muutamat suomalaispojat rakensivat saman kaavan mukaan muistaakseni 80-luvulla kahdesta Wartburgista vastaavan kulkuneuvon, ja lisäksi opettelivat ajamaan sillä näyttäviä temppuja, kun etu- ja takapyöriä voitiin kääntää joko samaan suuntaan, jolloin auto meni kylkimyyryä, tai vastakkaisiin suuntiin, jolloin auto kääntyi melkein paikallaan.

        Peräkeula on aivan asiallinen meritermi, joka tarkoittaa aluksen suippoa perää, sellaista kuin esimerkiksi viikinkilaivoissa.

        http://www.tekniikkatalous.fi/multimedia/archive/00086/Viikinkilaiva_orig_86747b.jpg

        Sana tulee viikinkien kielestä, ruotsista. Stäv on keula, vannas, ja akterstäv on perä(keula), perävannas.

        >Peräkeula on aivan asiallinen meritermi, joka tarkoittaa
        >aluksen suippoa perää, sellaista kuin esimerkiksi viikinkilaivoissa.

        Enpä väitä vastaan, vaikka omat merialan opintoni rajoittuvat tähän lammikkolaivurin tutkintoon.

        Rannassa olen sentään tyhjennellyt ja osin täyttänytkin laivoja ahtaajan ominaisuudessa 1970–1974 ja ihaillut mm. 1950-luvun ”kolmen saaren laivojen” puuppeja. Oli myös oltava edes vähän hajulla suunnasta sen mukaan, käskikö pomo menemään ”steeviin” eli ”fööriin” vai ”ahteriin”.

        Alter egoni Vihtori, joka vaikuttaa rehtorina tuolla ...Retuperällä, ei osannut sanoa, onko puupilla ja Puppiksella etymologista yhteyttä. Minun käsittääkseni suomalaisten merimiesten puuppi tulee englannin sanasta poop, jolla on merialalla synonyymi stern. Muilla aloilla on sitten muita synonyymejä.

        http://www.sanakirja.org/search.php?id=29296&l2=17


    • >> Joissakin autoissa on melko paradoksaalinen etuperä.

      • banjo soi

        "Takaperää" on mielestäni kutsuttu myös "banjoksi". Soittimena tunnettuun banjoon verrattuna äänimaailma lienee hieman toisenlainen.


      • Lammikkolaivuri

        Ennen inttiä ja ahtaajanhommia ehdin ajaa yhden kesän (1969) ajoneuvoa tyyppiä Scania-Vabis L75 (vm. 1960). Siinä oli puikkoperä, vaikka raaka käyttötarkoitus olisi vaatinut pikemminkin napaperää. Menipä siitä joskus tästä syystä vetari poikkikin! Tilalle tökättiin uusi, mutta katkenneen hitsailin kasaan hätävaravaraosaksi. En muista, että sen kestävyyttä olisi koskaan päästy testaamaan. Todennäköisesti sille olisi käynyt hyvinkin helposti kalpaten, niin huolellista työtä kuin teinkin.

        Kuten huomasit, käytin tuossa banjon sisäkaluista perä-sanaa. Asiatekstistähän tässä ei ollutkaan kysymys.


      • Lammikkolaivuri
        banjo soi kirjoitti:

        "Takaperää" on mielestäni kutsuttu myös "banjoksi". Soittimena tunnettuun banjoon verrattuna äänimaailma lienee hieman toisenlainen.

        Meillä on kimppamökillä kimppaleluna ЗиЛ-157К. Siinä on etuperä ja kaksi takaperää, joten voimme simuloida balalaikkaorkesteria kolmella banjolla!


      • vetotapa

        Josta tulikin mieleeni, että etuvetoinen auto vetää eteenpäin ja takavetoinen luonnollisesti toiseen suuntaan.

        Takatuuppari taitaisi olla parempi sana englannin "rear wheel drive"-termin käännökseksi.

        Drive-sanalla toki varmaan on englannissa vielä enemmän eri merkityksiä mitä veto-sanalla suomessa.


      • Sinäpä sen sanoit
        vetotapa kirjoitti:

        Josta tulikin mieleeni, että etuvetoinen auto vetää eteenpäin ja takavetoinen luonnollisesti toiseen suuntaan.

        Takatuuppari taitaisi olla parempi sana englannin "rear wheel drive"-termin käännökseksi.

        Drive-sanalla toki varmaan on englannissa vielä enemmän eri merkityksiä mitä veto-sanalla suomessa.

        >Drive-sanalla toki varmaan on englannissa vielä enemmän
        >eri merkityksiä mitä veto-sanalla suomessa.

        Yhden vaatimattoman sanakirjan näkemys (drive =)

        ajaa
        ajaa (drove)
        ajaa takaa
        ajamaan
        ajautua
        ajavat
        ajella
        ajelu
        ajetaan
        ajomatka
        ajoretki
        ajotie
        asema (ATK)
        autoilla
        energia
        jälkidiffusointi
        kuljettaa (ajaa)
        kulkea (ajaa)
        käyttölaite
        kyyditä
        kyyditä (ajaa)
        käyttää
        käyttö
        levyasema (ATK)
        lennättää
        matkustaa (ajaa)
        ohjastaa
        ohjata
        ohjata (ajaa)
        pakottaa johonkin
        rahdata (ajaa)
        sisääntulotie
        teemapäivä
        työasema
        vietti
        viettienergia
        viettymys
        voimansiirto

        (Euroword Business Pro 2010)


    • Reuperätär

      Retuperä lienee väännös Pasilan vanhasta nimestä Fredriksberg. Pasila oli aikoinaan varsinaista kurjaliston asuma-aluetta hökkeleineen ja rikollisuuksineen.

      • Retuperän Vihtori

        Saattaapa hyvinkin olla!

        Häivähdyksen vanhan Pasilan tunnelmaa voinee aistia ajellessaan Veturitietä pitkin. Siellä on tien varressa hyvin originellin oloinen asumus, jonka pihalla on retuperämäistä rekvisiittaa jos jonkin näköistä! Melkein tekisi mieli pysähtyä uteliaana ihastelemaan, jos vain ilkeäisi....

        https://www.google.fi/maps/@60.200291,24.928316,3a,75y,258.34h,85.14t/data=!3m4!1e1!3m2!1sh9alXprqpdpzlKXxKqAecw!2e0

        Itse olen nauttinut helsinkiläisyydestä vasta 43 vuotta ja risat. Pasilan muutos oli muuttaessani jo alkanut. Syksyllä 1974 syyllistyin osaltani Itä-Pasilan betonislummin muodostumiseen toimimalla apupoikana (betonilautojen putsaajana) erään virastorakennuksen työmaalla. Pestini kesti tosin vain kolme päivää – olin jo ehtinyt sopia aloittavani eri alan työpaikassa seuraavalla viikolla. Noihin kolmeen työpäivään minun palkallinen työkokemukseni rakennusalalla on jäänytkin.


      • R. W.
        Retuperän Vihtori kirjoitti:

        Saattaapa hyvinkin olla!

        Häivähdyksen vanhan Pasilan tunnelmaa voinee aistia ajellessaan Veturitietä pitkin. Siellä on tien varressa hyvin originellin oloinen asumus, jonka pihalla on retuperämäistä rekvisiittaa jos jonkin näköistä! Melkein tekisi mieli pysähtyä uteliaana ihastelemaan, jos vain ilkeäisi....

        https://www.google.fi/maps/@60.200291,24.928316,3a,75y,258.34h,85.14t/data=!3m4!1e1!3m2!1sh9alXprqpdpzlKXxKqAecw!2e0

        Itse olen nauttinut helsinkiläisyydestä vasta 43 vuotta ja risat. Pasilan muutos oli muuttaessani jo alkanut. Syksyllä 1974 syyllistyin osaltani Itä-Pasilan betonislummin muodostumiseen toimimalla apupoikana (betonilautojen putsaajana) erään virastorakennuksen työmaalla. Pestini kesti tosin vain kolme päivää – olin jo ehtinyt sopia aloittavani eri alan työpaikassa seuraavalla viikolla. Noihin kolmeen työpäivään minun palkallinen työkokemukseni rakennusalalla on jäänytkin.

        Eipä tullut klikattavaa linkkiä – mutta copypastantamalla tuo sekolitania selaimen osoiteriville pitäisi kuvan Google Street View -kuvan katselun onnistua!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7495
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3987
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3520
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      2822
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2672
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      45
      2492
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2411
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2299
    9. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      21
      2264
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1982
    Aihe