Tulet - tuut

väksy

Juhani Ahon Rautatie-romaanin pohjalta tehdyssä elokuvassa on kohtaus, jossa Matti kysyy Liisalta: Mitä sinä tänne talliin tuut huutamaan? Tuo kuulostaa minusta hassulta, kun elokuvan tapahtumat sijoittuvat 1880-luvulle. Onko jo tuohon aikaan käytetty tulla-verbiä tuolla tavalla? Kirjassa lause menee: Mitä sinä tänne talliin tulit huutamaan?

13

177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liisan Matti

Vanhojahan puhekielet ovat. Mutta tuo on kömmähdys käsikirjoittajalta tai luultavammin Leo Jokelalta itseltään, koska ei sovi teosten (kirja ja elokuva) muuhun kielenkäyttöön.. Johdonmukaisena lause sitä paitsi kuuluisi tuossa tyylissä: "Mitä sä tänne tuut huutaan". Sattuuhan sitä.

• väksy

Elokuvassa on toinenkin kohtaus, joka huvittaa. Kun Liisa kysyy Villeltä, saako rautatietä pitkin kävellä, Ville vastaa: Sakko tulloo jotta paukahtaa, jos siinä kävelet. Kirjassa Ville vastaa: Sakko siitä on, joka sitä kävelee.

• Liisan Matti
        väksy kirjoitti:

Elokuvassa on toinenkin kohtaus, joka huvittaa. Kun Liisa kysyy Villeltä, saako rautatietä pitkin kävellä, Ville vastaa: Sakko tulloo jotta paukahtaa, jos siinä kävelet. Kirjassa Ville vastaa: Sakko siitä on, joka sitä kävelee.

Eihän tuo erityisesti huvita, mutta hytkäyttää mukavasti. Käsikirjoittaja on tosiaan muunnellut vuorosanoja; tässä hän on vahventanut ja värittänyt sanontaa ja muuntanut sitä ajatellun paikallisen murteen suuntaan.

• Yläsavolainen
        Liisan Matti kirjoitti:

Eihän tuo erityisesti huvita, mutta hytkäyttää mukavasti. Käsikirjoittaja on tosiaan muunnellut vuorosanoja; tässä hän on vahventanut ja värittänyt sanontaa ja muuntanut sitä ajatellun paikallisen murteen suuntaan.

"...muuntanut sitä ajatellun paikallisen murteen suuntaan."

Mutta se "tuut" ei taas ole vanhaa, eikä mielestäni nykyistäkään Ylä-Savon murretta.

Matin ja Liisan kerrotaan olevan kotoisin jostakin Iisalmen pohjoispuoliselta alueelta.

Meillä päin repliikki kuuluisi: "Mittee sinä tänne talliin tulet (tulit) huutamaan".

• Paukauttaja
        väksy kirjoitti:

"Sakko tulloo jotta paukahtaa,"

No, nämä murreasiat ovat tällaisia, että jos sitä lähtee tyylilajina käyttämään, pitäisi sitten näyttelijän olla paikallisia, murteen kunnolla hallitsevia ihmisiä.

Paikallisella murteella siteeraus pitäisi olla: "Sakko tulloo, jotta paakahtaa."

Joku voi olla myös version "paokahtaa" kannalla. Mutta tuo kirjakielinen paukahtaa ei kuuluu Ylä-Savon murteeseen.

• Liisan Matti
        Yläsavolainen kirjoitti:

Mutta se "tuut" ei taas ole vanhaa, eikä mielestäni nykyistäkään Ylä-Savon murretta.

Matin ja Liisan kerrotaan olevan kotoisin jostakin Iisalmen pohjoispuoliselta alueelta.

Meillä päin repliikki kuuluisi: "Mittee sinä tänne talliin tulet (tulit) huutamaan".

Minä kommentoinkin jo tuota paukahdusrepliikkiä. Se kelpaa.

• Liisan Matti
        Liisan Matti kirjoitti:

Minä kommentoinkin jo tuota paukahdusrepliikkiä. Se kelpaa.

No ei kelpaa murreilmaisuksi, mutta "tulloo" kuitenkin antaa vähän paikallista väriä. Eihän tuo "Rautatie" alkuaankaan murrejuttu ollut, kuten eivät Ahon työt yleensäkään.

• Harmaantuva
        Yläsavolainen kirjoitti:

>Matin ja Liisan kerrotaan olevan kotoisin jostakin Iisalmen pohjoispuoliselta alueelta.

Minä olen aina ollut yhdistävinäni Matin ja Liisan Lapinlahteen, joka on Iisalmen eteläpuolella. Muistanpa aterioineeni viimeksi kuluneen vuoden aikanakin Matin ja Liisan asema -nimisessä taukopaikassa (Neste) Lapinlahdella.

Iisalmen pohjoispuolelta, Sonkajärven Sukevalta, on kotoisin viime aikoina mm. Putous-ohjelman sketsihahmokilpailuissa meritoitunut ja Venla-palkittu näyttelijä Jussi Vatanen.

Itse tein tuttavuutta aivan samannimisenä syntyneen eläkeläisen kanssa junassa Savon radalla kesällä 1962. Tämä joviaali herrasmies sattui istumaan ja iskemään juttua samaan vaunuosastoon äitini, pikkusisareni ja minun kanssa. Kertoi asuneensa siirtolaisena Suuren Veden takana ja tehneensä elämäntyönsä siellä veturinkuljettajana. Oli omaksunut siellä nimekseen John Watanen ja kertoi maanmiesten Jenkkilässä tuntevan hänet nimellä Juna-Jussi. Oli matkalla verestämään muistojaan jonnekin Savonmaan maisemiin.

Meidän Lentävää Kalakukkoamme kiskoi silloin – yli puoli vuosisataa sitten – vielä kivihiilenkatkuinen Ukko-Pekka ja kiskot pitivät kolketta samaan tapaan kuin Matin ja Liisan aikoihin! Vaunut olivat puurunkoisia, mutta istuimet sentään pehmustettuja.

Taidan edustaa nyt samaa ikäluokkaa kuin Juna-Jussi siihen aikaan...

• Harmaantuva
        Harmaantuva kirjoitti:

>Matin ja Liisan kerrotaan olevan kotoisin jostakin Iisalmen pohjoispuoliselta alueelta.

Minä olen aina ollut yhdistävinäni Matin ja Liisan Lapinlahteen, joka on Iisalmen eteläpuolella. Muistanpa aterioineeni viimeksi kuluneen vuoden aikanakin Matin ja Liisan asema -nimisessä taukopaikassa (Neste) Lapinlahdella.

Iisalmen pohjoispuolelta, Sonkajärven Sukevalta, on kotoisin viime aikoina mm. Putous-ohjelman sketsihahmokilpailuissa meritoitunut ja Venla-palkittu näyttelijä Jussi Vatanen.

Itse tein tuttavuutta aivan samannimisenä syntyneen eläkeläisen kanssa junassa Savon radalla kesällä 1962. Tämä joviaali herrasmies sattui istumaan ja iskemään juttua samaan vaunuosastoon äitini, pikkusisareni ja minun kanssa. Kertoi asuneensa siirtolaisena Suuren Veden takana ja tehneensä elämäntyönsä siellä veturinkuljettajana. Oli omaksunut siellä nimekseen John Watanen ja kertoi maanmiesten Jenkkilässä tuntevan hänet nimellä Juna-Jussi. Oli matkalla verestämään muistojaan jonnekin Savonmaan maisemiin.

Meidän Lentävää Kalakukkoamme kiskoi silloin – yli puoli vuosisataa sitten – vielä kivihiilenkatkuinen Ukko-Pekka ja kiskot pitivät kolketta samaan tapaan kuin Matin ja Liisan aikoihin! Vaunut olivat puurunkoisia, mutta istuimet sentään pehmustettuja.

Tulkoon vielä mainituksi, että Juhani ”Jussi” Aho (alkuaan Johannes Brofeldt) oli itsekin syntynyt Lapinlahdella (1861). Hänen isänsä oli rovasti Henrik Gustaf Theodor Brofeldt. Äitinsä puolelta Juhani Aho oli Snellman-sukua.

”Ukko-Ruuhveltti” oli kova kalamies, ja taisipa hänen vanhin poikansa Jussikin saada jonkinlaista geeniperimää tähän harrastukseen. Tämä ilmenee mm. Ahon Lastuihin kuuluvasta jutusta Ensimmäinen onkeni.

• Yläsavolainen
        Harmaantuva kirjoitti:

"Minä olen aina ollut yhdistävinäni Matin ja Liisan Lapinlahteen,..."

Muistinvaraisesti vänkään tässä hieman vastaan.

Eikös ne Matti ja Liisa joutuneet sitä rautatietä katsomaan mennessään keksimään vastaantulijoille tekosyyn. Hehän törmäsivät matkalla pappilan väkeä (jonka muistelen tai arvelen olleen Iisalmen pappila) ja keksivät valkoisen valheen, että siellä Lapinlahdella on Matin sukulaisia, joiden luo menevät kyläilemään. Sillä perusteella väittäisin heidän olleen Iisalmen pohjoispuolelta, kun kerran joutuivat pappilan ohittamaan. Huomaa vesistöt!

Keskenään he selittivät toisilleen menevänsä kuuntelemaan Lapinlahden parempilahjaista pappia. Tätä selitystä eivät kehdanneet oman seurakuntansa pappilan väelle kertoa.

• Liisan Matti
        Yläsavolainen kirjoitti:

Eikös ne Matti ja Liisa joutuneet sitä rautatietä katsomaan mennessään keksimään vastaantulijoille tekosyyn. Hehän törmäsivät matkalla pappilan väkeä (jonka muistelen tai arvelen olleen Iisalmen pappila) ja keksivät valkoisen valheen, että siellä Lapinlahdella on Matin sukulaisia, joiden luo menevät kyläilemään. Sillä perusteella väittäisin heidän olleen Iisalmen pohjoispuolelta, kun kerran joutuivat pappilan ohittamaan. Huomaa vesistöt!

Keskenään he selittivät toisilleen menevänsä kuuntelemaan Lapinlahden parempilahjaista pappia. Tätä selitystä eivät kehdanneet oman seurakuntansa pappilan väelle kertoa.

Rautatien ilmestyessä v. 1884 Lapinlahden seurakunta tosin oli jo täysillään omine kirkkoineen ja kirkkoherroineen. En nyt välitä ryhtyä tutkimaan teoksen asianlaitoja, mutta Aho epäilemättä sovelsi siinä myös taiteellista vapautta. Ennen kaikkea rautatie oli vielä Kouvolassa saakka.

• Harmaantuva
        Yläsavolainen kirjoitti:

Etpä taida olla välttämättä väärässäkään, kiitos kommentista!

»Keväällä 1884, Ahon ollessa vasta 22-vuotias, valmistui Rautatien ensimmäinen käsikirjoitus.»

»Vaikutteita aiheisiinsa Aho oli imenyt jo lapsuudessaan. Perimätiedon mukaan Matin ja Liisan esikuvia olivat Matts ja Anna-Liisa Kerman Vieremältä. He olivat kovin samanoloisia Rautatien päähenkilöiden kanssa ja viettivät hyvin samankaltaista elämää symbioosissa Ahon isän hallinnoiman Kyrönniemen pappilan kanssa. Mattia ja Liisaa opastaneen (W)Villen piirteissä on paljon Kyrönniemen pappilan renkiä, Ahon nuoruuden luottoystävää ja metsästyskumppania, Ville Ruotsalaista, joka myös luki ja kommentoi Ahon tekstejä.»

»Rautatiestä on otettu yli neljäkymmentä painosta. Painoksesta toiseen on teksti kokenut paljon muutoksia. Jo toisen painoksen vuorosanat varustettiin lainausmerkkien sijaan vuorosanaviivoin, välimerkkejä ja aikamuotoja säädettiin ja sanoja muuteltiin niin, että mm. pehtuori sai muodon pehtori ja vikatteen hijoa kalkuttelu muuttui hioa helistelyksi.»

http://www.icasos.fi/rautatie/tarina.php

Vieremän kuntakeskus ei sijoitu aivan Kuopio-Iisalmi-Kajaani-radan varteen, mutta on kieltämättä Iisalmen pohjoispuolella. Osa Vieremän kunnasta saattaa hyvinkin olla Savon radan alueella (tai päinvastoin). Lapinlahti on kuitenkin se kunta, joka ammentaa identiteettiään Matin ja Liisan tarinasta; Vieremä tunnettaneen paremmin Ponssesta, Ponssen luoneesta Einarista ja tämän talven jälkeen myös Niskasen hiihtäjäsisaruksista.

Tuo maininta eri painosten eroista olkoon samalla jonkinlaisena vastauksena muihin tässä ketjussa esitettyihin kysymyksiin.

Rautatie kuului äidinkielen opetuksen lukemistoihini joskus lähemmäs 50 vuotta sitten. Niteentapainen saattaisi löytyä jostakin seko-seko-huushollini uumenista, mutta jääköön etsimättä. Netistä löysin Rautatien lyhyellä hakemisella erään amerikkalaissivuston äänikirjana. Jos jotakuta kiinnostaa, niin etsiköön itse.

• Harmaantuva
        Liisan Matti kirjoitti:

Rautatien ilmestyessä v. 1884 Lapinlahden seurakunta tosin oli jo täysillään omine kirkkoineen ja kirkkoherroineen. En nyt välitä ryhtyä tutkimaan teoksen asianlaitoja, mutta Aho epäilemättä sovelsi siinä myös taiteellista vapautta. Ennen kaikkea rautatie oli vielä Kouvolassa saakka.

>Ennen kaikkea rautatie oli vielä Kouvolassa saakka.

Erittäin aiheellinen huomio!

Savon rata avattiin Iisalmeen saakka kaikkitietävän Wikipedian mukaan vasta 1902.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Savon_rata

Nuori Juhani Aho on osannut katsella kaukonäköisesti tulevaisuuteen sijoittaessaan Rautatie-pienoisromaaninsa tapahtumat Ylä-Savoon jo 1884.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      61
      4709
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      97
      4421
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      74
      3882
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3797
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      119
      2835
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2608
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2512
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2489
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2479
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2354
    Aihe