Mikä määrä lihastreeniä viikossa on tarpeeksi, jotta voi odottaa oikeasti näkyviä tuloksia?
Monet sanovat, ettei ole mitään hyötyä rääkätä kroppaa joka päivä. Onko esim. joka toinen päivä hyvä vaihtoehto?
Olen aloittelija ja minulla ei käytännössä ole lainkaan lihaskuntoa tällä hetkellä.
Treenaan pääasiassa himassa kahdella kahvakuulalla ja teen lisäksi melko tehokasta kuntopiiriä.
Olen koonnut itselleni netistä treeniohjelman, jossa on mukana kaikki lihasryhmät. Teen kyykkyjä, vatsoja, selkiä, pohkeita, hauiksia. Toistoja on liikettä kohden 15 - 20 ja toistan koko ohjelman kolme kertaa putkeen. Yksi treenikerta kestää about noin 30 - 40 minuuttia.
Haluaisin erityisesti yläkropan lihaksia näkyviin; habaa ja rintalihaksia. Vahvistuneet selkä ja vatsakaan eivät olisi hassummat.
Minulla on jonkin verran ylipainoa ja laihdun parhaillaan. Haluaisin alkaa siinä ohessa parantamaan lihaskuntoa.
Mikä olisi suositus aloittelijalle? Monta kertaa viikossa teen treenin, jotta siitä oikeasti olisi hyötyä?
Onko ajalla väliä, siis treenin kestolla, vai onko sen teho nimenomaan oikein tehdyissä tehokkaissa liikkeissä?
Kuinka paljon, kuinka kauan?
5
136
Vastaukset
- Njooo'oh
Vataus riippuu ihan siitä että mitä tarkoitat näkyvillä tuloksilla. Kotitreenillä ja omalla ruumiinpainolla tehtävillä liikkeillä saa kyllä lihaskuntoa parannettua ja poltettua kaloreitakin, mutta harvalla on kotona sellaisia varusteita että lihasmassaa saisi hankittua kunnolla.
Lihakset tulevat paremmin näkyviin kun rasvaprosentti tippuu, mutta lihasmassaa hankittaessa täytyisi antaa lihaksille jatkuvasti enemmän vastusta. Lihakset eivät pahemmin kasva sillä että jaksat tehdä enemmän toistoja, vaan täytyisi saada myös lisää painoa sarjoihin.
Esim. säännöllisesti punnertamalla luultavasti huomaat että rintakehän ja käsien lihakset "kiinteytyvät" ja jaksat tehdä pidempiä sarjoja, mutta on turha odottaa että rintalihakset tai käsivarsien lihasmassa alkaisi paljonkaan lisääntymään.