Mistä tietää mikä sidos syntyy atomien välille

opinnot penkin alla

Kemian kokeet tulossa ja nyt on kovalenttiset ja ionisidokset hakusessa. Etenkin se mikä määrittää sisältääkö kovalenttinen sidos yhden,kaksi vai kolme yhteistä elektroniaparia ja muodostavatko ne siten yksinkertaisen kovalenttisen sidoksen, kaksois sidoksen vai kolmoissidoksen. Koulun materiaaleissa sanotaan että elektroniparien lukumäärä ratkaisee mikä kovalenttinen sidos muodostuu.

Esimerkissämme kaksi happiatomia muodostaa kovalenttisen kaksoissidoksen. En ymmärrä miksi juuri kaksoissidos kun hapella on uloimmalla kuorellaan kuusi elektronia. Olen aivan pihalla. Mites ne loput neljä elektronia siellä happiatomin uloimmalla kuorella? Nyt en ymmärrä tätä logiikkaa.

Sitten yleisesti ottaen en ymmärrä että millä perusteilla tiedetään millainen seos muodostuu aina tiettyjen atomien välille. Sen verran tiedän että ioniseoksessa toinen atomi luovuttaa elektroninsa uloimmalta kuorelta toiselle atomille, mutta miksi joissakin tapauksissa muodostetaan kovelenttisiä seoksia? Jaksaako joku valaista puupäätä joka ei ikinä ole hiffannut mitään kemiasta. Kokeessa olisi osattava muodostaa näitä eri seoksia atomien välille.

1

1465

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >

-Kahden epämetallin välille muodostuu kovalenttinen sidos (esim. C-C)
      -Metallin ja epämetallin välille muodostuu ionisidos (esim. NaCl. Natrium on metalli ja kloori on epämetalli)
      -Metalliatomien välille muodostuu metallisidos

Tämä tietämys riittää yläkoulussa. Syyt siihen, miksi on erilaisia kovalenttisia sidoksia ja ionisidoksia löytyvät molekyyliorbitaaleista, niiden hybridisaatiosta sekä atomien välisistä elektronegatiivisuuseroista. Näistä yläkoululainen ei voi ymmärtää eikä hänen tarvitsekaan ymmärtää mitään.

Suosittelen, että luet oppikirjasta ajatuksella sidoksiin liittyvät kappaleet. Siellä ne on selkeästi selitetty. Opettajasi ei voi kokeessa vaatia sen syvällisempää osaamista kuin mitä kirja opettaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2401
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      61
      2327
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1480
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1190
    9. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    10. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1156
    Aihe