Jossakin lehdessä tai radio-ohjelmassa esitettiin kerran kysymys suomen kielen adjektiiveista, jotka päättyvät kahteen a-kirjaimeen. Niitä väitettiin olevan useampia.
No, olen vuosien mittaan asiaa pohtinut, mutta en ole keksinyt kuin seuraavat: harmaa, vakaa, vapaa, vajaa.
Lieköhän niitä tämän enempää olemassa?
Uusi tietokilpailu
14
115
Vastaukset
- En keksi lisää
Kiva kysymys, mutta olisit nyt jättänyt meille muillekin vähän purtavaa. ;)
- Adjektiivinen
"...mutta olisit nyt jättänyt meille muillekin vähän purtavaa...."
No, kun minä en ole mielestäni kovin nokkela tämän kaltaisissa kysymyksissä, niin ajattelin, että muut keksivät helposti sanoja lisää.
- En keksi lisää
No minä olen yleensä hyvä tuollaisessa (välillä tuntuu, etten muussa sitten olekaan), mutten kyllä keksi enempää. Substantiivejakin tulee mieleen vain yksi, jos pitäydytään yleisnimissä.
Miksihän muuten tuo sananrakenne on paikkakuntien nimissä niin tavanomainen - tietääkö joku niiden syntytapaa? Etsimättä tulee mieleen Karjaa, Laukaa, Putaa, Akaa.- Virallisesti?
Missä mahtaa olla paikkakunta nimeltä Putaa?
Haukipudas, Pihtipudas, Pudasjärvi jne. toki löytyvät kartalta. - En keksi lisää
Virallisesti? kirjoitti:
Missä mahtaa olla paikkakunta nimeltä Putaa?
Haukipudas, Pihtipudas, Pudasjärvi jne. toki löytyvät kartalta.Olen kuullut Pihtiputaasta käytettävän myös perusmuotoisena nimeä Putaa. Ei varmastikaan virallisissa yhteyksissä, jos sitä ajat takaa. Kieltä se on puhekielikin.
- nenietnääk
Suomen kielen käänteissanakirja auttaa tämäntapaisissa ongelmissa
- En keksi lisää
No tämän oli tarkoitus olla vähän niinkuin aivojumppaa. Kyllä minä usein annan itseni miettiä esimerkiksi jonkun näyttelijän nimeä ihan vain aivojen kiusaksi, vaikka tiedän, että se löytyisi kahdessa sekunnissa netistä, jos tiedän vaikka yhdenkin hänen elokuvansa.
En tiedä, onko tuo Google sitten laiskistanut ihmisten aivot, kun kukaan ei oikein lähde enää tällaisiin mietintäketjuihin mukaan. Vai olenko ehkä asperger-piirteineni ainoa, jolle tällainen olisi mitä suurinta huvia. :) - nenietnääk
En keksi lisää kirjoitti:
No tämän oli tarkoitus olla vähän niinkuin aivojumppaa. Kyllä minä usein annan itseni miettiä esimerkiksi jonkun näyttelijän nimeä ihan vain aivojen kiusaksi, vaikka tiedän, että se löytyisi kahdessa sekunnissa netistä, jos tiedän vaikka yhdenkin hänen elokuvansa.
En tiedä, onko tuo Google sitten laiskistanut ihmisten aivot, kun kukaan ei oikein lähde enää tällaisiin mietintäketjuihin mukaan. Vai olenko ehkä asperger-piirteineni ainoa, jolle tällainen olisi mitä suurinta huvia. :)Ajattelepa sitä työmäärää, kun kaikki suomen sanat käydään normaalisanakirjasta (lähinnä Kielitoimiston sanakirja, n. 100 000 sanaa) läpi ja tarkistetaan niiden loppu. Ei, siihen urakkaan minä en ryhdy.
- nenietnääk
nenietnääk kirjoitti:
Ajattelepa sitä työmäärää, kun kaikki suomen sanat käydään normaalisanakirjasta (lähinnä Kielitoimiston sanakirja, n. 100 000 sanaa) läpi ja tarkistetaan niiden loppu. Ei, siihen urakkaan minä en ryhdy.
Vielä rasittavampaa ja aikaavievämpää on koettaa käydä koko kielen sanavarasto mielessään. Työ jää perin vajaaksi, sillä kaikki sanat eivät tule hakemallakaan mieleen eikä kaikkia tunnekaan..
- 10+5
vainaa
- nenietnääk
Ei taida olla yleiskieltä = vainaja. "Vainaa" on arkikieltä ja murteita.
- nenietnääk
nenietnääk kirjoitti:
Ei taida olla yleiskieltä = vainaja. "Vainaa" on arkikieltä ja murteita.
"Vainaa" ei siis sovellu asiakieleen, olipa se kirjoitettua tai puhuttua. Kuvitellaanpa uutisessa "Tänään muistettiin Kekkos-vainaata, jonka syntymästä on jo peräti 113,5 vuotta".
- En keksi lisää
Jee, osallistuja! ;) Vainaa oli minulla myöskin tuo ainoa keksimäni substantiivi, jonka tuolla ylempänä mainitsin. Eipä niitä sitten taida olla muita.
- Adjektiivinen
"...tuo ainoa keksimäni substantiivi, "
Minä ehdottaisin sellaista nimisanaa, kuin "maa".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1604215Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri4163196Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt142108Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa141770Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja51168- 741013
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar691005Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat24921- 54896
- 71869