ÄÖ170

mirrri

Tyhmä kysymys ja huono paikka kysyä... Sain mensan testistä tuloksen 170, se on ilmeisesti aika hyvä tulos.
Onko soveliasta kertoa testituloksesta esim tuttaville, jos joskus vaikka keskustelu liippaisi asian läheltä? Vai kuulostaako se liikaa kerskumiselta? Olen iloinen tuloksesta ja tahtoisin kertoa jollekkin.
Minulla on hieman vaikeuksia suhteuttaa tuota tulosta, se on hyvä, mutta kuinka hyvä?

47

11043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelijä!

      minkäköhän äo testin olet tehnyt (onkohan vaan mensan??), kun tuon sinun jutun perusteella äosi ei todellakaa voi olla 170! se on huipputulos, tai itseasias sitä parempaa tulosta ei voi saada.. ja se muuten on äo.. kuinka ihmeessä voit lyhentää sanan älykkyysosamäärä niin, että lyhenteeseen tulee ööööö??!! voin itse ainaki sanoa ihan hyvällä omallatunnolla, että minun äo on 127, eikä minun tarvitse lisätä 20-40 pistettä, että se minua miellyttäisi..!!

      • Opa

        Suomessa Mensa käyttää ns. Cattell & Cattell -testiä, jossa maksimitulos on 186. Netin höpötesteillä ei taas varsinaisten älykkyystestien kanssa ole juuri mitään tekemistä.


      • jeps
        Opa kirjoitti:

        Suomessa Mensa käyttää ns. Cattell & Cattell -testiä, jossa maksimitulos on 186. Netin höpötesteillä ei taas varsinaisten älykkyystestien kanssa ole juuri mitään tekemistä.

        Hei!

        Olen itse mensassa. Oliko tuo testitulos kotitestistä vai Mensan järjestämästä virallisesta testistä?

        Monet suhtautuvat korkeisiin äo -tuloksiin kateellisuuttaan halveksien. Lisäksi suomalaisiin on iskostunut syvälle sosialistinen tasapäistämisen ajattelumalli, jossa joukosta poikkeavat laitetaan ruotuun joko hyvällä tai pahalla. Kateellisuuskaan ei paranna yhtään asiaa.
        Voi älykkyytensä ilmoittamista kokeilla. Monilla tuntemillani on vain varsin negatiivisia muistoja näistä "rohkeista" kokeiluista. Aina voi vastaus olla myös myönteinen.


      • mirrri
        jeps kirjoitti:

        Hei!

        Olen itse mensassa. Oliko tuo testitulos kotitestistä vai Mensan järjestämästä virallisesta testistä?

        Monet suhtautuvat korkeisiin äo -tuloksiin kateellisuuttaan halveksien. Lisäksi suomalaisiin on iskostunut syvälle sosialistinen tasapäistämisen ajattelumalli, jossa joukosta poikkeavat laitetaan ruotuun joko hyvällä tai pahalla. Kateellisuuskaan ei paranna yhtään asiaa.
        Voi älykkyytensä ilmoittamista kokeilla. Monilla tuntemillani on vain varsin negatiivisia muistoja näistä "rohkeista" kokeiluista. Aina voi vastaus olla myös myönteinen.

        Kävin mensan virallisessa testissä, odotin kyllä ihan hyvää tulosta, mutta yllätyin silti. Jäsenhakemus on postissa, toivottavasti löydän järjestöstä mielenkiintoista juttuseuraa.
        Pitää kyllä harkita, kenelle tuon tuloksen kertoo. Vanhat ystävät eivät luultavasti yllättyisi, joten heille ehkä saatan mainita.
        En pidä itseäni muita fiksumpana, ajattelen vain hieman erilailla kuin muut.
        Ja siitä kirjoitusvirheestä: Inhimillinen erehdys, äö kun taipuu suomalaisen suussa äo:ta helpommin.


      • mattti
        mirrri kirjoitti:

        Kävin mensan virallisessa testissä, odotin kyllä ihan hyvää tulosta, mutta yllätyin silti. Jäsenhakemus on postissa, toivottavasti löydän järjestöstä mielenkiintoista juttuseuraa.
        Pitää kyllä harkita, kenelle tuon tuloksen kertoo. Vanhat ystävät eivät luultavasti yllättyisi, joten heille ehkä saatan mainita.
        En pidä itseäni muita fiksumpana, ajattelen vain hieman erilailla kuin muut.
        Ja siitä kirjoitusvirheestä: Inhimillinen erehdys, äö kun taipuu suomalaisen suussa äo:ta helpommin.

        Kävin 12 vuotta sitten testissä, ja sain itsekin 170. Mensaan kuuluin pienen hetken, mutta tunsin itseni liian tyhmäksi siihen seuraan. Laiska olen edelleen ja alkoholin väärinkäyttäjä kaiken lisäksi - onneksi napakat hoksottimet paikkaa jotenkuten viinan tuhoja pääkopassa.


      • UO114

        VOI SAADA paremmankin kuin 170. Minä sain 177 Mensan testistä.


      • Mark

        Tälläkin palstalla hyvin huomaa kateelisten ihmisten kirjoittelun. Joku kertoo saaneensa korkeat pisteet testissä ja muutama kirjoittaja alkaa heti etsimään suurennuslasin, kissojen ja koirien kanssa virheitä tekstistä sekä suoltamaan selityksiä miksei tämä henkilö ole voinut saada korkeita lukuja.

        Ja sille henkilölle joka ihmetteli että miksi täällä olisi näin monta huippuälykästä ihmistä samalla palstalla kehoitan katsomaan palstan nimeä. Vähän sama kuin ihmettelisi homobaarissa olevien homojen prosentuaalista esiintymistä juuri siellä suhteutettuna yleiseen hajontaan....


      • ihmettelijä
        Mark kirjoitti:

        Tälläkin palstalla hyvin huomaa kateelisten ihmisten kirjoittelun. Joku kertoo saaneensa korkeat pisteet testissä ja muutama kirjoittaja alkaa heti etsimään suurennuslasin, kissojen ja koirien kanssa virheitä tekstistä sekä suoltamaan selityksiä miksei tämä henkilö ole voinut saada korkeita lukuja.

        Ja sille henkilölle joka ihmetteli että miksi täällä olisi näin monta huippuälykästä ihmistä samalla palstalla kehoitan katsomaan palstan nimeä. Vähän sama kuin ihmettelisi homobaarissa olevien homojen prosentuaalista esiintymistä juuri siellä suhteutettuna yleiseen hajontaan....

        Haa, selitän kommenttini oikeutettavuutta, kun sen nyt menit kyseenalaistamaan - mikä on oikein antoisaa. Vaikken ole noin älykäs, mitä toki tahtoisin olla, niin täällä Ältsi-palstalla olen hillunut minäkin: KÄyn täällä näitä jumalan luomia ihmettelemässä. < vanhahtava ilmaus, jolla viittaan siihen, että en tiedä mistä moiset tulevat.

        Huomaa ns. ironian yritys, jota edellinen viestini ei sisältänyt - sen sijaan siinä oli aitoa tunnetta: katuden myöntö, mistä olen hyvin ylpeä. Koska, kuten sinäkin, myös minä havaitsin vallitsevan ilmapiirin kieroutuneisuuden.

        Olen ihan oikeasti jostain syystä kuvitellut, että sellaisia 170plus -ihmisiä on häviävän vähän. Voit kuvitella, että tällaisella käsityksellä varustettu AIDOSTI yllättyy Suomen kansan korkeasta laskennasta. Homoja tunnen useita. Nämä lienevät eri mittakaavassa...


      • ...
        ihmettelijä kirjoitti:

        Haa, selitän kommenttini oikeutettavuutta, kun sen nyt menit kyseenalaistamaan - mikä on oikein antoisaa. Vaikken ole noin älykäs, mitä toki tahtoisin olla, niin täällä Ältsi-palstalla olen hillunut minäkin: KÄyn täällä näitä jumalan luomia ihmettelemässä. < vanhahtava ilmaus, jolla viittaan siihen, että en tiedä mistä moiset tulevat.

        Huomaa ns. ironian yritys, jota edellinen viestini ei sisältänyt - sen sijaan siinä oli aitoa tunnetta: katuden myöntö, mistä olen hyvin ylpeä. Koska, kuten sinäkin, myös minä havaitsin vallitsevan ilmapiirin kieroutuneisuuden.

        Olen ihan oikeasti jostain syystä kuvitellut, että sellaisia 170plus -ihmisiä on häviävän vähän. Voit kuvitella, että tällaisella käsityksellä varustettu AIDOSTI yllättyy Suomen kansan korkeasta laskennasta. Homoja tunnen useita. Nämä lienevät eri mittakaavassa...

        Ihmettelet huippuälykkäiden määrää. Jos otetaan Mensan raja 148, niin siihenhän pääsee 2%. Eli jos menet jäähalliin jossa on 10000 ihmistä, niin sieltä voisi kuvitella löytävänsä 200 potentiaalista Mensalaista. Vähintään 170 lukemaa en tiedä tarkasti, mutta jos leikitään että se olisi 0.2%, niin samasta hallista löytynisi 20 tällaista tyyppiä. Ja Suomessahan on monta jäähallia...(Siitä ovatko huippuälykkäät keskimääräisen kiinnostuneita jääkiekosta, en tiedä. En myöskään sitä, oliko jäähallissa kiekko-ottelu vai Aida-ooppera.) Huomaa, että muualla käytetään enimmäkseen toisenlaista asteikkoa, jossa 132 on parhaan 2% minimitulos, kumma ettei meillä ole sama asteikko, sekoittaa ihan turhaan.


      • ...
        ... kirjoitti:

        Ihmettelet huippuälykkäiden määrää. Jos otetaan Mensan raja 148, niin siihenhän pääsee 2%. Eli jos menet jäähalliin jossa on 10000 ihmistä, niin sieltä voisi kuvitella löytävänsä 200 potentiaalista Mensalaista. Vähintään 170 lukemaa en tiedä tarkasti, mutta jos leikitään että se olisi 0.2%, niin samasta hallista löytynisi 20 tällaista tyyppiä. Ja Suomessahan on monta jäähallia...(Siitä ovatko huippuälykkäät keskimääräisen kiinnostuneita jääkiekosta, en tiedä. En myöskään sitä, oliko jäähallissa kiekko-ottelu vai Aida-ooppera.) Huomaa, että muualla käytetään enimmäkseen toisenlaista asteikkoa, jossa 132 on parhaan 2% minimitulos, kumma ettei meillä ole sama asteikko, sekoittaa ihan turhaan.

        Kuten alemmissa viesteissä onkin, 170 pääsee n. 0,18%


      • ihmettelijä
        ... kirjoitti:

        Kuten alemmissa viesteissä onkin, 170 pääsee n. 0,18%

        Hertsumajee, vielä enempi hämmentää. Mensan rajahan on aika alhainen tämän perusteella (148), ja 170 ilmeisesti vielä harvinaisempi kuin kuvittelin, eli ... kehtaako tätä myöntääkään... no avaudun vielä maanantai-iltapäivän ratoksi: luulin mensan rajaksi just jotain 170. Näistä lähtökohdista ymmärtänette kirjoittajan oudoksuttavat näkökohdat ja mielikuvat, jotka muuttuvat juuri paraikaa.


      • Ossi B.
        Opa kirjoitti:

        Suomessa Mensa käyttää ns. Cattell & Cattell -testiä, jossa maksimitulos on 186. Netin höpötesteillä ei taas varsinaisten älykkyystestien kanssa ole juuri mitään tekemistä.

        Suomen Mensa ei käytä enää Cattell & Cattelia.


    • j g

      Jos keskijakauma(vai mikä se on?) on 24 eli mensanraja on 148, niin tulokseen 170 yltää 99,8230964% ihmisistä.

      Älä kerro muille.

      Niin ja näkeehän tuon sijoittumisen suunnilleen suoraan siitä Gaussin-käyrästä joka näkyy siinä lapussa mikä jaetaan kokeessa?!!

      • Voi Voi

        Siis tulokseen yltää 0,1769036% ihmisistä.
        Luetaan niitä jakaumataulukoita oikein jookos.


      • j-g
        Voi Voi kirjoitti:

        Siis tulokseen yltää 0,1769036% ihmisistä.
        Luetaan niitä jakaumataulukoita oikein jookos.

        Niinpä vain tuli virhe.


    • 175

      Sain keväällä -03 suorittamastani Mensan valvotusta testistä tuloksen 175 ( n. 1/1000). Erikoista asiassa on se, että näistä netin höpötesteistä olen saanut maksimissaan 150. Samoin Mensan kotitesti jäi siihen pintaan. Mitään erikoislahjakkuutta minussa ei ole ilmennyt ( vain 3 l:n ylioppilas, Shakissa parin vuoden harrastamisen jälkeen selo n.1500). Vaikuttaa siltä, että testi meni ns. putkeen. Onkohan tällaiset "onnenpotkut" yleisiäkin. En ole mensan jäsen.

      • OI8711

        Et sinäkään sitten tiennyt, että Cattell-testin pistemäärät ovat aina kolmella jaollisia. Näin ollen 170 ei ole mahdolinen, eikä 175. 177 on mahdollinen, se on minulla.

        HO HO HO HO HO!


      • mattti
        OI8711 kirjoitti:

        Et sinäkään sitten tiennyt, että Cattell-testin pistemäärät ovat aina kolmella jaollisia. Näin ollen 170 ei ole mahdolinen, eikä 175. 177 on mahdollinen, se on minulla.

        HO HO HO HO HO!

        "
        xxx on saavuttanut Helsingissä xx.xx.1991 suoritetussa älykkyyskokeessa tuloksen, jota vastaa älykkyysosamäärä 170 mikä on parempi kuin 99.8 prosentilla väestöstä.

        Testinä on kansainvälisesti käytetty nonverbaalisen yleisen älykkyyden mittari (Cattell & Cattell: Culture Fair Intelligence Test, Scale 2 & 3).

        Helsingissä xx.xx.1991
        SUOMEN MENSA r.y.:n psykologi
        xxx
        "

        Näin lukee todistuksessani, joten asia lienee sillä myöten selvä.


      • Vesku
        mattti kirjoitti:

        "
        xxx on saavuttanut Helsingissä xx.xx.1991 suoritetussa älykkyyskokeessa tuloksen, jota vastaa älykkyysosamäärä 170 mikä on parempi kuin 99.8 prosentilla väestöstä.

        Testinä on kansainvälisesti käytetty nonverbaalisen yleisen älykkyyden mittari (Cattell & Cattell: Culture Fair Intelligence Test, Scale 2 & 3).

        Helsingissä xx.xx.1991
        SUOMEN MENSA r.y.:n psykologi
        xxx
        "

        Näin lukee todistuksessani, joten asia lienee sillä myöten selvä.

        Yleensä älykäs ihminen kykenee muistamaan hyvin opitut asiat. Kuitenkin sinulle tuottaa vaikeuksia lukujen kirjoittaminen, eli en usko, että älykkyysosamääräsi voi olla 170!


      • mattti
        Vesku kirjoitti:

        Yleensä älykäs ihminen kykenee muistamaan hyvin opitut asiat. Kuitenkin sinulle tuottaa vaikeuksia lukujen kirjoittaminen, eli en usko, että älykkyysosamääräsi voi olla 170!

        "Kuitenkin sinulle tuottaa vaikeuksia lukujen kirjoittaminen"

        Miten niin? Siitäkö syystä, että halusin pysytellä totaalisen anonyyminä, ja korvasin tarkan päivämäärän ilmoittamat numerot kirjaintunnuksilla?

        Jos näin haluat uskoa, niin siitä vain. Ei tunnu missään.


      • Vesku
        mattti kirjoitti:

        "Kuitenkin sinulle tuottaa vaikeuksia lukujen kirjoittaminen"

        Miten niin? Siitäkö syystä, että halusin pysytellä totaalisen anonyyminä, ja korvasin tarkan päivämäärän ilmoittamat numerot kirjaintunnuksilla?

        Jos näin haluat uskoa, niin siitä vain. Ei tunnu missään.

        Ei, vaan korvasit desimaalipilkun pisteellä - muutit siis luvun joksikn aivan toiseksi.


      • Erottimia...
        Vesku kirjoitti:

        Ei, vaan korvasit desimaalipilkun pisteellä - muutit siis luvun joksikn aivan toiseksi.

        "Ei, vaan korvasit desimaalipilkun pisteellä - muutit siis luvun joksikn aivan toiseksi."

        Jos tietäisit vähänkin enemmän, niin tietäisit myös sen, että tuolla nk. rapakon toisella puolella pilkku on tuhaterotin, ja piste desimaalierotin...

        Vähän eri käytäntöjä, tuskin toinen toistaan parempi... Kumpaakin pitää osata lukea.

        Myös piste on siis kelvollinen desimaalierotin, se ei vain ole suomalaisen käytännön mukainen.

        Ja muutenkin... piste vai pilkku... Pilkunviilaamista sanon minä. Eikä se ole kovin älykästä. Tyhmät muka-tietäjät puuttuvat tuollaisiin epäolennaisuuksiin, kuten pisteisiin ja pilkkuihin.


      • Pilkunviilaaja
        Erottimia... kirjoitti:

        "Ei, vaan korvasit desimaalipilkun pisteellä - muutit siis luvun joksikn aivan toiseksi."

        Jos tietäisit vähänkin enemmän, niin tietäisit myös sen, että tuolla nk. rapakon toisella puolella pilkku on tuhaterotin, ja piste desimaalierotin...

        Vähän eri käytäntöjä, tuskin toinen toistaan parempi... Kumpaakin pitää osata lukea.

        Myös piste on siis kelvollinen desimaalierotin, se ei vain ole suomalaisen käytännön mukainen.

        Ja muutenkin... piste vai pilkku... Pilkunviilaamista sanon minä. Eikä se ole kovin älykästä. Tyhmät muka-tietäjät puuttuvat tuollaisiin epäolennaisuuksiin, kuten pisteisiin ja pilkkuihin.

        Suomessa käytetään SI-standardin mukaisesti pilkkua desimaalin erottimena. http://wiki.ham.fi/SI-järjestelmä
        (ÄO 156 Cattel)


      • Anonyymi
        OI8711 kirjoitti:

        Et sinäkään sitten tiennyt, että Cattell-testin pistemäärät ovat aina kolmella jaollisia. Näin ollen 170 ei ole mahdolinen, eikä 175. 177 on mahdollinen, se on minulla.

        HO HO HO HO HO!

        Miten voi saada esim 113 myönnän tuo oli minun Mensan verkkosivun tulos mutta miten voin saada sen jos se on kolmen välein


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten voi saada esim 113 myönnän tuo oli minun Mensan verkkosivun tulos mutta miten voin saada sen jos se on kolmen välein

        18 vuoden aikana on saattanut tulla muutoksia arviointitulosten esittämiseen.


    • Dude

      ei ole apua, monesti vain haittaa jos ei osaa käyttää sitä hyväkseen. Älykkyys on kuin työkalut, eihän työkalut työntekijän puolesta töitä tee vaan auttavat työntekoa, kuten sanonta "fiksumpi pääsee vähemmällä" kertoo.

      • Pikkusipuli

        Ilman kommenttiasi olisi mennyt itkun puolelle tämän palstan lukeminen. Voi vinyyli, toiste en eksy tänne.

        ÄO:ni on yli 170, ja se miten tämä ylipäätään tuli mitattua, on pitkä tarina enkä itse ollut kovinkaan halukas koko touhuun. Juu, koulu meni hyvin, niin hyvin että oli yhtä helvettiä. Tein kaikki pinnausennätykset kun turhauduin totaalisesti tunneilla ja sain kaikkien opettajien vihat niskaani. Juu, opiskelu oli helppoa ja työelämässä olen kiivennyt pomon pallille alallani. Juu, saan itse hinnoitella itseni.

        Mutta siihen se loppuu. Älykkyydellä ja viisaudella ei ole mitään tekemistä keskenään, ja vaihtaisin koska tahansa tuon yhden typerän luvun laajempaan elämän ymmärtämiseen, taitoon käsitellä ihmisiä, kykyyn sanoa oikeat sanat oikeaan aikaan, herkkyyteen tunnistaa hätä ja avuntarve ympärilläni.

        Ei älykkyyteni estänyt minua tulemasta raiskatuksi, ei älykkyyteni pystynyt estämään neljän ystäväni itsemurhaa. En älylläni pystynyt pitämään hengissä koleralasta, joka Ruandassa kuoli syliini. Älykkyyteni päinvastoin sai minut tekemään 16-20 tuntisia työpäiviä vuosikausia, seitsemän päiväisiä työviikkoja. Se oli älykkyyteni ja raaka menneisyyteni, joka lopulta ajoi minut psykoosiin. Nyt olen täysin toipunut, normaaliin päiväjärjestykseen palannut säntillinen veronmaksaja, mutta en suinkaan älykkyyteni ansiosta. Sen mahdollistivat lämpivät, välittävät, aidot, korvaamattomat ja itsensä täysillä peliin pistäneet ystävät. Heidän ansiostaan sain hyvän ja rakkaan elämäni takaisin, kun itse olin liian tyhmä tajutakseni miten se tehdään.

        Kasvamista on edessä vielä paljon, ja tunnen itseni tyhmäksi, riittämättömäksi ja raakileeksi lähes päivittäin. Haluan oppia olemaan ihminen ihmiselle, käyttämään voimavarani ympäristön hyvinvointiin. Haluan oppia viisautta.


      • Dude
        Pikkusipuli kirjoitti:

        Ilman kommenttiasi olisi mennyt itkun puolelle tämän palstan lukeminen. Voi vinyyli, toiste en eksy tänne.

        ÄO:ni on yli 170, ja se miten tämä ylipäätään tuli mitattua, on pitkä tarina enkä itse ollut kovinkaan halukas koko touhuun. Juu, koulu meni hyvin, niin hyvin että oli yhtä helvettiä. Tein kaikki pinnausennätykset kun turhauduin totaalisesti tunneilla ja sain kaikkien opettajien vihat niskaani. Juu, opiskelu oli helppoa ja työelämässä olen kiivennyt pomon pallille alallani. Juu, saan itse hinnoitella itseni.

        Mutta siihen se loppuu. Älykkyydellä ja viisaudella ei ole mitään tekemistä keskenään, ja vaihtaisin koska tahansa tuon yhden typerän luvun laajempaan elämän ymmärtämiseen, taitoon käsitellä ihmisiä, kykyyn sanoa oikeat sanat oikeaan aikaan, herkkyyteen tunnistaa hätä ja avuntarve ympärilläni.

        Ei älykkyyteni estänyt minua tulemasta raiskatuksi, ei älykkyyteni pystynyt estämään neljän ystäväni itsemurhaa. En älylläni pystynyt pitämään hengissä koleralasta, joka Ruandassa kuoli syliini. Älykkyyteni päinvastoin sai minut tekemään 16-20 tuntisia työpäiviä vuosikausia, seitsemän päiväisiä työviikkoja. Se oli älykkyyteni ja raaka menneisyyteni, joka lopulta ajoi minut psykoosiin. Nyt olen täysin toipunut, normaaliin päiväjärjestykseen palannut säntillinen veronmaksaja, mutta en suinkaan älykkyyteni ansiosta. Sen mahdollistivat lämpivät, välittävät, aidot, korvaamattomat ja itsensä täysillä peliin pistäneet ystävät. Heidän ansiostaan sain hyvän ja rakkaan elämäni takaisin, kun itse olin liian tyhmä tajutakseni miten se tehdään.

        Kasvamista on edessä vielä paljon, ja tunnen itseni tyhmäksi, riittämättömäksi ja raakileeksi lähes päivittäin. Haluan oppia olemaan ihminen ihmiselle, käyttämään voimavarani ympäristön hyvinvointiin. Haluan oppia viisautta.

        ovat tarpeeksi älykkäitä ymmärtääkseen tyhmyytensä, muilla ei ole kapasiteettia siihen. Itselläkin oli huono koulumenestys, ei siksi etten olisi tajunnut asioita, vaan kiinnostuksen puutteesta. Onneksi kiinnostuin elektroniikasta ja tietokoneista. Olisin varmaankin päätynyt lapinlahdelle ilman kiinnostustani tieteeseen ja tekniikkaan. Nyt olen jenkeissä insinöörihommissa lääkealan firmassa ja elämä on mallillaan.

        " Haluan oppia olemaan ihminen ihmiselle, käyttämään voimavarani ympäristön hyvinvointiin. Haluan oppia viisautta."

        Käytä voimavarasi omaan hyvinvoitiin ja seuraavaksi toisten hyvinvointiin. Jos et osaa auttaa itseäsi, niin miten ihmeessä osaisit auttaa muitakaan.
        Mailmanparantaminen alkaa aina henkilöstä itsestään, ei koskaan muista.
        Kaikilla on oma mielikuvansa paremmasta maailmasta, joten sinun oma mielikuvasi siitä voi olla täysin eriävä kuin mikä muilla on.
        Itse olen huomannut, että monesti paras apu toisille on vain kuunnella heidän murheita tyrkyttämättä omia mielipiteitä heille. Ja toisekseen, kuuntelemalla oppii paremmin kuin puhumalla.


    • onnittelija

      Jos kyseessä oli valvotuissa olosuhteissa tehty Mensan testi, niin onneksi olkoon!

      En suosittele kertomaan asiasta oman perheesi ulkopuolelle (sen perheen suhteen osaat parhaiten itse arvioida). Jos jossain suomalainen kateus ja pahansuopaisuus tulee esille, niin juuri älykkyyden kaltaisten lahjojen kadehtimisessa.

      Tieto älykkydestäsi voi tulla esteeksi edetä ammattiuralla - kukapa keskinkertainen pomo haluaisi palkata kovasti itseään älykkäämpää.

      Vältyt paljolta kyräilyltä, kun pidät asian omana tietonasi.

      nimim. onnittelija
      Ä0 153

      • Masa

        kyräily johtuu vain siitä, että ihmiset eivät ymmärrä mitä älykkyys on. (taida tietää kukaan...)
        No, menestyminen yhdellä älykkyyden osa-alueella ei pitäisi olla mikään kateuden aihe.


      • kade lude
        Masa kirjoitti:

        kyräily johtuu vain siitä, että ihmiset eivät ymmärrä mitä älykkyys on. (taida tietää kukaan...)
        No, menestyminen yhdellä älykkyyden osa-alueella ei pitäisi olla mikään kateuden aihe.

        "No, menestyminen yhdellä älykkyyden osa-alueella ei pitäisi olla mikään kateuden aihe."

        Joo - ei pitäis, mutta kun ihmiset voi olla kateellisia naapurin Rannila-katteesta tai siitä, että naapuri on pistänyt rahansa äkkiä arvonsa menettävään kalliiseen autoon.

        Ja pahinta naapurin korkeassa ÄO:ssa on, ettei samaa tasoa voi saavuttaa edes lottovoitolla, jos ei itsellä ole samaan tasoon edellytyksiä.

        Yhtä paljon jotkut ovat kateellisia naapurin lasten hyvälle koulumenestykselle ja kaikin keinoin yrittävät löytää näistä jotain negatiivisia piirteitä - ja se tarttuu jopa lapsiin, mikä lievimmillään näkyy hiku-haukkumisena, mikä taitaa olla täysin suomalainen piirre (Saksassa vähän aikaa koulua käynyt tyttäreni ei siellä sellaista tavannut, vaan siellä menestymistä arvostettiin).

        Suomalaisten kateus on sairasta sorttia, ei rakentavaa itseä eteenpäin innostavaa. Mieluummin kuin pyrittäisiin itse samaan yritetään menestyvää kampittaa kaikin keinoin. Sairaimmat yksilöt menevät arvattavasti verovirastoon töihin.


      • fantasy_klaus
        kade lude kirjoitti:

        "No, menestyminen yhdellä älykkyyden osa-alueella ei pitäisi olla mikään kateuden aihe."

        Joo - ei pitäis, mutta kun ihmiset voi olla kateellisia naapurin Rannila-katteesta tai siitä, että naapuri on pistänyt rahansa äkkiä arvonsa menettävään kalliiseen autoon.

        Ja pahinta naapurin korkeassa ÄO:ssa on, ettei samaa tasoa voi saavuttaa edes lottovoitolla, jos ei itsellä ole samaan tasoon edellytyksiä.

        Yhtä paljon jotkut ovat kateellisia naapurin lasten hyvälle koulumenestykselle ja kaikin keinoin yrittävät löytää näistä jotain negatiivisia piirteitä - ja se tarttuu jopa lapsiin, mikä lievimmillään näkyy hiku-haukkumisena, mikä taitaa olla täysin suomalainen piirre (Saksassa vähän aikaa koulua käynyt tyttäreni ei siellä sellaista tavannut, vaan siellä menestymistä arvostettiin).

        Suomalaisten kateus on sairasta sorttia, ei rakentavaa itseä eteenpäin innostavaa. Mieluummin kuin pyrittäisiin itse samaan yritetään menestyvää kampittaa kaikin keinoin. Sairaimmat yksilöt menevät arvattavasti verovirastoon töihin.

        Ensinnäkin, jokainen voi unohtaa näissä nettitesteissä saamansa pistemäärät.
        Toiseksi, se että saa korkean pistemäärän perinteisessä älykkyystestissä, ei tarkoita mitään muuta kuin että omaa tietyntyyppistä ajattelukykyä keskimääräistä enemmän (vert. autistit). Työelämässä parhaiten menestyvien matemaattinen älykkyysosamäärä on 130-140(joku tutkimus, en muista mistä), mikä oman tulkintani johtuu siitä, että nämä henkilöt eivät ole "liian älykkäitä".
        Ja oman äo:nsa julkistamisesta. Minusta siitä ei kannata pahemmin hiiskua. Kenelle tahansa siitä mainitseekin, se tulkitaan väistämättä "leijumiseksi". Eli eipä kannata aiheuttaa turhaa pahansuopuutta mainostamalla itseään. (Se on vähän niin kuin että kertoisi toiselle olevansa tätä parempi)
        Että tämmöstä.


    • Juho

      Minusta te näytätte varsin pätemisenhaluisilta. Käsitykseni älykkyyden ja viisauden eroista vahvistuvat.

      Minun uskoakseni asioita ei poikkeuksetta parhaiten käsitä palikkatestissä 170 pistettä saanut henkilö, vaan asiasta kiinnostunut ja analyyttisesti ja monitahoisesti asioita tarkkaileva henkilö. Tämänlainen tarkkailu on tietenkin ominaista älykkäille henkilöille, mutta kaikista eniten ihmisen kehitykseen vaikuttaa ympäristö, eivät äidin mahassa syntyneet mielenlahjat. Jos koulu ei opeta pohtimaan asioita syvemmin, ja jos riehakkaan mutta älykkään lapsen annetaan temmeltää ja häiriköidä tunneilla, häneltä menee paljon arvokasta asiaa ohi. Oikeanlaiset (absurdi käsite?) asenteet ja tarkkailutavat täytyy oppia, niitä ei älykäskään saa taianomaisesti työtä tekemättä. Älykkyyttäkin voi kehittää: kiitos koululle, joka opetti minulle hyviä tiedonkeräysmenetelmiä. Jokaisella on aivoissaan omat edellytyksensä, mutta aivojenkin rakennetta voi muuttaa.
      Joitakin netin älykkyystestejä kokeilleena olen huomannut myös älykkyyden käsitteen yksipuolistamisen. Eikö tekstin ymmärtäminen tai abstraktien käsitteiden syvällinen ymmärtäminen ole testien tekijöiden mielestä älykkyyttä ollenkaan? Matemaattisesti lahjakkaat ystäväni kirjoittavat äidinkielen aineista improbatur-tasoisia suorituksia sekä reputtavat ruotsissa, koska heitä ei kiinnosta, ja koska matemaattinen lahjakkuus, niin arvostettu käsite tieteiden kehityksen käännettyä kulkusuuntamme sivistykseen, ei olekaan ainut avain maailmaan. Eikä varmasti kaikista humaanein.

      • Q

        Lukekaapa viisaat ja vähemmän viisaat koko tämä keskustelu lävitse. Minä tein niin, koska ulkona on sairaan kylmä, olen ikävästynyt ja en juuri nyt viitsi ajatella mitään tärkeää. Paavo Haavikko totesi aikoinaan, että suomalaisesta eliitistä on vaikea kirjoittaa parodiaa, koska ne tekevät sen itse. Myös itseään älylliseen eliittiin lukevista hypoteettisen Mensan testin tehneistä on täysin mahdotonta tehdä parodiaa. Mutta tämä keskustelua lukiessani repesin monta kartaa. Kitoz zitä, ÄÖ = VSOP


    • zieber

      Minä kävin testissä toissa keväänä ja kuuluin Mensaan puoli vuotta passiivijäsenenä.

      Sain 175 (99,91)

      Minä en mitenkään _voinut_ olla kertomatta. Inhotkaa minua kuinka paljon haluatte, mutta minusta oli kivaa saada hyvä tulos. Vastaanotto oli joka puolelta helvetin nuivaa. Äitikin kaivoi esiin joka ainoan huonon puoleni ja sanoi, ettei siitä älykkyydestä mitään hyötyä ole _oikeassa_ elämässä. Olen monen mielestää aivan järjettömän ylimielinen, kun tuollaista haluan kertoa. (No - kenties oli jossakin määrin ylimielinen teko ylipäänsä mennä testiin - tulokselleenhan nyt ei vain voi mitään.) Tyttöystävääni ärsytti... Koira kusi kintuille... Kaverit rupesivat vittuilemaan...

      Do as you please! Kenties tuttavapiirisi on suopeampi - sinunhan se pitäisi tietää.

      • ohimenevä ihmettelijä

        Miten teitä hirveän älykkäitä ihmisiä eli huipputuloksen saajia on noinkin paljon. Luulin että se on tosi harvinaista. Ja uskon että useimmat ovat "aitoja" täällä.

        missä te luuraatte tosielämässä? vai huomaako sitä, jos ei tiedä?

        Tai no joo... tunnen kyllä joitain hirvittävän fiksuja ihmisiä, siis myös ns. viisaita. Ehkä he ovat myös hyvin älykkäitä. Ainakin niin toivoisi olevan, että hyvä sydän ja hoksottimet olisivat samssa paketissa.

        *hieman kateellisena* piti vaan ilmaista tämä hämmennys.


      • Jaa jaa

        Elämä on kovaa, jos sattuu olemaan kaikin puolin täydellinen. Siitä seuraa vääjäämättä se, että ympärilläsi tyhmät ja vajavaiset kanssaeläjät alkavat tuntea kateutta, koska eivät voi olla tuollaisia evoluution helmiä kuten Zieber.

        Zieberin tyttöystävää ei ehkä ärsytä niinkään hänen älykkyytensä kuin se tapa, millä Zieber mahdollisesti tuo tätä tajunnan räjäyttävää yksiseiskavitosta esiin joka käänteessä - ja naisethan toki alempana kehityksen asteena menevät vähän pyörälle päästään tuollaisen kognitiivisen säteilyn edessä.

        Tuollaisen Jumalan taideteoksen ei pitäisi viettää aikaansa tyhmien ja ahdasmielisten tuttaviensa kanssa vaan hakeutua parempaan seuraan, kuten Mensan (ah, tuo loppumaton kristallinkirkkaan ajattelun lähde) flipperinpelaustapahtumiin.

        Ja jos suvaitsematon tyttöystävä ärsyttää, niin heivaa se ämmä pellolle ja mene lähimpään baariin yksiseiskavitosen todistuksen kanssa, niin eiköhän sieltä löydy joku blondi, joka on tarpeeksi tyhmä palvomaan maata, jota intellektuelli persoonallisuutesi on katsonut arvoisekseen tallata.


      • äo.
        Jaa jaa kirjoitti:

        Elämä on kovaa, jos sattuu olemaan kaikin puolin täydellinen. Siitä seuraa vääjäämättä se, että ympärilläsi tyhmät ja vajavaiset kanssaeläjät alkavat tuntea kateutta, koska eivät voi olla tuollaisia evoluution helmiä kuten Zieber.

        Zieberin tyttöystävää ei ehkä ärsytä niinkään hänen älykkyytensä kuin se tapa, millä Zieber mahdollisesti tuo tätä tajunnan räjäyttävää yksiseiskavitosta esiin joka käänteessä - ja naisethan toki alempana kehityksen asteena menevät vähän pyörälle päästään tuollaisen kognitiivisen säteilyn edessä.

        Tuollaisen Jumalan taideteoksen ei pitäisi viettää aikaansa tyhmien ja ahdasmielisten tuttaviensa kanssa vaan hakeutua parempaan seuraan, kuten Mensan (ah, tuo loppumaton kristallinkirkkaan ajattelun lähde) flipperinpelaustapahtumiin.

        Ja jos suvaitsematon tyttöystävä ärsyttää, niin heivaa se ämmä pellolle ja mene lähimpään baariin yksiseiskavitosen todistuksen kanssa, niin eiköhän sieltä löydy joku blondi, joka on tarpeeksi tyhmä palvomaan maata, jota intellektuelli persoonallisuutesi on katsonut arvoisekseen tallata.

        näitä iänikuisia tyhmiä reaktioita toisten älykkyyttä kohtaan. Zieber ei mitenkään leuhki eikä käyttäydy huonosti, kunhan toteaa. Itse olisin valmis onnittelemaan jokaista, joka on saanut kuulla omaavansa hyvän älykkyyden.


      • äo.
        ohimenevä ihmettelijä kirjoitti:

        Miten teitä hirveän älykkäitä ihmisiä eli huipputuloksen saajia on noinkin paljon. Luulin että se on tosi harvinaista. Ja uskon että useimmat ovat "aitoja" täällä.

        missä te luuraatte tosielämässä? vai huomaako sitä, jos ei tiedä?

        Tai no joo... tunnen kyllä joitain hirvittävän fiksuja ihmisiä, siis myös ns. viisaita. Ehkä he ovat myös hyvin älykkäitä. Ainakin niin toivoisi olevan, että hyvä sydän ja hoksottimet olisivat samssa paketissa.

        *hieman kateellisena* piti vaan ilmaista tämä hämmennys.

        itsekin, missä kaikki älykkäät on. Nyt olen alkanut katsella tarkemmin iltapäivisin Aleksilla, Senaatintorilta Stockan kulmille, vastaantulevia ihmisiä sillä silmällä, että täällä niitä älykkäitä on pakko liikuskella työmatkoillaan, jos jalkaisin kulkevat. Olen ollut näkevinänikin jonkun olemuksessa selviä älykkyyden piirteitä.


      • älykäs
        ohimenevä ihmettelijä kirjoitti:

        Miten teitä hirveän älykkäitä ihmisiä eli huipputuloksen saajia on noinkin paljon. Luulin että se on tosi harvinaista. Ja uskon että useimmat ovat "aitoja" täällä.

        missä te luuraatte tosielämässä? vai huomaako sitä, jos ei tiedä?

        Tai no joo... tunnen kyllä joitain hirvittävän fiksuja ihmisiä, siis myös ns. viisaita. Ehkä he ovat myös hyvin älykkäitä. Ainakin niin toivoisi olevan, että hyvä sydän ja hoksottimet olisivat samssa paketissa.

        *hieman kateellisena* piti vaan ilmaista tämä hämmennys.

        minun tuntemani älyköt ja minäkin myös, ollaan kokopäiväisesti hyödyntämässä älykkyyttämme kaikenlaisten mielenkiintoisten asioitten parissa hyödyttääksemme muita kanssaihmisiä uusilla ideoilla ja keksinnöillä (itselläkin on muutama patentti).
        Katso ympärillesi miten mailma on muuttunut kahdenkymmenenvuoden kuluessa ja mieti ketkä on tämän muutoksen takana. No, älykkäät ihmiset tietenkin.


      • zieber
        äo. kirjoitti:

        näitä iänikuisia tyhmiä reaktioita toisten älykkyyttä kohtaan. Zieber ei mitenkään leuhki eikä käyttäydy huonosti, kunhan toteaa. Itse olisin valmis onnittelemaan jokaista, joka on saanut kuulla omaavansa hyvän älykkyyden.

        Kirjoittaja sattuu oikeasti olemaan tyttöystäväni. :) Eikä hän ole ihan tosissaan.


      • äo.
        zieber kirjoitti:

        Kirjoittaja sattuu oikeasti olemaan tyttöystäväni. :) Eikä hän ole ihan tosissaan.

        vaikka on oikeasti tosikko blondi.


      • steadfast
        äo. kirjoitti:

        vaikka on oikeasti tosikko blondi.

        ...ja huomionkipeä.


      • kukko
        älykäs kirjoitti:

        minun tuntemani älyköt ja minäkin myös, ollaan kokopäiväisesti hyödyntämässä älykkyyttämme kaikenlaisten mielenkiintoisten asioitten parissa hyödyttääksemme muita kanssaihmisiä uusilla ideoilla ja keksinnöillä (itselläkin on muutama patentti).
        Katso ympärillesi miten mailma on muuttunut kahdenkymmenenvuoden kuluessa ja mieti ketkä on tämän muutoksen takana. No, älykkäät ihmiset tietenkin.

        maailman muuttumiseen tarvitaan muutakin kuin älykkyyttä. miten olisi hyvä koulutus? muiden muassa, tietenkin. no, on kyllä ihan hyvä että meillä on muutama superälykäskin:)


      • kukko tunkiolla
        älykäs kirjoitti:

        minun tuntemani älyköt ja minäkin myös, ollaan kokopäiväisesti hyödyntämässä älykkyyttämme kaikenlaisten mielenkiintoisten asioitten parissa hyödyttääksemme muita kanssaihmisiä uusilla ideoilla ja keksinnöillä (itselläkin on muutama patentti).
        Katso ympärillesi miten mailma on muuttunut kahdenkymmenenvuoden kuluessa ja mieti ketkä on tämän muutoksen takana. No, älykkäät ihmiset tietenkin.

        maailman muuttumiseen tarvitaan muutakin kuin älykkyyttä. miten olisi hyvä koulutus? muiden muassa, tietenkin. no, on kyllä ihan hyvä että meillä on muutama superälykäskin:)


    • Opa

      Pitääpä vastata vielä vähän laajemminkin. Itse kerroin liityttyäni Mensaan suhteellisen avoimesti, läheisille sanoin suoraan, muille jos asiayhteys sitä vaati. Mitään negatiivista en ainakaan suoraan kuullut, vaan ihmiset lähinnä kommentoivat "sen kyllä sinusta arvasikin". Ihan suhteellisen vilpitöntä suhtautumista. Lukemaani en ole koskaan maininnut, testitodistusta olen muutamalle näyttänyt, mutta tuskin muistavat. Joku sitä aina joskus kysyy, mutta olen todennut, että mensalaisten ei ole tapana niitä kertoa, niin kuin ei yleensä olekaan. Nykyisin mensalaisuuteni on sellainen itsestään selvyys kuin jollain muulla johonkin muuhun järjestöön kuuluminen.

      Nykyiseen työhöni pääsin välillisesti Mensan ansioista. Jäin sopivasti oikeiden ihmisten mieliin, kun olin positiivisesti poikkeava. Aivan yhtä hyvin tuossa olisi voinut toimia jonkin muunkin hyvänä pidetyn järjestön julkijäsenyys.

      Eli lyhyesti - minulle (puhun _vain_ itsestäni) julkimensalaisuudesta on ollut vain positiivisia vaikutuksia.

      • Itselläni177...

        Nonni höpöhöpö. Lopettakaas tämmönen pelleily. 170 ÄO (keskihajonta 24) ei tee yhtikäs mitään. Paljon matalemmillakin pärjää aivan hyvin. Epäilenpä seitsemän ällän ylioppilaidenkaan yltävän paljoa keskiarvoa korkeammalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8791
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe