Tarkkailu, tuomio ja pelastus?

Voi jessus sentään!

Case 1: Minulla on pieni probleema. Kysymys on tiedon ja taidon puutteesta. Kohtaan aika ajoin aina samankaltaisia tilanteita, joille en osaa antaa nimeä tai merkitystä. En osaa edes kunnolla esittää asiaa siten että kokisin itse oman selostuksen tulevan kuulluksi siten että saisin siihen jotain suuntaa antavaa vastausta.

Jos yritän puhua samantyyppisestä ongelmasta jonkun tuttuni kanssa, saan joko sellaisen vastauksen että en tullut ymmärretyksi, olen itse syyllinen kaikkeen, tai että minulla on ongelma enkä saanut mitään vastausta eli "mene hoitoon", tai "kouluun" hankkimaan tietoa. Siis häh, miksi en voisi itse lainata kirjastosta kirjaa ja opetella itse. Miksi me laitostamme toisiamme? Tai toiset, eräät, tutut?

Olen jo pähkäillyt tässä vuosia tämän logiikan kanssa. Välillä käyn sanomaniani asioita läpi ja yritän ymmärtää sitä miksi en tullut ymmärretyksi. Olen tässä asiassa periksiantamaton. En suostu siihen, että olisin väärässä, esittänyt asiaani väärin tj. Myönnän, että puhun ja kirjoitan pitkiä sepostuksia, mutta ei se voi olla syy. Miksi sen pitäisi olla edes peruste toisten kyvyttömyydelle ymmärtää. Kyllä minä voi puhua vaikka hitaammin.

Viime vuonna kohtasin monta tällaista tilannetta. Päätin yrittää luoda uutta asetelmaa irralleen arkiasioista. Kerroin vitsiä eräälle tuttavalle. Koko juttu tuli mieleen jostain päivän uutisaiheesta, josta kehitin pitkän ja käänteisen vitsin. En muista sitä enää itse.

Tuttuni ei ensiksi ymmärtänyt yhtään mitään. Toistin sitä, toistin uudelleen, hitaammin puhuen, toistin vielä pitämällä tauot sopivissa kohdin, jotta hän huomaisi keksimäni juonenkäänteen. Viimeisellä kerralla lopettaessani vitsin loppuhuipennukseen, tuttuni silmät muttuivat jotenkin. En ehtinyt rekisteröidä muutosta silmissä kun huomasin hänen ymmärtäneen juttuni ja hymy levisi kasvoille. Joko mykiöt suurenivat tai sitten silmät katsoivat ristiin. Jotain kuitenkin tapahtui. Ah, oliko tässä vuoden työ, josta voisin nauttia vielä tänään. Ei. Edelleenkään en tule aina ymmärretyksi.

Jatkuu alla

4

52

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi jessus sentään!

Case 2: Minulla on pieni probleema. Kohtaan toisinaan sosiaalisissa tilanteissa ongelmia, joita en osaa ratkaista (case 1), eivätkä muutkaan - elleivät sitten yritä selostaa minulle, mutta omaavat ongelman (case 1) sillä poikkeuksella etteivät pysty kuitenkaan selostamaan tapahtumia pitkästi vaan yrittävät ilmaista yhdellä sanalla tai tunteella, jota en voi ymmärtää kuten case 1 kuvaa (syyllistäminen, "laitostaminen")

Joskus padot vuotavat hieman ja käyn suomi24:ssä vuodattamassa ongelmaani pukieni sen ihan minkä tahansa asian käsittelyyn. Joskus pohdin, että pitäisiköhän alkaa kirjoittamaan päiväkirjaa, jotta asian käsittely tallentuisi pidemmältä ajanjaksolta ja voisin poimia sieltä juonenkäänteet ja loppuhuipennukset. Ehkä pitäisi?

Esimerkiksi case 2 sisältää sellaisen ongelman, joka kuuluisi psykologin ymmärryksen piiriin, mutta kokemuksesta tiedän että tällainen tuttu, joka ei ymmärrä oikein pitkiä juttuja, ei voi mitenkään ymmärtää minun case 2:ta. Itse asiassa juttu on hyvin monisyinen, mutta kuitenkin yksinkertainen.

Siihen kuuluu viestinnän heikkoitta väärin tulkinnoissa, todellisen vuorovaikutuksen vajausta siten että voisin puida asian läpi syvällisesti ilman kummankaan osapuolen syyllistämistä, rehellistä puhumista, ja vaikka mitä. Eli en voi oikein ottaa asiaa puheeksi, koska toinenkaan ei näytä voivan. Kokemuksesta tiedän että vastassa saattaisi olla minun syyllistämistä, ymmärryksen/suvaitsevaisuuden puutetta, erilaisuuden sietämättömyyttä...

Kuitenkin tässä asiassa liikutaan siellä Jumaluuden reviirillä. Ehkä se on toiselle vain psykopatiaa, narsismia... Jotain lyhyttä sanaselostusta, johon on ladattu syyllistäminen ja laitostaminen. Voih, en kyllä mitenkään voi ymmärtää näitä sanajukkia. Anteeksi kun sanoin Jumaluuden reviirillä nimittäin syyllistyin itsekin sanajukaksi (keksin termin itse juuri).

Jatkuu alla

• Voi jessus sentään!

Elikäs, nyt alkujohdannon jälkeen itse asiaan. Vihdoinko?

Tässä oli vuosia sitten tapaus, jossa eräs tuttuni aiheutti oman narsistisen (diagnosoitu) piirteensä (siis tosi narsisti) kautta minulle harmaita hiuksia. Varmaan hän syyllistää samassa hengen vedossa minua, mutta ... jatketaan. Siis lyhyesti: olin valtavan manipuloinnin kohteena, josta yritin itse tiettyyn pisteeseen asti aina toistuvasti toipua. Ok, tarkkailin aivan liikaa muita, myönnän, mutta en tarkkaile enää, mistä taas minua joku tuttava osaa syyllistää. Siis täh? Kumminko puolin sitä pitäisi maata!

Siinä pisteessä kun homma meni liian pitkälle (minun mielestä), tein näin käytännöllisesti ilmaistuna vastareaktion. Hmm... Siis tein äärettömän syvän ja pitkäkestoisen rentoutumisharjoituksen, jonka päätteeksi koin jotain valtavan suurta autuutta, sekä sitä seurannutta "rangaistusta". Siksi sanoisin että liikuin Jumaluuden reviirillä. Eli marginaalin/rajan ylityksestä seurasi rangaistus. Selvä. Eipä mitiä.

Ei ollut vaikutusta manipulointiin ts. kyllä aikaisemmat nollautui, mutta rangaistuksen lisäksi vanha homma jatkui. Jossain pisteessä sanoin vitut, ja tein toisen vastareaktion. Annetaan siis kerralla jotain sellaista mikä ei unohdu - kuten turpiin.

Tein siis uuden rentoutumisen, suggestoin myönteistä minäkuvaa vahvistavien asioiden joukkoon roiman annoksen sitä mitä kaikki pelkää ja piilottaa, hieman tabuja, eli seksuaalisuutta. Miksi tyytyä vain minäkuvan vahvistamiseen kun voi antaa turpiin? Noh, on tämä elämä ollut vain hauskempaa sen jälkeen, mutta eipä ole vaikuttanut manipulointeihin. Siitä yhdestä tutusta nyt pääsin jo eroon, ja veikkaan että se selväsanainen kokemus, jossa suorat sanat suoraan ytimiin rikkoi jotain, oli oikeasti terveellistä vapautumista.

Tämä oli siis kuvausta itse ydintä lähestyttäessä. Tässä nimittäin tapahtui viime aikoina taas sellainen tapaus, jossa eräs henkilö astui varpailleni - tai sanoisinko - havaitsin kaksi erityyppistä tilannetta, jossa toista ihmistä kohdeltiin kaltoin. Ensireaktio oli kysymys kuinka puuttua tilanteeseen.

• Voi jessus sentään!
        Voi jessus sentään! kirjoitti:

Elikäs, nyt alkujohdannon jälkeen itse asiaan. Vihdoinko?

Tässä oli vuosia sitten tapaus, jossa eräs tuttuni aiheutti oman narsistisen (diagnosoitu) piirteensä (siis tosi narsisti) kautta minulle harmaita hiuksia. Varmaan hän syyllistää samassa hengen vedossa minua, mutta ... jatketaan. Siis lyhyesti: olin valtavan manipuloinnin kohteena, josta yritin itse tiettyyn pisteeseen asti aina toistuvasti toipua. Ok, tarkkailin aivan liikaa muita, myönnän, mutta en tarkkaile enää, mistä taas minua joku tuttava osaa syyllistää. Siis täh? Kumminko puolin sitä pitäisi maata!

Siinä pisteessä kun homma meni liian pitkälle (minun mielestä), tein näin käytännöllisesti ilmaistuna vastareaktion. Hmm... Siis tein äärettömän syvän ja pitkäkestoisen rentoutumisharjoituksen, jonka päätteeksi koin jotain valtavan suurta autuutta, sekä sitä seurannutta "rangaistusta". Siksi sanoisin että liikuin Jumaluuden reviirillä. Eli marginaalin/rajan ylityksestä seurasi rangaistus. Selvä. Eipä mitiä.

Ei ollut vaikutusta manipulointiin ts. kyllä aikaisemmat nollautui, mutta rangaistuksen lisäksi vanha homma jatkui. Jossain pisteessä sanoin vitut, ja tein toisen vastareaktion. Annetaan siis kerralla jotain sellaista mikä ei unohdu - kuten turpiin.

Tein siis uuden rentoutumisen, suggestoin myönteistä minäkuvaa vahvistavien asioiden joukkoon roiman annoksen sitä mitä kaikki pelkää ja piilottaa, hieman tabuja, eli seksuaalisuutta. Miksi tyytyä vain minäkuvan vahvistamiseen kun voi antaa turpiin? Noh, on tämä elämä ollut vain hauskempaa sen jälkeen, mutta eipä ole vaikuttanut manipulointeihin. Siitä yhdestä tutusta nyt pääsin jo eroon, ja veikkaan että se selväsanainen kokemus, jossa suorat sanat suoraan ytimiin rikkoi jotain, oli oikeasti terveellistä vapautumista.

Tämä oli siis kuvausta itse ydintä lähestyttäessä. Tässä nimittäin tapahtui viime aikoina taas sellainen tapaus, jossa eräs henkilö astui varpailleni - tai sanoisinko - havaitsin kaksi erityyppistä tilannetta, jossa toista ihmistä kohdeltiin kaltoin. Ensireaktio oli kysymys kuinka puuttua tilanteeseen.

... Jatkuu

Ensimmäisessä tilanteessa, sanoisinko, liikuin vain ajatuksen tasolla, tuskin edes Jumaluuden reviirillä, mutta koska toiset ihmiset tarkkailevat toisia äärettömän paljon ja tulkitsevat aivan hirveästi (case 1 - syyllistäminen, laitostaminen -- eli sanajukat) eipä tarvinnut kuin antaa vähän turpiin eli pientä seksuaalisuuden vireyttä. Kumpaakaan tyyppiä en ole koskaan enne nähnyt, mutta tärkeimmän oli että homma loppui - toistaiseksi. Ehkäpä väkivallantekijä siirtyy seksuaalisen hyväksikäytön puolelle tulevaisuudessa ja jää kiinni, jolloin voi itse omahyväisešti todeta että mission completed. Ehkä siinä rytäkässä saadaan uusia lakeja liittyen ihmisoikeuksiin ja tasa-arvoon jne. käytäntöihin ainakin olisi hyvä saada muutosta.

Toisessa tapauksessa kukaan ei puuttunut tilanteisiin, joten en minäkään. Seurasin tapahtumia viikkojen ajan kunnes koko homma alkoi selvästi kiehua yli. Silloin vasta kiinnitin huomiota tähän kaltoinkohdeltuun. Oikeasti en oikein osannut toimia mitenkään, mutta yritin ottaa hänet aina myönteisesti huomioon, jotta hänelle ei tulisi sitä tunnetta että häntä lahdataan eikä hänellä ole ketään puolustajaa tm.

Ei minulla ollut mitään seksuaalista visiota hänen suhteensa, mutta heti ensimmäisellä kerralla kun huomioin oikeasti vain pelkällä katseella, huomasin että hänellä itsellään oli pieni "juttu" silmäkulmassa tai ajattelun takana. Silmäthän sen paljastavat. Ajattelin siis ottaa hieman varovaisin askelin jatkot. Olihan tässä taustalla hieman muutakin muillakin, joten eipä kannata itse provosoida kun muut sitä tekevät yli äyräiden.

Jossain pisteessä huomasin että joko minä tiedostamatta tai JOKU MUU! minun tiedostamatta astui varpaille/-ni. Homma luisui siis sinne tabujen sektoriin missä muilla ihmisillä näyttää olevan juttuja yli äyräiden. No, sieltähän kaikki oikeasti lähti liikkeelle eli toisten jutuista. Tosin case 2 tapauksessa mittapuun ollessa vuosia, voisi sanoa että juttu(-ni) lähti liikkeelle jo Jumaluuden reviirillä. Mutta eipä se siitä alkanutkaan, vaan homma alkoi luisua käsistä jo niissä pisteissä kun jouduin manipuloiduksi toistuvalla sykkeellä.

Että mikä se alkujuuri koko hommalla oikein onkaan? Noh, viimeisellä tuomiolla olemme kaikki syyllisiä, mutta mites tämä homma?

Noh, ei kannattaisi tarkkailla ja sanajukkailla sanon minä.

Eli siis tyyppi alkoi muuttaa käyttäytymistä siihen malliin että aloin jo miettimään että onko hän nyt kiinnostunut minusta seksin ym puitteissa. Valitettava fakta on se että hän nyt tuli vähänkin liian paljon mieleen päivän mittaan.

Palatakseni tähän vanhaan manipulaattoriin, huomasin yhden pienen reaktion tämän uuden tyypin ja vanhan tutun käyttäytymisessä. Valitettavaa on se etten aina osaa erottaa/huomata kun minua manipuloidaan, mutta yleensä seuraukset ja toiminta näyttää merkkejä joita ei normitilanteessa ole. - ellei sitten siirrytä Jumaluuden reviirille ja todeta siten että Pyhä Henki meille ilmoittaa tulevat.

Kuitenkin sanoisin että tässä jutussa joko jompikumpi tai molemmat astui toisten varpaille ja siitä jäi meidän välille ikävä vireystila tai liitos, josta nyt pitäisi päästä eroon. Ehkä jo pääsin aika näyttää, mutta huomasin tässä juuri että ellei minulla ollut pilkettä silmäkulmassa niin sitten hänellä oli - ja tätä palloilua kesti jonkin aikaa. Viimeisimmällä keskustelukerralla ei kummallakaan enää ollut, mutta aika näyttää miten homma menee. Itse yritän olla varovainen, ja tästä opiksi otan sen etten taida puuttua enää toisten asioihin. Jos kerta haluatte tappaa toisenne, tai hyppiä sillalta niin siitä vaan. En vaivaudu edes soittamaan 112:een niin eipä tarvitse liikkua Jumaluuden reviirillä sillä koska aina sitä on syyllinen kaikkeen niin miksei siis myös tekemättömyyteen. Eikös se kävisi tiedostamattomuudesta?

Itse ajattelen että asioista olisi hyvä päästä puhumaan ja selvittämään se juurtajaksain, mutta koska selvästi ihmisten ymmärryksen ja keskustelujen tason välillä on syvä kuilu ja se viive että harmaakaihi ;), on aika vaikea ottaa asioita esille ja puhua jutut selviksi. Noh, onneksi on psykologeja, vai kuinka?

Ugh! Ymmärsittekö yhtään?

• Aloittaja itse
        Voi jessus sentään! kirjoitti:

... Jatkuu

Ensimmäisessä tilanteessa, sanoisinko, liikuin vain ajatuksen tasolla, tuskin edes Jumaluuden reviirillä, mutta koska toiset ihmiset tarkkailevat toisia äärettömän paljon ja tulkitsevat aivan hirveästi (case 1 - syyllistäminen, laitostaminen -- eli sanajukat) eipä tarvinnut kuin antaa vähän turpiin eli pientä seksuaalisuuden vireyttä. Kumpaakaan tyyppiä en ole koskaan enne nähnyt, mutta tärkeimmän oli että homma loppui - toistaiseksi. Ehkäpä väkivallantekijä siirtyy seksuaalisen hyväksikäytön puolelle tulevaisuudessa ja jää kiinni, jolloin voi itse omahyväisešti todeta että mission completed. Ehkä siinä rytäkässä saadaan uusia lakeja liittyen ihmisoikeuksiin ja tasa-arvoon jne. käytäntöihin ainakin olisi hyvä saada muutosta.

Toisessa tapauksessa kukaan ei puuttunut tilanteisiin, joten en minäkään. Seurasin tapahtumia viikkojen ajan kunnes koko homma alkoi selvästi kiehua yli. Silloin vasta kiinnitin huomiota tähän kaltoinkohdeltuun. Oikeasti en oikein osannut toimia mitenkään, mutta yritin ottaa hänet aina myönteisesti huomioon, jotta hänelle ei tulisi sitä tunnetta että häntä lahdataan eikä hänellä ole ketään puolustajaa tm.

Ei minulla ollut mitään seksuaalista visiota hänen suhteensa, mutta heti ensimmäisellä kerralla kun huomioin oikeasti vain pelkällä katseella, huomasin että hänellä itsellään oli pieni "juttu" silmäkulmassa tai ajattelun takana. Silmäthän sen paljastavat. Ajattelin siis ottaa hieman varovaisin askelin jatkot. Olihan tässä taustalla hieman muutakin muillakin, joten eipä kannata itse provosoida kun muut sitä tekevät yli äyräiden.

Jossain pisteessä huomasin että joko minä tiedostamatta tai JOKU MUU! minun tiedostamatta astui varpaille/-ni. Homma luisui siis sinne tabujen sektoriin missä muilla ihmisillä näyttää olevan juttuja yli äyräiden. No, sieltähän kaikki oikeasti lähti liikkeelle eli toisten jutuista. Tosin case 2 tapauksessa mittapuun ollessa vuosia, voisi sanoa että juttu(-ni) lähti liikkeelle jo Jumaluuden reviirillä. Mutta eipä se siitä alkanutkaan, vaan homma alkoi luisua käsistä jo niissä pisteissä kun jouduin manipuloiduksi toistuvalla sykkeellä.

Että mikä se alkujuuri koko hommalla oikein onkaan? Noh, viimeisellä tuomiolla olemme kaikki syyllisiä, mutta mites tämä homma?

Noh, ei kannattaisi tarkkailla ja sanajukkailla sanon minä.

Eli siis tyyppi alkoi muuttaa käyttäytymistä siihen malliin että aloin jo miettimään että onko hän nyt kiinnostunut minusta seksin ym puitteissa. Valitettava fakta on se että hän nyt tuli vähänkin liian paljon mieleen päivän mittaan.

Palatakseni tähän vanhaan manipulaattoriin, huomasin yhden pienen reaktion tämän uuden tyypin ja vanhan tutun käyttäytymisessä. Valitettavaa on se etten aina osaa erottaa/huomata kun minua manipuloidaan, mutta yleensä seuraukset ja toiminta näyttää merkkejä joita ei normitilanteessa ole. - ellei sitten siirrytä Jumaluuden reviirille ja todeta siten että Pyhä Henki meille ilmoittaa tulevat.

Kuitenkin sanoisin että tässä jutussa joko jompikumpi tai molemmat astui toisten varpaille ja siitä jäi meidän välille ikävä vireystila tai liitos, josta nyt pitäisi päästä eroon. Ehkä jo pääsin aika näyttää, mutta huomasin tässä juuri että ellei minulla ollut pilkettä silmäkulmassa niin sitten hänellä oli - ja tätä palloilua kesti jonkin aikaa. Viimeisimmällä keskustelukerralla ei kummallakaan enää ollut, mutta aika näyttää miten homma menee. Itse yritän olla varovainen, ja tästä opiksi otan sen etten taida puuttua enää toisten asioihin. Jos kerta haluatte tappaa toisenne, tai hyppiä sillalta niin siitä vaan. En vaivaudu edes soittamaan 112:een niin eipä tarvitse liikkua Jumaluuden reviirillä sillä koska aina sitä on syyllinen kaikkeen niin miksei siis myös tekemättömyyteen. Eikös se kävisi tiedostamattomuudesta?

Itse ajattelen että asioista olisi hyvä päästä puhumaan ja selvittämään se juurtajaksain, mutta koska selvästi ihmisten ymmärryksen ja keskustelujen tason välillä on syvä kuilu ja se viive että harmaakaihi ;), on aika vaikea ottaa asioita esille ja puhua jutut selviksi. Noh, onneksi on psykologeja, vai kuinka?

Ugh! Ymmärsittekö yhtään?

Eipä tarvinnut odottaa päivääkään kun vissiin tässä tuli ongelma ratkaistua ;)

Olipa pienestä kiinni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8079
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2131
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2042
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1688
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1617
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1071
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    8. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      25
      996
    9. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      985
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    Aihe