Työläisten palkat korkeimmat Norjassa.

Työläisten palkat ko

Työläisten palkat korkeimmat Norjassa.

Norjassa on maailman parhaiten palkatut työläiset. Siinä missä puolalainen työläinen ansaitsee keskimäärin 3,26 euroa tunnilta, kilahtaa norjalaisen työläisen palkkatilille 28,15 euroa tunnilta.

Tanskassa työläisten palkat ovat norjalaisen Aftenposten-lehden mukaan vain hivenen Norjan palkkoja huonommat, 27,33 euroa tunnilta.

Työläisten palkkoja on vertaillut saksalainen taloudellinen tutkimuslaitos Institut der Deutsches Wirtschaft (IW).
Länsi-Saksassa työläisille maksetaan 27 euroa tunnissa, Itä-Saksassa 16,86 euroa.
http://www.norden.org/fi/ajankohtaista/uutiset/tyoelaeisten-palkat-korkeimmat-norjassa



Vastavalmistuneen sairaanhoitajan alupalkka on 269000 NOK = 32700 € vuodessa. 10 vuoden kokemuslisillä305000 NOK = 36600 € vuodessa. Plus lisät noin 25-30 %.
Erikoissairaanhoitaja saa alkupalkkana 289000 NOK = 40320 € ja 10 vuoden kokemuksella 336000 NOK = 34760 € vuodessa. Plus 25- 30 % lisiä. Täällä tehdään 35,5 t työviikkoa.Joka 3. vkl töitä.

Ja tietääkseni Norjaan muuttaneet ulkomaalaiset saavat veron alennuksen ensimmäisiltä maassaolo vuosilta. Muistaakseni tätä saa 4 ensimmäiseltä vuodelta ja on suuruudeltaan -15%... Voi olla että luvut on väärät mutta sen täytyy itse hakea eli se ei tule automaattisesti veronpalautuksena. Ja sekin nostaa siten liksaa.

Joulukuun palkasta maksetaan veroa Norjassa puolet siitä, mitä muulloin. Eli kiva joululahja.

http://hoitajat.net/foorumi/topic/2786-shn-palkka-norjassa/

Eipä ihme,että Suomessa on hoitaja pula. Vain hölmö jää Suomeen.On aikamoiset kyltyyrierot,sano.

9

938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkistele

      Linkin takaa löytyy "uutinen" vuodelta 2004;)

      Esim. Saksassa teollisuusduunarin palkka on 15-17€/h

    • Neiti.

      Ja taalla Norjassa on kaikki sitten kylla reipaasti kalliimpaa, ihan ruoasta vuokriin tms. etta ei taalla ihan suomen tasoisella palkalla edes elaisi.

      • Rouva Rouhea

        Vuokra on Helsingissä 700 - 1 300 e.
        Ruoka on kallista.
        Että ei täällä muuhun jää varaakaan.

        Terveiset Helsingistä.


    • Kiitti mulle riitti

      Hei. Olen tehnyt Norjassa paskaduuneja jo kauan, vaan enää en lähtisi vaikka kirveellä uhattais. Ei ole vaivan arvoista. Yksinäinen maa ja aina sataa... Viimeisen 5-10 vuoden aikana työtilanne on heikentynyt paljon. Etenkin suuremmat kaupungit ovat täynnä itäeurooppalaisia wannabe-siivoojia ja raksamiehiä sekä pakolaisia, joihin alkuasukkaat alkavat hiljalleen kyllästyä. Niinpä vähän joka hommaan (jopa vessojen siivoukseen) vaaditaan sujuva norjantaito. Vuokrahinnat ovat törkeän kalliit jopa 10 neliön kurjasta kopperosta, ja yleensä on pakko tehdä pitkä vuokrasopimus.

      Toivotan onnea kaikille Norja-intoilijoille, mutta kannattaa harkita todella tarkkaan ennen kuin lähdet. Töitä löytyy luultavasti, jos olet sairaanhoitaja tai täydellistä norjaa puhuva blondi, jolla on norjalainen sukunimi. Muussa tapauksessa HARKITSE VIELÄ KERRAN, ja ota mukaan paksu lompakko.

      Norjalaiset eivät myönnä olevansa rasisteja, mutta ei-norskit ovat kaikkialla toisen luokan kansalaisia. Valitettavasti.

    • Yhdyn ylla olevaan.
      Valitettavasti tuntuu juuri silta etta kaikki jotka eivat ole norjalaisia ovat toisen luokan kansalaisia. Melkeinpa ihan kaikkeen vaaditaan norjankielen taitoa, itse olen yrittanyt loytaa toita jo yli 3kk siina onnistumatta, ja puhun sentaan jo jonkinverran norjaa, niin etta parjaan arkitilanteissa ja tyohaastatteluissa.
      Mutta kun vie cv:ta eri paikkoihin, on ensimmainen kysymys yleensa etta ai et ole norjalainen, mista tulet.

      Etta kylla kannattaa kahdesti, jopa kolmesti miettia kannattaako tanne tulla, norjankielen kurssit taytyy maksaa itse, niihin ei saa apua.

      Ja itse kylla olen hyvin huomannut sen etta norjalaiset ovat hyvin rasisteja, itseani ei edes erota norjalaisesta ennen kun avaa suun, mutta kylla jopa ihan naapurimaasta tulevaa saa kokea taalla olevansa ulkopuolinen ja etta on todellakin ulkomaalainen.

      • statoil

        No joo..Teetkö haastatteluissa jotain väärin..? Kun tulin tänne liki 20v sitten ei mitään koulutusta,nyt palkka jotain 40 euroissa tunti! Merellä ollaan niitä kurssia ja kouluja pystyy täälläkin käymäämään! Ikke hi opp :) Vaikea parempaa maata kuvitella..Gå påske.


    • Norjassa asunut

      Helppo on leveillä ja johtaa ihmisiä harhaan, etenkin kun voit tehdä sen anonyymisti. 20 vuotta sitten tilanne oli ihan erilainen kuin tänään. Nyt Norjassa on ziljoona itäeurooppalaista, afrikkalaista ym, joita ei silloin ollut... No okei, jossakin syrjäkylällä ehkä on töitä kalastajille, mutta mikään ei ole enää varmaa.

      • statoil

        20v sitten täällä oli työvoimapula..Siksi nykyään jokapaikassa onkin ryssiä ja hottentotteja-mutta kaikesta huolimatta täällä on tuhat kertaa enemmän mahdollisuuksia kuin suomessa.Kielen kunnollinen opettelu palkitaan jossain vaiheessa ja kouluja voi käydä täälläkin,ainakin omalla kohdalla olin varma siitä että onnistun mutta että aikansa tulee ottamaan en leveile mitään,kuka luulee että täällä vähällä puurtamisella pääsee etiäppäin niin erehtyy! Alussa pitää todistaa pystyvänsä johonkin paremmin kuin kilpsilijat (muut ulkomaalaiset) ala voi olla mikä sattuun mutta siinähän on se hyvä että suunta ylöspäin..Sitkeyttä vaatii jos oikeasti haluaa rikastua,silloin pitää ajaa ohituskaistaa alkuperäisväestödtäkin ohi kun niitä massipaikkoja haetaan.Kieli,koulutus ja paljon aikaa ja kärsivällisyyttä.


      • statoil
        statoil kirjoitti:

        20v sitten täällä oli työvoimapula..Siksi nykyään jokapaikassa onkin ryssiä ja hottentotteja-mutta kaikesta huolimatta täällä on tuhat kertaa enemmän mahdollisuuksia kuin suomessa.Kielen kunnollinen opettelu palkitaan jossain vaiheessa ja kouluja voi käydä täälläkin,ainakin omalla kohdalla olin varma siitä että onnistun mutta että aikansa tulee ottamaan en leveile mitään,kuka luulee että täällä vähällä puurtamisella pääsee etiäppäin niin erehtyy! Alussa pitää todistaa pystyvänsä johonkin paremmin kuin kilpsilijat (muut ulkomaalaiset) ala voi olla mikä sattuun mutta siinähän on se hyvä että suunta ylöspäin..Sitkeyttä vaatii jos oikeasti haluaa rikastua,silloin pitää ajaa ohituskaistaa alkuperäisväestödtäkin ohi kun niitä massipaikkoja haetaan.Kieli,koulutus ja paljon aikaa ja kärsivällisyyttä.

        Näppäilyvirheitä jne.aika kova merenkäynti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe