Reisien treenaus

ihan aloittelija

Haluaisin alkaa treenaamaan reisiä, tarkoitus siis suurentaa reisilihaksia. Miten se onnistuu? Voiko käydä niin, että teen jotain väärin ja reiteni alkavatkin pienentymään?

27

2106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssooppii

      Etukyykky on esimerkki hyvästä reisiliikkeestä. Muutkin kyykyt kehittävät.
      Korkeatasoinen ravinto auttaa lihasten voimistamisessa.
      Ei kannata miettiä mitä tekee mahdollisesti väärin, jos ei ole vielä aloittanutkaan.
      On vain kerättävä tietoa ja harjoiteltava. Siis teoriaa ja käytäntöä, harjoittelu on niiden yhdistelmä. Tekemällä oppii.

    • 349626

      Ilman kyykkyjäkin reidet kasvaa. Prässi, hack kyykky, etureidenojennus, askelkyykky ym tunnetut liikkeet, niillä saa reidet kasvuun:) Jos halvat vitamiinit ja lisäravinteet kiinnostavat niin vieraile:

      http://edulliset-vitamiinit.blogspot.fi/

    • ihan aloittelija

      Sitähän mä tässä just yritän, kerätä tietoa. Haluan tietää mihin oon ryhtymässä ennen kuin teen mitään. Jos olen kerännyt teoreettista tietoa parhaani mukaan ja toiminut käytännössäkin parhaani mukaan ja mokaan silti, sitten sille ei voi mitään ja pitää yrittää uudestaan. Mutta ihan turha mun on lähteä mokailemaan kun voin yhtä hyvin pyrkiä tekemään homman kerralla hyvin.

      Joten siis, uusin kysymykseni - voiko reidet lähteäkin pienentymään, jos teen jotain vaikka väärin? Mikä se juttu on, että jos tahtoo vähentää rasvaa niin pitäisi tehdä enemmän ja kevyitä liikkeitä ja jos tahtoo kasvattaa lihasta niin pitäisi tehdä vähemmän ja raskaampia liikkeitä? Näillä reisillä ei ole varaa kaventua tästä tän enempää, en halua moata. Rasvaa saa pois mutta sitä on vaikea saada takaisin.

      • takapeppu

        peppulihakset kasvaa kans! saat ryhdikkäämmän perän.


    • "Joten siis, uusin kysymykseni - voiko reidet lähteäkin pienentymään, jos teen jotain vaikka väärin?"

      Voi, jos syöt liian vähän. Miinuskaloreilla kun laihtuu eikä lihas kasva.

    • ihan aloittelija

      Mutta mä olen elänyt siinä käsityksessä, että toi pätee vain bodaajilla. Entä jos en ole mikään bodaaja, enkä edes pyri mihinkään näkyviin lihaksiin, niin mitenkä sitten?

      • raw

        "enkä edes pyri mihinkään näkyviin lihaksiin"
        ei susta mitään bodaria vahingossa tuu;) ja kuhan nyt ensin harjottelet ne liikkeet, tekniikan kuntoon ja pääset reenaamisen makuun...


      • Ei sillä ole mitään merkitystä, oletko "bodari" vai et. Ihan samalla tavalla ne lihakset ja läskit alkaa lähtemään, jos miinuskaloreilla on. Kunnolla vaan pluskaloreille niin saattaa jopa se lihas kasvaakin.

        Enkä kyllä nyt ihan ymmärrä sun tavoitteita. Haluat kasvattaa reisilihaksia, mutta et halua että ne näkyy? :D En tiedä miten lihaksia voi kasvattaa ilman että se lihas näkyy


    • ihan aloittelija

      Sillä etten tavoittele näkyviä lihaksia tarkoitan siis etten halua näyttää lihaksikkaalta mistään kohti. Treenaan mä vatsaakin, mutta en kuitenkaan yritä saada näkyviä vatsalihaksia. Sama reisien kanssa, pyrin siihen etteivät reisilihakset kasvaisi niin paljoa että lihasten pullotus rasvan alta näkyisi.

      Ja sori mutta tää ei vieläkään mene mulle jakeluun :D Jos meen plussakaloreilla niin pömppismahallehan ne plussakalorit menee eikä reisilihaksille?

      • raw

        Niin siis miinus kaloreilla lihas ei kasva vaan rasva tirisee... Koska keho kuluttaa enemmän, kuin saa(keho käyttää omia varastoja). Kun taas plus kaloreilla tavoitellaan anabolista tilaa, jossa yli menevä ravinto käytettäisiin lihasten kasvatukseen ja Joo, osa siitä muuttuu rasvaksi:(


      • nloln

        No ei nyt välttämättä plussakaloreilla, mutta treenin jälkeen syöt jotain proteiinipitoista. Se on riittänyt ainakin minulla ihan hyvin ilman mitään älytöntä bulkkausta :D Ja tosiaan itselläni ei myöskään ole tavoitteena mitkään näkyvät lihakset, noin vuoden olen treenannut ja olen kyllä saanut itseäni tyydyttäviä tuloksia ihan vaan vetämällä valion proderahkan jokaisen treenin jälkeen : )


    • ssooppii

      Voisi kokeilla myös joskus ettei menisi enempää plus- kuin miinuskaloreillakaan, vaan nauttisi yksinkertaisesti ruokaa. Proteiinisynteesi on niin mutkikas prosessi ettei se taida välittää paljon kaloriteorioista. Osan aminohapoista keho osaa valmistaa itse.
      Pahan päivän varalle kannattaisi hankkia sinne reisiin vähän voimaa, ja unohtaa lihasten koko ja muoto ja näkyvyys. Lihakset voimistuvat vastusharjoittelulla, niin helppoa se on, ainakin ensi alkuun.

      • 15+20

        Vasta-alkajahan saa jossain määrin kokoa lihaksiin, vaikka syöminen olisi melkein mitä sattuu. Mutta teoriassahan fysiikan laki estää sen, että syömällä kulutustaan vähemmän pystyisi lihasta ainakaan merkittävissä määrin kasvattamaan. Se, että onko kaloriteoria ja kulutuslaskurit kuinka tarkkoja, on ihan toinen juttu.


      • haiuafji
        15+20 kirjoitti:

        Vasta-alkajahan saa jossain määrin kokoa lihaksiin, vaikka syöminen olisi melkein mitä sattuu. Mutta teoriassahan fysiikan laki estää sen, että syömällä kulutustaan vähemmän pystyisi lihasta ainakaan merkittävissä määrin kasvattamaan. Se, että onko kaloriteoria ja kulutuslaskurit kuinka tarkkoja, on ihan toinen juttu.

        no ei ne fysiikan lait nyt sitä estä, sillä kehossa on aina vararavintona rasvaa josta keho saa energiaa. Bulkkaus on lähinnä pitkälle edennyille nostajille hyödyksi. Aloittelija pystyy kyllä hankkimaan lihasta vaikka miinuskaloreilla.


      • 14+12
        haiuafji kirjoitti:

        no ei ne fysiikan lait nyt sitä estä, sillä kehossa on aina vararavintona rasvaa josta keho saa energiaa. Bulkkaus on lähinnä pitkälle edennyille nostajille hyödyksi. Aloittelija pystyy kyllä hankkimaan lihasta vaikka miinuskaloreilla.

        Ylipainoisella on kyllä sitä rasvaa enemmän, mutta ap ei ainakaan maininnut olevansa ylipainoinen tai omaavansa liian suurta rasvaprosenttia.


    • Tasajalka.

      Hyppely vahvistaa reisilihaksia.

    • rohkeasti painoa

      Etu vai takareisiä?

      Syväkyykky vaakatason alapuolelle treenaa hyvin molempia, mihinkään yli vaakatason puolikyykkyyn ei kannata tyytyä sillä siinä joudut pysäyttämään liikkeen ja aiheutat ylimääräistä rasitetta polville. Bulgarialainen askelkyykky on myös hyvä ja uuvuttava liike, joskin siihen menee tuplasti enemmän aikaa (tehdään jalka kerrallaan, unilateraali liike).

      Katso esimerkiksi exrx.netistä oikea liikerata ja toteutus, syväkyykky on aika vaativa tehdä oikein, aluksi voi tuntua että liikeratasi on aivan perseellään ja tuntuu luonnottomalta, mutta kun alat venymään liikekin helpottuu. Jalat kannattaa pitää hartianlevyisenä tai laajempana, jalkaterät hieman ulospäin.

      Tämän lisäksi reisiojennukset ja koukistukset ovat hyviä.

      • 14+12

        Lisäksi liputtaisin maastavedon (joko normi ja/tai SJMV) puolesta.


    • prässiipräzzii

      Prässiä ja etu/takakyykkyä

    • justjust8

      No, Jos haluat reisiin kestävyys voimaa ja pienen pientä näköä niin mene johonkin lähiö kerrostaloon ja kävele portaat ylösalas 10kkrt.(6kerros). Tee sitä kuukausi joka päivä. Sen jälkeen ostat salikortin ja alat tekemään pelkästään näitä kolmea telinettä. Reisien loitontaja, Reisien ojentaja ja pakarateline. Sitten ootkin jo homobaariin valmis tapaus...........

    • tyifyluikfkyloiftui7

      Itellä on tämmöinen ohjelma jaloille:
      Painot säädän sillain, että viimeinen toisto on aina vaikea. Toistoja teen yleensä 6-12 ja sarjoja 3-4. Viimeisellä sarjalla joissain liikkeissä, kun päätän sarjan, pudotan painoja ja jatkan vielä 1-3 sarjaa aina pienemmillä painoilla.

      1. päivä etureidet
      jalkakyykky (syvä jos polvet kestää) toistoja lähempänä 12:sta kuin 6:tta
      jalkaprässi
      jalan ojennuslaite
      pohkeet
      2. päivä takareidet
      maastaveto suorin jaloin
      jalan koukistuslaite
      glute bridge (en tiedä mikä suomeksi kato youtubesta)
      Joskus teen kyykkykävelyä käsipainoilla myös tälle päivälle.

      Olen siis jakanut kahdelle päivälle jalat mikä on toiminu itelle tosi hyvin. Muista syödä monipuolisesti ja proteiinipitoista ruokaa. Eipä sitä muuta tarvi. Mitään bulkkausta ja proteiinijauheita ei tarvi.

    • Deadlift

      Normikyykky ja boxkyykky sekä Maastaveto että korokkeelta veto.

      Kaikki hilavitkutusliikkeet voi unohtaa kuten jalkaprässi ja reidenojennusliikkeet.

    • muscle

      Mä olen sitä mieltä,että aloittajan kannattaa maata sohvalla vaan:).Ihmeellisiä ajatuksia on,että jos treenaa niin lihakset sukkana pullahtelee joka paikasta.Kyllä siihen vaaditaan hiukan enemmän työtä.Ja miksi lihas ei voisi myös vähän näkyä,sehän on kaunista kun ei mene överiksi.Haluu treenata mutta mitään ei saa näkyä,eikös tuo hoidu ihan lenkkeilemällä.

    • Mummu2

      Miten treenata jalkoja, jos polvet on jo sököt?

      • mummu20

        Täällä sama ongelma, vaikken mummu vielä olekaan.
        Ikää 20 vuotta ja polvet paskana.
        Pyöräilykään ei suju ilman tuskaa, joten saan heittää hyvästit hyville jalkalihaksille ja unelmieni perseelle...


    • fiksu ihminen

      pitääkö täällä kysellä tyhmiä? onko ihmisistä tulossa noin tyhmiä kun eletään sentään vuotta 2014? sitä se teettää kun kaikki tehään valmiiks...

    • treenarivuodesta 99

      Kannattaa liittyä johonkin ohjattuun saliryhmään, siellä opetetaan tekemään liikkeet oikein ja se tukee omaa harjoittelua. Oon ite tehnyt vuosia kaikki liikkeet päin honkia etenkin selkäliikkeet. Nyt on saliryhmässä oppinut tekemään liikkeet oikein ja tuloksia syntynyt. Ja jos on ongelmia treenimotivaatiossa niin ryhmässä oleminen tukee sitäkin, koska harmittaa jättää treeni väliin ja joutuu kuitenkin maksaa siitä kerrasta vaikka ei olisikaan käynnyt siellä. Pitää myös muistaa että väärin tehdyt liikkeet voivat aiheuttaa parantumattomia vammoja, esim väärin tehty etukyykky. Pitää olla nöyrä ja pytää fysioteraupeuttia näyttämään vaikka kädestä pitäen miten liikkeet tehään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe