Pizzaa ja geenejä

Konstailemattomana ruokana pizza sopii luonteeltaan varsin monenlaiseen nälkään niin töissä, pikkujuhlissa kuin vapaa-ajan riennoissakin. Sillä voi aloittaa aamun ja päättää pitkän päivän. Lounaaksikin se soveltuu erinomaisesti. Räntäsateisena syysiltana kumppanin kanssa jaettu pizza kohottaa mielialaa paremmin kuin mikään reseptilääke. Yksinäiselle kulkijallekin aurinkoisten ihmisten tarjoama iloinen ruoka tarjoaa vatsantäytteen lisäksi toivon paremmista keleistä ihmissuhderintamalla.

Välimeren ympäristössä syntyneet kantavat perimässään kuumaa tempperamenttia joka sekä kiivastuu että rakastuu yhtä helposti ja osoittaa sen myös. Jokainen joka istuu pizzeriassa vesi kielellä, voi aistia suurten tunteiden käyvän keittiössä, kun taikinaa vaivataan ja pidellään vahvoilla käsivarsilla. Nuo miehekkään karvaiset käsivarret saattaisivat helposti repiä herkässä tilassa olevan taikinan riekaleiksi, mutta ne vain hellästi pakottavat sen tahtoonsa ja asettavat haluttuun muotoon. Vuosituhansia välimeren suolapurskeissa ja mausteisissa marinoituneet kädet taputtelevat taikinaa hellästi ja antavat sille jäljittelemättömän arominsa, joka ei maistu saippualta taikka käsidesiltä. Taikina elää miehen mukana ja saa hänestä osansa. Asiakas on osa pitkää jatkumoa ja tuntee sen koko kehossaan.

Suomessa alkuasukkaiden ruokalat, joissa jäljitellään jumalaisen ruuan tarkoituksenmukaista muotoa ja ylimaallista makua, eivät luonnollisestikaan tehtävässään onnistu. Asiakas saa kuvainnollisesti ämpärillisen kylmää vettä niskaansa jo kohdatessaan tarjoilijan katseen ensikerran. Vaikutelma ei tietenkään muutu tulevien kohtaamisten myötä, vaan laatu on tasapuolista maailman tappiin saakka. Kaikki pikkutarkasti ja jäykästi noudatetut ja rakastetut säännöt ovat selkeästi tärkeämpiä kuin asiakas ja hänen huomioimisensa. Kaikki kotimaasta, sen oloista, ihmisistä ja säänöistä johtuvat ikävyydet, vaikeudet ja vastenmielisyydet ovat läsnä. Syöt lakien, asetusten ja ohjeiden mukaista ruokaa ilottomassa ympäristössä pahantahtoisten ihmisten ympäröimänä. Varmasti yksikään paljon pelätty bakteeri ei ruokaan asti pääse näissä keskitysleiriä muistuttavissa olosuhteissa.

Vieraslähtöinen ruoka ei istu suomalaiseen kansanluonteeseen. Siitä tulee sielutonta ja yhtä tylsää kuin meistä, vaikka reseptejä noudatettaisiin sairaalloisen pikkutarkasti.

Jos ruokaa täytyy välttämättä tarjota litteässä muodossa, voitaisiin suomalaista perinneruokaa muokata uudelleen. Suomalainen tuntisi olonsa luonnollisemmaksi ympäristössä, jossa tarjoiltaisiin yliajettua kalakukkoa taikka karjalanpaistia pettuleivällä. Näissä paikoissa voisi saada itä-suomalaisille ominaista iloista palvelua, joka tarttuu jopa asiakkaaseen. Länsi-suomalaisittain tarjolla olisi veripalttua ja limppua. Näissä paikoissa asiakkaaseen ei tarttuisi muu kuin portsari ulosheiton myötä.

0

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

        Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
        Ruoka ja juoma
        68
        1969
      2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

        Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
        Ikävä
        128
        1394
      3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

        ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
        Ikävä
        132
        1353
      4. Uskaltaisitko vielä

        Lähestyä vai et kaivattuasi?
        Ikävä
        143
        1082
      5. Keitä täällä on??

        Kertokaa nimenne!! 🤔
        Ikävä
        103
        932
      6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

        Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
        Maailman menoa
        348
        868
      7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

        Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
        Ikävä
        82
        754
      8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

        Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
        Iisalmi
        55
        694
      9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

        Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
        Ikävä
        50
        673
      10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

        mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
        Ikävä
        67
        654
      Aihe